Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
NKH
4WD
Viestit: 121
Liittynyt: 14 Maalis 2012 13:26
Mönkijä:: TöpöPolle 500EFI
Paikkakunta: Pälkäne
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja NKH »

^^ Seokset ei ole kohdallaan ilman lämpötilatietoa, varo-ohjelmalla käy todennäköisesti rikkaalla. Ainakin 500 pöpelsi niin maan pirun ärsyttävästi rikkinäisellä anturilla. Kaasarivehkeessä ei oliskaan mitään seksuaalista merkitystä.
ATV Off-Road Racing Team - ATVP Tonnikeijut >>> www.facebook.com/atvptonnikeijut <<< Tykkää, tökkää ja jaa - määkin tykkään!
Jock
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 03 Maalis 2014 11:06

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Jock »

hoojii kirjoitti: Mistä löydän nuo kyseiset osat ECM:n ja pdm:N ? se musta iso boksi vasemman katteen alla vissiin jompikumpi? onko mitään haittaakaan jos ajelee lämpöanturin piuhat irti flektin ollessa aina päällä? vikamerkki palaa mittaristossa mut niihin on kylläkin jo tottunut nykyajan henkilöautojen myötä :D ?
Tuon ao. linkin takaa löytyy tietoa sähköistä, se on 500 Rangerin, mutta todennäköisesti periaate on ihan sama kuin sinun koneessasi, joka on ilmeisesti EFI malli?. Tuolta manuaalista löytyy myös puhaltimen kytkentäperiaate s. 10.47. Tuo SSCB #1 on PDM:n liitinpistoke.

PDM (Power Distribution Module) löytyy etukatteen alta, minulla se näkyy ainakin siitä aukosta, mistä saa lisättyä jäähdytysnestettä. Suosittelen, että hommaat Service Manualin, tuolta foorumin alusta löytyy ohjeita.

Kun mietin tarkemmin tuota vikakuvaustasi, niin voisi ehkä olla anturiliittimen huono kosketus ECM:n päässä, koska puhallin käynnistyy kuitenkin tuossa vikatilassa anturi poistettaessa. Tällöin kone saa suurehkon vastuksen koko ajan ja olettaa koneen olevan kylmän. Vasta, kun vastus nousee äärettömäksi anutri irroitettaessa vikatila käynnistää puhaltimen. Kannattaa kuitenkin tarkistaa nuo kaikki liitokset ja suihkutella kohtuudella CRC:tä. Tuo puhaltimen ohjaus on kohtuullisen monimutkainen ja siellä voi olla jokin toiminto, joka estää puhaltimen käynnistymisen normaalitilassa.

Käyntiongelmista olen samaa mieltä kuin NHK. Vaarana tuossa anturi irti ajelussa on, ettei moottorin ylikuumenemisestsa tule varoitusta.

https://intl.polarisdealers.com/Virtual ... ter_10.pdf

PDM:

Kuva
PREmiere82
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Elo 2014 01:37

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja PREmiere82 »

Onnistuin ajamaan Polaris Sportsman 500 HO:n ympäri eli ns. katolleen ja ylläri ylläri osui sopivaan kohtaan,
nopeus/kierroslukumittari rikki ja öljyä valui ulos jostakin.

Onkos jollain heittää suoralta kädeltä, että mistä saa tuollaisen uuden mittarin sopuhintaan?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Coooper
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Elo 2014 17:38
Mönkijä:: sportsman 500

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Coooper »

Onkos täällä muilla ollut ongelmia starttauksen kanssa? Kyse -08 vuoden 500cc sportsmanista, jossa on käynnistyksen kanssa ongelmia. Tai lähinnä bendixin kanssa? Startti kyllä pyörittää, mutta bendix ikäänkuin lupsahtaa liian aikasin pois vauhtipyörältä. Vauhtipyörään tuli vaiheettua kiila ja pois suljettua väärä ajotus, mutta ei auttanu. Ohessa video oireesta.

http://coooper.1g.fi/kuvat/Sekalaisia/2 ... 145917.mp4

Entä onko kyseiseen peliin kellään tiedossa sivupaneeleja, ne kun puuttuvat?
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja poke »

Oisko sprag clutch tullut tiensä päähän?
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Jock
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 03 Maalis 2014 11:06

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Jock »

Ainakin 2006 mallissa on tavallinen Bendix-laite, mutta onko se korvattu tuolla sprag clutchilla, mikä se sitten suomeksi lieneekin? Minusta tuo ei suoraan kuulosta Bendix-laitteen vialta, koska silloin startti jää pyörimään tyhjää vielä koneen ollessa pysähtyneenä. Paremminkin kuulostaisi polttoaine- tai sytytyspuolen ongelmalta. Tuossa kuvassa starttimoottori ja bendix.laite

Kuva
Tötterö
6WD
Viestit: 842
Liittynyt: 04 Syys 2005 09:44

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Tötterö »

Olisko rasvan puutetta bendixissä ?
Coooper
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Elo 2014 17:38
Mönkijä:: sportsman 500

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Coooper »

Bendix on tullu putsattua ja liikkuu kyllä herkästi, bensassa pesin ja aseöljyllä öljysin kevyesti. Käyntiin kun lähtee niin käy kyllä nätisti ja toimii muuten hienosti. Ebaystä löytyy tarvike bendixejä, onko niistä kokemuksia? Muutamalla kympillä näyttäs lähtevän, mutta kannattaako niiden kanssa alkaa leikkimään. Vai voisko tuo olla kuitenkin jotenkin startin virtapuolella ongelma?
Tötterö
6WD
Viestit: 842
Liittynyt: 04 Syys 2005 09:44

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Tötterö »

Testaile starttia irrallaan ja katso kaapelit, liitokset ja starttirele.
Coooper
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 13 Elo 2014 17:38
Mönkijä:: sportsman 500

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Coooper »

Startti oli ensimmäisenä irti ja tuli aukastuu ja tarkastettua se ja suoralla virralla toimii nätisti. Vielä paikallaankin ollessa suoralla virralla testattuna samat oireet. Bendix vaihtoon seuraavaksi ja kokeilla miten sit toimii.
TuoHuu
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 14 Maalis 2014 14:52
Mönkijä:: Polaris Scrambler 400 4x4 -02
Paikkakunta: Liperi

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja TuoHuu »

Rupesin tuossa variaattoria purkamaan ja ihmettelemään kun ei polle oikein jaksa lähteä vetämään paikaltaan. Mäkeen kun ei aina jaksa sutia nelikko päällä.

Ensin kakkosvariaattorin avasin ja sieltä löytyikin säätömahdollisuuksia jouselle. Sitä ensimmäistä kertaa avatessa tosin ei tullut merkattua millä kohdalla lautaset oli ja sehän pyörähtää myötäpäivään kun sen avaa. :roll: Mutta ei sis tullut katsottua miten paljon se pyörähtää? Siitä olen koittanut säätää jousta eri asentoihin, mutta en ole suuria merkityksiä huomannut.

Sitten rupesin ykkösvaria tarkastelemaan ja huomasinkin lautasten olevan melko epätasaiset?
Kuva
Kuva
Netistä sitten aloin etsimään että kuuluuko sen olla tuollainen, vaan kun ei uudesta tuollaisesta tahdo löytyä kuvaa.. Ainut minkä löysin http://www.ebay.com/itm/New-OEM-Polaris ... 52&vxp=mtr mutta ei tuossakaan kunnolla näy mutta näyttäisi tasaiselta.
Käytetyissä kaikissa on kyllä samannäköinen kuin minulla.
Eli kuuluuko olla tuollainen kuvan mukainen?
Niin ja mänkijä on Scrambler 400 4x4 vm 02 mutta tuo vari näyttäisi olevan sama kuin 98-02 sportsmaneissa ja magnumeissa.
Kymco MXU 50 Reverce -07 (myyty)
Bashan BS200S-7 -07 (myyty)
Polaris Scrambler 400 4x4 2t -02
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Ei kuulu olla kuopalla.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Jock
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 03 Maalis 2014 11:06

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Jock »

Coooper kirjoitti:Startti oli ensimmäisenä irti ja tuli aukastuu ja tarkastettua se ja suoralla virralla toimii nätisti. Vielä paikallaankin ollessa suoralla virralla testattuna samat oireet. Bendix vaihtoon seuraavaksi ja kokeilla miten sit toimii.
Testaa vielä jännitehäviöt:
-akun jännite startatessa > 12.4 V
- akun + napa ja solenodin sisäntulo, jännite-ero startatessa < 0.1 V
- solenoidin tulo ja lähtö, jännite-ero startatessa < 0.1 V
- solenoidin käämipuolen vastus pitäisi olla luokka 3.6 Ohm

Kuten tuossa edellä totesin, videolta kuultuna minusta tuo ei välttämättä ole starttipuolen ongelma.
creepy
3WD
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Touko 2012 08:06
Mönkijä:: Can-am 650xt t3 -15

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja creepy »

Onko kokemuksia, 500ho sportsman seisonu pitempään niin ei lähe enään käymän. Starttaa kyllä.. Ja jos sattuu saamaan käymään niin kaasusta sammuu. Bensan saanti ongelmalta kuulostaa? Mutta mitä alkas purkamaan?
Vastaa Viestiin