Polle kolkkaa
Polle kolkkaa
Moro
Yritin etsiskellä sopivaa topikkia aiheesta mutta en ihan täsmäiskua löytänyt.
Eli kevyessä ajossa ollut EFI500X2:n (142h/2200km) voimansiirrosta on alkanut kuulua kolketta oikealle kaartuvissa mutkissa kun samalla nostaa kaasua. Aikamoinen kalkatus käy tällöin ja sehän ei voi olla merkki hyvästä tahi itsestään parantuvasta viasta. Mielestäni ääni tulee takaoikealta tai alta ja tuntuu mm tärinänä oikean saappaan alla.
Nostin pelin pukille ja tsekkasin etuperän toiminnan ja häkki vaikuttaisi olevan ehjä. Tosin kerran pari pamahti 4wd päälle vaikka nappula oli 2wd:llä mutta olettaisin tämän johtuneen rämppäämisestä johtuneesta jäännösmagnetoitumisesta. Myöhemmissä kokeiluissa 4wd jäi aina kiltisti pois kun pakitin ensin hieman ja kaikki toimi normisti.
Onko mitään ajatuksia mistä lähteä rattlerattlerattle vaivaa etsimään. Kaikki tuntuu perässä jotenkin helevatan väljältä aina vetareita myöden mutta ne eivät voi olla kun masiinaa on säilytetty ja pidetty kuin kukkaa kämmenellä sekä säilytetty tallissa puhtaana. Hevimmät hommat ovat olleet lähinnä lumen puskua.
Yritin etsiskellä sopivaa topikkia aiheesta mutta en ihan täsmäiskua löytänyt.
Eli kevyessä ajossa ollut EFI500X2:n (142h/2200km) voimansiirrosta on alkanut kuulua kolketta oikealle kaartuvissa mutkissa kun samalla nostaa kaasua. Aikamoinen kalkatus käy tällöin ja sehän ei voi olla merkki hyvästä tahi itsestään parantuvasta viasta. Mielestäni ääni tulee takaoikealta tai alta ja tuntuu mm tärinänä oikean saappaan alla.
Nostin pelin pukille ja tsekkasin etuperän toiminnan ja häkki vaikuttaisi olevan ehjä. Tosin kerran pari pamahti 4wd päälle vaikka nappula oli 2wd:llä mutta olettaisin tämän johtuneen rämppäämisestä johtuneesta jäännösmagnetoitumisesta. Myöhemmissä kokeiluissa 4wd jäi aina kiltisti pois kun pakitin ensin hieman ja kaikki toimi normisti.
Onko mitään ajatuksia mistä lähteä rattlerattlerattle vaivaa etsimään. Kaikki tuntuu perässä jotenkin helevatan väljältä aina vetareita myöden mutta ne eivät voi olla kun masiinaa on säilytetty ja pidetty kuin kukkaa kämmenellä sekä säilytetty tallissa puhtaana. Hevimmät hommat ovat olleet lähinnä lumen puskua.
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Polle kolkkaa
Toimiikohan takaperän lukkosolenoidi kunnolla? Noissa X2:ssa ollut solenoidi jumissa aina välillä. Jos se olisi vähän niin kuin väliasennossa saattaisi lukko kolkottaa juurikin mutka-ajossa. Sen solenoidin tulee kolahtaa kuuluvasti kun sitä käyttää.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
- qaw
- 6WD
- Viestit: 872
- Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Re: Polle kolkkaa
Tai sitten voi olla kyse ihan normaalista äänistä. Liukkaalla kelillä kun ajelee, niin tuo etu- ja takapyörien pyörimisero saattaa kaasua löysätessä aiheuttaa hetkellisiä takarenkaiden lukkiutumisia mikä sitten ilmenee juuri tärinänä ja kolinana. Välyksiähän tuolla voimansiirrossa on aina.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Re: Polle kolkkaa
Hyvä pointti. Kyllä sieltä pieni napse kuuluu kun solenoidia käyttää. Mutta en sitten tiedä jäisikö jotenkin vähän "päälle" hurisemaan epätäsmällisen säädön tms. takia. Osaatko sanoa onko kuinka paha rasti purkaa x2:n perä ja tsekata asia?sf-atv kirjoitti:Toimiikohan takaperän lukkosolenoidi kunnolla? Noissa X2:ssa ollut solenoidi jumissa aina välillä. Jos se olisi vähän niin kuin väliasennossa saattaisi lukko kolkottaa juurikin mutka-ajossa. Sen solenoidin tulee kolahtaa kuuluvasti kun sitä käyttää.
Periaatteessa tämäkin on kyllä mahdollista. Kaikki näyttää toimivan päällisin puolin ok mutta paha ääni on tullut kuvioon mukaan jota ei ennen talvisinkaan ole ollut. Yleensä kaikissa vehkeissä tällainen kalkatus enteilee jonkun osan lopun alkua ennen totaaliantautumista.qaw kirjoitti:Tai sitten voi olla kyse ihan normaalista äänistä. Liukkaalla kelillä kun ajelee, niin tuo etu- ja takapyörien pyörimisero saattaa kaasua löysätessä aiheuttaa hetkellisiä takarenkaiden lukkiutumisia mikä sitten ilmenee juuri tärinänä ja kolinana. Välyksiähän tuolla voimansiirrossa on aina.
Kilsojakaan kun ei nyt niin kauheesti vielä ole joten vähän epäilyttää onko kalkatus ihan normaalia varsinkin kun se tuntuu vain oikealle kurvatessa ja höllätessä. Vetaritkin ovat päällisin puolin hyväkuntoisen näköiset (en oo kyllä kurkannut kumien alle) joskohta ne ovat kovin väljänoloiset askin päästä kun ravistaa. Mutta ilmeisesti ura-akselit ovat lähtökohtaisestikin aika väljissä rei'issä ja klappaavat hieman myös säteissuunnassakin.
Re: Polle kolkkaa
Hyvä pointti. Kyllä sieltä pieni napse kuuluu kun solenoidia käyttää. Mutta en sitten tiedä jäisikö jotenkin vähän "päälle" hurisemaan epätäsmällisen säädön tms. takia. Osaatko sanoa onko kuinka paha rasti purkaa x2:n perä ja tsekata asia?Vallu kirjoitti:sf-atv kirjoitti:Toimiikohan takaperän lukkosolenoidi kunnolla? Noissa X2:ssa ollut solenoidi jumissa aina välillä. Jos se olisi vähän niin kuin väliasennossa saattaisi lukko kolkottaa juurikin mutka-ajossa. Sen solenoidin tulee kolahtaa kuuluvasti kun sitä käyttää.
Eikö riitä että nostaa takafillarit ilmaan ja kokeilee pyörittämällä renkaasta?
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Polle kolkkaa
Sen solenoidin voi ottaa vaihteistosta irti kiertämällä kunhan ensin ottaa johtoliittimen mukaan pyörimään ettei katkea johto. Sillä voi ajaakin ilman solenoidia mutta teippaa se reikä umpeen ettei mene sontaa sisään. Jollain tikulla voi kokeilla että se perän vastakappale (lukko) liikkuu kun sitä painaa. Nuo solenoidit voivat olla ruostuneet sisältä eikä sitten enää kunnolla liiku.pusikkoon kirjoitti:Hyvä pointti. Kyllä sieltä pieni napse kuuluu kun solenoidia käyttää. Mutta en sitten tiedä jäisikö jotenkin vähän "päälle" hurisemaan epätäsmällisen säädön tms. takia. Osaatko sanoa onko kuinka paha rasti purkaa x2:n perä ja tsekata asia?Vallu kirjoitti:sf-atv kirjoitti:Toimiikohan takaperän lukkosolenoidi kunnolla? Noissa X2:ssa ollut solenoidi jumissa aina välillä. Jos se olisi vähän niin kuin väliasennossa saattaisi lukko kolkottaa juurikin mutka-ajossa. Sen solenoidin tulee kolahtaa kuuluvasti kun sitä käyttää.
Eikö riitä että nostaa takafillarit ilmaan ja kokeilee pyörittämällä renkaasta?
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
Re: Polle kolkkaa
Tämän toki tein ihan ekaksi mutta käsin pyörittämällä ei moista kolketta saanut aikaiseksi ja tasauspyörästö tuntuu kyllä toimivan turf asennossa kuten pitääkin. Yleisesti ottaen aski pitää kyllä melko rouheeta ääntä kun käsin pyörittää fillarista mutta tämä lienee - suuri maa suuret toleranssit - hammasvälyksistä johtuvaa normaalia mouruamista.pusikkoon kirjoitti:Eikö riitä että nostaa takafillarit ilmaan ja kokeilee pyörittämällä renkaasta?
sf-atv kirjoitti: Sen solenoidin voi ottaa vaihteistosta irti kiertämällä kunhan ensin ottaa johtoliittimen mukaan pyörimään ettei katkea johto. Sillä voi ajaakin ilman solenoidia mutta teippaa se reikä umpeen ettei mene sontaa sisään. Jollain tikulla voi kokeilla että se perän vastakappale (lukko) liikkuu kun sitä painaa. Nuo solenoidit voivat olla ruostuneet sisältä eikä sitten enää kunnolla liiku.
Tätä voisin kyllä kokeilla seuraavaksi. Mutta onko se osa jota solenoidi painaa jousikuormitteinen eli jää toiseen asentoon selkeästi eikä valu tärinästä toiseen?
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Polle kolkkaa
Se siirtohaarukka on jousikuormitteinen ja palautuu takaisin jämäkästi kun solenoidi ei enää paina. Ei siis jää väliasentoon (ehjä siis).Vallu kirjoitti:Tämän toki tein ihan ekaksi mutta käsin pyörittämällä ei moista kolketta saanut aikaiseksi ja tasauspyörästö tuntuu kyllä toimivan turf asennossa kuten pitääkin. Yleisesti ottaen aski pitää kyllä melko rouheeta ääntä kun käsin pyörittää fillarista mutta tämä lienee - suuri maa suuret toleranssit - hammasvälyksistä johtuvaa normaalia mouruamista.pusikkoon kirjoitti:Eikö riitä että nostaa takafillarit ilmaan ja kokeilee pyörittämällä renkaasta?
sf-atv kirjoitti: Sen solenoidin voi ottaa vaihteistosta irti kiertämällä kunhan ensin ottaa johtoliittimen mukaan pyörimään ettei katkea johto. Sillä voi ajaakin ilman solenoidia mutta teippaa se reikä umpeen ettei mene sontaa sisään. Jollain tikulla voi kokeilla että se perän vastakappale (lukko) liikkuu kun sitä painaa. Nuo solenoidit voivat olla ruostuneet sisältä eikä sitten enää kunnolla liiku.
Tätä voisin kyllä kokeilla seuraavaksi. Mutta onko se osa jota solenoidi painaa jousikuormitteinen eli jää toiseen asentoon selkeästi eikä valu tärinästä toiseen?
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
- 3Pyörä
- 6WD
- Viestit: 815
- Liittynyt: 06 Helmi 2007 13:40
- Mönkijä:: RZR XP Turbo EPS
- Paikkakunta: Espoo
Re: Polle kolkkaa
800 S rzrässä oli sellainen vika kun oli tieliikkenne peli ja kytkettävä lukko niin perämurikasta lautaspyörästä löystyi se lukon vastakappale. On tehtaalta 6mm pulteilla kiinni eikä ollut mitään ohjuritappeja joten lukko päällä ajellessa nylkytti tuota kyseistä osaa ja loppujen lopuksi pultti irtosi ja tuli lautaspyörän avustamana perän kuorista läpi. Samaa vikaa ollut kaverin rzrässä josta kuului myös jotain ääntäkin. Se saatiin korjattua ennen totaalista hajoamista. Eli ajatuksena jos on samanlainen rakenne topikin laitteessa.
Espoon moottorikerho, Uudenmaan Mönkijät ry, FJDC, Mad Moose Racing.
Honda ATC 250ES
Honda ATC 250ES
Re: Polle kolkkaa
Ok. Tämä toki helpottaa kunnon arviointia kun siirtohaarukalla/holkilla on eksaktit toiminta-asennot.sf-atv kirjoitti: Se siirtohaarukka on jousikuormitteinen ja palautuu takaisin jämäkästi kun solenoidi ei enää paina. Ei siis jää väliasentoon (ehjä siis).
No jotain tällaista pahinta skenaariota vähän olen alkanut pelkäämäänkin. Räjäytyskuvista päätellen RZR800S:n diffis on kyllä erilainen kuin EFI500X2:n mutta en pysty mitenkään arvioimaan onko sama riski olemassa myös mun vehkeessä.3Pyörä kirjoitti:800 S rzrässä oli sellainen vika kun oli tieliikkenne peli ja kytkettävä lukko niin perämurikasta lautaspyörästä löystyi se lukon vastakappale. On tehtaalta 6mm pulteilla kiinni eikä ollut mitään ohjuritappeja joten lukko päällä ajellessa nylkytti tuota kyseistä osaa ja loppujen lopuksi pultti irtosi ja tuli lautaspyörän avustamana perän kuorista läpi. Samaa vikaa ollut kaverin rzrässä josta kuului myös jotain ääntäkin. Se saatiin korjattua ennen totaalista hajoamista. Eli ajatuksena jos on samanlainen rakenne topikin laitteessa.
Perhana että työntää taas tuota lunta taivaalta oikein urakalla ja joudunkin käymään melkoista Jaakobin painia leväyttääkö perä atomeiksi vai ajella pikku riskillä lumia.
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Polle kolkkaa
Vallu kirjoitti:Ok. Tämä toki helpottaa kunnon arviointia kun siirtohaarukalla/holkilla on eksaktit toiminta-asennot.sf-atv kirjoitti: Se siirtohaarukka on jousikuormitteinen ja palautuu takaisin jämäkästi kun solenoidi ei enää paina. Ei siis jää väliasentoon (ehjä siis).
No jotain tällaista pahinta skenaariota vähän olen alkanut pelkäämäänkin. Räjäytyskuvista päätellen RZR800S:n diffis on kyllä erilainen kuin EFI500X2:n mutta en pysty mitenkään arvioimaan onko sama riski olemassa myös mun vehkeessä.3Pyörä kirjoitti:800 S rzrässä oli sellainen vika kun oli tieliikkenne peli ja kytkettävä lukko niin perämurikasta lautaspyörästä löystyi se lukon vastakappale. On tehtaalta 6mm pulteilla kiinni eikä ollut mitään ohjuritappeja joten lukko päällä ajellessa nylkytti tuota kyseistä osaa ja loppujen lopuksi pultti irtosi ja tuli lautaspyörän avustamana perän kuorista läpi. Samaa vikaa ollut kaverin rzrässä josta kuului myös jotain ääntäkin. Se saatiin korjattua ennen totaalista hajoamista. Eli ajatuksena jos on samanlainen rakenne topikin laitteessa.
Perhana että työntää taas tuota lunta taivaalta oikein urakalla ja joudunkin käymään melkoista Jaakobin painia leväyttääkö perä atomeiksi vai ajella pikku riskillä lumia.
Ota se solenoidi nyt ensin irti ja kokeile koliseeko enää. samalla näet onko se solenoidi jumissa. Yleensä ovat olleet ruosteessa.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
Re: Polle kolkkaa
Jep. Tämän teen toki ensimmäiseksi. Ei pitäis koskaan alkaa maalailemaan piruja seinälle vaan edetä kylmän viileesti askel kerrallaan...
Re: Polle kolkkaa
Tervehdys!
Joo, käytin omaa traktoria (500EFI FOREST 2011) 200 tunnin huollossa, eivätkö sanoneet Oulussa mitään kolahdukseen.
Kun vaihtaa eteen tai taakse, välillä kuuluu vaihteistosta/perästä aika iso kolahdus liikkeelle lähdettäessä. Kun "härveliä" liikuttaa työntämällä edes-takaisin, jostain vaihteistosta/perästä kuuluu kolahdus lievempänä. Saattaa olla sama kolahdus, kun vehje ei ole käynnissä, kuulee selvemmin. Jos etukardaanista pitää kiinni, ääni lähes häviää. Toki kolahdus kuuluu edelleen kun lähtee ajelemaan, silloin ei voi pitää etukardaanista kiinni, sattaa jäädä tukka jonnekin väliin.
Ilmeisesti huollolle on helpompi olla ottamatta kantaa asiaan, takuu loppuu parin viikon päästä.
Onko ajatuksia mikä kolahtaa, niinkuin olisi tajuttoman iso hammasvälys jossakin.
Tämäkin vehje muuten tärisi tuossa alle 100 tunnin kohdalla, tuntui astinlaudoissa tietyllä nopeudella. Olen tainnut jo tottua tärinään. Ja jossain 150 tunnin kohdalla meinasi jättää metsään kun vaihdevipu jumittui P-asentoon. Räkkäsin vipua 10 min välillä käynnissä ja sammuksissa (siis traktori) ja sain vaihdevivun liikkumaan, mikähän oli jumissa?
Muutenkin nämä myynnit/huollot on aiva peestä. Olen hankkinut kaksi traktorimönkkäriä (Yamaha ja Polle), 15 k€ ostajalle ei tarjota edes kahveja pahvimukissa! Nytkin huollossa pipopäinen työnvastaanottaja ei antanut kustannusarviota tms., hyvä kunhan oli huomioinut asiakkaan. Laskukin oli vain 750 €, järkyttävä hinta +2 tunnin lisätyön kanssa, ja lisäksi variattorin koppa auki (yksi ruuvi väännetty väärille kierteille, öljytikusta katsottaessa moottorin öljymäärä ½-välissä, kolahdukseen ei mitään kantaa). Mutta turhaapa näitä purnaa, tyhmät maksaa. Tuosta jälkimarkkinoinnista olisi jollekin riippumattomalle taholle kuinnon testi tehtäväksi (vertaa TM-lehti ja autojen sokkotestit merkkiliikkeiden huolloista).
Lehtori
Joo, käytin omaa traktoria (500EFI FOREST 2011) 200 tunnin huollossa, eivätkö sanoneet Oulussa mitään kolahdukseen.
Kun vaihtaa eteen tai taakse, välillä kuuluu vaihteistosta/perästä aika iso kolahdus liikkeelle lähdettäessä. Kun "härveliä" liikuttaa työntämällä edes-takaisin, jostain vaihteistosta/perästä kuuluu kolahdus lievempänä. Saattaa olla sama kolahdus, kun vehje ei ole käynnissä, kuulee selvemmin. Jos etukardaanista pitää kiinni, ääni lähes häviää. Toki kolahdus kuuluu edelleen kun lähtee ajelemaan, silloin ei voi pitää etukardaanista kiinni, sattaa jäädä tukka jonnekin väliin.
Ilmeisesti huollolle on helpompi olla ottamatta kantaa asiaan, takuu loppuu parin viikon päästä.
Onko ajatuksia mikä kolahtaa, niinkuin olisi tajuttoman iso hammasvälys jossakin.
Tämäkin vehje muuten tärisi tuossa alle 100 tunnin kohdalla, tuntui astinlaudoissa tietyllä nopeudella. Olen tainnut jo tottua tärinään. Ja jossain 150 tunnin kohdalla meinasi jättää metsään kun vaihdevipu jumittui P-asentoon. Räkkäsin vipua 10 min välillä käynnissä ja sammuksissa (siis traktori) ja sain vaihdevivun liikkumaan, mikähän oli jumissa?
Muutenkin nämä myynnit/huollot on aiva peestä. Olen hankkinut kaksi traktorimönkkäriä (Yamaha ja Polle), 15 k€ ostajalle ei tarjota edes kahveja pahvimukissa! Nytkin huollossa pipopäinen työnvastaanottaja ei antanut kustannusarviota tms., hyvä kunhan oli huomioinut asiakkaan. Laskukin oli vain 750 €, järkyttävä hinta +2 tunnin lisätyön kanssa, ja lisäksi variattorin koppa auki (yksi ruuvi väännetty väärille kierteille, öljytikusta katsottaessa moottorin öljymäärä ½-välissä, kolahdukseen ei mitään kantaa). Mutta turhaapa näitä purnaa, tyhmät maksaa. Tuosta jälkimarkkinoinnista olisi jollekin riippumattomalle taholle kuinnon testi tehtäväksi (vertaa TM-lehti ja autojen sokkotestit merkkiliikkeiden huolloista).
Lehtori
Re: Polle kolkkaa
Olisko kardaanin ristikkonivel väljä? Ajossa tuntuva tärinä voisi myös tulla tuosta. Kun laite on kerran vielä takuukampe, niin ei muuta kuin takaisin huoltoon ja samalla antaa palautetta noista kertomistasi huollon virheistä.Jos etukardaanista pitää kiinni, ääni lähes häviää. Toki kolahdus kuuluu edelleen kun lähtee ajelemaan,.....
variattorin koppa auki (yksi ruuvi väännetty väärille kierteille,....
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Polle kolkkaa
Siis mitä whiddua? 750€? Mikä homma noin paljon voi maksaa?Lehtori kirjoitti:Laskukin oli vain 750 €, järkyttävä hinta +2 tunnin lisätyön kanssa, ja lisäksi variattorin koppa auki (yksi ruuvi väännetty väärille kierteille, öljytikusta katsottaessa moottorin öljymäärä ½-välissä, kolahdukseen ei mitään kantaa).
Lehtori

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06