Polaris H.O 500 ja EFI 500 erot
-
- Noppeli
Polaris H.O 500 ja EFI 500 erot
Polarikseen www-sivujen mukaan vuoden 2010 sportsman 500 maastomallin (kilvetön) saa ainoastaan kaasutin mallisena (H.O) ja jos haluaa ruiskukoneen niin täytyy ottaa traktori- tai tieliikennemallin. Mutta kun selaileen viimevuosien mönkärilehtien testejä, niin testissä on aina ollut mukaa 500 EFI maastomallina. Mistä tämä johtuu.
Tällä hetkellä itsellä on vakavasti harkinnan alla laittaa ensimmäinen uusi/uudenko mönkijä ja Polaris on ykkössuosikki. Onko tuo Sportman H.O 500 malli enään nykyaikaa kaasarikoneineen, vaan pitääkö suunnata heti katseet EFI-malleihin. Mitä käytännön eroa kaasari ja EFI Polaristen välillä onko kulutuksessa, tehossa tai käyntiilähdössä suuriakin eroja ?
Tällä hetkellä itsellä on vakavasti harkinnan alla laittaa ensimmäinen uusi/uudenko mönkijä ja Polaris on ykkössuosikki. Onko tuo Sportman H.O 500 malli enään nykyaikaa kaasarikoneineen, vaan pitääkö suunnata heti katseet EFI-malleihin. Mitä käytännön eroa kaasari ja EFI Polaristen välillä onko kulutuksessa, tehossa tai käyntiilähdössä suuriakin eroja ?
Re: Polaris H.O 500 ja EFI 500 erot
Jos itse olisin sun asemassa niin kääntyisin kyllä kaasarikoneeseen. On ainakin huomattavasti simppelimmät sähköt, ja sitä kautta luultavammin toimintavarmempi. Ruisku on ehkä hivenen tehokkaampi, mutta ei siinä kyllä niin isoa eroa ole. Jos ruisku kiinnostaa vain tehojen takia niin kannattaa katsoa käytettyä 800 ennemmin. Polttoaineen kulutuksessa ei varmaan suurta eroa ole noiden välillä (siis 500 efi/kaasari). Ja voihan kylmäkäynnistyksessä EFI olla vähän etevämpi, mutta mitä mä muistelen mun ex-500- kaasaria, niin ei koskaan ollut siinäkään mitään ongelmia kovallakaan pakkasella. Käsiryypyllä pystyy niin hyvin pelaamaan. Ja tota 500h.o:ta on tehty niin kauan että ei taatusti ole lapsentauteja, varmaan maailman paras hinta/laatu/toimintavarmuus-suhde...
Outlander Max Pro 650 T3 -17
Ex: Outlander Max 500 T3 - 13
Outlander 800 XT-P -10
Outlander 650 XT -09
XP 850 eps -09
800efi -06
500h.o. -01 & -12
Ex: Outlander Max 500 T3 - 13
Outlander 800 XT-P -10
Outlander 650 XT -09
XP 850 eps -09
800efi -06
500h.o. -01 & -12
-
- 2WD
- Mönkijä:: Polaris XP 550 EPS
Polaris Sportsman 500 H.O vs EFI, mitä oleellista eroa ?
Olen aikaissa hankkia ensimmäistä mönkkäriä
Hakusessa on traktori Pollen Sportsman 500 joko H.O tai EFI malli. Hinnakkaita ovat ja käytettyjä on niukalti saatavilla.
Polariksen tuotekataloogeja on luettu ristiin ja rastiin. Myyntimateriaali on ihan OK, mutta se ei kuitenkaan kerro oikeita käyttäjäkokemuksia maastosta jne.
Oma käyttötarkoitukseni olisi ensisijaisesti omalla kotitalotontilla ja mökillä tapahtuva tavaroiden siirtely "motorisoitu kottikärry" (polttopuut, rangat, multa jne. pikku kärryllä), hupipäristely paikallisilla hiekkateillä ja hieman maastossasekä mahdollisesti myöhemmin pienimuotoista lumen siirtelyä. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan mikään Xtremeä rymyämistä. Traktorimalli sen vuoksi, että sillä saa ajaa yleisillä teillä.
Tässä vaiheessa eniten askarruttaa mitä oleellista eroa 'aikuisten oikeesti' noilla 500 malleilla on muuta kuin
- H.O (perinteinen kaasari).
- EFI (ruisku), paremmat gummit alla ja lähes 2000 egeä suurempi hinta verrattuna H.O malliin ?
Nyt kiinostaa saada oman päätöksentekoni tueksi käytännön kokemuksia em. mallien omistajilta ja millä seikoilla ja kriteereillä aikoinaan teitte oman mallinne hankintäpäätöksenne. Jos joutuisitte tekemään tänään hankitapäätöksen uudestaan vaihtaisetteko mallia H.O <-> EFIn välillä ja miksi ?
Testiajaot ja kokeilut ei välttämättä anna uudelle mönkkärin hankkijalle juuri mitään lisäarvoa, joten uskon enemmän todellisten käyttäjien hiljaiseen tietoon ja kokemuksen syvään ääneen.
T. Norppa, Kangasala

Hakusessa on traktori Pollen Sportsman 500 joko H.O tai EFI malli. Hinnakkaita ovat ja käytettyjä on niukalti saatavilla.
Polariksen tuotekataloogeja on luettu ristiin ja rastiin. Myyntimateriaali on ihan OK, mutta se ei kuitenkaan kerro oikeita käyttäjäkokemuksia maastosta jne.
Oma käyttötarkoitukseni olisi ensisijaisesti omalla kotitalotontilla ja mökillä tapahtuva tavaroiden siirtely "motorisoitu kottikärry" (polttopuut, rangat, multa jne. pikku kärryllä), hupipäristely paikallisilla hiekkateillä ja hieman maastossasekä mahdollisesti myöhemmin pienimuotoista lumen siirtelyä. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan mikään Xtremeä rymyämistä. Traktorimalli sen vuoksi, että sillä saa ajaa yleisillä teillä.
Tässä vaiheessa eniten askarruttaa mitä oleellista eroa 'aikuisten oikeesti' noilla 500 malleilla on muuta kuin
- H.O (perinteinen kaasari).
- EFI (ruisku), paremmat gummit alla ja lähes 2000 egeä suurempi hinta verrattuna H.O malliin ?
Nyt kiinostaa saada oman päätöksentekoni tueksi käytännön kokemuksia em. mallien omistajilta ja millä seikoilla ja kriteereillä aikoinaan teitte oman mallinne hankintäpäätöksenne. Jos joutuisitte tekemään tänään hankitapäätöksen uudestaan vaihtaisetteko mallia H.O <-> EFIn välillä ja miksi ?
Testiajaot ja kokeilut ei välttämättä anna uudelle mönkkärin hankkijalle juuri mitään lisäarvoa, joten uskon enemmän todellisten käyttäjien hiljaiseen tietoon ja kokemuksen syvään ääneen.
T. Norppa, Kangasala
Viimeksi muokannut jukka81, 23 Touko 2012 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: yhdistelin
Syy: yhdistelin
DX Is!
-
- 4WD
- Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3
Mulla on Polaris Sportsman 500 forest vm.2011.
Itse päädyin kaasarikoneeseen halvemman hinnan vuoksi ja eipähän ole niin paljon sähköllä toimivaa tekniikkaa, eli ehkä pidemmän päälle parempi.
Mulla käyttö aika samaa kun sulla. Mitä tohon Polleen tulee niin hyvä neliveto, maavara,alusta, valot eikä mitään negatiivistä sanottavaa....
Itse päädyin kaasarikoneeseen halvemman hinnan vuoksi ja eipähän ole niin paljon sähköllä toimivaa tekniikkaa, eli ehkä pidemmän päälle parempi.
Mulla käyttö aika samaa kun sulla. Mitä tohon Polleen tulee niin hyvä neliveto, maavara,alusta, valot eikä mitään negatiivistä sanottavaa....
Kawasaki KLF 300 Bayou-1989
Kawasaki KVF 300A -2002
Can Am 570 Pro T3 -2017
Uudenmaan Mönkijät Ry
Kawasaki KVF 300A -2002
Can Am 570 Pro T3 -2017
Uudenmaan Mönkijät Ry
-
- 6WD
- Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
Tein viikko sitten saman valinnan ja päädyin Efiin.
Traktorimallista kun puhutaan niin kaasarimalli on rajoitettu kaasarista, joten se ei anna täysiä hevosvoimia missään tilanteessa, kun taas Efi on sähköisesti nopeusrajoitettu eli 40km/h asti täystehoinen.
Lisäksi Efissä on perävaunun sähköpistoke sekä sirommat peilit. (peilit ohjaustangossa, ei ne lapiot etutarakalla)
Niin ja tietenkin kylmäkäynnistys. Efissä ei tarvitse pelata ryypyn kanssa. Voi antaa emännän huoletta ajella kun ei ole vaarana että ryyppy unohtuu päälle tai muuta.
Traktorimallista kun puhutaan niin kaasarimalli on rajoitettu kaasarista, joten se ei anna täysiä hevosvoimia missään tilanteessa, kun taas Efi on sähköisesti nopeusrajoitettu eli 40km/h asti täystehoinen.
Lisäksi Efissä on perävaunun sähköpistoke sekä sirommat peilit. (peilit ohjaustangossa, ei ne lapiot etutarakalla)
Niin ja tietenkin kylmäkäynnistys. Efissä ei tarvitse pelata ryypyn kanssa. Voi antaa emännän huoletta ajella kun ei ole vaarana että ryyppy unohtuu päälle tai muuta.
Sportsman 500 EFI EUT 2012
- NKH
- 4WD
- Mönkijä:: TöpöPolle 500EFI
- Viesti:
Helmikuussa kun kävin BW:ssä katselemassa mönkijää itselle niin siellä oli kaks käytettyä traktoripollee, 500 HO kaasari -09 ja 500HO EFI -09.
Molempiin mukaan lumilevy ja vinssi, EFI:ssä Pollen 3000lbs, kaasarimalliin oli vaihdettu Warnin 3.5, EFI stealth black, kaasarimalli hinnat alkaen värityksellä, hintaeroo käytetyillä oli tasan tonni ja se tuli juuri tuosta ruiskusta.
Itselle valinta oli helppo, otin EFI:n, syy oli kohdallani niinkin yksinkertainen että EFI:ssä oli alvit tallella joten se tuli minulle 500€ halvemmaks kuin tuo kyseinen kaasarimalli
Mun mielestä ei kannata niitä ruiskun "sähköjä" kauheesti pelätä, on niitä kaasarimallissakin ihan riittävästi; CDI-sytytys, anturiohjattu flekti, vikadiagnostiikka jne. jne. ja molemmissa on ihan yhtä huonot ja kireet johdot.
Itse en pitkällä tähtäimella juurikaan jaksaisi kaasarin kanssa pelata, purkua ja puhdistusta, neulaa ja suutinta sekä kalvon uusimista on jossain vaiheessa tiedossa kuitenkin. 500:n kovat venttiilinnostimet ja siitä aiheutuva väh. 100h tunnin välein tehtävä välyksen tarkastus ja säätö on automekaanikolle jo ihan tarpeeksi vanhaa tekniikkaa nykypäivän laitteessa.
Muuten pidän tuota 500 Pollee ihan kelpolaitteena, varsinkin tuo omassa traktorissa oleva lisäilmaluisti-nopeudenrajoitin on helppo ohittaa (katkaisijalla) jolloin voi ajella sitä 40km/h ilman ärsyttävää pätkimistä ja nykimistä. Uudemmissahan tuo on ilmeisesti laitettu variin joten niiden ohittamisesta ja käytännön kokemuksista en tiedä.
Sittenkin kun haluaa sitä extremee niin mielestäni tuo 500 on edelleen ihan riittävä, pohjapanssari, HD-jouset ja 28" pyörät ja taas mennään jos jonkinlaiseen kinkamaan, varikitillä saa sitten käyttäytymistä muutettua haluttuun suuntaan jos kokee tarvetta.
Molempiin mukaan lumilevy ja vinssi, EFI:ssä Pollen 3000lbs, kaasarimalliin oli vaihdettu Warnin 3.5, EFI stealth black, kaasarimalli hinnat alkaen värityksellä, hintaeroo käytetyillä oli tasan tonni ja se tuli juuri tuosta ruiskusta.
Itselle valinta oli helppo, otin EFI:n, syy oli kohdallani niinkin yksinkertainen että EFI:ssä oli alvit tallella joten se tuli minulle 500€ halvemmaks kuin tuo kyseinen kaasarimalli

Mun mielestä ei kannata niitä ruiskun "sähköjä" kauheesti pelätä, on niitä kaasarimallissakin ihan riittävästi; CDI-sytytys, anturiohjattu flekti, vikadiagnostiikka jne. jne. ja molemmissa on ihan yhtä huonot ja kireet johdot.
Itse en pitkällä tähtäimella juurikaan jaksaisi kaasarin kanssa pelata, purkua ja puhdistusta, neulaa ja suutinta sekä kalvon uusimista on jossain vaiheessa tiedossa kuitenkin. 500:n kovat venttiilinnostimet ja siitä aiheutuva väh. 100h tunnin välein tehtävä välyksen tarkastus ja säätö on automekaanikolle jo ihan tarpeeksi vanhaa tekniikkaa nykypäivän laitteessa.
Muuten pidän tuota 500 Pollee ihan kelpolaitteena, varsinkin tuo omassa traktorissa oleva lisäilmaluisti-nopeudenrajoitin on helppo ohittaa (katkaisijalla) jolloin voi ajella sitä 40km/h ilman ärsyttävää pätkimistä ja nykimistä. Uudemmissahan tuo on ilmeisesti laitettu variin joten niiden ohittamisesta ja käytännön kokemuksista en tiedä.
Sittenkin kun haluaa sitä extremee niin mielestäni tuo 500 on edelleen ihan riittävä, pohjapanssari, HD-jouset ja 28" pyörät ja taas mennään jos jonkinlaiseen kinkamaan, varikitillä saa sitten käyttäytymistä muutettua haluttuun suuntaan jos kokee tarvetta.
ATV Off-Road Racing Team - ATVP Tonnikeijut >>> www.facebook.com/atvptonnikeijut <<< Tykkää, tökkää ja jaa - määkin tykkään!
Re: Polaris Sportsman 500 H.O vs EFI, mitä oleellista eroa ?
Kaasarimalliin päädyin halvemman hinnan ja yksinkertaisen tekniikan vuoksi. Lähinnä traktoriosioon olen kirjoitellut kokemuksia kolmen vuoden ajalta, joten sieltä löytyy, jos kiinnostaa.Norppa kirjoitti:Olen aikaissa hankkia ensimmäistä mönkkäriä![]()
T. Norppa, Kangasala
Valintaan vaikutti myös silloisen mallin yksinkertainen rajoitin ja se, ettei ole innostusta komeisiin vanteisiin. Carlislen renkaatkin tuntuivat ajossa mukavilta. Ovat olleet ihan ok oman käytön kannalta.
Tänäänkin hinta ratkaisisi, on sen verran kalliita leluja nämä mönkijät. Hintavertailussa pitää ottaa huomioon peräkärryn sähköpistoke ja muut varustelut. Pistoke ei ollut silloin vakiovaruste, mutta sen sai sovittua kauppaan. Talvikäytössä ei ole ollut mitään ongelmia, ja kaasarikone käynnistyy aika vähällä virralla. EFI:n ottaisin ainoastaan siinä tapauksessa, että sen rajoitin toimisi paremmin. Rajoitin päällähän näillä pitää ajella, vaikka aikoinaan olin toista mieltä.
Aikoinaan mietitytti enemmän nämä retkuperä- ja variaattorijutut, joista täällä on intetty kovasti. Kolmen vuoden jälkeen oma kokemukseni on, ettei variaattorista ole mitään ongelmaa työkäytössä. Eikä työkamppeen tarvitse olla jäykkäperäinen, koska kunnon maavarasta on hyötyä enemmän kuin haittaa. Ja nimenomaan alkuperäisillä renkailla olevasta maavarasta.
H.O on paljon lussumpi kuin efi, jos saisin valita uudelleen ottaisin ruiskun, niillä nimittäin on eroa. kylmäkäynistyksessäkin on h.o tahmeampi. Itse omistan h.on
-
- 2WD
- Mönkijä:: 500HO
Tuossa kuristuksista kysyin toisessa aiheessa....
Ei ole kuka vastannut
Kokeilen uutena foorumilaisena tässäkin...
Onko 500HO:ssa vm 2012 muita kuristuksia kuin variaattorissa oleva holkki?
Onko kaasun liikettä tms rajoitettu?
"nimimerkillä" 5 tuntia ajellut uudella pollella
Ei ole kuka vastannut

-
- 3WD
- Mönkijä:: Polaris 500 HO EUT
Oma H.O tuntuu kyllä tehokkaammalta kuin kaverin efi. kiihdytyksessä kaasari voittaa efi:n.lauriz564 kirjoitti:H.O on paljon lussumpi kuin efi, jos saisin valita uudelleen ottaisin ruiskun, niillä nimittäin on eroa. kylmäkäynistyksessäkin on h.o tahmeampi. Itse omistan h.on
Kaasari koneen olen saanut kiertämään ajossa 6980rpm, kun kaverin efi kiertää tonnin vähempi.
Huippunopeudet molemmissa suunnilleen sama.
nyk. Polaris Sportsman 500 HO traktori
ex. Comanche Cross 300 (eka ja vika kiinalainen)
-
- 4WD
- Mönkijä:: Raktori-Polle
...ja vastailin sulle sinnekin.Polleilija kirjoitti:Tuossa kuristuksista kysyin toisessa aiheessa....
Ei ole kuka vastannut![]()

Eli mulla ei ainakaan ollut muita kureja kuin tuo holkki.
-
- 4WD
- Mönkijä:: Raktori-Polle
Onko sulla varmasti kaikki säädöt kohillaan, putsarit ym kunnossa? Viime talven pakkasissa oma kaasarimalli hörähti kylmästä tallista joka kerta laakista ja ryyppyäkään tarvinnut juuri lainkaan.lauriz564 kirjoitti:H.O on paljon lussumpi kuin efi, jos saisin valita uudelleen ottaisin ruiskun, niillä nimittäin on eroa. kylmäkäynistyksessäkin on h.o tahmeampi. Itse omistan h.on
-
- 2WD
- Mönkijä:: Polaris traktori
Oma Efi ei kyllä pysy ton kaasari vehkeen mukana kiihdytyksessä mitenkään.joonaspaa kirjoitti:Oma H.O tuntuu kyllä tehokkaammalta kuin kaverin efi. kiihdytyksessä kaasari voittaa efi:n.lauriz564 kirjoitti:H.O on paljon lussumpi kuin efi, jos saisin valita uudelleen ottaisin ruiskun, niillä nimittäin on eroa. kylmäkäynistyksessäkin on h.o tahmeampi. Itse omistan h.on
Kaasari koneen olen saanut kiertämään ajossa 6980rpm, kun kaverin efi kiertää tonnin vähempi.
Mun kaasari hävii kaverin efille reilusti, eli mitä rajoittimia mönkijässäni voisi olla, muita kuin variaattori?joonaspaa kirjoitti:Oma H.O tuntuu kyllä tehokkaammalta kuin kaverin efi. kiihdytyksessä kaasari voittaa efi:n.lauriz564 kirjoitti:H.O on paljon lussumpi kuin efi, jos saisin valita uudelleen ottaisin ruiskun, niillä nimittäin on eroa. kylmäkäynistyksessäkin on h.o tahmeampi. Itse omistan h.on
-
- 3WD
- Mönkijä:: Polaris 500 HO EUT
Mitä vuosimallia sun polaris on?lauriz564 kirjoitti:Mun kaasari hävii kaverin efille reilusti, eli mitä rajoittimia mönkijässäni voisi olla, muita kuin variaattori?joonaspaa kirjoitti:Oma H.O tuntuu kyllä tehokkaammalta kuin kaverin efi. kiihdytyksessä kaasari voittaa efi:n.lauriz564 kirjoitti:H.O on paljon lussumpi kuin efi, jos saisin valita uudelleen ottaisin ruiskun, niillä nimittäin on eroa. kylmäkäynistyksessäkin on h.o tahmeampi. Itse omistan h.on
nyk. Polaris Sportsman 500 HO traktori