auttakaa miästä mäjesä. 800 polle

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
polleukkeli
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 05 Touko 2011 23:38
Mönkijä:: polaris sportsman 800efi
Paikkakunta: Nakkila

auttakaa miästä mäjesä. 800 polle

Viesti Kirjoittaja polleukkeli »

kertokaa nyt hyvät asioista enemmän tiätävät ystävät et millai tua pollen nelikko oikee kuulus toimii. eli malli on polariksen sportsman 800cc twin efi vm.06.

eli täs polles on vaa kaks asentoine toi nelivedon kytkin. eli onkelma on se et ku oon lukenu täältäki tost hajoilevast häkistä kaikkii juttui mut silti oon pihalla ku tamppoonin naru. ja toiset sanoo et jos se on takavetoasennos se kytkin ni se on takaveto mut jos takavirsut menettää pidon ni se ottaa etukkaat mukaan juhlii. ja mulla tekee juurikin näin. eli kertokaa ny joku et millai se virallisesti kuuluu toimii. ja sit kattelin et oli josaki myynis takoalumiinine simmone häkki. onko kellää kokemuksii et oisko kestävämpi ku toi muavine. äkkii vois kuvitel.. nii ja tosiaan polle on vajaa viiko ollu talos et oon viä märkäkorva näis asiois ni asialline vastaus olis mukavaa..
Kaikki käy, paitsi liia piänet kenkät.
MikaR

Re: auttakaa miästä mäjesä. 800 polle

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Vesihöyryä mittaristossa?

arvelee Mika
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Re: auttakaa miästä mäjesä. 800 polle

Viesti Kirjoittaja rulez »

Ei se välttämäti tarkoota että häkki olis hajalla jos nelikko lähtee mukaan takavedolla suditettaessa ! En nyt tarkalleen enää muista mikä tämän aiheutti mutta jossain koneissa näin tapahtuu herkemmin jossain taas ei ollenkaan ja häkki saattaa olla molemmissa aivan yhtä ehyt.

Tilanteesta vakavan teköö se että suditteloo takavedolla ja jos etupää lähteekin mukaan kun takarenkaat pyörii vauhdilla eturenkaisiin nähden se on varmasti häkin menoa.
Tuon itte ratkassin ainakin sillä etten käyttänyt takavetoa mitäs tuota turhaa pollessa napsuttelemaan kun ei juurikaan ohjausta kevennä.

Suosittelen unohtamaan alkuunsa murehtimisen ja jättämään takavedon suosiolla käyttämäti. Huomaat kyllä kun häkki on oikeasti särki ei toimi nelikko missään asennossa pakilla ja pahemmin hajalla ollessaan ei myöskään eteenpäin mentäessä.
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
polleukkeli
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 05 Touko 2011 23:38
Mönkijä:: polaris sportsman 800efi
Paikkakunta: Nakkila

Re: auttakaa miästä mäjesä. 800 polle

Viesti Kirjoittaja polleukkeli »

kiitokset enstealkuun näistä. eli en oo ainakaa havainnu mittaristos mitää kosteutee liittyvää.


simmone kysymys tuli miälee et millai se nelikko sit kestää esimerkiks ku posottaa tos pikatiäl satast jos se on kokoaja pääl??

ja sit tuli jarruist pari kysymyst miäleen. eli kahvajarru ottaa pelkästään takapäähän ja on niisanottu käyttöjarru ja jalkajarru ottaa joka nurkkaan ja käytetään vaan hätätilanteis?? näin mul o sanottu. pitääkö paikkansa?? tollai jos tos kylil ajelee ni mikä siin on ettei vois jalkajarruu käyttää?? ja sit viä et kui tehokas ton kahvajarrun kuulus ol?? tuntuu omas olevan hiuka laimee toi kahvajarru.. ei o kerenny perehtyy viä mut kai siä o männät jumis tai jotai...
Kaikki käy, paitsi liia piänet kenkät.
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: auttakaa miästä mäjesä. 800 polle

Viesti Kirjoittaja qaw »

Jos pollessa neliveto toimii OIKEIN, niin:
- nappi 2WD-asennossa neliveto ei koskaan kytkeydy
- nappi 4WD-asennossa neliveto ei kytkeydy ennen, kuin takarenkaat menettää pidon ja kun pitoa taas on, neliveto putoaa uudestaan pois päältä

Siis sudittelu neliveto päällä on vaarallista, koska sopivassa tilanteessa neliveto voi pudota pois päältä ja kytkeytyä sitten uudelleen. Takaveto päällä saa huoletta sudittaa vaikka ympyrää. Asfaltilla voi huoletta ajaa nelivedolla, koska pitoa riittää, joten neliveto ei kytkeydy!

Näin siis, jos kaikki toimii.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: auttakaa miästä mäjesä. 800 polle

Viesti Kirjoittaja qaw »

Ja jarruista vielä että mulla toimii myös juuri kuvatun laisesti. Itse olen käsittänyt että jalkajarru on se, mitä pitäisi käyttää. Ainakin se on se, mikä vauhtia oikeasti hidastaa.

Käsijarru taas on kohtalaisen hengetön enkä oikein keksi sille mitään muuta käyttöä kuin seisontajarruna toimimisen, sen kun saa lukittua päälle.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: auttakaa miästä mäjesä. 800 polle

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

Itsellä puhutaan Polariksen Sportman 500-800 mallien omistajan käsikirjassa varajarrusta joka sijaitsee oikealla astinlaudalla. Jarru on tarkoitettu käytettäväksi vain, jos muussa jarrujärjestelmässä on jotain vikaa.

Traktorin käyttöoppaassa taas ei mainita mitään siitä, että jalkajarrua ei saisi käyttää muuta kuin hätätapauksissa. Mutta itsellä kyllä on myös sellainen käsitys että sitä ei saisi käyttää ensisijaisena jarruna.

Jostain olen joskus kuullut, että se on moottorijarru. Mutta ei ilmeisesti sitten olekaan?
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
4x4-100%
3WD
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2011 18:00
Mönkijä:: Polaris sportsman 500 EFI L7e
Paikkakunta: Iiden

Re: auttakaa miästä mäjesä. 800 polle

Viesti Kirjoittaja 4x4-100% »

Eikös se mennyt niin että maastomallissa on tuo niin sanottu hätäjarru polkimella TL mallissa kahva ottaa vain taakse ja poljin kaikkiin!? omassa 500 tl ainakin toimii näin ja käytän poljinta.
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: auttakaa miästä mäjesä. 800 polle

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Mulla oli viimeksi Polaris muistaakseni mallia 2005, sen käyttäjän manuaalissa suositeltiin välttämään sudittamista takavedolla. Tämä siksi koska etuperä voi kytkeä liukkaalla nelivedon päälle vaikka nappi olisi 2 wd asennossa.

eli ei siellä nelikossa välttämättä vikaa ole, vaan ominaisuus.

tarkistakaapas joku kirjasesta muistelenko oikein?
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: auttakaa miästä mäjesä. 800 polle

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kirjasta on tarkastettu ja 800 -08 manuaali kieltää nimenomaan sudittelun NELIVEDOLLA.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
mehtäänmänijä
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Marras 2010 11:04
Mönkijä:: Sportsman 800 -11

Re: auttakaa miästä mäjesä. 800 polle

Viesti Kirjoittaja mehtäänmänijä »

Mulla on uus, eli -11 mallin Sportsman 800, ja siinä toimii neliveto niin että kun on kytketty neliveto päälle, se ottaa tarvittaessa etuvedon päälle. Kun on pelkkä 2 veto kytketty, se myös on kaksveto. Ei kytke etuperää vaikka päästelee kuinka liipissä... Mielestäni sitä etuhäkin hajoamista liiotellaan... Kaikkihan kyllä saa rikki, jos ei käytä ajaessaan järkeä. Jarrut on niin että käsijarrulla ottaa kaikki pyörät, ja jalkajarrulla pelkät takapyörät. Toi mun vehje on maastomönkijä.
Vittasuo
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Helmi 2009 20:45

Re: auttakaa miästä mäjesä. 800 polle

Viesti Kirjoittaja Vittasuo »

Morjens! Mitenkähän voisi kokeilla tossa kasisatkussa että toimiiko toi alamäkijarru/onko se kokoajan päällä?? ku epäilyttää tuo pikkanen ujellus etuperässä.. Oon yrittänyt kokeilla ajaa se ADC päällä ja ei päällä, enkä ole toistaiseksi mitään eroa huomannut.
Puuhis
6WD
Viestit: 485
Liittynyt: 19 Maalis 2006 10:53
Mönkijä:: CFmoto Cforce 850 Grey Edition
Paikkakunta: Kokkola

Re: auttakaa miästä mäjesä. 800 polle

Viesti Kirjoittaja Puuhis »

Vittasuo kirjoitti:Morjens! Mitenkähän voisi kokeilla tossa kasisatkussa että toimiiko toi alamäkijarru/onko se kokoajan päällä?? ku epäilyttää tuo pikkanen ujellus etuperässä.. Oon yrittänyt kokeilla ajaa se ADC päällä ja ei päällä, enkä ole toistaiseksi mitään eroa huomannut.
Mäkijarrun kuuluisi kytkeytyä kun vauhtia on vähän päälle 20 km/h ja katkasija on ADC asennossa L tai H vaihde päällä ja kaasua ei paineta. Eron kyllä huomaa milloin ADC kytkeytyy.
Vastaa Viestiin