kokeiltiin ilman jousta, ei auttanut. Siitä ei ole muistikuvaa että koitinko ilman luistia. Jos kokeilin niin ei vaikuttanut sekään.petej kirjoitti: AJATUKSIA:
- Lyhennetään jousta kuva 24 osa 250 näin luisti nousee helpommin ylösTAI vaihdetaan tilalle pehmeämpi jousi
Polariksen rajoittimen säätö
-
- 2WD
- Viestit: 30
- Liittynyt: 11 Heinä 2012 09:41
- Mönkijä:: Polaris 500 traktori
- Paikkakunta: pohjanmaalla ollaan
Re: Polariksen rajoittimen säätö
En se mää ollu ja sitä paitsi se oli vahinko
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Jos en ihan väärin muista niin tuo pumppu tekee alipainetta. Tutkiessa tuota rakennetta niin luistinhässäkän>letkun>pumpun>letun>TÄSSÄ VÄLISSÄ ON TAKAISKUVENTTIILI>letkun. Tuo venttiilin suunta oli muistaakse sillai päin että ei päästä pumpulle ilmaa.
Jos muistikuva on oikea niin sinne kalvon päälle tulisi alipaine joka vaikuttaa luistimen liikkeisiin, sitä miten se liikkuu en oikein käsitä.Tuo että sinne tulisi painetta ja sulkisi läpän käsittäisi helpommin mutta mihin silloin tarvisi sitä jousta?
Ali- vai ylipaine, kumpi olisi vaikuttaisi aika paljon luistimen toimintaan vai mitä?
Jos muistikuva on oikea niin sinne kalvon päälle tulisi alipaine joka vaikuttaa luistimen liikkeisiin, sitä miten se liikkuu en oikein käsitä.Tuo että sinne tulisi painetta ja sulkisi läpän käsittäisi helpommin mutta mihin silloin tarvisi sitä jousta?
Ali- vai ylipaine, kumpi olisi vaikuttaisi aika paljon luistimen toimintaan vai mitä?
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Polariksen rajoittimen säätö
...ei sielä luistimia oo. 

Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Palataanpa aiheeseen ja linkkiin:
http://www.google.com/patents?id=v8jLAA ... &q&f=false
3 viimeinen sivu kohta 0058. Sen lopussa viitataan kuvaan 25B ja todetaan että kun nopeus on noussu 25mph niin pienennetään moottorin ilmansaantia kunnes nopeus laskee. Samoin kuvassa 25B on selvä nuoli alaspäin joka kuvaa sitä että luistia painetaan alaspäin kun nopeus on 25mph.
Jos olen tuon väärin ymmärtänyt niin korjatkoon joku miten tuo tulisi suomentaa.
No painaako luistin alas
A pelkkä jousi vai
B ilmanpaine ja jousi molemmat yhdessä.
En tiedä.
Jos se on jousi joka sen alas painaa niin silloin pumpulla on alipaine joka pitää luistin ylhäällä aina kun nopeus on alle 25mph eli koko ajan siellä alipainepumpulla on virta päällä ja se imee ilmaa kun nopeus on alle 25mph=40kh/h. Kun nopeus nousee yli 25mph alipainepumppu sammuu ja luisti painuu jousen painamana alaspäin.
Tällöin kone saa vähemmän ilmaa ja vauhti hidastuu.
MUTTA entäs kun musta johto on irti --> alipainepumppu ei saa virtaa ja se ei ime mitään
maalaisjärjellä ajateltuna luisti on jousen painamana koko ajan alhaalla tällöin kun se ei saa sähkövirtaa eikä ole toiminnassa.
Kuinka ihmeessä se silloin voi kulkea noin 80km/h jos tuo luisti on koko ajan alhaalla ? Pienelläpä ilmamäärällä menee sen 80.
No skenaario 2 ylipaine:
Jousi edelleen painaa luistin alas kun moottori ei ole käynnissä.
Kun motti käynnistetään niin imuilma
Nostaa luistin ylös ja pitää sen siellä kunnes nopeus nousee 25mph ja virta kytkeytyy ylipainepumpuun ja
työntää sen jousen / imuilman vastustuksesta huolimatta alas --> nopeus tippuu alle 25mph.
TÄLLÖIN virran katkaisu (musta johto irti) ylipainepumpulta estää sen ettei ylipainetta synny --> luisti ei painu alas
nopeus ei pienene. Ts. sähköinen rajoitin on kytketty pois päältä.
Malaisjärki on tuon ylipainepumpun puolella. MUTTA aiheuttaako imuilma sen että luisti nousis sen voimasta ylös.
Vai onko pumppu kaksi toiminen niin että se voi tuottaa sekä yli että alipaineen ???
Alipaine nostais luistin ylös alle 25mph nopeudessa ja ylipaine työntäisi sen alas kun nopeus nousee yli 25mph.
Entäpäs miten silloin selitää sen että ilman pumppua kulkee 50mph.
Mistä tuo alipaine tulisi jos pumppu ei ime sitä. Imuilmastako ?
Pitäis vissiin ottaa ilmanputsari pois ja testata jollain esim pienoiskameralla kuvaten mihin suuntaan luisti liikkuu eri tilanteissa.
Harmi kun ei oo noin pientä kameraa ittellä.
http://www.google.com/patents?id=v8jLAA ... &q&f=false
3 viimeinen sivu kohta 0058. Sen lopussa viitataan kuvaan 25B ja todetaan että kun nopeus on noussu 25mph niin pienennetään moottorin ilmansaantia kunnes nopeus laskee. Samoin kuvassa 25B on selvä nuoli alaspäin joka kuvaa sitä että luistia painetaan alaspäin kun nopeus on 25mph.
Jos olen tuon väärin ymmärtänyt niin korjatkoon joku miten tuo tulisi suomentaa.
No painaako luistin alas
A pelkkä jousi vai
B ilmanpaine ja jousi molemmat yhdessä.
En tiedä.

Jos se on jousi joka sen alas painaa niin silloin pumpulla on alipaine joka pitää luistin ylhäällä aina kun nopeus on alle 25mph eli koko ajan siellä alipainepumpulla on virta päällä ja se imee ilmaa kun nopeus on alle 25mph=40kh/h. Kun nopeus nousee yli 25mph alipainepumppu sammuu ja luisti painuu jousen painamana alaspäin.
Tällöin kone saa vähemmän ilmaa ja vauhti hidastuu.
MUTTA entäs kun musta johto on irti --> alipainepumppu ei saa virtaa ja se ei ime mitään

maalaisjärjellä ajateltuna luisti on jousen painamana koko ajan alhaalla tällöin kun se ei saa sähkövirtaa eikä ole toiminnassa.
Kuinka ihmeessä se silloin voi kulkea noin 80km/h jos tuo luisti on koko ajan alhaalla ? Pienelläpä ilmamäärällä menee sen 80.
No skenaario 2 ylipaine:
Jousi edelleen painaa luistin alas kun moottori ei ole käynnissä.
Kun motti käynnistetään niin imuilma

työntää sen jousen / imuilman vastustuksesta huolimatta alas --> nopeus tippuu alle 25mph.
TÄLLÖIN virran katkaisu (musta johto irti) ylipainepumpulta estää sen ettei ylipainetta synny --> luisti ei painu alas

nopeus ei pienene. Ts. sähköinen rajoitin on kytketty pois päältä.
Malaisjärki on tuon ylipainepumpun puolella. MUTTA aiheuttaako imuilma sen että luisti nousis sen voimasta ylös.
Vai onko pumppu kaksi toiminen niin että se voi tuottaa sekä yli että alipaineen ???
Alipaine nostais luistin ylös alle 25mph nopeudessa ja ylipaine työntäisi sen alas kun nopeus nousee yli 25mph.
Entäpäs miten silloin selitää sen että ilman pumppua kulkee 50mph.
Mistä tuo alipaine tulisi jos pumppu ei ime sitä. Imuilmastako ?
Pitäis vissiin ottaa ilmanputsari pois ja testata jollain esim pienoiskameralla kuvaten mihin suuntaan luisti liikkuu eri tilanteissa.
Harmi kun ei oo noin pientä kameraa ittellä.
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Vapaa suomennos rajoittimen toiminnasta:
Kuvassa 25A nopeuden poiminta on esitetty kaavamaisena kokoonpanona.
Kuitenkin esimerkiksi, tässä suoritusmuodossa nopeuden poimia on Hall-anturi joka sijaitsee lähellä taka-pyörä, jotka ottavat vastaan signaalit pyörän nopeudesta ja toimittaa tämän tiedon moottorin ohjausyksikköön. Solenoidi ja letku voivat sallia ilmakehän paineen yläosaan nopeuden ohjausyksikön ja yläpinnalle kalvoa kun se avataan (siis kun solenoidi venttiili avataan paine voi nousta kalvon yläosassa).
Suoritusmuodossa kuvion 25A traktorin oletetaan toimivat nopeudella alle 25mph. Tämä tieto syötetään moottorin säätöyksikölle, joka sulkee magneettiventtiili.
Kun kiihdytetään renkaiden nopeuden lisäämiseksi, moottori luo alipaineen (imuilma luo alipaineen) P1 moottorin puolelle nopeuden rajoitin ohjausyksikköä (osa 206 kuviossa 25A) P2 ilmanpaine on suurempi ja siellä etualalle vallitsee suurempi paine P2. Tämä vaikuttaa alapuolen kalvon 242 ja nostaa sitä ylöspäin. Ilmanpaine kalvon 242 yläpinnalla saa vuotaa läpi ILMAUSREIKÄÄ pitkin (osa 260 kuvassa 23).
Jos traktori ajetaan nopeudella 25mph tai suurempi kuten kuviossa 25B kuvataan. Tällöin nopeuden poimia 270 havaitsee, tämän aseman ja lähettää viestin moottorin ohjausyksikköön 272, että operatiivinen nopeus on suurempi kuin 25mph. Moottorin ohjaus yksikkö 272 sitten lähettää signaalin solenoidiventtiilille 274, joka mahdollistaa (työntää) ilmakehän ilmaa letkun 276 ja sallii ilmanpaineen mennä sisään osasta 220. Tämä asettaa voiman takapuolelle kalvoa (osa 242) on nuolen osoittama toiminta kuviossa 25B. Tämä sulkee kalvon (painaa kalvon) ja siirtää luistin eli osan 240 sen kaikkein rajoittavinpaan asentoon ja näin ollen pienentää moottorin ilmansaantia.
Eli kyllä tuolla sanotaan että imuilma nostaa luistin ylös ja ylipaineella se painetaan takaisin alas kun nopeus on yli 25mph.
Kun musta johto on irti ei ylipainetta synny ja imuilma jää pitämään sitä ylhäällä. Jousen tarkoitus on ainoastaan lienee se ette luisti hypi esim röykyytyksessä omia aikojaan ylös alas vaan että sen liikkeet on hallittuja.
Yksinkerainen ratkaisuehdotus mekaaninen rajoittimen poisto jolla saadaan parempi vaste kaasuun koska luisti on jo valmiiksi ylhäällä
eikä siihen kohdistu pientä viivettä, joka tulee siis siitä, kun imuilman lisääntynyt määrä nostaa sen ylös pienellä viiveellä:
http://www.google.com/patents?id=v8jLAA ... &q&f=false
kuva 24 Osan 224 ja 222 läpi porataan reikä esim 4mm poranterällä. Rungon sivusta vaakasuunnassa.
(reijän korkus on sellainen että se tulee luistin alapuolelle silloin kun luisti on yläasennossa.)
Reikään työnnetään tiivis putki ulkohalk 4mm sisähalk esim 2mm. Pituus muutaman sentin. Tiivistys esim epoxilla.
Putkiholkin sisään työnnetään 2mm halkaisijaltaan oleva metalli tai hiilikuitu tanko.
Tankoa työnnetään sisäänpäin 1 cm silloin kun luisti on ylhäällä
luisti lukittuu ylös
täydet tehot käytössä.
Ohjaus joko mekaanisesti vivulla yksinkert. tankoa liikuttelemalla käsin.
Tai ohjaus esim RC lennokeista tutulla servolla jolloin saadaan sähköisesti tankoa liikuteltua.
Kuka tekee eka proton? Jos ei toimi niin reikään kierreliimaa ja pultinpätkä päälle
Kuvassa 25A nopeuden poiminta on esitetty kaavamaisena kokoonpanona.
Kuitenkin esimerkiksi, tässä suoritusmuodossa nopeuden poimia on Hall-anturi joka sijaitsee lähellä taka-pyörä, jotka ottavat vastaan signaalit pyörän nopeudesta ja toimittaa tämän tiedon moottorin ohjausyksikköön. Solenoidi ja letku voivat sallia ilmakehän paineen yläosaan nopeuden ohjausyksikön ja yläpinnalle kalvoa kun se avataan (siis kun solenoidi venttiili avataan paine voi nousta kalvon yläosassa).
Suoritusmuodossa kuvion 25A traktorin oletetaan toimivat nopeudella alle 25mph. Tämä tieto syötetään moottorin säätöyksikölle, joka sulkee magneettiventtiili.
Kun kiihdytetään renkaiden nopeuden lisäämiseksi, moottori luo alipaineen (imuilma luo alipaineen) P1 moottorin puolelle nopeuden rajoitin ohjausyksikköä (osa 206 kuviossa 25A) P2 ilmanpaine on suurempi ja siellä etualalle vallitsee suurempi paine P2. Tämä vaikuttaa alapuolen kalvon 242 ja nostaa sitä ylöspäin. Ilmanpaine kalvon 242 yläpinnalla saa vuotaa läpi ILMAUSREIKÄÄ pitkin (osa 260 kuvassa 23).
Jos traktori ajetaan nopeudella 25mph tai suurempi kuten kuviossa 25B kuvataan. Tällöin nopeuden poimia 270 havaitsee, tämän aseman ja lähettää viestin moottorin ohjausyksikköön 272, että operatiivinen nopeus on suurempi kuin 25mph. Moottorin ohjaus yksikkö 272 sitten lähettää signaalin solenoidiventtiilille 274, joka mahdollistaa (työntää) ilmakehän ilmaa letkun 276 ja sallii ilmanpaineen mennä sisään osasta 220. Tämä asettaa voiman takapuolelle kalvoa (osa 242) on nuolen osoittama toiminta kuviossa 25B. Tämä sulkee kalvon (painaa kalvon) ja siirtää luistin eli osan 240 sen kaikkein rajoittavinpaan asentoon ja näin ollen pienentää moottorin ilmansaantia.
Eli kyllä tuolla sanotaan että imuilma nostaa luistin ylös ja ylipaineella se painetaan takaisin alas kun nopeus on yli 25mph.
Kun musta johto on irti ei ylipainetta synny ja imuilma jää pitämään sitä ylhäällä. Jousen tarkoitus on ainoastaan lienee se ette luisti hypi esim röykyytyksessä omia aikojaan ylös alas vaan että sen liikkeet on hallittuja.
Yksinkerainen ratkaisuehdotus mekaaninen rajoittimen poisto jolla saadaan parempi vaste kaasuun koska luisti on jo valmiiksi ylhäällä
eikä siihen kohdistu pientä viivettä, joka tulee siis siitä, kun imuilman lisääntynyt määrä nostaa sen ylös pienellä viiveellä:
http://www.google.com/patents?id=v8jLAA ... &q&f=false
kuva 24 Osan 224 ja 222 läpi porataan reikä esim 4mm poranterällä. Rungon sivusta vaakasuunnassa.
(reijän korkus on sellainen että se tulee luistin alapuolelle silloin kun luisti on yläasennossa.)
Reikään työnnetään tiivis putki ulkohalk 4mm sisähalk esim 2mm. Pituus muutaman sentin. Tiivistys esim epoxilla.
Putkiholkin sisään työnnetään 2mm halkaisijaltaan oleva metalli tai hiilikuitu tanko.
Tankoa työnnetään sisäänpäin 1 cm silloin kun luisti on ylhäällä


Ohjaus joko mekaanisesti vivulla yksinkert. tankoa liikuttelemalla käsin.
Tai ohjaus esim RC lennokeista tutulla servolla jolloin saadaan sähköisesti tankoa liikuteltua.
Kuka tekee eka proton? Jos ei toimi niin reikään kierreliimaa ja pultinpätkä päälle

Re: Polariksen rajoittimen säätö
Kun kiihdytetään renkaiden nopeuden lisäämiseksi, moottori luo alipaineen (imuilma luo alipaineen) P1 moottorin puolelle nopeuden rajoitin ohjausyksikköä (osa 206 kuviossa 25A) P2 ilmanpaine on suurempi ja siellä etualalle vallitsee suurempi paine P2. Tämä vaikuttaa alapuolen kalvon 242 ja nostaa sitä ylöspäin. Ilmanpaine kalvon 242 yläpinnalla saa vuotaa läpi ILMAUSREIKÄÄ pitkin (osa 260 kuvassa 23).
Sen verran tuossa kesällä tuota tutkin että paine tuota kalvoa liikuttaa. Voisiko joku kun oma kone on talviteloilla varmistaa tuo takaiskun suunnan? Sijaitsee letkussa joka on työnnetty runkoputken sisään ennen pumppua,siinä on nuoli laitettu merkiksi ilman kulkusuunnalle.
Eikös tuo P2 ole alipainetta?
Saisiko tuon luistin osan liikkumaan nopeammin jos pystyisi suurentaan tuota ilmausreikää?
Miksihän ei ole laitettu, jos tuo on paine joka liikuttaa tuota luistin osaa, niin suoraan sulkemaan tarvittaessa tuota ilman saantia ja muuten olisi kurkku auki?
Tuossa tekstissä puhuttiin mangeettiventiilistä onko se tuo pumppu vai onko siellä kurkussa oleva mötikka tuo venttiili?
Sen verran tuossa kesällä tuota tutkin että paine tuota kalvoa liikuttaa. Voisiko joku kun oma kone on talviteloilla varmistaa tuo takaiskun suunnan? Sijaitsee letkussa joka on työnnetty runkoputken sisään ennen pumppua,siinä on nuoli laitettu merkiksi ilman kulkusuunnalle.
Eikös tuo P2 ole alipainetta?
Saisiko tuon luistin osan liikkumaan nopeammin jos pystyisi suurentaan tuota ilmausreikää?
Miksihän ei ole laitettu, jos tuo on paine joka liikuttaa tuota luistin osaa, niin suoraan sulkemaan tarvittaessa tuota ilman saantia ja muuten olisi kurkku auki?
Tuossa tekstissä puhuttiin mangeettiventiilistä onko se tuo pumppu vai onko siellä kurkussa oleva mötikka tuo venttiili?
Re: Polariksen rajoittimen säätö
No nuissa kuvissa paine P2 on se paine mikä on ilmuilmassa ennen rajoitinta, eli paine ilmanputsarilla.jounie kirjoitti:Eikös tuo P2 ole alipainetta?
Saisiko tuon luistin osan liikkumaan nopeammin jos pystyisi suurentaan tuota ilmausreikää?
Miksihän ei ole laitettu, jos tuo on paine joka liikuttaa tuota luistin osaa, niin suoraan sulkemaan tarvittaessa tuota ilman saantia ja muuten olisi kurkku auki?
Tuossa tekstissä puhuttiin mangeettiventiilistä onko se tuo pumppu vai onko siellä kurkussa oleva mötikka tuo venttiili?
Kyllähän ilmausreikää voi poralla suurentaa, sen uudelleenpienentäminen voipi sitten olla hankalampi juttu.
( No tietty tukkii porauksen ja poraa pienemmällä uudestaan. )
Osaluettelon perusteella tuo mangneettiventiili on se pumppu ja mötikkä joka liikkuu ylös alas siellä hahlossa, eli luisti on numeroitu ihan erikseen.
Eli nuo paineet P1 ja P2 on tuossa tekstissä imuilman paineeroja. Mangneettiventiilin eli pumoun tuottamasta paineen voimakuudesta ei puhuta mitään. Ainoastaan se että nop. noustessa yli 25mph=40km/h mang.ventiili avautuu ja painaa ilmanpaineella kalvoa sen yläpuolelta jolloin luisti laskeutuu ja kuristaa imuilmaa.
>Miksihän ei ole laitettu, jos tuo on paine joka liikuttaa tuota luistin osaa, niin suoraan sulkemaan tarvittaessa tuota ilman saantia ja muuten olisi kurkku auki?
No en kääntänyt sitä loppuselostusta tuon nop.raj. toiminnasta mutta siinä puhuttiin mm. korkeista paikosta kuten vuoristosta tai kuumasta ilmasta tms (aavikko tms.) tai ylämäkiajosta vuoristossa jne.

Varaosa kuvasto EI puhu takaiskuventiilistä siinä pumpun tuloletkussa vaan ainoastaan ilmansuodattimesta, jolla on haluttu asennussuunta (aivan kuten esim bensasuodatin ei estä takaisinvirtausta vaikka siinä ois nuoli oikeasta asennussuunnasta.) Oletteko käyttäneet suodatinta irti ja kokeilleet puhaltamalla toimiiko se myös takaisku ventiilinä+ Tuon testaan huomenna itse ...
-
- 2WD
- Viestit: 30
- Liittynyt: 11 Heinä 2012 09:41
- Mönkijä:: Polaris 500 traktori
- Paikkakunta: pohjanmaalla ollaan
Re: Polariksen rajoittimen säätö
tätäkin tuli kokeiltua ja kyllä ilma kulki molempiin suuntiin yhtä hyvin.petej kirjoitti: Varaosa kuvasto EI puhu takaiskuventiilistä siinä pumpun tuloletkussa vaan ainoastaan ilmansuodattimesta, jolla on haluttu asennussuunta (aivan kuten esim bensasuodatin ei estä takaisinvirtausta vaikka siinä ois nuoli oikeasta asennussuunnasta.) Oletteko käyttäneet suodatinta irti ja kokeilleet puhaltamalla toimiiko se myös takaisku ventiilinä+ Tuon testaan huomenna itse ...
En se mää ollu ja sitä paitsi se oli vahinko
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Jep näin on itekki tuli tuo aamulla todettua ilma kulkee molempiin suuntiin, joten ylipainetta tuo kapistus tuottaa kalvon päälle silloin kun 40:pin nopeus saavutetaan.
Jos haluaa paremman kiihtyvyyden ja väännön pikkukierroksilla, jolloin imuilma "viivästyttää" luisin nousua niin ainoa konsti on lukita se jo valmiiksi yläasentoon jos sitä ei halua kokonaan poistaa.
Pittääpä vielä jokupäivä testailla miten iso ero siinä alaväännössä on jos luisti on valmiiksi ylhäällä ja tarvittaessa rakentaa tuo ylläkuvattu holkki/tappi lukitus.
Äkkiseltään tuntuu, ettei siitä ole mitään haittaakaan kunhan varmistaa sen että se tappi pysyy aukiasennossa silloin kun haluaa rajoittimen olevan päällä.
ps. Tämä luisti selittää kait myös sen miksi HO malli kiihtyy paremmin kun EFI
Jos haluaa paremman kiihtyvyyden ja väännön pikkukierroksilla, jolloin imuilma "viivästyttää" luisin nousua niin ainoa konsti on lukita se jo valmiiksi yläasentoon jos sitä ei halua kokonaan poistaa.
Pittääpä vielä jokupäivä testailla miten iso ero siinä alaväännössä on jos luisti on valmiiksi ylhäällä ja tarvittaessa rakentaa tuo ylläkuvattu holkki/tappi lukitus.
Äkkiseltään tuntuu, ettei siitä ole mitään haittaakaan kunhan varmistaa sen että se tappi pysyy aukiasennossa silloin kun haluaa rajoittimen olevan päällä.
ps. Tämä luisti selittää kait myös sen miksi HO malli kiihtyy paremmin kun EFI

Re: Polariksen rajoittimen säätö
Jep tuli tänään tehtyä empiirisiä testejä:jounie kirjoitti: Saisiko tuon luistin osan liikkumaan nopeammin jos pystyisi suurentaan tuota ilmausreikää?
Ilmanputsari pois ja taskulampulla/peilillä katsomaan kuinka luisti liikkuu
-Tyhjäkäynnillä se on alhaalla
-Kaasua lisättäessä luisti nousee aavistuksen viiveellä.
-Täyskaasulla luisti jää noin 5-6mm yläreunasta rajoittamaan imuilmaa!
En sitten tiedä nouseeko ilmanputsari paikallaan ylös saakka.
Jousi pois

(Sitä en kokeillut jos käy rajoitin päällä ajamassa tuleeko se sitten alas vai ei)
Porasin tuon luistin reijän 2,5mm kokoon sekä lyhensin jousta noin 2cm. Vaikutus oli aika iso:
-Paikallaan kaasutettaessa luisti nousee lähes ylös saakka ehkä 1-2mm vielä jää avautumatta koko imukanavasta.
-Vaste on suht nopea eli nousee terävämmin ylös kuin pikkureijällä.
-Huippunopeus rajoitin päällä noin 49km/h GPS mitattuna.
Hain kauan aikaa kompromissia tukkimalla 2,5mm reijän epoksilla ja poraamalla pienemmän tilalle.
En löytänyt kohtaa jossa nopeus olisi ollut 42-44 lämpimällä koneella rajoitin päällä ja luisti olis avautunut kokonaan/läheskokonaan (kuten teki 2,5mm reijllä).
Kokeilin 1 ja 1,5mm reijillä silloin huiput jää 39km/h ja luisti ei nouse missään vaiheessa ylös. Sitte kun avarsin uudestaan 2-2.5mm niin heti pompsahti nopeus myös.
Eli luistin päältä pääsee pumpun tuomaa ylipaineilmaa liikaa karkuun rajoitin päällä ajettaessa ja luisti ei laskeudu tarpeeksi alas ja huiput on sen vajaa 50.
Ts tuo ajatukseni holkki/tappi ei voi toimia koska luistia ei saa nousemaan ylös. Näinollen sitä ei voi sivultakäsin myöskään ylös lukita.
Ehkäpä se auttas että ylipainekammion kanteen purkis saamaan kiinni ilmatiiviin läpivienni jossa ois vaijeri tms jonka avulla luistin vois nostaa ja lukita yläasentoon.
Eipä nyt tuu mieleen mistä sais vaijerin tehtyä kotikonstein niin ettei vaijerin ja sen kuoren välistä ilmanpainetta ollenkaan karkaisi.
No ehkä vaseliini sen pitäis tiiviinä mene ja tiedä...
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Olisiko tuon jousen tarkoitus pehmentää rajoittimen päälle tuloa?petej kirjoitti:
Jousi poisnousee ylös saakka paikallaan kaasutettaessa, mutta kaasun löysäys ei puota sitä alas vaan jää sinne ylös.
(Sitä en kokeillut jos käy rajoitin päällä ajamassa tuleeko se sitten alas vai ei)
Porasin tuon luistin reijän 2,5mm kokoon sekä lyhensin jousta noin 2cm. Vaikutus oli aika iso:
-Paikallaan kaasutettaessa luisti nousee lähes ylös saakka ehkä 1-2mm vielä jää avautumatta koko imukanavasta.
-Vaste on suht nopea eli nousee terävämmin ylös kuin pikkureijällä.
-Huippunopeus rajoitin päällä noin 49km/h GPS mitattuna.
Hain kauan aikaa kompromissia tukkimalla 2,5mm reijän epoksilla ja poraamalla pienemmän tilalle.
En löytänyt kohtaa jossa nopeus olisi ollut 42-44 lämpimällä koneella rajoitin päällä ja luisti olis avautunut kokonaan/läheskokonaan (kuten teki 2,5mm reijllä).
Kokeilin 1 ja 1,5mm reijillä silloin huiput jää 39km/h ja luisti ei nouse missään vaiheessa ylös. Sitte kun avarsin uudestaan 2-2.5mm niin heti pompsahti nopeus myös.
Eli luistin päältä pääsee pumpun tuomaa ylipaineilmaa liikaa karkuun rajoitin päällä ajettaessa ja luisti ei laskeudu tarpeeksi alas ja huiput on sen vajaa 50.
Oliko ilmanputsari paikallaan kun teit noita testejä?
Omassa kokeilussa laitoin pumpulta tulevaan letkuun kuristusta elikkä pienensin tuota reikää. Ei ollut vaan silloin tarpeeksi pienillä eroilla olevia poranteriä että olisi voinut haarukoida tuota nopeutta.
Ei tuo 50 km/h kovin paha ole.
Ajoitko tarpeeksi pitkän matkan että pysyikö tuo nopeus vakiona. Omassa testissä missä pienensin tuota letkun halkaisijaa niin nopeus pysähtyi ensin johonkin nopeuteen mutta lähti sitten "ryömimään" ylöspäin elikkä ei ollut oikein tarkka.
- räplääjä
- 3WD
- Viestit: 97
- Liittynyt: 22 Helmi 2011 16:31
- Mönkijä:: Honda TRX 300FW Bigred
- Paikkakunta: ent. Pyhämaan Rohdainen
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Mitä reikää tarkoitat? Mikä kuva ja numero linkissä? Selventää huomattavasti asiaa!petej kirjoitti:Porasin tuon luistin reijän 2,5mm kokoon sekä lyhensin jousta noin 2cm.
"se mikä ei tapa, se vahvistaa" ;)
Honda TRX 300fw Bigred -93
Honda TRX 300fw Bigred -93
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Eli nyt olen antanut tuon pumpulta tulevan letkun olla rauhassa. Sen kuristamisen vaikutusta olen aiemmin testannut laittamalla letkun väliin bensahanan jolla olen voinut säätää pumpulta tulevaa ilmaa. Sopivalla hanan asennolla voi säätää suht tarkkaan nopeuden 40- ja siitä ylöspäin. MUTTA jos haluaa ottaa tuon ylipainepumpun pois päältä katkaisimen avulla luisti ei edelleenkään pääse nousemaan lähellekään yläasentoa eli imuilma on edeleen rajoitettu jos haluaa niinku täydet paukut käyttöön ilman rajoitinta.
Tein vähän lisää testiä.
http://www.google.com/patents?id=v8jLAA ... &q&f=false
Nyt pyrin säätämään luistissa olevaa ilmareikää yo linkin kuvan 23 kohta 260.
Jos sen poraa 2,5mm niin menee 50km/h 27" renkailla ja todellakin pitää pitkään ajaa yli 500m ennenkuin tuon saavuttaa. Alamäestä tietty nopeemmin.
Ja kone pitää olla lämmin useampi km ajoa. Ilmanputsari paikallaan ja kaikki muutkin osat.
Ongelmana edelleen se että luisti ei nouse ylös ainakaan paikallaan kaasuteltaessa oli ylipainepumppu päällä tai ei.
Päädyin seuraavaan kompromissiin joka ainaskin nyt vaikutti tosi hyvätä:
- Jousi kokonaan pois kuva 24 osa 250.
- Luistin reikä alkuperäisen kokoiseksi osiko se sen 1,5mm kuva 23 reikä 260.
- Sitten vielä kuva 23 osa 238 eli se muovi runko missä luisti liikkuu. Siihen laitoin noihin kiinitysruuvien sisäpuolisiin neliskanttisiin koloihin noin 2cm pitkät sopivasti kiristyvät pienikantaiset puuruuvit oisko ollu 3mm. Niin että ruuvin kanta ei osu luistiin ja kanta on noin 2mm korkea.
LOPPUTULOS
Nyt luisti ei painu ihan alas saakka
nopeus taksaisella, ilmanputsari paikallaan pitkän ajon jälkeen 44km/h GPSn mukaan. Alamäessä hitusen enemmän.
Koska jousi on kokonaan pois jaksaa luisti liikkua kokonaan ylös silloin kun ylipainepumppu ei ole päällä
Ts imukanava ei ole enää kuristettu täys vääntö ja teho
Ainoa miinushan tuossa on se että hitusenhan se tuo viivettä kun kestää hetken ennenkuin imuilma nostaa tuon luistin ylös.
Toisaalta jousi ei nyt sitä alas paina vaan valuu omalla painolla hitaasti alas josko valuu ollenkaan, ennenkuin mahd. ylipainepumppu sen työntää alas.
Eli jos ajaa maastossa ilman ylipainepumppua (musta johto auki katkaisimella) niin luisti pysyy kutakuinki koko ajan ylhäällä/lähes ylhäällä ja ei tule alas vaikka hetkeksi kierrokset laskis tyhjäkäynnillekkin.
Niin ja boonuksena säädettävyys nostaa noita kuvan 23 osa 238 eli se muovirungossa olevia itse lisättyjä puuruuveja esim 2mm koholle niin nopeus pompsahtaa siihen karvan alle 50jne. Itte voi valita huiput rajoitin päällä ajettaessa. Tietty ei keskenajon kun vaatii hieman nikkarointia.
Tein vähän lisää testiä.
http://www.google.com/patents?id=v8jLAA ... &q&f=false
Nyt pyrin säätämään luistissa olevaa ilmareikää yo linkin kuvan 23 kohta 260.
Jos sen poraa 2,5mm niin menee 50km/h 27" renkailla ja todellakin pitää pitkään ajaa yli 500m ennenkuin tuon saavuttaa. Alamäestä tietty nopeemmin.
Ja kone pitää olla lämmin useampi km ajoa. Ilmanputsari paikallaan ja kaikki muutkin osat.
Ongelmana edelleen se että luisti ei nouse ylös ainakaan paikallaan kaasuteltaessa oli ylipainepumppu päällä tai ei.
Päädyin seuraavaan kompromissiin joka ainaskin nyt vaikutti tosi hyvätä:
- Jousi kokonaan pois kuva 24 osa 250.
- Luistin reikä alkuperäisen kokoiseksi osiko se sen 1,5mm kuva 23 reikä 260.
- Sitten vielä kuva 23 osa 238 eli se muovi runko missä luisti liikkuu. Siihen laitoin noihin kiinitysruuvien sisäpuolisiin neliskanttisiin koloihin noin 2cm pitkät sopivasti kiristyvät pienikantaiset puuruuvit oisko ollu 3mm. Niin että ruuvin kanta ei osu luistiin ja kanta on noin 2mm korkea.
LOPPUTULOS
Nyt luisti ei painu ihan alas saakka

Koska jousi on kokonaan pois jaksaa luisti liikkua kokonaan ylös silloin kun ylipainepumppu ei ole päällä

Ts imukanava ei ole enää kuristettu täys vääntö ja teho

Ainoa miinushan tuossa on se että hitusenhan se tuo viivettä kun kestää hetken ennenkuin imuilma nostaa tuon luistin ylös.
Toisaalta jousi ei nyt sitä alas paina vaan valuu omalla painolla hitaasti alas josko valuu ollenkaan, ennenkuin mahd. ylipainepumppu sen työntää alas.
Eli jos ajaa maastossa ilman ylipainepumppua (musta johto auki katkaisimella) niin luisti pysyy kutakuinki koko ajan ylhäällä/lähes ylhäällä ja ei tule alas vaikka hetkeksi kierrokset laskis tyhjäkäynnillekkin.
Niin ja boonuksena säädettävyys nostaa noita kuvan 23 osa 238 eli se muovirungossa olevia itse lisättyjä puuruuveja esim 2mm koholle niin nopeus pompsahtaa siihen karvan alle 50jne. Itte voi valita huiput rajoitin päällä ajettaessa. Tietty ei keskenajon kun vaatii hieman nikkarointia.
Re: Polariksen rajoittimen säätö
Elikkäs, lyhyesti vain, miten saa (2012)Polaris Sportsman 500 Traktoriin kytkimen, jolla saa piha/jää/hupi-ajoon hieman enemmän tehoa
Tuo menee aivan vakiona semmoisen 50km/h omaan mittariinsa, ja sitten alkaa paukkumaan, eikä vahingossakaan mene yli tuon 50km/h. Kuvat auttaa enemmän kuin tuhat sanaa.
Onko näissä sähköinen rajotin
Vai onko rajoitin variaattorissa
Onko mahdollista että alipaineilla (ylempänä keskustelussa) on tämän mallin rajoitukseen vaikutuksia 


Onko näissä sähköinen rajotin



Re: Polariksen rajoittimen säätö
Vasemman etulokasuojan alta löytyy kaksi mustaa johtoa ja valkoinen liitin. Ne ovat rajoittimen johdot. Myöskin penkin alta löytyvät samat johdot. Siihen kun askartelet katkaisimen, niin johan alkaa kulkea. Tämä siis, jos on EFI malli. Kaasarikoneessa (HO) rajoitinpalikkaa on siellä sun täällä, mm. varissa ja kaasukahvassa.mikkee kirjoitti:Elikkäs, lyhyesti vain, miten saa (2012)Polaris Sportsman 500 Traktoriin kytkimen, jolla saa piha/jää/hupi-ajoon hieman enemmän tehoaTuo menee aivan vakiona semmoisen 50km/h omaan mittariinsa, ja sitten alkaa paukkumaan, eikä vahingossakaan mene yli tuon 50km/h. Kuvat auttaa enemmän kuin tuhat sanaa.
![]()
Onko näissä sähköinen rajotinVai onko rajoitin variaattorissa
Onko mahdollista että alipaineilla (ylempänä keskustelussa) on tämän mallin rajoitukseen vaikutuksia