Kuinka Polariksen neliveto toimii?

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
joonaspaa
3WD
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Syys 2009 20:51
Mönkijä:: Polaris 500 HO EUT
Paikkakunta: Lohja

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja joonaspaa »

En löytänyt tuollaista kohtaa omasta opuksestani, mutta tälläisen löysin:
VAROITUS! Vetolaitteisto vaurioutuu jos yrität kytkeä 4-vetoa silloin kun takapyörät jo pyörii tyhjää.

Eikö siis traktori sportsmanilla saa ajaa liukkaalla pelkkä takaveto päällä.
nyk. Polaris Sportsman 500 HO traktori
ex. Comanche Cross 300 (eka ja vika kiinalainen)
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Se häkki ei kestä yhtään jos suunnanvaihdon jälkeen runtataan kaasua suoraan eikä odoteta, että se kerkee kykeytyä.
XP:ssä ainakin suunnanvaihdon jälkeen menee 1-2 sek ennen kuin nelikon valo edes syttyy mittaristoon.
Siinä kun kerkee pikkusen antaa kaasua ja takapyörä potkasee jo höpöö niin etuperä sanoo raks.
On niitä kai helpomminkin menny... Mitä oon muailmalta kuullu

Siis jos siinä etulukossa on kaikki kunnossa, niin sen pitäisi (HUOM!) kestää takavedolla sutiminen. KAI? :roll:
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Sandman1 kirjoitti:Se häkki ei kestä yhtään jos suunnanvaihdon jälkeen runtataan kaasua suoraan eikä odoteta, että se kerkee kykeytyä.
XP:ssä ainakin suunnanvaihdon jälkeen menee 1-2 sek ennen kuin nelikon valo edes syttyy mittaristoon.
Siinä kun kerkee pikkusen antaa kaasua ja takapyörä potkasee jo höpöö niin etuperä sanoo raks.
On niitä kai helpomminkin menny... Mitä oon muailmalta kuullu

Siis jos siinä etulukossa on kaikki kunnossa, niin sen pitäisi (HUOM!) kestää takavedolla sutiminen. KAI? :roll:
ei kestä ei. Magnetisoituu ja silloin tapahtuu tahatonta kytkeytymistä. Polaris on työkäyttöön, ei takavedolla suditteluut tehty kapine. Nelivedolla saa ajaa vaikka kuinka kovaa.

Tällainen teksti löytyy käyttiksestä:

VAROITUS ! Sportmanin 4-vedolla ”leikkiminen” liukkaalla alustalla on
ehdottomasti kielletty, etuvetomekanismi vaurioutuu, tätä vauriota ei takuukäsitellä
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
joonaspaa
3WD
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Syys 2009 20:51
Mönkijä:: Polaris 500 HO EUT
Paikkakunta: Lohja

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja joonaspaa »

VAROITUS ! Sportmanin 4-vedolla ”leikkiminen” liukkaalla alustalla on
ehdottomasti kielletty, etuvetomekanismi vaurioutuu, tätä vauriota ei takuukäsitellä
Olen tuon varoituksen ymmärtänyt niin että, neliveto päällä ei kannattaisi pahemmin liikenteessä ajella (kun täällä maalla nämä hiekkatiet ovat yleensä hieman liukkaita). Jotenka olen körötellyt sitä 40km/h pelkällä takavedolla ja tarvittaessa (esim. risteyksistä lähdettäessä) laittanut tuon nelivedon päälle.

Taitaa mennä mönkijä merkki vaihtoon jos kerta ei saa takaveto päällä ajella niin että renkaat sutii eikä neliveto päällä.
Joudun kuitenkin ajamaan n.1,5km jäistä pikkutietä jos johonkin olen menossa (tankille, kauppaan) ja tontille nousukin on 50m jyrkkää mäkeä.

On se kyllä kumma jos ei Polaris tätä 100 tuntia kauempaa kestä!!! :evil:
nyk. Polaris Sportsman 500 HO traktori
ex. Comanche Cross 300 (eka ja vika kiinalainen)
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Miksi et aja 4wd päällä aina? Laite vetää kaksivetoisena niin kauan, kunnes takarenkaista loppuu pitä. Tällöin kytkeytymisaika on todella nopea, eikä rasituksia synny. Jos taas sudittaa 2wd päällä niin saattaa se etuveto kytkeytyä tahattomasti. Vaikka etukardaani pyörii, ei polle vedä neljällä ellei takarenkaat sudi. Siksi sen 4wd voi pitää kokoajan päällä. Tästä mainitaan käyttöohjeessa, ettei nelivedon käyttöajalle ole rajoituksia.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
joonaspaa
3WD
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Syys 2009 20:51
Mönkijä:: Polaris 500 HO EUT
Paikkakunta: Lohja

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja joonaspaa »

Olen ymmäärtänyt tuon varoituksen juurikin niin ettei kannattasi ajella sillä nelivedolla. Nuo meidän tiet on niin liukkaita että se on sitten sutimista nelivedolla koko ajan, jonka itse katson "leikkimiseksi" (jonka ohje kieltää) tai sitten sutimista takavedolla.

Miltä sivulta ohjekirjasta löytyy sellainen maininta ettei takavedolla saisi ajella liukkaalla?
nyk. Polaris Sportsman 500 HO traktori
ex. Comanche Cross 300 (eka ja vika kiinalainen)
Avatar
Jewha
6WD
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:33

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja Jewha »

joonaspaa kirjoitti:En löytänyt tuollaista kohtaa omasta opuksestani, mutta tälläisen löysin:
VAROITUS! Vetolaitteisto vaurioutuu jos yrität kytkeä 4-vetoa silloin kun takapyörät jo pyörii tyhjää.

Eikö siis traktori sportsmanilla saa ajaa liukkaalla pelkkä takaveto päällä.
Ymmärtäisin ton kyllä niin että vauhdissa ei vaihdella 2wd->4wd ja toisinpäin.
Roosa999 kirjoitti:ei kestä ei. Magnetisoituu ja silloin tapahtuu tahatonta kytkeytymistä. Polaris on työkäyttöön, ei takavedolla suditteluut tehty kapine. Nelivedolla saa ajaa vaikka kuinka kovaa.

Tällainen teksti löytyy käyttiksestä:

VAROITUS ! Sportmanin 4-vedolla ”leikkiminen” liukkaalla alustalla on
ehdottomasti kielletty, etuvetomekanismi vaurioutuu, tätä vauriota ei takuukäsitellä
Mitä tuo oikein tarkoittaa "leikkiminen"? Polaris pesee kätensä kaikista etuvetomekanismien rikkoontumisista? Eikö polariksella saa ajaa liukkaalla ollenkaan, vaikea hahmottaa talvella käyttöä jossa ei renkaat pyörisi tyhjää jossain kohtaa.
joonaspaa
3WD
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Syys 2009 20:51
Mönkijä:: Polaris 500 HO EUT
Paikkakunta: Lohja

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja joonaspaa »

Ymmärtäisin ton kyllä niin että vauhdissa ei vaihdella 2wd->4wd ja toisinpäin.
Joo nappia ei saa siirtää neliveto asentoon takarenkaiden jo sutiessa. Pois saa kytkeä, neliveto poistuu sitten kun takarenkaissa on pitoa.
Mitä tuo oikein tarkoittaa "leikkiminen"? Polaris pesee kätensä kaikista etuvetomekanismien rikkoontumisista? Eikö polariksella saa ajaa liukkaalla ollenkaan, vaikea hahmottaa talvella käyttöä jossa ei renkaat pyörisi tyhjää jossain kohtaa.
Siltähän tämä alkaa haiskahtaa ettei polaris tahdo olla mitenkään vastuussa etuvedoista. Ovat vissiin huomanneet sen olevan kestävyyden kannalta ihan täys P****!!!
nyk. Polaris Sportsman 500 HO traktori
ex. Comanche Cross 300 (eka ja vika kiinalainen)
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

8900 km ja 800 tuntia. Yksi häkki mennyt ja ihan oma moka. 28 renkaat ja napilla veto päälle vahingossa. Ihan paskahan se, kun ei kestä kilsoja tai tunteja.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
joonaspaa
3WD
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Syys 2009 20:51
Mönkijä:: Polaris 500 HO EUT
Paikkakunta: Lohja

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja joonaspaa »

1500km ja 100 tuntia. 25" renkaat. Ei kertaakaan vahingossa tai tahallaan napista vetoa päälle. Tästä paskuudestahan voidaan olla montaa mieltä! :biggrin:
nyk. Polaris Sportsman 500 HO traktori
ex. Comanche Cross 300 (eka ja vika kiinalainen)
eda
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 29 Loka 2010 11:43

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja eda »

Kyllä tuon ohjekirjan varoituksen voi ymmärtää nimenomaan niin, ettei neliveto päällä saa luistatella. Maahantuoja saisi opetella tekemään paremman käyttöohjekirjan. On ollut epäselvyyksiä huoltoväleistä, nelivedon käytöstä sun muista asioista. Ihan turhaan, kun kyse on vain avuttomista ohjeiden väsääjistä.

Oma on kestänyt nyt yli 200 tuntia, mutta eipä sillä ole kovin kovia vauhteja ajeltu. Peruuttaessa kannattaa olla tarkkana, ettei kytke nelivetoa sutimisvaiheessa.
Natsku
4WD
Viestit: 123
Liittynyt: 12 Helmi 2010 20:26

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja Natsku »

joonaspaa kirjoitti:1500km ja 100 tuntia. 25" renkaat. Ei kertaakaan vahingossa tai tahallaan napista vetoa päälle. Tästä paskuudestahan voidaan olla montaa mieltä! :biggrin:
Laita kyselyä tuonne polariksen maahantuojalle ja kysy miten laitteella tulee ajaa.
Saat sitten ainakin oikeet ohjeet ja ei jää tulkinnan varaan tuohon 2wd/4wd käyttöön.

Oma kokemus tuli viimetalvena kun ajoin 2wd päällä ja alkoi sutimaan,
seurauksena oli että alkoi tempomaan etusia mukaan vaikka kytkin oli 2wd asennossa.

Ajelen nykyisin aina 4wd päälllä ja ei mitään ongelmia ole ollut.
ei vauhti tapa,vaan äkkipysäys
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ja pyydä ne ohjeet kirjallisena, niin saadaan tänne ymmärtämättömien luettavaksi.

En minä käsitä, miten se liukkaalla ja 4wd päällä voi hajota, mutta olen toki samaa mieltä, että käyttöohjeessa on sanomista.
T3 ohjeessa kielletään luonnonjäällä ajo...

Ja niitä käyttikiä voi tankata täältä: http://www.polaris.fi/tietoa-tuotteista ... t/monkijat
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
joonaspaa
3WD
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Syys 2009 20:51
Mönkijä:: Polaris 500 HO EUT
Paikkakunta: Lohja

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja joonaspaa »

Laita kyselyä tuonne polariksen maahantuojalle ja kysy miten laitteella tulee ajaa.
Saat sitten ainakin oikeet ohjeet ja ei jää tulkinnan varaan tuohon 2wd/4wd käyttöön.
Pitäisi varmaan laittaa. Jospa vaikka tulisi jokin selko tähän asiaan.
Oma kokemus tuli viimetalvena kun ajoin 2wd päällä ja alkoi sutimaan,
seurauksena oli että alkoi tempomaan etusia mukaan vaikka kytkin oli 2wd asennossa.
Eli sama vika kuin mulla nyt. Ja mielestäni tätä ei missään kielletä.
Ajelen nykyisin aina 4wd päälllä ja ei mitään ongelmia ole ollut.
Ajattelin itekkin kokeilla seuraavaksi hajoittaa tuon tolla tavalla! :D
nyk. Polaris Sportsman 500 HO traktori
ex. Comanche Cross 300 (eka ja vika kiinalainen)
tsm
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 21 Touko 2010 01:01
Mönkijä:: Polaris XP550
Paikkakunta: Kuopio

Re: neliveto

Viesti Kirjoittaja tsm »

*******************Suora lainaus *******************
"2009-2010 SPORTSMAN XP/XP EPS 550/850 OMISTAJAN KÄSIKIRJA"
Sivu 19:
HUOMAA Älä kytke nelivetoa (4x4/AWD) jos ajoneuvon renkaat lyövät tyhjää. Nelivedon kytkeminen pyörien sutiessa saattaa aiheuttaa voimansiirron osien rikkoutumisen.
Sivu 25:
Nelivedon toiminnot
Ajoneuvoa voi käyttää 4x4-asennossa rajoituksetta. Nelivedon voi kytkeä ajoneuvon liikkuessa. Ajoneuvon turvajärjestelmät huolehtivat siitä, että neliveto kytkeytyy vasta kun moottorin kierrokset laskevat alle 3100:n.
NEUVO: Kytke nelivetovalmius päälle ennen etenemistä nelivetoa vaativaan maaston kohtaan. Jos takapyörät sutivat, vapauta kaasuvipu ennen nelivedon kytkemistä. Nelivedon kytkeminen takapyörien sutiessa saattaa aiheuttaa voimansiirron rikkoutumisen.
Sivu 26:
Nelivedon toiminnot
4x4 (ADC 4x4) -asennossa etupyörien veto kytkeytyy välittömästi takapyörien alkaessa lipsua. Takapyörien pidon palauduttua etupyörien veto kytkeytyy irti automaattisesti. Jos neliveto valitaan kesken ajosuorituksen, se kytkeytyy vasta kun takarenkaat eivät enää luista.
Sivu 46:
Ajaminen liukkaalla alustalla
Jos joudut ajamaan liukkaalla alustalla, kuten märällä savella tai jäisillä pinnoilla, noudata seuraavia ohjeita:
1. Hiljennä vauhtia ennen kuin tulet liukkaaseen kohtaan.
2. Kytke neliveto ennen kuin renkaat alkavat sutia.
3. ...
HUOMAA: Nelivedon kytkeminen takarenkaiden sutiessa voi aiheuttaa voimansiirron rikkoutumisen. Kytke neliveto vasta kun takarenkaiden sutiminen loppuu, tai ennen kuin sutiminen edes alkaa.
*******************Suora lainaus loppuu*******************
Omat kommentit:
- Kirjassa ei kielletä takavedolla sudittelua.
- Aika yksielitteiset ja "lookiset ohjeet"
Etelä-Savon Mönkijät ry:n jäsen
www.e-s.monkija.net
Vastaa Viestiin