Neliveto päällä koko ajan

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Käpyerkki
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 18 Marras 2010 18:28
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI TL
Paikkakunta: Sonkajärvi

Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Käpyerkki »

Piti aloittaa uusi ketju vaikka haulla löytyy nelivedosta vaikka minkälaista juttua niin tälläista ongelmaa kuin minulla en löytänyt.
Eli kone on siis Sportsman 500efi vm:2006 ja tässä on neliveto koko ajan kytkettynä.
perään tulee virta kun on kytkin 4x4 asennossa ja ei tule kun on 2x4 asennossa. Noh purin tuossa männä päivänä etuperän kun olin suht varma että häkissä jotain vikaa mutta eihän sieltä mitään poikkeavaa löytynyt.
Kasailin sitten perän läjään ja pyörittelin perää käsin(siis pyöritin siitä akselista mihin kartaani tulee) ja huomasin ettei perästä välittynyt veto "vetareille", sitten annoin akkulaturilla 12v siihen perän johtoon ja perä jäykistyi melkoisesti (hyvä että jaksoi näppi voimin pyörittää) ja "neliveto" kytkeytyi ja kun katkaisin virran niin perä löystyi hiukan mutta "neliveto" jäi.
Sitä en tiedä että onko tuota ennen purettu ja sitten kasattu väärin mutta itse laitoin osat samaan järjestykseen kuin ennen purkua, ja eipä tuota kyllä oikein voisi väärin kasatakkaan.
Onko kellään muulla ollut samanlaista ongelmaa ja jos on ollut niin kuinka siitä olette päässeet eroon?

Alkaa pikkuhiljaa ahdistamaan!
Avatar
webbert
PeltiHalliKreivi
Viestit: 727
Liittynyt: 12 Marras 2005 21:36

Re: Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja webbert »

Oletan että eturinkulat vetää ajossakin eikä vain käsin testaillessa? Ota piukka pakki (takaset ilmassa) ja testaa irrottaako perä. Tarkista vielä ettei etuperälle vain tule virtaa, kone tulilla. Jos vielä mättää niin -06 rullat tai kehät liian kuluneet jolloin jumittaa, tosin yleensä helppaa juurikin kiukkupakilla. Ja häkkiä tutkiessa pitää olla kirurgin koulutus, v1ttuilee pienestäkin halkeamasta.
Käpyerkki
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 18 Marras 2010 18:28
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI TL
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Käpyerkki »

Juu kyllä se ihan ajossakin jumittaa, siksipä aloinkin purku hommiin.
Siinähän häkissä on ne metalli "väkäset" joitten varassa ne rullat on, niin kolmesta oli katkennut pikku pätkä päästä pois... liekkö voisiko sekin vaikuttaa?
Mutta ainakin sormella painelemalla nekin rullat mistä oli "väkäset" lyhentyneet tuntuivat joustavan samallalailla kuin ehjätkin.
Jostain täältä luin että jotkut on vaihtaneet "magneettilevyn"? Onko se nyt sitten tuo musta moni sakarainen levy? Voisiko vika olla siinä?
Voikos se nyt särkeä jonkun paikan jos ajelee esim. asfaltilla ja neliveto on koko ajan päällä? Ajattelin vain kun olen saanut sen käsityksen että etuset pyörii vetopäällä hiukan hitaammin kuin takaset, niin että särkeekö se tuon etuperän lopullisesti.
Vaihtelin minä nyt kuitenkin laakerit ja stefat tuohon perään kun nyt kerta se aukaisin, eipähän ihan turhaan tullu näppejä paskattua.
Helpommalla kait sitä pääsisi kun veisi jonnekkin muitten mietittäväksi mutta kun kiinnostaa itseäkin rassailla näitä vehkeitä tälläiset mysteerit vaan tahtoo aika perkuleesti laskea motivaatiota.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Polariksessa ei etuperä hajoa, vaikka asfaltilla ajaa 4wd päällä. jos eturenkaat pyörii suuremmalla kierrosnopeudella kuin etuperä, niin eturenkaat eivät vetä eivätkä jarruta, vaan etuperän rakenne antaa vedon luistaa rullassa.

Jos taasen etuperä on rikki-> Häkki kappaleina tai magneettilevy voimakkaasti magnetoitunut, niin ongelmia ilmenee.

Kappaleina oleva häkki saattaa jumittaa perää ja magnetoitunut levy taas kytkeä 4wd:n päälle sattumanvaraisesti.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Antero85
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Helmi 2011 18:20

Re: Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Antero85 »

Roosa999 kirjoitti:Polariksessa ei etuperä hajoa, vaikka asfaltilla ajaa 4wd päällä. jos eturenkaat pyörii suuremmalla kierrosnopeudella kuin etuperä, niin eturenkaat eivät vetä eivätkä jarruta, vaan etuperän rakenne antaa vedon luistaa rullassa.

Jos taasen etuperä on rikki-> Häkki kappaleina tai magneettilevy voimakkaasti magnetoitunut, niin ongelmia ilmenee.

Kappaleina oleva häkki saattaa jumittaa perää ja magnetoitunut levy taas kytkeä 4wd:n päälle sattumanvaraisesti.

Allekirjoittaneella on tuo magnetoitunut levy ongelmana mikä sen aiheuttaa ja mitä sille ois tehtävissä?
Kanahäkki on vasta vaihdettu ja vielä nakkaa vauhdissa nelikon päälle vaikka nelikko ei ole kytkettynä. Kokeiltiin ottaa nelivedon piuhakin irti ja vielä perkeles nakkaa nelikon päälle kunnon kierroksilla :P
Kyseessä pelarus sportman 700 EFI vm. 2005
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Onko siis näin että pitkään kun pitää nelivetoa kytkettynä niin tuo sormilevy (Armateur plate) magnetoituu ja edellä-
mainitut ongelmat alkaa :?:
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Antero85
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Helmi 2011 18:20

Re: Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Antero85 »

Eli aina ku pelastus on käyttämättömänä niin nelikon kytkin offilla ni levyt ei magnetisoidu?
kodE
6WD
Viestit: 453
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:07
Mönkijä:: Polaris SP500efi -09 EU-raksa
Paikkakunta: Lahti

Re: Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja kodE »

Antero85 kirjoitti:Eli aina ku pelastus on käyttämättömänä niin nelikon kytkin offilla ni levyt ei magnetisoidu?
Nyt tätä kysymystä en kyl tajunnu ollenkaan, oli sen verta outo tuo lauserakenne :D Pelastus käyttämättömänä?
Ajoneuvona Polaris Urheilumies 500satanen Euroopan Unioni-tractor vuosimalli: Kyllä.
k08888
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 17 Marras 2010 21:25

Re: Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja k08888 »

kodE kirjoitti: Pelastus käyttämättömänä?
= neliveto

Auttaskohan levyn magnetisoitumiseen tällanen?
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/1473 ... -wera-star
kodE
6WD
Viestit: 453
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:07
Mönkijä:: Polaris SP500efi -09 EU-raksa
Paikkakunta: Lahti

Re: Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja kodE »

Ok ny jummarsin, kiitti :)
Ajoneuvona Polaris Urheilumies 500satanen Euroopan Unioni-tractor vuosimalli: Kyllä.
Käpyerkki
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 18 Marras 2010 18:28
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI TL
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Käpyerkki »

Sitä minäkin mietin että mikä sitä magnetoitumista aiheuttaa :?:
Minä puri tuon perän ja mitään muuta vikaa siitä ei löytynyt kuin että kolme niistä Häkin metalli "väkäsistä" oli katkennut osittain, voihan se tietysti olla niin pienestäkin kiinni.
Sitten kun sain mönkkärin taas kasaan en yhdistänyt perän johtoa ensimmäiselle koeajulle ja silloin ei ollut 4wd päällä mutta kun laitoin johdon paikoillee ja kytkin 4x4 asentoon niin sitten se on taas 4wd päälä seuraavaan perän aukaisuun asti :?
Kardaanin vaihdelaatikon puoleisessa boorissa on hieman väljää ja varmaan sen takia tuntuu yli 60km/h vauhdeissa värinää... onko muilla samallaista oiretta tai jotain muuta syytä tuolle värinälle.... Tämä on ensimmäinen 4wd mönkijä minkä omistan tai yleensäkkään mitä olen ajanut niin ei ole oikein kokemusta miten sen kuuluukin väristä ja täristä, serkku pojalla on Polaris outlaw500 ja sillä on kyllä eri hyvää ajaa tietä pitkin mutta tienvieressä sitten ihan eri homma tietenkin... Mutta tältä pohjalta olen pettynyt ajo ominaisuuksiin tieliikenteessä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Värinä voi johtua monestakin asiasta. Kardaanin tasapainottomuus saattaa aiheuttaa värinää, mutta epäilisin värinän aiheuttajaksi renkaat, jotka ei vaan sovellu kovalla pinnalla ajoon. Ainakaan mun maastorenkaissa ei ole palojen väli epätasainen vaan aina sama, joka aiheuttaa tietyillä nopeuksilla aikamoisen resonanssin, vaikka renkaat olisikin tasapainossa.

Armature plate magnetoituu, kun sen kyljessä oleva sähkömagneetti magnetisoi sen.

demagnetointi onnistuu lämmöllä 200 astetta, kova isku tai voimakkaalla magneettikentällä joka vaihtelee voimakkaasti suuntaa ja pikkuhiljaa hiipuu olemattomiin.

Toisaalta sitä levyä saa muutamalla kympillä, joten itse ostin uuden.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Käpyerkki
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 18 Marras 2010 18:28
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI TL
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Käpyerkki »

Väri voi johtua monestakin asiasta. Kardaanin tasapinottomuus saattaa aiheuttaa värinää, mutta epäilisin värinän aiheuttajaksi renkaat, jotka ei vaan sovellu Asfaltilla ajoon. Ainakaan mun maastorenkaissa ei ole palojen väli epätasainen vaan aina sama, joka aiheuttaa tietyillä nopeuksilla aikamoisen resonanssin, vaikka renkaat olisikin tasapainossa.
Saatatpa olla hyvinkin oikeassa mutta kyllä nyt pitää pyrkiä että pääsis kokeilemaan toista samanlaista laitetta niin saisi vähän suuntaa mikä on ihan normaalia kolinaa ja värinää. :roll:
4x4-100%
3WD
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2011 18:00
Mönkijä:: Polaris sportsman 500 EFI L7e
Paikkakunta: Iiden

Re: Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja 4x4-100% »

Käpyerkki kirjoitti:
Saatatpa olla hyvinkin oikeassa mutta kyllä nyt pitää pyrkiä että pääsis kokeilemaan toista samanlaista laitetta niin saisi vähän suuntaa mikä on ihan normaalia kolinaa ja värinää. :roll:


Mulle käy kyl et vaihdetaan kömpiöitä koeaju mielessä ja tallissa on sarja kesäpintasia renkaita niitäkin saa lainata.
Antero85
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Helmi 2011 18:20

Re: Neliveto päällä koko ajan

Viesti Kirjoittaja Antero85 »

Armature plate vaihdettu. Alko etuperä toimimaan oikein. Alkaa se etuperän laitto jo luonnistua koko korjaus ruljanssiin meni 4 tuntia :D
Vastaa Viestiin