Asennus:
Xenon muuntosarja
Kohde:
Polaris Sportman 500 efi tractor 10'
Tarvikkeet:
Hid xenon merkkinen muuntosarja lähimmästä autotarvikeliikkeestä
Sarjan tiedot:
Bi-xenonit (->sisältää lyhyet ja pitkät)
Värilämpötila 5000k
35W
H4 kannalla jota Polariksen traktoreissa käytetään
(Kanta on oikeastaan se asia missä kannattaa olla tarkkana, sillä todella erilaisilla kannoilla varustettu maastomallit/traktorit/tl/vuosimalli)
Muut tarvikkeet:
Akkuporakone, nippusiteitä, johtoa, kolvi, teippiä
Aikaa meni:
Varmaan joku 4-5 tuntia kun rauhassa katseli.
Hinta:
Taisi sarja sen vähän päälle satasen maksaa.
Itse asennus:
Eli tästä lähdettiin liikkeelle. Kuten kuvasta näkyy toinen kiinnike oli jäänyt pois paketista, mutta se tuli hienosti jälkipostina. Monissa liikkeissä sanoivat pakettien sisältävän täydelliset suomenkieliset asennusohjeet, mutta ainakaan tässä paketissa ei ollut oikein minkäänlaisia ohjeita. Itse joutui siis päättelemään mikä johto tulee mihinkin, mutta onneksi johtojen päät olivat sen malliset ettei vaaraa väärin kytkemisestä ollut
Kun johdot oli saatu selvitettyä alkoi varsinainen kiinnittäminen. Polariksessahan kaikikista järkevin paikka on ehdottomasti etulaatikko. Ensimmäinen suunnitelma oli laittaa ballastit (kaksi hopeaa laatikkoa) laatikon tasaiseen etupintaan, mutta se osoittautui mahdottomaksi vinssin vuoksi. Ainut jäljelle jäänyt sopivan kokoinen ja tasainen paikka oli sitten tuossa reunassa. Kaksi reikää akkuporakoneella ja ballastien rautateline kiinni siihen kahdella ruuvilla prikkojen ja lukkomutterien kera.
Kuten kuvista näkyy johtoja tulee melkoinen määrä, mutta erilaisten liitostyyppien vuoksi väärin kytkeminen on tosiaan mahdotonta. Ainut ongelma on johtojen lyhyys, mutta asennettaessa näin lähelle valoa riittävät johdot ballasteilta valoille mainiosti. Ainoastaan virtajohtoa akulle ja maajohtoja joutui jatkamaan. Tässä versiossa (niin kuin varmaan muissakin) on tuollaiset omat telineet nuilla ballasteille, eli tarvittaessa xenonit vaihtaa pois takaisin halogeeneihin parissakymmenessä minuutissa.
Tässä kuvassa näkyy itse valojen kytkennät. Eli johdot saatiin laatikon ulkopuolelle käyttämällä laatikon valojen kohdalla olevat sisennykset irti ja poraamalla "vako" josta johdot ujutettiin. Johtojen päässä nimittäin on isoja liitoslaatikkoja jotka olisivat vaatineet tolkuttoman kokoisen reiän. Tälläisen vaon avulla selvittiin johdon leveyisellä reiällä ja kun umpioiden sisennykset laittaa takaisin peittyy vako, ja jää vain pieni reikä. Ulosveto "näkyy" tuossa ylimmäisessä pallukassa.
Alin pallukka on töötin kohdalla, eli maat otettiin molemmille ballasteilla töötin raudasta. Siitä mitattiin saatavan täydet tehot, varsinkin kun laittaa töötin kiinnikerautojen väliin, jossa ei ole maalia. Vasemman puoleinen pallukka merkkaa koloa josto saatiin vedettyä huomaamattomasti johto toiselta puolen töötille. Toisella puolella on muutoin samanlaiset kytkennät, mutta siellä on vedetty laatikkoon sisälle myös pitkien ja lyhyiden valojen säättöjohto mikä piti liittää tietysti xenon järjestelmäänkin.
Tässä vielä kuva koko hommasta. Eli ihan kohtuu siististi meni tuonne ja tuo on kyllä varmasti se paras asennuspaikka. Vielä näin tiivistetysti voisi nuo kytkennät sano, kun sen verran hankala tekstissä selittää.
-Ballastit laatikon reunoihin kiinni
-Xenon polttimot umpioihin (sopii heittämällä)
-Johdot näiden välille "vaon" kautta irrottamalla laatikossa valojen kohdalla oleva sisennys
-Maat paras vetää töötiltä molemmille "vakojen" kautta
-Virtajohdolle oma reikä laatikon takaosaan, josta vedetään akulle samasta kun muutkin johdot
-Kytketään kaikki johdot toisiinsa ja toinen orkkis valojen pitkät/lyhyet säätimistä sarjaan
Tässä vielä selvennystä tuohon johtojen vetämiseen:
Eli kyllä siihen aikaa se yksi ilta meni, mutta mukavaa oli ja taas oppi uutta tästä elektroniikan ihmeellisestä maailmasta.
Toivottavasti näistä ohjeista on jollekin hyötyä, ainakin atv mies kyseli mahdollisimman selkeitä ohjeita. Selkeydestä en sitten tiedä,
mutta kerron mielelläni lisää jos jotain jäi hämärän peittoon.
Ja sitten tietysti vielä vertailu kuvaa...
Kuvattu ihan normaalilla kameralla ilman salamaa mönkijän kyydistä, eli tavallisesta ajotilanteesta. Kuvissa näkyvä kepukka suoraan edessäpäin tasan 10 metrin päässä.
Varmaan jokainen osaa päätellä kumpiko alkuperäinen ja kumpiko xenon...
Lyhyet:

Pitkät:

Paluuta ei ole.
