auttakaa miästä mäjesä. 800 polle
-
- Noppeli
- Mönkijä:: polaris sportsman 800efi
auttakaa miästä mäjesä. 800 polle
kertokaa nyt hyvät asioista enemmän tiätävät ystävät et millai tua pollen nelikko oikee kuulus toimii. eli malli on polariksen sportsman 800cc twin efi vm.06.
eli täs polles on vaa kaks asentoine toi nelivedon kytkin. eli onkelma on se et ku oon lukenu täältäki tost hajoilevast häkistä kaikkii juttui mut silti oon pihalla ku tamppoonin naru. ja toiset sanoo et jos se on takavetoasennos se kytkin ni se on takaveto mut jos takavirsut menettää pidon ni se ottaa etukkaat mukaan juhlii. ja mulla tekee juurikin näin. eli kertokaa ny joku et millai se virallisesti kuuluu toimii. ja sit kattelin et oli josaki myynis takoalumiinine simmone häkki. onko kellää kokemuksii et oisko kestävämpi ku toi muavine. äkkii vois kuvitel.. nii ja tosiaan polle on vajaa viiko ollu talos et oon viä märkäkorva näis asiois ni asialline vastaus olis mukavaa..
eli täs polles on vaa kaks asentoine toi nelivedon kytkin. eli onkelma on se et ku oon lukenu täältäki tost hajoilevast häkistä kaikkii juttui mut silti oon pihalla ku tamppoonin naru. ja toiset sanoo et jos se on takavetoasennos se kytkin ni se on takaveto mut jos takavirsut menettää pidon ni se ottaa etukkaat mukaan juhlii. ja mulla tekee juurikin näin. eli kertokaa ny joku et millai se virallisesti kuuluu toimii. ja sit kattelin et oli josaki myynis takoalumiinine simmone häkki. onko kellää kokemuksii et oisko kestävämpi ku toi muavine. äkkii vois kuvitel.. nii ja tosiaan polle on vajaa viiko ollu talos et oon viä märkäkorva näis asiois ni asialline vastaus olis mukavaa..
Kaikki käy, paitsi liia piänet kenkät.
- rulez
- Tracks
- Viesti:
Re: auttakaa miästä mäjesä. 800 polle
Ei se välttämäti tarkoota että häkki olis hajalla jos nelikko lähtee mukaan takavedolla suditettaessa ! En nyt tarkalleen enää muista mikä tämän aiheutti mutta jossain koneissa näin tapahtuu herkemmin jossain taas ei ollenkaan ja häkki saattaa olla molemmissa aivan yhtä ehyt.
Tilanteesta vakavan teköö se että suditteloo takavedolla ja jos etupää lähteekin mukaan kun takarenkaat pyörii vauhdilla eturenkaisiin nähden se on varmasti häkin menoa.
Tuon itte ratkassin ainakin sillä etten käyttänyt takavetoa mitäs tuota turhaa pollessa napsuttelemaan kun ei juurikaan ohjausta kevennä.
Suosittelen unohtamaan alkuunsa murehtimisen ja jättämään takavedon suosiolla käyttämäti. Huomaat kyllä kun häkki on oikeasti särki ei toimi nelikko missään asennossa pakilla ja pahemmin hajalla ollessaan ei myöskään eteenpäin mentäessä.
Tilanteesta vakavan teköö se että suditteloo takavedolla ja jos etupää lähteekin mukaan kun takarenkaat pyörii vauhdilla eturenkaisiin nähden se on varmasti häkin menoa.
Tuon itte ratkassin ainakin sillä etten käyttänyt takavetoa mitäs tuota turhaa pollessa napsuttelemaan kun ei juurikaan ohjausta kevennä.
Suosittelen unohtamaan alkuunsa murehtimisen ja jättämään takavedon suosiolla käyttämäti. Huomaat kyllä kun häkki on oikeasti särki ei toimi nelikko missään asennossa pakilla ja pahemmin hajalla ollessaan ei myöskään eteenpäin mentäessä.
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
-
- Noppeli
- Mönkijä:: polaris sportsman 800efi
kiitokset enstealkuun näistä. eli en oo ainakaa havainnu mittaristos mitää kosteutee liittyvää.
simmone kysymys tuli miälee et millai se nelikko sit kestää esimerkiks ku posottaa tos pikatiäl satast jos se on kokoaja pääl??
ja sit tuli jarruist pari kysymyst miäleen. eli kahvajarru ottaa pelkästään takapäähän ja on niisanottu käyttöjarru ja jalkajarru ottaa joka nurkkaan ja käytetään vaan hätätilanteis?? näin mul o sanottu. pitääkö paikkansa?? tollai jos tos kylil ajelee ni mikä siin on ettei vois jalkajarruu käyttää?? ja sit viä et kui tehokas ton kahvajarrun kuulus ol?? tuntuu omas olevan hiuka laimee toi kahvajarru.. ei o kerenny perehtyy viä mut kai siä o männät jumis tai jotai...
simmone kysymys tuli miälee et millai se nelikko sit kestää esimerkiks ku posottaa tos pikatiäl satast jos se on kokoaja pääl??
ja sit tuli jarruist pari kysymyst miäleen. eli kahvajarru ottaa pelkästään takapäähän ja on niisanottu käyttöjarru ja jalkajarru ottaa joka nurkkaan ja käytetään vaan hätätilanteis?? näin mul o sanottu. pitääkö paikkansa?? tollai jos tos kylil ajelee ni mikä siin on ettei vois jalkajarruu käyttää?? ja sit viä et kui tehokas ton kahvajarrun kuulus ol?? tuntuu omas olevan hiuka laimee toi kahvajarru.. ei o kerenny perehtyy viä mut kai siä o männät jumis tai jotai...
Kaikki käy, paitsi liia piänet kenkät.
- qaw
- 6WD
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
- Viesti:
Jos pollessa neliveto toimii OIKEIN, niin:
- nappi 2WD-asennossa neliveto ei koskaan kytkeydy
- nappi 4WD-asennossa neliveto ei kytkeydy ennen, kuin takarenkaat menettää pidon ja kun pitoa taas on, neliveto putoaa uudestaan pois päältä
Siis sudittelu neliveto päällä on vaarallista, koska sopivassa tilanteessa neliveto voi pudota pois päältä ja kytkeytyä sitten uudelleen. Takaveto päällä saa huoletta sudittaa vaikka ympyrää. Asfaltilla voi huoletta ajaa nelivedolla, koska pitoa riittää, joten neliveto ei kytkeydy!
Näin siis, jos kaikki toimii.
- nappi 2WD-asennossa neliveto ei koskaan kytkeydy
- nappi 4WD-asennossa neliveto ei kytkeydy ennen, kuin takarenkaat menettää pidon ja kun pitoa taas on, neliveto putoaa uudestaan pois päältä
Siis sudittelu neliveto päällä on vaarallista, koska sopivassa tilanteessa neliveto voi pudota pois päältä ja kytkeytyä sitten uudelleen. Takaveto päällä saa huoletta sudittaa vaikka ympyrää. Asfaltilla voi huoletta ajaa nelivedolla, koska pitoa riittää, joten neliveto ei kytkeydy!
Näin siis, jos kaikki toimii.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
- qaw
- 6WD
- Viesti:
Ja jarruista vielä että mulla toimii myös juuri kuvatun laisesti. Itse olen käsittänyt että jalkajarru on se, mitä pitäisi käyttää. Ainakin se on se, mikä vauhtia oikeasti hidastaa.
Käsijarru taas on kohtalaisen hengetön enkä oikein keksi sille mitään muuta käyttöä kuin seisontajarruna toimimisen, sen kun saa lukittua päälle.
Käsijarru taas on kohtalaisen hengetön enkä oikein keksi sille mitään muuta käyttöä kuin seisontajarruna toimimisen, sen kun saa lukittua päälle.
- All-Terrain Vehicle
- Tracks
Itsellä puhutaan Polariksen Sportman 500-800 mallien omistajan käsikirjassa varajarrusta joka sijaitsee oikealla astinlaudalla. Jarru on tarkoitettu käytettäväksi vain, jos muussa jarrujärjestelmässä on jotain vikaa.
Traktorin käyttöoppaassa taas ei mainita mitään siitä, että jalkajarrua ei saisi käyttää muuta kuin hätätapauksissa. Mutta itsellä kyllä on myös sellainen käsitys että sitä ei saisi käyttää ensisijaisena jarruna.
Jostain olen joskus kuullut, että se on moottorijarru. Mutta ei ilmeisesti sitten olekaan?
Traktorin käyttöoppaassa taas ei mainita mitään siitä, että jalkajarrua ei saisi käyttää muuta kuin hätätapauksissa. Mutta itsellä kyllä on myös sellainen käsitys että sitä ei saisi käyttää ensisijaisena jarruna.
Jostain olen joskus kuullut, että se on moottorijarru. Mutta ei ilmeisesti sitten olekaan?
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
-
- 3WD
- Mönkijä:: Polaris sportsman 500 EFI L7e
Eikös se mennyt niin että maastomallissa on tuo niin sanottu hätäjarru polkimella TL mallissa kahva ottaa vain taakse ja poljin kaikkiin!? omassa 500 tl ainakin toimii näin ja käytän poljinta.
-
- Tracks
Mulla oli viimeksi Polaris muistaakseni mallia 2005, sen käyttäjän manuaalissa suositeltiin välttämään sudittamista takavedolla. Tämä siksi koska etuperä voi kytkeä liukkaalla nelivedon päälle vaikka nappi olisi 2 wd asennossa.
eli ei siellä nelikossa välttämättä vikaa ole, vaan ominaisuus.
tarkistakaapas joku kirjasesta muistelenko oikein?
eli ei siellä nelikossa välttämättä vikaa ole, vaan ominaisuus.
tarkistakaapas joku kirjasesta muistelenko oikein?
- qaw
- 6WD
- Viesti:
Kirjasta on tarkastettu ja 800 -08 manuaali kieltää nimenomaan sudittelun NELIVEDOLLA.
-
- 2WD
- Mönkijä:: Sportsman 800 -11
Mulla on uus, eli -11 mallin Sportsman 800, ja siinä toimii neliveto niin että kun on kytketty neliveto päälle, se ottaa tarvittaessa etuvedon päälle. Kun on pelkkä 2 veto kytketty, se myös on kaksveto. Ei kytke etuperää vaikka päästelee kuinka liipissä... Mielestäni sitä etuhäkin hajoamista liiotellaan... Kaikkihan kyllä saa rikki, jos ei käytä ajaessaan järkeä. Jarrut on niin että käsijarrulla ottaa kaikki pyörät, ja jalkajarrulla pelkät takapyörät. Toi mun vehje on maastomönkijä.
Morjens! Mitenkähän voisi kokeilla tossa kasisatkussa että toimiiko toi alamäkijarru/onko se kokoajan päällä?? ku epäilyttää tuo pikkanen ujellus etuperässä.. Oon yrittänyt kokeilla ajaa se ADC päällä ja ei päällä, enkä ole toistaiseksi mitään eroa huomannut.
-
- 6WD
- Mönkijä:: CFmoto Cforce 850 Grey Edition
Mäkijarrun kuuluisi kytkeytyä kun vauhtia on vähän päälle 20 km/h ja katkasija on ADC asennossa L tai H vaihde päällä ja kaasua ei paineta. Eron kyllä huomaa milloin ADC kytkeytyy.Vittasuo kirjoitti:Morjens! Mitenkähän voisi kokeilla tossa kasisatkussa että toimiiko toi alamäkijarru/onko se kokoajan päällä?? ku epäilyttää tuo pikkanen ujellus etuperässä.. Oon yrittänyt kokeilla ajaa se ADC päällä ja ei päällä, enkä ole toistaiseksi mitään eroa huomannut.