Vetää tyhjäkäynnillä.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
cooper-66
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Helmi 2007 11:57
Mönkijä:: Polaris
Paikkakunta: Jämsä

Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja cooper-66 »

Mikähän tuli polleen.Ensin katkes variaattorin remmi.Se tuli vaihdettua uuteen(taatustu sama Numerot yms.uudessa) Verme toimi n. 5 h kuin ajatus,mutta nyt ilmeni se,että ei tahdo saada pykäliä päälle,kun on tavallaan jatkuva veto pikkuisen päällä.Ei heitä tavallaan vapaalle ollenkaan.Kyseessä 500 efi deluxe-07 ajettu 347h ja n.9000km.
Mikä auttais tähän(eli mitä tarttis nyt tehdä)? :wink:
Polaris 500 efi deluxe-07
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Variaattorin linjaus viturallaan, veikkaan minä.
Katsopa jos noista seuraavista topikeista löytyis apua.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... it=linjaus
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... it=linjaus
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... it=linjaus
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja jaket »

siellä etuvariaattorin tyvessä on se yksisuuntalaakeri, jossa hihna lepää kun kone on tyhjäkäynnillä. joskus kun hihna hajoaa, niin hihnan romua menee sinne laakeriin ja se jumittaa ja se vie sitten eteenpäin vaikka ei pitäisi.

voi kyllä olla linjausjuttukin, mutta ei pitäisi olla 500:Sessa niin ongelmallinen kuin 800:Sessa.

se laakeri pitäisi siis pyöriä vaan toiseen suuntaan ja toiseen ei.

laitoitko orggishihnan? tarvikkeissa voi olla pituus /leveys eroja, nekin voi vaikuttaa ja vetää tarpeettomasti.
“Unnatural work produces too much stress.”
cooper-66
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Helmi 2007 11:57
Mönkijä:: Polaris
Paikkakunta: Jämsä

Re: Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja cooper-66 »

jaket kirjoitti:siellä etuvariaattorin tyvessä on se yksisuuntalaakeri, jossa hihna lepää kun kone on tyhjäkäynnillä. joskus kun hihna hajoaa, niin hihnan romua menee sinne laakeriin ja se jumittaa ja se vie sitten eteenpäin vaikka ei pitäisi.

voi kyllä olla linjausjuttukin, mutta ei pitäisi olla 500:Sessa niin ongelmallinen kuin 800:Sessa.

se laakeri pitäisi siis pyöriä vaan toiseen suuntaan ja toiseen ei.

laitoitko orggishihnan? tarvikkeissa voi olla pituus /leveys eroja, nekin voi vaikuttaa ja vetää tarpeettomasti.
Joo Pollen oma hihna on paikoillaan.

Hihnaa hakiessa,kyselin tuota linjaus jutskaa,mutta kehuivat huollossa,että ei pitäisi olla mitään tarvetta sille.

Kyllä koitin ylimääräiset romppeet/p.....t siivota ensin nk.manuaalisesti rätin/pensselin kanssa pois.Sitten sumauttelin vielä paineilmalla varmistaakseni,että kaikki piti tulla pois sieltä välistä,mut eihän sitä koskaan tiedä,mitä sieltä nyt löytyy.Oli

meinaan niin ihme paikoissa ylimääräistä tavaraa lentänyt,ettei vois kuvitellakkaan.

Sehän tuossa eniten ainakin itseä kummastuttaa,kun se pelas kuten pitikin tuon n.5h,mutta eilen sitten pöllimettässä ollessa ja parin viimeisen kuorman kanssa alkoi sitten toi onkelma/vaiva.
Polaris 500 efi deluxe-07
cooper-66
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Helmi 2007 11:57
Mönkijä:: Polaris
Paikkakunta: Jämsä

Re: Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja cooper-66 »

vaughan kirjoitti:Variaattorin linjaus viturallaan, veikkaan minä.
Katsopa jos noista seuraavista topikeista löytyis apua.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... it=linjaus
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... it=linjaus
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... it=linjaus
Noi kumit tuli tsekattua silloin,kun remmiä vaihdoin ja ehjiltä näyttivät,mut ei kait auta muu kuin tsekata toi linjaus.

Vaikka se vähän kyllä epäilyttää,et siinä ei vikaa olis,kun toi alkuperäinen remmi kesti ton n.9000km ja n.344h ja ei siitä ole

varia purettu(jos huolto ei aikanaan sitten ole takuuaikana purkanut,kun sitä huolloissa käytin).Ainut mitä tosiaan on tapahtunut on toi remmin katkeeminen. Ainut mikä tietysti on,kun noi topikit vilkasin läpi,niin siinä yhdessä mainittiin ujeltava

ääni ja kieltämättä semmoinen epämääräinen ääni kuuluu tietyllä kierros alueella,nyt kun tarkemmin alkaa miettimään ja siihen ei vaikuta sitten onko kuormaa tai ei mukana(esim. pöllikärry) Ja noi tyhjäkäynti kierrokset on normaalit,eli 1100-1200 rpm.
Polaris 500 efi deluxe-07
Maintenanceman
4WD
Viestit: 160
Liittynyt: 10 Marras 2006 06:20
Mönkijä:: Polaris SP800 Efi

Re: Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja Maintenanceman »

Sitä hajonneen remmin kumiputua kulkeutuu helposti variaattorikopan tuuletusputkeen josta sitä voi aikaa myöten putoilla kopan sisään aiheuttaen ongelmia, puhdistitko tuuletusputken huolellisesti?
Linjaus noissa viis satasissa harvoin muuttuu, se yksisuuntalaakeri kun takkuaa niin laite yrittää hiipiä eteenpäin koko ajan.
EBS järjestelmä vaatii tuon laakerin (moottorijarru) ja hihnan pitää olla "kireällä" toisin kuin ilman EBS järjestelmää olevissa.
cooper-66
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Helmi 2007 11:57
Mönkijä:: Polaris
Paikkakunta: Jämsä

Re: Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja cooper-66 »

Maintenanceman kirjoitti:Sitä hajonneen remmin kumiputua kulkeutuu helposti variaattorikopan tuuletusputkeen josta sitä voi aikaa myöten putoilla kopan sisään aiheuttaen ongelmia, puhdistitko tuuletusputken huolellisesti?
Linjaus noissa viis satasissa harvoin muuttuu, se yksisuuntalaakeri kun takkuaa niin laite yrittää hiipiä eteenpäin koko ajan.
EBS järjestelmä vaatii tuon laakerin (moottorijarru) ja hihnan pitää olla "kireällä" toisin kuin ilman EBS järjestelmää olevissa.
Ton tuuletusputken kanssa tuli "maksettua oppirahat"eli en heti huomannut putsata sitä,mutta kun pauke ja rytke alkoi heti 200m jälkeen,niin ei auttanut muuta kuin purkaa uusiksi ja tutkia mikä mättää,no sieltähän reilu pari kourallista

putua.Lopun hoitelin sitten puhaltamalla tuuletusputken päästä puhaltamalla paineilmaa letkun kanssa avustaen,niin pitkälle letkua työntäen,että tuli ns.läpi.Eli sieltä ei kaiken järjen mukaan ainakaan pitäisi mitään tulla/tippua varille enään.

Kun kelit hitusen lämpiää(ens viikonloppu),niin tarvii tsekata toi laakeri ja sen toimivuus.Hyvin se silloin remmin vaihdon jälkeen toi,kun sitä käyttelin muutamia kertoja ilman koppaa,mutta kuten edellä mainitsinkin,niin ongelmaa ei ollutkaan tuol

loin heti.
Polaris 500 efi deluxe-07
cooper-66
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Helmi 2007 11:57
Mönkijä:: Polaris
Paikkakunta: Jämsä

Re: Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja cooper-66 »

No päivitetäänpä tilannetta.Eli tänään tuli avattua variaattorin koppa ja sieltä se sitten löytyi....se vika.Etuvariaattorin astinlaudanpuoleisessa päässä,kun on se ruuvikiinnitteinen limppu,jonka läpi menee se pitkä pultti on "korkannut"eli siitä on

pettänyt se magneesium valussa oleva teräs holkki(irronnut kirjaimellisesti)joka keskittää siinä liikkuessa sen liikkuvan lautas limpun ja tätä holkkia,kun ei ole ollut,niin on hakannut täysin soikeeksi/p.....s koko sen magneesium limpun,no tämä

taas on aiheuttanut että laakeri on ottanut itseensä ja ei pyöri ja koska vielä on mukane se,että limpun päässä ei ole sitä keskitys holkkia,niin avot koko paletti on täysin p.....a.No ainut hyvä asia tässä on se,että onneksi käytin takuuaikana(2+2v)

sen säännöllisesti huollossa,niin lupailivat,että takuuseen pitäis mennä,vaikka takuu loppui 27.10-11(brandilta ei vielä vastausta ole saatu)Kyllä tuossa huoltomies kehui,että ensimmäinen tapaus hänen yli 20v uran aikana(kelkat+mönkkärit),että

variaattori korkkaa noin totaalisti.Ainut mikä tietysti pikkuisen potuttaa,niin eivät kerkee tarkemmin perehtyyn asiaan vasta kun enskuun alussa.Tähän syynä on,kun huoltomies menee kirurgiseen toimenpiteeseen huomenna ja on lomalla loppukuun.

No ei se mitään ootellaan,jos itse ei tarvi etes lystiä maksaa. :D
Polaris 500 efi deluxe-07
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Ei tuon kumiputun pitäisi juurikaan auheuttaa ongelmaa kytkimessä jos sitä aiemman hihnarikon takia
putoaa takaisin varikoppaan..

Täytyy muistaa että kytkin varin kanssa pyörii niin kovilla kierroksilla että ne sinkoilee pois sieltä.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Maintenanceman
4WD
Viestit: 160
Liittynyt: 10 Marras 2006 06:20
Mönkijä:: Polaris SP800 Efi

Re: Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja Maintenanceman »

FinnMack kirjoitti:Ei tuon kumiputun pitäisi juurikaan auheuttaa ongelmaa kytkimessä jos sitä aiemman hihnarikon takia
putoaa takaisin varikoppaan..

Täytyy muistaa että kytkin varin kanssa pyörii niin kovilla kierroksilla että ne sinkoilee pois sieltä.
No joo, jokunen noita nähty niin täytyy sanoa että se pahuksen putu menee kyllä ihan joka paikkaan, sotkee myös sen yksisuuntalaakerin helposti.
cooper-66
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Helmi 2007 11:57
Mönkijä:: Polaris
Paikkakunta: Jämsä

Re: Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja cooper-66 »

No niin päivitetäänpä tilannetta.
Kytkin on täysin loppu.Samoin ne kynnet varista/kytkimestä.Huoltomies soitteli asiasta tuossa iltapäivällä ja mikä eniten v......a,niin on kirjaimellisesti kusetettu meikää takuu aikana.Kehuttiin,että jatkotakuun saa,kun käyttää vermeen huollossa(tässä tapauksessa)100H välein,mutta tänään tulikin julki,että 100H/1Vuosi on oikein Brandilla tulkittuna Polariksen 2+2 vuotta takuuta.No arvatakkin saattaa,että kun huolto sanoi,että 100H välein,niin minähän sitä sillain käytin.No kuinka ollakkaan,niin Rikki menneet osat EIVÄT mene takuuseen,vaikka olivat kuulemma ihmetelleet(samoin kuin tänään soittanut huoltomieskin)että vastaavaa ei ole KOSKAAN mönkijässä tapahtunut,että tukiholkki/laakeri olisi hajonnut/pettänyt.Hintaa kytkimellä on 683€ ja ne kynnet 23.30€/kpl loput vanhasta(esim se jousi)+työ.Että kyllä tuli hintaa,totaalisen vituutuksen kanssa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mitä tuli opittua=ÄLÄ LUOTA MERKKIHUOLTOONKAAN KAIKISSA ASIOISSA 100% JA SELVITÄ VAIKKA 10 KERTAAN SAMAT AISAT ERIPAIKOISTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Polaris 500 efi deluxe-07
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja jaket »

ei kannata uskoa myöskään niitä hintoja. tilaa englannista. atvworld.com . voi olla puolet halvempi.
“Unnatural work produces too much stress.”
cooper-66
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Helmi 2007 11:57
Mönkijä:: Polaris
Paikkakunta: Jämsä

Re: Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja cooper-66 »

[quote="jaket"]ei kannata uskoa myöskään niitä hintoja. tilaa englannista. atvworld.com . voi olla puolet halvempi.[/quote

Kiitti vinkistä ja linkistä :D
Polaris 500 efi deluxe-07
ToniR81

Re: Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Joo kannattaa aina kysellä ja katsella, jotkut huoltopaikat tekee remontit asiakkaan osilla, jotkut ei. Jotkut valmistajat tulee vastaan vähän takuun jälkeen sattuneissa vioissa, maksamalla osan osista tms osa taas ei.... Ja jos maahantuojalta on saatu väärää tietoa, kannattaa kysäistä asiaa kuluttajaasiamieheltä. Kunhan on ensin jutellut kaikessa rauhassa myyjän kanssa asiasta. Vaikka takuuta ei siis värin annettujen ohjeiden takia olisikaan, olisi varsin kohtuullista että myyjä tulisi hinnoissa vastaan. Tosin jotkut vain pesevät kätensä ja toivottaa hauskaa loppuelämää.
cooper-66
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Helmi 2007 11:57
Mönkijä:: Polaris
Paikkakunta: Jämsä

Re: Vetää tyhjäkäynnillä.

Viesti Kirjoittaja cooper-66 »

ToniR81 kirjoitti:Joo kannattaa aina kysellä ja katsella, jotkut huoltopaikat tekee remontit asiakkaan osilla, jotkut ei. Jotkut valmistajat tulee vastaan vähän takuun jälkeen sattuneissa vioissa, maksamalla osan osista tms osa taas ei.... Ja jos maahantuojalta on saatu väärää tietoa, kannattaa kysäistä asiaa kuluttajaasiamieheltä. Kunhan on ensin jutellut kaikessa rauhassa myyjän kanssa asiasta. Vaikka takuuta ei siis värin annettujen ohjeiden takia olisikaan, olisi varsin kohtuullista että myyjä tulisi hinnoissa vastaan. Tosin jotkut vain pesevät kätensä ja toivottaa hauskaa loppuelämää.
No tässä kävi juuri noin,että maahantuoja pesee kätensä täysin=ei korvaa,eikä tule vastaan yhtään ja liikekin/huolto ilmoitti,että hinnat kuuluvat johonkin B kategoriaan,jolloin ei voi yhtään alentaa hintoja tai tulla vastaan asiassa.Kyllä toi kuluttaja-asiamiheen yhteyden otto on ollut mielessä,mutta vielä ei ole luuriin tullut tartuttua.Eniten ihmettelen tuota maahantuojan jyrkkää kantaa,kun heti sanotaan,että ei ja takuun loppumisesta,kun ei ole kulunut,kuin toi n.2kk ja on vielä lajissaa ensimmäinen tapaus Polariksen mönkissä(näin huoltomies ilmoitti asian ,miten Brandt oli sen ilmoittanut hänelle ja ei hänkään ollut vastaavaa nähnyt)
Polaris 500 efi deluxe-07
Vastaa Viestiin