Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
Tervehdys kaikille!
Harkinnassa on ollut pitkään mönkijän hommaaminen ja nyt asia on enemmän kuin ajankohtainen.
Pyytäisin hieman apuanne muutaman mieltä askarruttavan asian suhteen, jotta tuleva hankinta ei menisi kovin pieleen.
Palstaa olen selannut kovalla mielenkiinnolla mutta vielä on muutama asia jäänyt itselleni epäselväksi.
Eli kyseessä on vuosimallin -06 Polaris 800 efi, tieliikennemalli, n.4000km/200h. Sitten kysymyksiä...
Onko vuoden 2006 800efi mallit kaikki samanlaisia? Ei siis eroja moottoreissa vaan ainoastaan mahdollisissa lisävarusteissa ja mönkijän värissä?
Tästä kyseisestä koneesta on poistettu rajoitin, joten aiheuttaakohan hankaluuksia tulevaisuudessa esim. katsastuksen suhteen?
Mitä tulisi huomioida koeajolla? Itselläni ei juurikaan kokemuksia näistä ole, joten olisi hyvä, että ei jäisi aivan kaikki mahdolliset tyyppiviat ja muut huomaamatta.
Luin palstalta, että nelivedon kytkeytymisessä on joissakin malleissa ollut hieman häikkää kun suditellaan takavedolla (eli heittää takaisin nelivedolle ja rikkoo jotain?). Pystyykö tämän toteamaan koeajossa jollain järkevällä tavalla?
Koneessa ei ole pohjapanssaria ja auraa, jotka tulevat omalle hankintalistalle. Mikä on n. kustannus näille? Riittääköhän 500-600eur perusjutuista?
Ja vielä viimeisenä. Onko 800efi järkivalinta vai puoltaako joku pienempää 500kuutioista mallia, jos puhutaan saman vuosimallin laitteista.
Kiitos jo etukäteen viitseliäimmille vastaajille.
Toivotaan, että kaikki menisi nappiin niin viikon päästä oltaisiin tyytyväisiä mönkkärin omistajia...
Harkinnassa on ollut pitkään mönkijän hommaaminen ja nyt asia on enemmän kuin ajankohtainen.
Pyytäisin hieman apuanne muutaman mieltä askarruttavan asian suhteen, jotta tuleva hankinta ei menisi kovin pieleen.
Palstaa olen selannut kovalla mielenkiinnolla mutta vielä on muutama asia jäänyt itselleni epäselväksi.
Eli kyseessä on vuosimallin -06 Polaris 800 efi, tieliikennemalli, n.4000km/200h. Sitten kysymyksiä...
Onko vuoden 2006 800efi mallit kaikki samanlaisia? Ei siis eroja moottoreissa vaan ainoastaan mahdollisissa lisävarusteissa ja mönkijän värissä?
Tästä kyseisestä koneesta on poistettu rajoitin, joten aiheuttaakohan hankaluuksia tulevaisuudessa esim. katsastuksen suhteen?
Mitä tulisi huomioida koeajolla? Itselläni ei juurikaan kokemuksia näistä ole, joten olisi hyvä, että ei jäisi aivan kaikki mahdolliset tyyppiviat ja muut huomaamatta.
Luin palstalta, että nelivedon kytkeytymisessä on joissakin malleissa ollut hieman häikkää kun suditellaan takavedolla (eli heittää takaisin nelivedolle ja rikkoo jotain?). Pystyykö tämän toteamaan koeajossa jollain järkevällä tavalla?
Koneessa ei ole pohjapanssaria ja auraa, jotka tulevat omalle hankintalistalle. Mikä on n. kustannus näille? Riittääköhän 500-600eur perusjutuista?
Ja vielä viimeisenä. Onko 800efi järkivalinta vai puoltaako joku pienempää 500kuutioista mallia, jos puhutaan saman vuosimallin laitteista.
Kiitos jo etukäteen viitseliäimmille vastaajille.
Toivotaan, että kaikki menisi nappiin niin viikon päästä oltaisiin tyytyväisiä mönkkärin omistajia...
Re: Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
Eipä ole kokemusta kuin 500:sta. Sillä pärjää kaikessa mitä mönkijällä yleensä tehdään. Jopa kolmepuolikaskin riittää. Isommat koneet antavat enemmän voimaa ja vauhtia, mutta vauhtia varten on muita pelejä, jotka on alkuaankin siihen suunniteltu. Ehkä maantiellä kuutiot ovat eduksi.
Kannattaa lukea täältä Polariksen vioista. Siellä on kasisatasistakin kokemuksia.
Kannattaa lukea täältä Polariksen vioista. Siellä on kasisatasistakin kokemuksia.
Re: Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
Ei ole 800efi moottoreissa eroja vuosimalleissa 05-09. Ehkä pieniä muutoksia muttei mitään draamaattista tehoon vaikuttavaa.
TL-mönkijän suurin sallittu teho on 15kw joka ylittyy jos rajottimet poistettu. Laittomuuksiin ryhtymistä en suosittele, mutta katsastuksessa ei pitäisi tämän suhteen olla ongelmia. Kannattaa kuitenkin selvittää saisiko rajoittimet asennettua takaisin paikalleen.
Koeajolla tarkastat että kaikki hallintalaitteet pelaa. Jarrut, valot, vilkut, vinssi(jos on).
Tarkasta pyörännapojen laakerien ja tukivarsien välykset heiluttamalla renkaista kaksin käsin joka suuntaan.
Mittarinlasi kannattee tsekata ettei ole rikki tai päässyt sisään kosteutta(huurua linssissä), mittaristo on koneen "aivot" ja senhän kaikki tietää ettei siellä neste ole hyväksi
Vetonivelen suojakumit on hyvä tarkastaa. Ja jos omassa ajossa menee rikki niin suosittelen välitöntä vaihtoa, ettei tarvi koko niveltä vaihtaa kun kura ja vesi pääsee asumaan.
Kosmeettiset vauriothan voi myös katsoa, nehän alentavat hintaa jos muovit on halki
Muovihäkki menee rikki etuperästä jos öljy on väärää tai käyttö huolimatonta. Käytöstä lisää ohjekirjassa http://polaris.fi/ohjekirjat.php?l=class&a=102
Etuperän toiminnan voi todeta ainakin seuraavasti. Tankokytkimestä 2x4 asento päälle eli takaveto ja reipas, mutta hallittu kaasutus liukkaalla alustalla niin että takarenkaat sutii. Jos etupyörät lähtevät vetämään niin hyvin todennäköistä että häkki on poikki. MUTTA jos vasta on revitelty neliveto päällä niin neliveto voi jäädä ns. jumiin ja vapautuu pienen peruuttelun jälkeen takavedolla. Ainakin itsellä toimi näin...ja EI, ei ollut häkki poikki.
Pohjapanssareita sekä lumilevyjä on saatavana valmiina ainakin tuolta -> http://www.ironbaltic.ee/moto/etusivu/
ja täältä -> http://www.atlok.fi/ Atlok on maahantuoja ei ilmeisesti suoramyyntiä, mutta erittäin asiallinen ja ammattitaitoinen henkilökunta, he kyllä neuvovat
Ja Polariksella on myös olemassa ilmeisen hyviä lumilevyjä, tiedustele jälleenmyyjiltä.
Yksi vaihtoehto on tehdä itse. Pohjapanssariksi 8mm pe-muovilevyä. Vaatii hieman askartelua kuviosahalla. Muovilevyjä myy ainakin Etola-yhtiöt ja paikalliselta lasi/levymyynniltä voi löytyä myös. Lumilevyn voi tehdä itse jos löytyy perus metallintyöstökoneet (hitsauslaite, pora, katkaisulaikka) Tein itse rungon levylle, levyosan teetin ammattikoululla jolta löytyi sopiva kanttikone/mankeli 1600mm leveälle ja 2,5mm vahvalle tavaralle
Olen 800 efin kannalla ainakin tieliikenne mallissa. Itse olen omistanut 500tieliikenne Polariksen ja aika hengetön se kone on tiellä ajoon. 50km/h on sillä koneella mukava vauhti, 80km/h on työn ja tuskan takana mikä on normaali sallittu matkavauhti isommalla tiellä. 800efi jaksaa vetää alle puolella kaasulla n.70km/h iloisesti eikä bensankulutus näin nouse hirvittäväksi. Työkäytössä pärjää mainiosti 500cc koneella mm.tukinajo, lumityöt jne. sujuu hienosti. Mutta en ole katunut, että vaihdoin isompi koneisen Pollen. Voimaa ei ole koskaan liikaa
Ja lopuksi tärkeä asia, muista pyytää laitteen huoltohistoria myyjältä! Huoltokirja, joko polariksen oma tai muu vihkonen missä on päivämäärät, käyttötunnit, kilometrit ja tehty huolto. Polariksen suosittamat huollot on: 25h, moottoriöljyn vaihto. 100h, moottori-, etuperä- , vaihdelaatikko- ja peräöljyn vaihto. 200h, moottori-, etuperä- , vaihdelaatikko- ja peräöljyn vaihto. jne. Talvikäytössä useammin, äläkä unohda rasvata nippoja kts.ohjekirja.
Siinä pari perusasiaa ja muutama hyödyllinen vinkki
TL-mönkijän suurin sallittu teho on 15kw joka ylittyy jos rajottimet poistettu. Laittomuuksiin ryhtymistä en suosittele, mutta katsastuksessa ei pitäisi tämän suhteen olla ongelmia. Kannattaa kuitenkin selvittää saisiko rajoittimet asennettua takaisin paikalleen.
Koeajolla tarkastat että kaikki hallintalaitteet pelaa. Jarrut, valot, vilkut, vinssi(jos on).
Tarkasta pyörännapojen laakerien ja tukivarsien välykset heiluttamalla renkaista kaksin käsin joka suuntaan.
Mittarinlasi kannattee tsekata ettei ole rikki tai päässyt sisään kosteutta(huurua linssissä), mittaristo on koneen "aivot" ja senhän kaikki tietää ettei siellä neste ole hyväksi

Vetonivelen suojakumit on hyvä tarkastaa. Ja jos omassa ajossa menee rikki niin suosittelen välitöntä vaihtoa, ettei tarvi koko niveltä vaihtaa kun kura ja vesi pääsee asumaan.
Kosmeettiset vauriothan voi myös katsoa, nehän alentavat hintaa jos muovit on halki

Muovihäkki menee rikki etuperästä jos öljy on väärää tai käyttö huolimatonta. Käytöstä lisää ohjekirjassa http://polaris.fi/ohjekirjat.php?l=class&a=102
Etuperän toiminnan voi todeta ainakin seuraavasti. Tankokytkimestä 2x4 asento päälle eli takaveto ja reipas, mutta hallittu kaasutus liukkaalla alustalla niin että takarenkaat sutii. Jos etupyörät lähtevät vetämään niin hyvin todennäköistä että häkki on poikki. MUTTA jos vasta on revitelty neliveto päällä niin neliveto voi jäädä ns. jumiin ja vapautuu pienen peruuttelun jälkeen takavedolla. Ainakin itsellä toimi näin...ja EI, ei ollut häkki poikki.
Pohjapanssareita sekä lumilevyjä on saatavana valmiina ainakin tuolta -> http://www.ironbaltic.ee/moto/etusivu/
ja täältä -> http://www.atlok.fi/ Atlok on maahantuoja ei ilmeisesti suoramyyntiä, mutta erittäin asiallinen ja ammattitaitoinen henkilökunta, he kyllä neuvovat

Ja Polariksella on myös olemassa ilmeisen hyviä lumilevyjä, tiedustele jälleenmyyjiltä.
Yksi vaihtoehto on tehdä itse. Pohjapanssariksi 8mm pe-muovilevyä. Vaatii hieman askartelua kuviosahalla. Muovilevyjä myy ainakin Etola-yhtiöt ja paikalliselta lasi/levymyynniltä voi löytyä myös. Lumilevyn voi tehdä itse jos löytyy perus metallintyöstökoneet (hitsauslaite, pora, katkaisulaikka) Tein itse rungon levylle, levyosan teetin ammattikoululla jolta löytyi sopiva kanttikone/mankeli 1600mm leveälle ja 2,5mm vahvalle tavaralle
Olen 800 efin kannalla ainakin tieliikenne mallissa. Itse olen omistanut 500tieliikenne Polariksen ja aika hengetön se kone on tiellä ajoon. 50km/h on sillä koneella mukava vauhti, 80km/h on työn ja tuskan takana mikä on normaali sallittu matkavauhti isommalla tiellä. 800efi jaksaa vetää alle puolella kaasulla n.70km/h iloisesti eikä bensankulutus näin nouse hirvittäväksi. Työkäytössä pärjää mainiosti 500cc koneella mm.tukinajo, lumityöt jne. sujuu hienosti. Mutta en ole katunut, että vaihdoin isompi koneisen Pollen. Voimaa ei ole koskaan liikaa

Ja lopuksi tärkeä asia, muista pyytää laitteen huoltohistoria myyjältä! Huoltokirja, joko polariksen oma tai muu vihkonen missä on päivämäärät, käyttötunnit, kilometrit ja tehty huolto. Polariksen suosittamat huollot on: 25h, moottoriöljyn vaihto. 100h, moottori-, etuperä- , vaihdelaatikko- ja peräöljyn vaihto. 200h, moottori-, etuperä- , vaihdelaatikko- ja peräöljyn vaihto. jne. Talvikäytössä useammin, äläkä unohda rasvata nippoja kts.ohjekirja.
Siinä pari perusasiaa ja muutama hyödyllinen vinkki

Re: Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
Kiitos molemmille vastauksistanne!
VilleH:lle erityismaininta vastauksiesi hyödyllisyydestä. Tuossa on monta asiaa, joita ei olisi itse näin ensikertalaisena osannut ottaa huomioon.
Jatkan vielä muutamalla lisäkysymyksellä...
200h huolto olisi tulossa eteen. Onko mahdollista suorittaa itse vai vaatiiko merkkiliike käynnin? Mitä tälläinen voisi kustantaa?
VilleH:lle erityismaininta vastauksiesi hyödyllisyydestä. Tuossa on monta asiaa, joita ei olisi itse näin ensikertalaisena osannut ottaa huomioon.
Jatkan vielä muutamalla lisäkysymyksellä...
Moottoreissa ei siis suurempia eroja, mutta kulkeeko värit koneissa jotenkin käsi kädessä varustelutasoon nähden? Kohteena oleva laite on punainen, joten merkitseekö tämä väri varustelutasoon vai onko kaikki vuoden 2006 koneet lähtötilanteessa yhtä hyvin/huonosti varusteltuja?VilleH kirjoitti:Ei ole 800efi moottoreissa eroja vuosimalleissa 05-09. Ehkä pieniä muutoksia muttei mitään draamaattista tehoon vaikuttavaa.
Juu itselleni tuo rajoittimen poisto on lähinnä miinus tässä kyseisessä koneessa. Sitä en tiedä, että onko mahdollista laittaa takaisin, koska en tiedä mitä koneelle on tehty. Kone jää kyllä hommaamatta jos ongelmia tiedossa. Onko siellä ollut joku prikka kuristamassa vai tehdäänkö ne ruiskun ohjelman muutoksella?VilleH kirjoitti:TL-mönkijän suurin sallittu teho on 15kw joka ylittyy jos rajottimet poistettu. Laittomuuksiin ryhtymistä en suosittele, mutta katsastuksessa ei pitäisi tämän suhteen olla ongelmia. Kannattaa kuitenkin selvittää saisiko rajoittimet asennettua takaisin paikalleen.
Ja vielä viimeinen.VilleH kirjoitti: 200h, moottori-, etuperä- , vaihdelaatikko- ja peräöljyn vaihto. jne.
200h huolto olisi tulossa eteen. Onko mahdollista suorittaa itse vai vaatiiko merkkiliike käynnin? Mitä tälläinen voisi kustantaa?
Re: Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
2007 mallissa rajoitin on metalli holkki imu puolella, joka on helppo tarvittaessa ottaa pois tai asentaa takaisin, myöskin pakopuolelta löytyy pieni katalysaattori vähän ennen kohtaa jossa pakoputki haarautuu kahteen.
Imupuolen holkin voi helposti korvata kaasuvivun rajoitin ruuvilla, joka ajaa saman asian,ja on vielä helpompi poistaa/palauttaa metsään/tielle mennessä. Polle menee katsastuksesta läpi päästöjen osalta ilman tuota katalysaattoriakin.
ECU:ssa ei ole mitään rajoitin systeemejä.
Toki rajoitin holkki ja katalysaattori olisi hyvä saada mukaan ostettaessa, jos ne eivät ole paikallaan.
200h huolto on helppo tehdä itsekin, jos vain löytyy lämmin tila jossa rassata.
Kulkupuolelta tuo 800 EFi on aika lähelllä Can Am 500 mallia, jos molemmissa 28 renkaat, Polle menee juuri ja juuri ohi. Pollen kulutus on kuitenkin aivan toista luokkaa. Parhaimmillaan umpihangessa ajettaessa päässyt n.5 km tankilla. Kesäkelilla tiellä ajettaessa vakiorenkailla (25 Bear Claw) n.100 km jälkeen on syytä etsiä tankkauspiste. Auraushommissa kulutus ollut n.4-5l/h
Imupuolen holkin voi helposti korvata kaasuvivun rajoitin ruuvilla, joka ajaa saman asian,ja on vielä helpompi poistaa/palauttaa metsään/tielle mennessä. Polle menee katsastuksesta läpi päästöjen osalta ilman tuota katalysaattoriakin.
ECU:ssa ei ole mitään rajoitin systeemejä.
Toki rajoitin holkki ja katalysaattori olisi hyvä saada mukaan ostettaessa, jos ne eivät ole paikallaan.
200h huolto on helppo tehdä itsekin, jos vain löytyy lämmin tila jossa rassata.
Kulkupuolelta tuo 800 EFi on aika lähelllä Can Am 500 mallia, jos molemmissa 28 renkaat, Polle menee juuri ja juuri ohi. Pollen kulutus on kuitenkin aivan toista luokkaa. Parhaimmillaan umpihangessa ajettaessa päässyt n.5 km tankilla. Kesäkelilla tiellä ajettaessa vakiorenkailla (25 Bear Claw) n.100 km jälkeen on syytä etsiä tankkauspiste. Auraushommissa kulutus ollut n.4-5l/h
Re: Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
Kiitos Gin!
Tässä rupeaa olemaan jo kattava paketti tietoa koossa, joten eiköhän loppu sitten riipu siitä, että kohtaako ostajan/myyjän näkymykset.
Tässä rupeaa olemaan jo kattava paketti tietoa koossa, joten eiköhän loppu sitten riipu siitä, että kohtaako ostajan/myyjän näkymykset.
Re: Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
Terve
tuli eilen ostettua polle 800 tl -06
ajattelin katsoa jos sais rajoittimet pois
avasin aamulla koko imupuolen ja mitään holkkia ei löytyny ja kaasuläppäkin aukesi kokonaan.
missä kohti se holkki pitäis olla ?
pakopuolta en vielä katsonu mutta silmä määräisesti ei katalysaattoria löydy tai onko se siinä oikeanpuoleisessa äänenvaimintimessa ennen kuin se haaroittuu vasemmalle änkkärille?
kiitos etukäteen
tuli eilen ostettua polle 800 tl -06
ajattelin katsoa jos sais rajoittimet pois
avasin aamulla koko imupuolen ja mitään holkkia ei löytyny ja kaasuläppäkin aukesi kokonaan.
missä kohti se holkki pitäis olla ?
pakopuolta en vielä katsonu mutta silmä määräisesti ei katalysaattoria löydy tai onko se siinä oikeanpuoleisessa äänenvaimintimessa ennen kuin se haaroittuu vasemmalle änkkärille?
kiitos etukäteen
Rene 800 XXC TL -10
ex:
Polaris Sportsman 800 TL -06
Rene 800 X TL -09
Predator 500 Troy Lee -05
ex:
Polaris Sportsman 800 TL -06
Rene 800 X TL -09
Predator 500 Troy Lee -05
Re: Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
paljon kulkee?
tai variaattorissa on joku rajotin.
JT
tai variaattorissa on joku rajotin.
JT
“Unnatural work produces too much stress.”
Re: Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
täytyy kokeilla paljonko kulkee
mitä se pitäis kulkea ? 130 ?
mitä se pitäis kulkea ? 130 ?
Rene 800 XXC TL -10
ex:
Polaris Sportsman 800 TL -06
Rene 800 X TL -09
Predator 500 Troy Lee -05
ex:
Polaris Sportsman 800 TL -06
Rene 800 X TL -09
Predator 500 Troy Lee -05
Re: Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
se kulki n. 100km/hja kierrokset 5410 - 5420
eli mitä vois vielä katsoa että mistä sais vauhtia ? miten voi tarkistaa jos variaattori on oikein ?
eli mitä vois vielä katsoa että mistä sais vauhtia ? miten voi tarkistaa jos variaattori on oikein ?
Rene 800 XXC TL -10
ex:
Polaris Sportsman 800 TL -06
Rene 800 X TL -09
Predator 500 Troy Lee -05
ex:
Polaris Sportsman 800 TL -06
Rene 800 X TL -09
Predator 500 Troy Lee -05
Re: Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
Vakiorenkailla (25"Bear Claw) minun Polleni (800efi-07 TL) kulkee n.110 km/h
28" Mudbugeilla vauhti jää n.100 km/h tietämille.
Jos siinä olisi rajoittimet kiinni, huiput olisi luokkaa 80 km/h, ja kiihtyvyys olisi todella olematonta.
28" Mudbugeilla vauhti jää n.100 km/h tietämille.
Jos siinä olisi rajoittimet kiinni, huiput olisi luokkaa 80 km/h, ja kiihtyvyys olisi todella olematonta.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
mittari- vai GPS-nopeutta?Gin kirjoitti:Vakiorenkailla (25"Bear Claw) minun Polleni (800efi-07 TL) kulkee n.110 km/h
28" Mudbugeilla vauhti jää n.100 km/h tietämille.
Jos siinä olisi rajoittimet kiinni, huiput olisi luokkaa 80 km/h, ja kiihtyvyys olisi todella olematonta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
ilman variaattorin koppaa lyö kaasua, niin hihnan pitäs nousta edessä ylös asti.
jos kulkee satasta, niin on varmaan vakio jo valmiiksi.
jos kulkee satasta, niin on varmaan vakio jo valmiiksi.
“Unnatural work produces too much stress.”
Re: Polaris Sportsman 800 EFI -06 kysymyksiä
Eilen illalla ruuvailin vähäsen ja imukaulan ja kannen välissä' oli metallinen levy jossa 2 kpl n. 17 mm reikää ( eli kuristukset oli paikalla
Otin pois levyn ja nyt siellä ei ole mitään, kihtyvyys koheni huomattavasti ja nopeus lisääntyi myös
täytyy tänään kokeilla huippuja + katsoa kierrokset
Otin pois levyn ja nyt siellä ei ole mitään, kihtyvyys koheni huomattavasti ja nopeus lisääntyi myös
täytyy tänään kokeilla huippuja + katsoa kierrokset
Rene 800 XXC TL -10
ex:
Polaris Sportsman 800 TL -06
Rene 800 X TL -09
Predator 500 Troy Lee -05
ex:
Polaris Sportsman 800 TL -06
Rene 800 X TL -09
Predator 500 Troy Lee -05