No nyt kävi niin, että tänään lähti Polle uudelle onnelliselle omistajalle länsirannikolle päin ja yhteinen taipaleemme päättyi. Yhteensä taivalta kertyikin reilu 500 tuntia ja kilometreinä vajaa 14000km, eli onhan sitä ehditty. Jonkun aikaa tuo kerkesi myynnissä ollakin, mutta lisävarusteiden käydessä hyvin kaupaksi kehtasi myös itse mönkijän hintaa laskea sen verran mitä varusteista sai, ja nyt sitten sattuivat kysyntä ja tarjonta niin hyvin kohdilleen, että se ei ollut muuta kuin tehdä kaupat. Mönkijässä ei itsessään mitään vikaa, mutta ajot ovat b-kortin saannin ja muiden ”kiireiden” myötä jääneet niin hävettävän vähäisiksi, että tuntui vain väärältä seisottaa hyvää laitetta tallissa. Noh, nyt ei kyllä enää ole asiasta yhtään niin varma olo, vaikka halkeamaisillaan oleva lompakko hieman helpottaakin. Sillä vaikka näihin ei saisikaan kiintyä, niin se oli kuitenkin itselle se ensimmäinen varsinainen kulkupeli ja tällaisen nuoren miehen elämässä se oli melkoisen isossa roolissa aina siitä asti kun traktorikortin viisitoista vuotiaana sain. Hankala selittää, mutta jokainen mies varmaan muistaa millaista se oli kun ensimmäisen oman mopon sai ja mitä kaikkea sillä koettiinkaan. Melkein aina kun on kotoa johonkin lähdetty, niin se on lähdetty tällä, kaupungilla kaikki tunsivat kuka tulee kun alkoi pörinä käymään ja muutenkin niin paljon hyviä muistoja joihin tämä laite liittyy, että melkeinhän tässä jo ikävä tulee.
Täysin ongelmatonhan ei tämäkään taipale aina ollut, mutta melko vähällä päästiin. Yhden kerran meinasi jättää tien päälle, kun oli joku tankoon menevä johto hankaantunut poikki, mutta jälleenmyyjälle soittamalla asia selvisi ja johto saatiin korjattua saman tien. Toisen kerran jätti tien päälle tosissaan, kun täysin tavallisena kesäiltana liikennevaloissa seisoessa jokin sähköboxi vain kärähti. Syytä tälle ei varsinaisesti löytynyt, vaan tilalle vaihdettiin vain uusi boxi takuuseen. Kolmas varsinainen vika oli startti, joka takuun loppupuolella alkoi kakistella hieman, joten vaihdettiin varalta uusi takuuseen, ja sillä loppui takkuaminen. Eli nämä kolme juttua ovat oikeastaan olleet ainoat ongelmat tässä 14000km pituisen taipaleemme aikana, eivätkä nämäkään mitään kovin vakavia asioita, kaikki on mennyt takuuseen. Kerranhan tämä meinasi palaa koko kone, mutta siitä voi syyttää kiinan xenoneja, joiden aiheuttamat tuhot maahantuoja kyllä korvasi esimerkillisesti. Yhtään vetaria ei ole hajonnut, yhtään suojakumia ei ole hajonnut, akku täysin alkuperäinen jota ei ole ikinä ladattu, ei ole häkki hajonnut, vaihteet soljuu kuin uutena ja hihna on vaihdettu kerran samalla kuin koppa avattiin tarkastettavaksi, vaikka kuulemma alkuperäiselläkin olisi vielä tähän asti voinut mennä hyvin. Ei minun mielestäni kovin paha, vaikka toki käyttö on ollut tieliikennekäyttöä, joskin varmasti usein rankinta mahdollista sellaista. Eli jos joku joskus miettii miten tällainen menisi työmatka tai koulumatka käytössä, taikka ihan muutenkin, niin voin kyllä suositella. Takuun toimintaa myös joskus arvostellaan Polariksella, mutta minulla ei ollut kyllä ikinä mitään ongelmia sen kanssa. Mistä sitten ikinä johtuukaan, mutta kaikki mitä sanoin, että kuuluu laittaa takuuseen meni suorilta ilman sen kummempia vatulointeja, ja tietysti myös itse sanoivat aina liikkeessä että tämä ja tämä menee sitten takuuseen. Bensaahan näiden haukutaan joskus myös syövän kovasti, mutta mielestäni se on melko epäoleellinen seikka mikäli vain on bensaa saatavilla lähellä, sillä ei näillä nyt niin paljoa ajeta ja hauskuuskerroin on kuitenkin jotain ihan omaansa. Jälleenmyyntiarvonsahan se tällainen merkkitraktori ja laadukkaat lisävarusteet säilyttävät todella hyvin. Kun varusteet myin erikseen sain niistä hieman enemmän yhteen laskettuna kuin itse aikoinaan maksoin niistä, ja itse mönkijästä sellaisen hinnan että kannatti luopua. Eihän näillä rahaa kuitenkaan tehdä, mutta jälleenmyyntiarvo on kuitenkin oleellinen seikka joka asiassa, ja myös se oli kyllä kunnossa.
Juu, varmaan sekavin mahdollinen väsyneenä kirjoitettu koonti kokemuksista tämän mönkijän osalta, mutta toivottavasti näistä nyt on vaikka jollekkin mönkijän ostoa pohtivalle apua. Ja minulta saa kyllä kysyä lisää vaikka yksityisviestillä kuten moni jo tehnytkin, kokemusta löytyy erityisesti tieliikennekäytöstä, traktorimönkijöistä ja Polariksesta.
Nyt voi olla että vuosi tai pari mennään ilman mönkijää, jos ei vain ylly kaipuu harrastuksen pariin aivan mahdottomaksi, mutta varmasti vielä tulee uusi kone jossakin vaiheessa talliin. Ja ensivuonna sitten ainakin toivottavasti armeijan harmaissa BigBossin sarvissa. Laittelen tähän vielä yhden uuden ajovideon kunhan saan sen valmiiksi ja sen jälkeen tämän ketjun voi minun puolestani vaikka lukottaa. Foorumille olen pesiintynyt sen verran syvälle, että tänne jään varmaan pyörimään vaikkei mönkijää olekaan tällä hetkellä, joten hyvästejä en vielä muutoin toivottele
