Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
creepy
3WD
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Touko 2012 08:06
Mönkijä:: Can-am 650xt t3 -15

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja creepy »

Mikro kirjoitti:Siihen diagnosiikkatilan jännitenäyttöön ei kannata luottaa. Omassa näytti 10.8 volttia ja yleismittari 12,8 volttia. Yleismittarilla mittaa lataukset. Lähteekö mönkijä hyvin käyntiin? Voi myös olla kosketushäiriötä johdoissa jotka menee mittarille.
Hyvin lähtee käymään ja kaikki pelaa niinku pitääkin. Häiritsee vaan välillä vilkkuva akkuvalo. sekään ei koko aikaa vilku vaan satunnaisesti ajossa. ei edes minkään sähkölaitteen käytön aikana.

kattelin mittaristossa voltteja niin ne näyttäisi käyttäytyn niinkuin pitää..
Avatar
petej
6WD
Viestit: 256
Liittynyt: 24 Heinä 2004 12:10

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja petej »

Vilkkujen muutosohje 500 Efi malliin toimii ainakin 2012 ja uudemmissa ja varmasti myös 2011( eli niissä joissa tehdasasennettu peräkärrypistoke ja sen vilkkuvalot mittarin vieressä)

Alkuperäinen osa FLASHER HOI2545 tai vastaava löytyy jenkki nettikaupoista ja kaikkine kuluineen noin 130 euroa.
Yhden oon tilannu toimi 1/2 vuotta ja meni rikki. Sitten ratkaisin kotikonstein.

Tarvitaan 2relettä Tavallinen rele jossa kannat 30 85 86 ja 87 ja vilkkurele jossa kannat 3 49 ja 49a
Liitin ja Flasher löytyy edestä syylärin takaa ja tankovalon alta kun kaivaa, se on noin tulitikkuaskin kokoinen motukka jossa yksi 10 napainen liitin.
Johdot:

Ylärvivi vasemmalta
Sinipuna vilkku oikea jatkuva toiminto (hätävilkku)
Tyhjä
Harmaapuna Hätävilkun kytkevä johto jännite 7,5v
Ruskea maa
Sininen vilkku vasen jatkuva toiminto (hätävilkku)

Alarivi vasemmalta
punainen plus 12v
sivivalkea hätävilkkun merkkivalo
Sininen normi vilkku vasen/oikea
Keltainen peräkärry vasen
Vihreä peräkärry oikea

UUSI KYTKENTÄ 2 KPL RELEITÄ JOIDEN KANNAT ON KERROTTU YLHÄÄLLÄ, POISTA ALKUPERÄINEN LIITIN VAPAUTTAMALLA JOHDOT LIITTIMESTÄ PIENELLÄ MEISSELILLÄ TMS.
TIETYSTI ALKUP. FLASHER HEITETÄÄN ROMUKOPPAAN.

Johdotus RELE 3, 49 JA 49a

Punainen +12v Perään sulake vaikka 7,5A (tuo vaikka akulkta saakka uus johto tai ota liittimen PUNAISESTA) ja johto jatkuu sulakken jälkeen punaisena releen kantaan 49
Musta GND rungosta releen kantaan 3
49a kantaan tulee liittimeltä SININEN eli alarivin 3:mas johto (ks lista yllä)

Johdotus RELE 30 85 86 87

30 kantaan tulee kaksi johtoa eli liittimeltä KELTAINEN ja SININEN (ylärivin oikean reunan sininen johto)
85 kanta vedetään runkoon eli maa
86 kantaan tulee myös 2 johtoa SINIVALKEA ja HARMAAPUNAINEN
87 kantaan tulee kaksi johtoa SINIPUNA ja VIHREÄ

Tällä kytkennällä toimii vilkut kuin junan vessa niin mönkkärissä kun peräkärryn pistokeessa. Hätävilkut vaatii toimiakseen sen että normivilkku on päällä kahvan kytkimestä joko vasempaan tai oikeaan. Eli kun haluat hätävilkut päälle vilkuta ensin normaalisti joko vasen tai oikea ja sitte hätävilkkukytkin päälle.
Tai toiste päin eka hätävilkkukytkin ja perään normivilkku.

Jokainen rakentaa tämän omalla vastuullaan en korvaa kenellekään mitään jos jotain odottamatonta tapahtuu.
Mepi
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 15 Syys 2011 07:12
Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
Paikkakunta: Satakunta

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Mepi »

Modet hox tuo ohje kannattaa nostaa johonkin säilöön
Sportsman 500 EFI EUT 2012
Zassi-
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Marras 2012 21:21
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500efi -12

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Zassi- »

Tuota vinssiä tuossa tutkiskellessa tulin siihen tulokseen, että tuo rele/solenoidi ilmeisesti kökkönä, mutta kysymys sitten kuuluukin käykö tuo motonetin solenoidi pollen oem vinssin kans ? Äkkiseltään näyttäs samanlaiselta.
Kuva 155€
Kuva 20€
hape
6WD
Viestit: 621
Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
Mönkijä:: Honda 500FA
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja hape »

Pitäisi käydä.
Jock
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 03 Maalis 2014 11:06

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Jock »

Mikro kirjoitti:Siihen diagnosiikkatilan jännitenäyttöön ei kannata luottaa. Omassa näytti 10.8 volttia ja yleismittari 12,8 volttia. Yleismittarilla mittaa lataukset. Lähteekö mönkijä hyvin käyntiin? Voi myös olla kosketushäiriötä johdoissa jotka menee mittarille.
Varmaan näissä on laitekohtaisia eroja ja tietysti siihen vaikuttaa sekin, mistä kohtaa mittaus on tehty. Ja latauksen toiminnan tarkastukseen kenttäolosuhteissa tuo diagnostiikka on ihan OK. Minulla ero diagostiikan ja mittauksen välillä oli 0,2 V, joten ei se ihan pielessä ole. Mittaus yleismittarilla tehtiin akun navoissa.

Ja tärkeää on muistaa, että akkuvalon villkkuminen tulee juuri ECU:n mittauksen perusteella. Tuossa Creepyn tapauksessa se voisi olla vaikka jokin huono liitos, koska jostain ECu saa tuon matalan jännitteen ja laukaisee akkuvalon vilkkumisen.
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Voi johtua myös liian suuresta jännitteestä jos lataussäätimessä vikaa ja/tai akku huono.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Kampuraa odotellaan jenkeistä.

Paljon on pollen takuuta moitittu, mutta omalla kohdallani se on toiminut ihan mallikkaasti, todennäköisesti sen ansiosta että kampe on huollettu merkkikorjaamolla ja on käytetty omaa öljyä.

Harvoin näkee takuukäsittelijälle kiitoksia lähetettävän, mutta teen poikkeuksen.
Jos pollen takuukäsittelijä lukee tätä, niin kiitokset tätä kautta.

Käyttäkää oikeasti takuuaikana niitä orggisosia, ja huollattakaa valtuutetussa huollossa, kuten ohje on. Se voi säästää todella pitkän pennin.

E: Korjattu sanamuoto.
Viimeksi muokannut motocoyote, 02 Loka 2014 08:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Tötterö
6WD
Viestit: 842
Liittynyt: 04 Syys 2005 09:44

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Tötterö »

Mielestäni tärkeintä on että huolletaan.
Ei niinkään että merkkiliikkeessä vaan asiansa osaavassa huollossa kuten autot.
Samalla saadaan puuhavihkoon papukaijaleimat ja näin kamppeen myyntikin joskus helpompaa :)
Mikro
6WD
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Elo 2012 16:56
Mönkijä:: Trapper UTV 800 T1

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Mikro »

Joo kylhän se takuu sitten toimii kun liikkeeseen kantanut toisen mönkijän arvosta rahaa pelkästään huolloista..
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Noh, sanotaanko vaikka näin että nyt tulee huoltoihin kulutettuun rahaan nähden 20 kertaisesti suuremmalla rahalla palikkaa takuuseen.

Että tiiä nyt sitten siitä sun laskutavasta... :roll:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Tötterö
6WD
Viestit: 842
Liittynyt: 04 Syys 2005 09:44

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Tötterö »

Mutta ylemmän laskukaavan mukaan ei voi laskella koska tuotteilla on vielä virhevastuu, huolsi ne vaikka joulupukki.

Takuuhan on tavallaan kuin vakuutus, virhevastuu viimekädessä tiukin lenkki.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Sehän on jokaisen oma asia että missä kohtaa säästää; teettääkö merkkiliikkeessä huollot, jonka ansiosta takuuhommat sujuvat kohtuudella, vs. muutaman kympin säästö huollossa, jonka ansiosta pääsee sitten taistelemaan takuuasioista.
Elämä on valintoja täynnä.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
pulkannaru
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 13 Huhti 2012 23:16
Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja pulkannaru »

Takuun jälkeinen korvattavuus onnistuu helpommin kun käyttää oikeaa merkkihuoltoa.
Tuo tuli konkreettisesti positiiviseen suuntaan omalla kohdalla huomattua, mutta ei siitä sen enempää.
eksuuu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 13 Loka 2010 09:47

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja eksuuu »

Tuohon solenoidi asiaan palaan hieman..

Kyllähän se motonetin siellä toimii varmaan sen mitä alkuperäinenkin.. Mutta satsaa muutama kymppi enempi ja osta vaikka broncon solenoidi.. Jos on helpossa paikassa vaihtaa niin kaipa sinne voi tuollaisenkin lykätä :)
Vastaa Viestiin