
Polariksen rajoittimen säätö
Polariksen rajoittimen säätö
Onko polariksessa mahdollista säätää alipainerajoitinta niin että polle kulkisi kovempaa? 

-
- 3WD
- Viestit: 110
- Liittynyt: 03 Syys 2009 20:51
- Mönkijä:: Polaris 500 HO EUT
- Paikkakunta: Lohja
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Mikä mönkijä sulla on?
Viimeksi muokannut joonaspaa, 20 Huhti 2012 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nyk. Polaris Sportsman 500 HO traktori
ex. Comanche Cross 300 (eka ja vika kiinalainen)
ex. Comanche Cross 300 (eka ja vika kiinalainen)
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Pystyy säätään.Viime vuonna kun käytin trakvaatoria huollossa tuli tuosta nopeudesta puhetta.Olivat huollossa säätäneet johonkin koneeseen nopeutta tavallisella hanalla esim. mopon polttoainehana. Oli kuulemma ollut huomattavasti alle laillisen nopeuden niin oli asiakas vaatinut nopeuden nostoa.Siitä ei ollut puhetta että mihin väliin hana tulisi.
Pitäis alkaa itselle kanssa säätään tuo nopeus kun ei kulje kuin 36 km/h sais edes laillisiin lukemiin.
Tuon hanan voisi korvata letkuun laitetulla tulpalla jossa olisi oikean kokoinen reikä,pitäisi vaan hakea koot kohilleen.
Pitäis alkaa itselle kanssa säätään tuo nopeus kun ei kulje kuin 36 km/h sais edes laillisiin lukemiin.
Tuon hanan voisi korvata letkuun laitetulla tulpalla jossa olisi oikean kokoinen reikä,pitäisi vaan hakea koot kohilleen.
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Polaris Sportsman EFI joka on rajoitettu alpainerajoitin hässäkällä
jos sen purkaa niin löytyisköhän sisältä joku ruuvi josta vois säätää nopeutta
tietääkö kukaan
tietenkin laittomuuksia en ole tekemässä 




Re: Polariksen rajoittimen säätö
whatash1t kirjoitti:Polaris Sportsman EFI joka on rajoitettu alpainerajoitin hässäkälläjos sen purkaa niin löytyisköhän sisältä joku ruuvi josta vois säätää nopeutta
tietääkö kukaan
tietenkin laittomuuksia en ole tekemässä
Tuossa se olisi,sitä en kylläkään käsitä miten tuo toimii.
http://parts.polarisind.com/Assemblies.asp
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Sivua ei saa auki
tietääkö kukaan miten sitä rajoitinta säädetään ?





Re: Polariksen rajoittimen säätö
Kokeiles tuosta http://www.polaris.fi/tietoa-tuotteista/varaosakuvastowhatash1t kirjoitti:Sivua ei saa auki![]()
tietääkö kukaan miten sitä rajoitinta säädetään ?
![]()
-
- Noppeli
- Viestit: 18
- Liittynyt: 05 Huhti 2007 16:19
- Paikkakunta: Kuivaniemi-Martinniemi, Polaris sportsman 500
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Itse kun lähen maastoon kunnolla rymyään niin nappasen pumpulta tulevan letkun irti ja tulppaan sen lähdön joka on siinä rajoittimessa. Vaikka eipä tuota maastossa viiti ajaa etes neljää kymppiä 

Re: Polariksen rajoittimen säätö
jos alipaineen tukkiminen poistaa sen, niin joissain moottoripyörissä, esim TL suzukissa on ilmaboxin läpän ohjauksessa semmoinen 12voltin alipaineventtiili. Sen saa joko kytkeväksi 12 voltilla tai sulkevaksi. Saisi aika kätevän rajottimen hallinnan sähköllä. Joko niin, että sähköllä saa paineen päälle tai toistepäin.
lisäksi lähes kaikki TL suzukin omistajat heittää ne venttiilit mäkeen sieltä ja poistaa sen ohjaaman ilmaboxin läpän, joten niitä vois löytyä.
lisäksi lähes kaikki TL suzukin omistajat heittää ne venttiilit mäkeen sieltä ja poistaa sen ohjaaman ilmaboxin läpän, joten niitä vois löytyä.
“Unnatural work produces too much stress.”
- Oskuuu^
- 2WD
- Viestit: 55
- Liittynyt: 07 Marras 2010 12:57
- Mönkijä:: Traktori Sportsman 500 EFI -11
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Ite en oo ainakaa ruuvia löytäny sieltä... sähkösesti sen ite pistin toimiin on/off kytkinmellä... Ja talvella se jääty koko rajotin mulla! Sen jälkeen ei menny kun 20km/hwhatash1t kirjoitti:Polaris Sportsman EFI joka on rajoitettu alpainerajoitin hässäkälläjos sen purkaa niin löytyisköhän sisältä joku ruuvi josta vois säätää nopeutta
tietääkö kukaan
tietenkin laittomuuksia en ole tekemässä

Re: Polariksen rajoittimen säätö
Mitäs rajottimia tossa Polaris Sportsman 500 EFI DL 2012 traktorissa on?
Saako niitä rajottimia pois päältä kohtuun helposti, kun metsä etapille siirtyy ja saako ne takaisin helposti päälle kun tielle menee taas kulkemaan?
Jos tänne foorumiin ei uskalla kirjoittaa, niin voi sitten lähettää neuvoja yveellä.
Saako niitä rajottimia pois päältä kohtuun helposti, kun metsä etapille siirtyy ja saako ne takaisin helposti päälle kun tielle menee taas kulkemaan?
Jos tänne foorumiin ei uskalla kirjoittaa, niin voi sitten lähettää neuvoja yveellä.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Niin missäs tossa 500 EFI vm2012 traktorissa on se piuha johon voi laittaa katkaisimen rajottajan päälle ja pois kytkennässä?
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Vasemman etulokasuojan alta löytyy kaksi mustaa johtoa ja valkoinen liitin. Ne ovat rajoittimen johdot. Myöskin penkin alta löytyvät samat johdot.
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Ok kiitos.Mikro kirjoitti:Vasemman etulokasuojan alta löytyy kaksi mustaa johtoa ja valkoinen liitin. Ne ovat rajoittimen johdot. Myöskin penkin alta löytyvät samat johdot.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Re: Polariksen rajoittimen säätö
500 EFI Traktori vm 2012 ja liennee jo 2011 ainakin sama systeemi.
Niin tuo rajoittimen toimintahan on kuvattu yksityiskohtaisesti esim täällä:
Kuvat 25A ja 25B
http://www.google.com/patents?id=v8jLAA ... &q&f=false
25A Kun nopeus on alle 25 mailia nousee luisti ylöspäin. Alipaineventiili on kiinni.
25B kun nopeus saavuttaa 25mailia niin luisti laskeutuu alaspäin. Tämä johtuu siitä että alipaineventtiili avautuu.
(tai oikeastaan tuo on minusta ylipaineventiili joka siis työntää ilmaa luistille)
SÄÄTÖ:
Kuvan 23 osa 238 kiinnitys ruuvien sisäpuolella on nuo neliskanttiset valmiit reijät. Niihin pienikantainen noin 2cm pitkä "puuruuvi" joka jätetään muutaman millin koholle.
Nämä estää ettei luisti menee aivan alas. Näin kone saa hieman enemmän ilmaa ja kulkee myös paremmin vaikka rajoitin on päällä.
Näppituntumalla haettava sopiva korkeus esim 3mm. Muista ajaa kone ensi lämpimäksi. Näin saadaan kulkemaan 40km/h ennenkuin alkaa rajoittamaan. Ts. pystyy ajamaan 40:ä ilman että tarvii koko ajan kuunnella sitä pätkimistä.
TAI VAIHTOEHTOISESTI
Kuva 19 osan 206 ja ventiilin välinen kumiletku keskeltä poikki ja väliin esim PA hana jolla voit peukalotuntumalla säätää ilmanvirtausta.
Huomioi että ilma kulkee sähköventiililtä kohti kammiota eli osaa 206 kohti. Näin saadaan nostettua nopeus e 36km/h --> 40km/h ennenkuin rajoitin alkaa pätkimään.
Ts rajoitetaan ilmanvirtausta.
OSA 2 RAJOITIN POIS METSÄAJOON:
Laitetaan se kytkin alipaineventiilin sähkönsyöttö johtoon eli se valkea liitin vas etulokasuojan/tankin luota --> Luistin pystyy liikkumaan koko ajan ja
alipaineventiili ei käynnisty --> Nopeus kasvaa ja rajoitin on helppo kytkeä takas päälle kun kääntää kytkimen ON asentoon.
MUTTA:
Edelleen tuo luisti osa 240 kuva 24 on siellä "haitalla" oli rajoitin sähköisesti päällä tai ei (eli toimiko alipaineventiilli tai ei).
Ts. alakieroksilla vääntö ja kiihtyvyys on rajoitettu.
Jos poistaa koko luisti niin vääntö ja kiihtyvyys paranee --> mutta nyt ei tietty tuolla alipaineventiilillä sähköisesti ohjata yhtään mitään eli rajoitin on kokonaan pois.
Tarkoittaa siis sanoa että pelkkä kytkin alipaineventiilin sähkönsyötössä EI ohita / poista koko rajoitinta.
AJATUKSIA:
- Lyhennetään jousta kuva 24 osa 250 näin luisti nousee helpommin ylös
TAI vaihdetaan tilalle pehmeämpi jousi
- EDIT: Kokeilin tuota luistin liikeradan rajoitusta Kuvan 23 osa 238 ja sillä on ok vaikutus.
Kellä ois innostusta ruveta testaan mikä on paras variaatio tuon luistin suhteen, niin että sähköinen rajoitin alipaineventiilillä edelleen toimii ja se rajoittaa nopeuden n 40km/h ja toisaalta OFF asennossa metsäajossa on kaikki tehot käytössä.
Oma mututuntuma:
Rajoitetaan luisti n liikerataa että se jää noin 1cm auki --> Alavääntö kasvaa ilman rajoitinta aettaessa jo mukavasti MUTTA:-->
Huiput nousee rajoitin päällä yli sallitun --> Pitäisi saada ilmaa alipainepumpulta lisää, jotta luisti ois nopeampaa alhaalla ja nopeus tippuisi 40km/h.
Tähän voisi auttaa se että suurentaa painepumpun / Kuvan 19 osan 206 lähtöjä ja kasvattaa kumiletkun halkaisijaa --> Ilma kulkee paremmin isommassa letkussa ja painaa luistia tehokaammin alas silloin kun rajoitin on päällä.
Niin tuo rajoittimen toimintahan on kuvattu yksityiskohtaisesti esim täällä:
Kuvat 25A ja 25B
http://www.google.com/patents?id=v8jLAA ... &q&f=false
25A Kun nopeus on alle 25 mailia nousee luisti ylöspäin. Alipaineventiili on kiinni.
25B kun nopeus saavuttaa 25mailia niin luisti laskeutuu alaspäin. Tämä johtuu siitä että alipaineventtiili avautuu.
(tai oikeastaan tuo on minusta ylipaineventiili joka siis työntää ilmaa luistille)
SÄÄTÖ:
Kuvan 23 osa 238 kiinnitys ruuvien sisäpuolella on nuo neliskanttiset valmiit reijät. Niihin pienikantainen noin 2cm pitkä "puuruuvi" joka jätetään muutaman millin koholle.
Nämä estää ettei luisti menee aivan alas. Näin kone saa hieman enemmän ilmaa ja kulkee myös paremmin vaikka rajoitin on päällä.
Näppituntumalla haettava sopiva korkeus esim 3mm. Muista ajaa kone ensi lämpimäksi. Näin saadaan kulkemaan 40km/h ennenkuin alkaa rajoittamaan. Ts. pystyy ajamaan 40:ä ilman että tarvii koko ajan kuunnella sitä pätkimistä.

TAI VAIHTOEHTOISESTI
Kuva 19 osan 206 ja ventiilin välinen kumiletku keskeltä poikki ja väliin esim PA hana jolla voit peukalotuntumalla säätää ilmanvirtausta.
Huomioi että ilma kulkee sähköventiililtä kohti kammiota eli osaa 206 kohti. Näin saadaan nostettua nopeus e 36km/h --> 40km/h ennenkuin rajoitin alkaa pätkimään.
Ts rajoitetaan ilmanvirtausta.
OSA 2 RAJOITIN POIS METSÄAJOON:
Laitetaan se kytkin alipaineventiilin sähkönsyöttö johtoon eli se valkea liitin vas etulokasuojan/tankin luota --> Luistin pystyy liikkumaan koko ajan ja
alipaineventiili ei käynnisty --> Nopeus kasvaa ja rajoitin on helppo kytkeä takas päälle kun kääntää kytkimen ON asentoon.
MUTTA:
Edelleen tuo luisti osa 240 kuva 24 on siellä "haitalla" oli rajoitin sähköisesti päällä tai ei (eli toimiko alipaineventiilli tai ei).
Ts. alakieroksilla vääntö ja kiihtyvyys on rajoitettu.
Jos poistaa koko luisti niin vääntö ja kiihtyvyys paranee --> mutta nyt ei tietty tuolla alipaineventiilillä sähköisesti ohjata yhtään mitään eli rajoitin on kokonaan pois.
Tarkoittaa siis sanoa että pelkkä kytkin alipaineventiilin sähkönsyötössä EI ohita / poista koko rajoitinta.
AJATUKSIA:
- Lyhennetään jousta kuva 24 osa 250 näin luisti nousee helpommin ylös

- EDIT: Kokeilin tuota luistin liikeradan rajoitusta Kuvan 23 osa 238 ja sillä on ok vaikutus.
Kellä ois innostusta ruveta testaan mikä on paras variaatio tuon luistin suhteen, niin että sähköinen rajoitin alipaineventiilillä edelleen toimii ja se rajoittaa nopeuden n 40km/h ja toisaalta OFF asennossa metsäajossa on kaikki tehot käytössä.

Oma mututuntuma:
Rajoitetaan luisti n liikerataa että se jää noin 1cm auki --> Alavääntö kasvaa ilman rajoitinta aettaessa jo mukavasti MUTTA:-->
Huiput nousee rajoitin päällä yli sallitun --> Pitäisi saada ilmaa alipainepumpulta lisää, jotta luisti ois nopeampaa alhaalla ja nopeus tippuisi 40km/h.
Tähän voisi auttaa se että suurentaa painepumpun / Kuvan 19 osan 206 lähtöjä ja kasvattaa kumiletkun halkaisijaa --> Ilma kulkee paremmin isommassa letkussa ja painaa luistia tehokaammin alas silloin kun rajoitin on päällä.
