Polaris PDM
Polaris PDM
Onko arvon raati joutunut vaihtamaan tuota PDM (PowerDistributionModule) mokkulaa syylarin edestä usaastikin? En nyt tarkoita sitä moottorinohjauksen ECM mokkulaa, joka on valon alla ja joksi PDM mokkulaa usein väärin tituleerataan. PDM ja ECM ovat siis eri asia.
Itsellä näyttää olevan kyseinen PDM-mokkula jotenkin traumaattinen kun avaimesta kääntää virrat päälle niin mikään ei toimi. Valot ovat himmeät, bensapumppu murisee vaimeasti, mittaristo vaan välkkyy, vinssin solenoidikin vaan rutajaa, puhumattakaan että startti edes yrittäisi.
Hankin netistä hyvän korjaamokässärin, jossa oli Pollen kytkentäkaavio. Perustutkimusteni jälkeen kuten akku, maadoitukset, jännitehäviöt etc. jälkeen näyttää, että PDM saa häiriötilanteessakin nätin 12,8V jännitteen, joten sen ulosannissa täytyy olla häkmää. Kytkiksen mukaan sen kautta kulkee kyllä melkeinpä kaikki poislukien TL-versioni jälkiasennetut vilkut.
Jenkkifoorumeilla tuntuu olevan stooria, että kinkkialihankkijan valmistama PDM on sekundaa laatua ja niitä on mennyt porukoilta kuin näkkäreitä. Muistaako kukaan olikos näistä jokin recall suomessakin eli arvaanko edelleen mennä peräämään valmistajavastuuta marmoritiskille vai pitääkö tosiaan kaivaa nöyränä miltei 400 eemelin verran kuvetta? Tiedän kyllä, että se on vaan värjättyä paperia mutta siltikin sille olisi mulla muutakin käyttöä. Osaako kukaan korjata niitä? Näyttäisi sisältävän läjäpäin tyristoreja yms.
Pollella ajettu edelleen todella vähän (2200km) eikä ole uitettu kertaakaan. PDM boksi kun ei vaikuta 100% hermeettiseltä. Oma polle oli siis 500EFIX2:n ja PDM:n S/N4011657
Itsellä näyttää olevan kyseinen PDM-mokkula jotenkin traumaattinen kun avaimesta kääntää virrat päälle niin mikään ei toimi. Valot ovat himmeät, bensapumppu murisee vaimeasti, mittaristo vaan välkkyy, vinssin solenoidikin vaan rutajaa, puhumattakaan että startti edes yrittäisi.
Hankin netistä hyvän korjaamokässärin, jossa oli Pollen kytkentäkaavio. Perustutkimusteni jälkeen kuten akku, maadoitukset, jännitehäviöt etc. jälkeen näyttää, että PDM saa häiriötilanteessakin nätin 12,8V jännitteen, joten sen ulosannissa täytyy olla häkmää. Kytkiksen mukaan sen kautta kulkee kyllä melkeinpä kaikki poislukien TL-versioni jälkiasennetut vilkut.
Jenkkifoorumeilla tuntuu olevan stooria, että kinkkialihankkijan valmistama PDM on sekundaa laatua ja niitä on mennyt porukoilta kuin näkkäreitä. Muistaako kukaan olikos näistä jokin recall suomessakin eli arvaanko edelleen mennä peräämään valmistajavastuuta marmoritiskille vai pitääkö tosiaan kaivaa nöyränä miltei 400 eemelin verran kuvetta? Tiedän kyllä, että se on vaan värjättyä paperia mutta siltikin sille olisi mulla muutakin käyttöä. Osaako kukaan korjata niitä? Näyttäisi sisältävän läjäpäin tyristoreja yms.
Pollella ajettu edelleen todella vähän (2200km) eikä ole uitettu kertaakaan. PDM boksi kun ei vaikuta 100% hermeettiseltä. Oma polle oli siis 500EFIX2:n ja PDM:n S/N4011657
-
- 4WD
- Viestit: 160
- Liittynyt: 10 Marras 2006 06:20
- Mönkijä:: Polaris SP800 Efi
Re: Polaris PDM
PDM:hän toimii jännitteen säätimenä joten sisään menevä 12.8v on liian vähän, olethan mitannut staattorin? Korjausoppaassa pitäisi olla arvot tuolle.
Joitain PDM:iä on vaihdettu parempiin ja paremmin jäähdytysrivoitettuihin jos on ollut ongelmia, paistumisia yms. Tilattaessa osaa varaosaohjelma antaa uuden mallin numeron automaattisesti, mitään ns. recallia ei kai ole ollut.
Ns vanha malli on sellainen musta tai hopean värinen boxi jossa liittimet päässä, uusi malli sellainen miltei tuplakokoinen jossa iso moninapaliitin päällä, korvattaessa vanha malli uudella tulee uuden mukana adapterijohto jolla liittäminen johtosarjaan onnistuu.
Vanhaa boxia ei voi korjata, sisus täynnä jotain mustaa törkyä jolla komponentit muurattu umpeen, yhden palaneen olen rälläköinyt halki ihan vain mielenkiinnosta.
Joitain PDM:iä on vaihdettu parempiin ja paremmin jäähdytysrivoitettuihin jos on ollut ongelmia, paistumisia yms. Tilattaessa osaa varaosaohjelma antaa uuden mallin numeron automaattisesti, mitään ns. recallia ei kai ole ollut.
Ns vanha malli on sellainen musta tai hopean värinen boxi jossa liittimet päässä, uusi malli sellainen miltei tuplakokoinen jossa iso moninapaliitin päällä, korvattaessa vanha malli uudella tulee uuden mukana adapterijohto jolla liittäminen johtosarjaan onnistuu.
Vanhaa boxia ei voi korjata, sisus täynnä jotain mustaa törkyä jolla komponentit muurattu umpeen, yhden palaneen olen rälläköinyt halki ihan vain mielenkiinnosta.
-
- Noppeli
- Viestit: 7
- Liittynyt: 23 Tammi 2013 14:51
- Mönkijä:: Sportsman 450
Re: Polaris PDM
Valaisetteko vähän mikä on PDM ja mikä ECM?
em. tuntomerkit viittaa tuohon toisessa threadissa kyselemääni osaan 2203348 KIT-SUREPOWER MODULE, 40 US
Ja kun tota googlettaa, niin tarjoaa sitä useimmiten ECM:ksi vaikka nimessäkin mainitaan power
Meikä ei tajuu. Auttakaa.
em. tuntomerkit viittaa tuohon toisessa threadissa kyselemääni osaan 2203348 KIT-SUREPOWER MODULE, 40 US
Ja kun tota googlettaa, niin tarjoaa sitä useimmiten ECM:ksi vaikka nimessäkin mainitaan power

Meikä ei tajuu. Auttakaa.
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Polaris PDM
PDM = Power Distribution Module
Ohjaa sähköjen syöttöä eri laitteille. Kytkee virran käyttäen FET -transistoreita ja sisältää ylivirtasuojauksen. Hieno idea, ei tarvita erillisiä sulakkeita mutta kun laukeaa maksaa enemmän kuin sulakkeet ja releet.
ECM = Electronic Control Module
Ohjausyksikkö. Sisältää yleensä jo jotain ohjelmoitavaa elektroniikkaa kuten ruiskun ja sytkän ohjaukset.
Ohjaa sähköjen syöttöä eri laitteille. Kytkee virran käyttäen FET -transistoreita ja sisältää ylivirtasuojauksen. Hieno idea, ei tarvita erillisiä sulakkeita mutta kun laukeaa maksaa enemmän kuin sulakkeet ja releet.
ECM = Electronic Control Module
Ohjausyksikkö. Sisältää yleensä jo jotain ohjelmoitavaa elektroniikkaa kuten ruiskun ja sytkän ohjaukset.
Viimeksi muokannut cotcot, 05 Maalis 2013 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Turha lainaus poistettu.
Syy: Turha lainaus poistettu.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
-
- 4WD
- Viestit: 160
- Liittynyt: 10 Marras 2006 06:20
- Mönkijä:: Polaris SP800 Efi
Re: Polaris PDM
Google ja kuvahaku on kova juttu, kokeilkaas joskus....
Nämä kaksi ovat vanhoja malleja


Tämä on uudempi korvaava malli.

Nämä kaksi ovat vanhoja malleja


Tämä on uudempi korvaava malli.

Re: Polaris PDM
Ja taksipollessa ensiasennettu chinese manufactured PDM boksi (4011657) on tällainen:



Alimmasta kuvasta näkyy, että taitaa olla juuri niitä FET trankkuja rivissä koteloon ruuvattuna. Aika onneton suojaus jos aattelee, että jotkut ajelee näillä jopa osittain veden alla.
Vaihtoon tuo boksi kait menee ellei fettejä pysty kolvaamaan.



Alimmasta kuvasta näkyy, että taitaa olla juuri niitä FET trankkuja rivissä koteloon ruuvattuna. Aika onneton suojaus jos aattelee, että jotkut ajelee näillä jopa osittain veden alla.
Nope. Jännite 12,8V on akun napajännite säätimen sisältä mitattuna. Ei siis sanottavaa jännitehäviötä, vaikka häiriö onkin päällä. Konehan ei siis nyt lähde käyntiin ollenkaan kun säädin tarjoilee laitteille lähinnä mielenvikaista läpändeerusta. Startin solenoidille ei tuu yhtikäs mitään.Maintenanceman kirjoitti:PDM:hän toimii jännitteen säätimenä joten sisään menevä 12.8v on liian vähän, olethan mitannut staattorin? Korjausoppaassa pitäisi olla arvot tuolle.
Vaihtoon tuo boksi kait menee ellei fettejä pysty kolvaamaan.
Re: Polaris PDM
Mä luulen, että tämä johtuu siitä että ECM abbreviaatiolle on ajansaatossa tullut tuplamerkitys. Joskus sillä tarkoitetaan Electronic Control Modulea (=PDM) ja toisinaan taas Engine Control Modulea, joka se toiminnaltaan varsinaisesti on. Ja jotta pakka on varmuudella sekasin, niin ECM:ää kutsutaan monasti myös ECU:ksi ilmeisesti juuri edellisen ristikkäisyyden paikkaamiseksi.whitenekke kirjoitti:Valaisetteko vähän mikä on PDM ja mikä ECM?
em. tuntomerkit viittaa tuohon toisessa threadissa kyselemääni osaan 2203348 KIT-SUREPOWER MODULE, 40 US
Ja kun tota googlettaa, niin tarjoaa sitä useimmiten ECM:ksi vaikka nimessäkin mainitaan power
Meikä ei tajuu. Auttakaa.
Mun mielestä olisi hyvä jos elektroniikan kytkentäboksia kutstuttaisiin vain PDM:ksi ja moottorinohjaus mokkulaa vain ja ainoastaan ECM:ksi (tai ECU).
Meni ehkä vähän semantiikan ja saivartelun puolelle mutta näissä menee oikeesti tosi helposti sekaisin. Itse ihmettelin ihan samaa kun aloin ihmettelemään mikä ihmeen boksi mulla on kädessä.
Toinen missä menee aina halpaan on tuumaset tiivistymättömät ja itsetiivistyvät putkikierteet G ja R. Nääki muuttu joskus 90-luvulla jotenkin ristiin että tän päivän standardilla tarkoitetaankin just sitä toista. Jenkit osaa tän ittensä ja toisten harhauttamisen

-
- 4WD
- Viestit: 160
- Liittynyt: 10 Marras 2006 06:20
- Mönkijä:: Polaris SP800 Efi
Re: Polaris PDM
Ok, ei selvinnyt aiemmasta että se oli sisältä mitattu.Vallu kirjoitti:
Nope. Jännite 12,8V on akun napajännite säätimen sisältä mitattuna. Ei siis sanottavaa jännitehäviötä, vaikka häiriö onkin päällä. Konehan ei siis nyt lähde käyntiin ollenkaan kun säädin tarjoilee laitteille lähinnä mielenvikaista läpändeerusta. Startin solenoidille ei tuu yhtikäs mitään.
Tuo solenoidin virtapiiri ei sitten välttämättä ole ihan suoraviivainen juttu, kytkentäkaavio kertonee paljon.
Tuossa olisi Polariksen DigitalWrench vianhaku kaavioineen kova juttu.
Re: Polaris PDM
Joo sorry mä ilmasin asian vähän epätarkasti
Netistä lataamani service manulaarin kytkentä skeman mukana PDM:n yksi lähtö on startin solenoidissa kiinni. Eli virta-avaimen starttiasento ei näyttäisi suoraan menevän solenoidille vaan menee PDM:n kautta. Tämän vuoksi se ei kaiketi pyöritä starttia. Mutta kaikki muukin piiputtaa mitskutaulusta lähtien, joten sikäli hyvä vaan ettei lähde käyntiin.
Kaiken kaikkiaan Polle ei ole mennyt tässä sähkökytkennöissä ollenkaan riman alitse vaan onhan toi oikeesti hienosti toteutettu systeemi jos sitä ei vaan olis tehty jollain halvoilla alihankkijakomponenteilla. Olen melko varma että jokin perinteinen sulake/releboksi olisi näissä kamppeissa alttiimpi vedelle.

Netistä lataamani service manulaarin kytkentä skeman mukana PDM:n yksi lähtö on startin solenoidissa kiinni. Eli virta-avaimen starttiasento ei näyttäisi suoraan menevän solenoidille vaan menee PDM:n kautta. Tämän vuoksi se ei kaiketi pyöritä starttia. Mutta kaikki muukin piiputtaa mitskutaulusta lähtien, joten sikäli hyvä vaan ettei lähde käyntiin.
Kaiken kaikkiaan Polle ei ole mennyt tässä sähkökytkennöissä ollenkaan riman alitse vaan onhan toi oikeesti hienosti toteutettu systeemi jos sitä ei vaan olis tehty jollain halvoilla alihankkijakomponenteilla. Olen melko varma että jokin perinteinen sulake/releboksi olisi näissä kamppeissa alttiimpi vedelle.
-
- 4WD
- Viestit: 160
- Liittynyt: 10 Marras 2006 06:20
- Mönkijä:: Polaris SP800 Efi
Re: Polaris PDM
Jep, PDM "antaa" solenoidille virran kunhan tietyt ehdot täyttyvät, tuo DW ja sen ohjattu vianhaku karsii pois ongelmakohdat yksi kerrallaan ja kertoo missä vika, viimeinen vaihtoehto on se että PDM on sökö.
Onhan akussa tarpeeksi latinkia, oikeasti, siis vaikka lepojännite olisi ok niin se saattaa kyykätä kun laittaa virrat päälle.
Renkuta/rasvaa myös sitä Off/On/Off kytkintä, sen pätkiminen saattaa aiheuttaa mitä ihmeellisempiä oireita.
Onhan akussa tarpeeksi latinkia, oikeasti, siis vaikka lepojännite olisi ok niin se saattaa kyykätä kun laittaa virrat päälle.
Renkuta/rasvaa myös sitä Off/On/Off kytkintä, sen pätkiminen saattaa aiheuttaa mitä ihmeellisempiä oireita.
Re: Polaris PDM
Juu nämä checkit jo kerkesinkin tekemään. Akkua epäilin kans ihan ekaksi ja sitä, että se mahdollisesti kyykkää kuorman alla vaikka navoissa oli yleismittarilla tuo 12,8V. Mutta vaihdoin toisen akun tilalle ja ihan sama homma, eli se puoli on suljettu pois laskuista.
Myös virta-avainta ja tappokytkintä epäilin kans. Purin virta-avaimen varovasti ja se on kondiksessa. Tappokytkimen "uitin" voitelevalla kontaktispraylla ja mittasin niinikään toiminnan - no probleemos.
Samainen manuaali kertoi myös että Pollen akusta ottama tyhjäkäyntivirta on tyypillisesti 1,5-2mA virta pois asennossakin. Jossain toisessa säikeessä tätä jo ihmeteltiin kanssa. Se kuuluu siis asiaan. Sitä ei kuitenkaan sanottu onko hyvästä ottaa napa irti (laittaa pääkytkin) pitkäaikaisessa säilytyksessä. Joku funktio tuollakin virralla on toki.
Myös virta-avainta ja tappokytkintä epäilin kans. Purin virta-avaimen varovasti ja se on kondiksessa. Tappokytkimen "uitin" voitelevalla kontaktispraylla ja mittasin niinikään toiminnan - no probleemos.
Näin se juurikin on. Pitää olla joko P-vaihde päällä tai vaihtoehtoisesti painaa jarrua, että solenoidille kytkeytyy maa. Tämän PDM juuri tekee. Btw siellä on kytkiksen mukaan pieni mikrokontrollerikin sisällä, joten aikas paljon on elektroniikkaa moiseen mokkulaan trankkukytkimien lisäksi tungettu.Maintenanceman kirjoitti:Jep, PDM "antaa" solenoidille virran kunhan tietyt ehdot täyttyvät, ...
Samainen manuaali kertoi myös että Pollen akusta ottama tyhjäkäyntivirta on tyypillisesti 1,5-2mA virta pois asennossakin. Jossain toisessa säikeessä tätä jo ihmeteltiin kanssa. Se kuuluu siis asiaan. Sitä ei kuitenkaan sanottu onko hyvästä ottaa napa irti (laittaa pääkytkin) pitkäaikaisessa säilytyksessä. Joku funktio tuollakin virralla on toki.
Re: Polaris PDM
Lienee hyvä näin trendikkäästi klousata tää keissi jos siitä on apuja jollekulle eli Polle tuli kuntoon PDM boxin vaihtamalla.
Eli jos epikriisissä on oireita kuten yllä niin PDM mokkulaa kannattaa alkaa epäilemään.
Eli jos epikriisissä on oireita kuten yllä niin PDM mokkulaa kannattaa alkaa epäilemään.
-
- 4WD
- Viestit: 160
- Liittynyt: 10 Marras 2006 06:20
- Mönkijä:: Polaris SP800 Efi
Re: Polaris PDM
Kiva että selvisi.
-
- 4WD
- Viestit: 229
- Liittynyt: 20 Helmi 2012 09:40
- Mönkijä:: 08 Polaris Sportsman 500EFI TL
- Paikkakunta: Kempele
Re: Polaris PDM
Nostellaas vanhaa keskustelua aktiiviseksi, kun tästä löytyi paljon hyvää tietoa.
MÖNKIJÄ:
2008 Polaris Sportsman 500 EFI
ONGELMA:
- Käyttäytyy sillä tavalla, että mittaristossa kaikki valot vilkkuu välillä kuin discossa. Välillä saattaa käydä jopa sähköt kiinni koko mittaristosta, jolloin nopeusviisari laskee nollaan ja sitten taas tulee virrat päälle ja disco jatkuu. Joskus taas saattaa toimia aivan normaalisti.
- Lisäksi mittaristossa vilkkuu melkein koko ajan akun kuva, vaikka vasta vaihdoin uuden akun, jonka latasin älylaturilla ennen käyttöönottoa.
- Muuten mönkijä toimii ajossa normaalisti. Lähtee hyvin käyntiin ja pysyy käynnissä eikä sammuile.
DIAGNOOSI/ONGELMAN RATKAISU?
- Vika viittaisi johonkin sähköpuolen juttuun?
- PDM?
MÖNKIJÄ:
2008 Polaris Sportsman 500 EFI
ONGELMA:
- Käyttäytyy sillä tavalla, että mittaristossa kaikki valot vilkkuu välillä kuin discossa. Välillä saattaa käydä jopa sähköt kiinni koko mittaristosta, jolloin nopeusviisari laskee nollaan ja sitten taas tulee virrat päälle ja disco jatkuu. Joskus taas saattaa toimia aivan normaalisti.
- Lisäksi mittaristossa vilkkuu melkein koko ajan akun kuva, vaikka vasta vaihdoin uuden akun, jonka latasin älylaturilla ennen käyttöönottoa.
- Muuten mönkijä toimii ajossa normaalisti. Lähtee hyvin käyntiin ja pysyy käynnissä eikä sammuile.
DIAGNOOSI/ONGELMAN RATKAISU?
- Vika viittaisi johonkin sähköpuolen juttuun?
- PDM?
- Onko tämä kaikissa Polariksissa? En millään räjäytyskuvista tätä varaosaa löytänyt, kun tuolta etsin: http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp (valitsee ATV, 2008 ja SPORTSMAN 500 EFI SCANDINAVIAN - A08MH50SS/SQ)
- Tämä kyllä voi olla vian lähde, sillä eikö tämä ole jonkinlainen jännitteensäädin mallia kallis?
- Tämä ei kyllä vissiin liity virtapuolen jakamiseen, vaikka boksi onkin mönkijän aivot. Sisältää ruiskun, bensapumpun älyn, jne.
- Vika ei varmaan tässä kuitenkaan ole, koska mönkijä käy ja kukkuu normaalisti?
- Varaosanumero #4012384 - Regulator, kun tuolta etsii: http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp (valitsee ATV, 2008 ja SPORTSMAN 500 EFI SCANDINAVIAN - A08MH50SS/SQ), niin löytyy kohdasta ELECTRICAL, SWITCHES and SENSORS and ECM.
- Mites tämä nyt eroaa tuosta PDM:stä? Ainakin on vissiin 3 kertaa halvempi osa.
- Tämä on vissiin joku automaattisulake? Jenkkifoorumilla puhuttiin, että saattaa ottaa kondensiota ja korroosiota. Hyvä video Youtubessa mistä osasta siis kyse.
- En kyllä usko, että vika on tässä.
-
- 4WD
- Viestit: 160
- Liittynyt: 10 Marras 2006 06:20
- Mönkijä:: Polaris SP800 Efi
Re: Polaris PDM
Mahtaako olla jo ongelma selvinnyt?
- Voi olla että laitteessasi ei ole tuon videon esittämää automaattisulaketta muovisukan sisällä, videon laite taitaa olla reilusti vanhempi.
- Noita boxeja ei kannata lähteä vaihtelemaan ennenkuin on tiedossa missä on vika, ei välttämättä edes missään mainitsemistasi.
Mittaa latausjännite, jos lukemat kunnolliset niin tietää ainakin että mittari herjaa omiansa.
Johtosarja ehjä? Tarkista ohjausakselin juuresta, stongavalon alapuolelta mahdollisten katkosten varalta.
Mittari ehja? Onko lasissa säröä? Kosteutta sisällä? Jos on niin erittäin suurella toden näköisyydellä itse mittari on rikki.
- Voi olla että laitteessasi ei ole tuon videon esittämää automaattisulaketta muovisukan sisällä, videon laite taitaa olla reilusti vanhempi.
- Noita boxeja ei kannata lähteä vaihtelemaan ennenkuin on tiedossa missä on vika, ei välttämättä edes missään mainitsemistasi.
Mittaa latausjännite, jos lukemat kunnolliset niin tietää ainakin että mittari herjaa omiansa.
Johtosarja ehjä? Tarkista ohjausakselin juuresta, stongavalon alapuolelta mahdollisten katkosten varalta.
Mittari ehja? Onko lasissa säröä? Kosteutta sisällä? Jos on niin erittäin suurella toden näköisyydellä itse mittari on rikki.