Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Pollen etuperässä ei ole mitään algoritmejä eikä muutakaan tietokoneohjattua toimintaa. Eikä mitään rattaita mitkä kytkevät vedon akseleille.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kuvauksesi perusteella on kyseessä "juorureikä" josta tulee vettä ulos jos mekaaninen vesipumpun tiiviste on rikki taikka moottoriöljyä jos akselin öljytiiviste viallinen. Siis akselilla on kaksi tiivistettä peräkkäin, toinen öljypuolella ja toinen vesipuolella. Jos jompikumpi vuotaa tulee nesteet ulos moottorista eikä mene öljyt ja vedet sekaisin.pallorengas kirjoitti:no niin polaris 97 sportsman. öljyt ei pysy koneessa. tulee siitä kuskin oikean puolen jalan alla olevasta vesipumpun näkösestä möntistä.siitä lähtee kaksi letkua.ei jaksanut sen kummemmin vielä purkaa.varmaan joku tietää mikä vaivaa.möntin taka laidassa avo reikä 5mm josta tulee kaikki ulos kun käynnistää.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Oliko polaris sportsman kierroslukumittarille joku omapiuha jossain? Se on heittänyt toimimasta, näyttää 0 vaikka kone käynnissä.
Kyseessä 2008 kaasari sportsman 500
Kyseessä 2008 kaasari sportsman 500
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Yhdestä staattorin käämistä eli keltaisesta johdosta haarautuu mittarin nastaan 7. Väri YE/RD
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
-
- 3WD
- Viestit: 92
- Liittynyt: 12 Helmi 2007 12:24
- Mönkijä:: Polaris XP 850
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Olisiko sf-atv:lla tähän minun ongelmaani kommenttia? MItään kommenttia tai neuvoja ei tullut. Huoltoon en soita, niitä ei tunnu kiinnostavan vaikka maksoin huollosta lähes tuhat euroa...Syntax Error? kirjoitti:XP 850 ja nelivedon kanssa jotain häikkää.
Kun otan laitteen tallista ja lähden ajamaan, niin etupää tuntuu jumittavan niin paljon että mönkkärin nokka laskee ainakin 10 cm ja tampattuun soratiehen jää renkaista oikein kunnon jäljet. Jokin tuntuu jumittavan etupäässä oikein reippaasti. Kun pysähdyn ja laitan vaihteen vapaalle ja yritän työntää laitetta eteenpäin, niin ei liiku mihinkään. Taaksepäin kun vetää, niin sinne tulee hyvin ja noin puolen metrin jälkeen tuntuu kuin jokin vapautuisi, sen jälkeen menee työntämällä eteenpäin normaalisti ja laite pelaa sen jälkeen hyvin koko ajelun ajan. Tämä toistuu säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta aina kun olen ottanut laitteen tallista.
No, laite meni 200h huoltoon ja mainitsin asiasta. He tutkivat etuhäkin ja siellä oli pieniä murtumia ja sehän vaihdettiin uuteen. Huollon jälkeen ongelma on toistunut käytännössä heti, eli samat oireet jatkuvat. Olen ajanut huollon jälkeen muutaman kilometrin tasaista tietä hiljaisella nopeudella ilman mitään sudittelua tai muuta rallaamista, joten raskas käyttö ei voi olla syynä, että olisin heti hajoittanut uuden häkin. Soitin asiasta huoltoon ja heiltä ei tietoja tai neuvoja herunut, sanoivat vain, että ajele vaan ja katsotaan mitä tapahtuu.
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai neuvoja mitä kannattaa tehdä?

- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Olen joskus törmännyt xp850:ssa samaan oireeseen. Etuveto jää päälle joko molemmat akselit tai vain toinen. Paha ajaa, ei mene suoraan ja raskas kuormitus. Kun ajaa metrin taaksepäin irtoaa ja toimii taas oikein. Syytä häiriöön ei tiedossa. Öljy kuitenkin ollut oikea.
Viimeksi muokannut sf-atv, 17 Marras 2014 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
- Stobe
- 4WD
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Helmi 2007 17:00
- Mönkijä:: Dinli 904 560cc
- Paikkakunta: Uusimaa/Sawo
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Tarviikos -12 850xp pollessa jotain erikoistyökaluja jos meinaa ykkösvariaattorin irroittaa pois paikoiltaan?
"No jos kokeillaan vielä vauhdin kanssa?"
-
- 3WD
- Viestit: 78
- Liittynyt: 02 Touko 2012 12:21
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kytkimen ulosvetimen tarvii. Ja kannattaa muistaa, että kytkimen kiinnitys pultti on vasen kätinen.
-
- 2WD
- Viestit: 38
- Liittynyt: 01 Syys 2012 14:51
- Mönkijä:: Polle 550 XP ESP -09
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Samaa ongelmaa esiintynyt omassa pollessa 3-4 kertaa. Eka kerta peläytti oikein kunnolla.sf-atv kirjoitti:Olen joskus törmännyt xp850:ssa samaan oireeseen. Etuveto jää päälle joko molemmat akselit tai vain toinen. Paha ajaa, ei mene suoraan ja raskas kuormitus. Kun ajaa metrin taaksepäin irtoaa ja toimii taas oikein. Syytä häiriöön ei tiedossa. Öljy kuitenkin ollut oikea.

Ongelma esiintyy (onneksi) kuitenkin kohtuu harvoin joten hankala tutkia, mutta olen haarukoinut sen sellaiseen tilanteeseen jossa ensin pakitan neliveto päällä (jättääkseni rankakärryn katokseen) ja ennen kuin lähden eteenpäin niin siirränkin kytkimestä etuvedon pois päältä. Eli 2wd asetuksella tarkoitus jatkaa matkaa eteenpäin. Muistaakseni kaikki jumitukset ovat lähteneet tuosta tilanteesta (vai sattumaa?). Ja siihen tosiaan auttaa se että pakittaa vajaan metrin, joko konevoimalla tai työntämällä.
Edit: Voisiko etupään vastustus johtua ADC:n "aktivoitumisesta"?
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Nuo ongelmat haiskahtavat nimenomaan ADC:n aiheuttamilta. Onko ADC:ta käytetty paljon?
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Polaris 500 H.O. traktori. Samankaltaisia kokemuksia. Pakkia neliveto päällä -> neliveto pois ja eteenpäin -> etuperä jää "lukkoon".
Eka kerralla luulin, että pyöränkulmat on päin mäntyä (pakittelin kivikossa peräkärryllä). Oli sen verran hassu ajettava.
Vahingosta viisastuneena peruutan aina vähän ilman nelivetoa, niin ongelmaa ei esiinny.
Eka kerralla luulin, että pyöränkulmat on päin mäntyä (pakittelin kivikossa peräkärryllä). Oli sen verran hassu ajettava.
Vahingosta viisastuneena peruutan aina vähän ilman nelivetoa, niin ongelmaa ei esiinny.
-
- 2WD
- Viestit: 38
- Liittynyt: 01 Syys 2012 14:51
- Mönkijä:: Polle 550 XP ESP -09
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Minun tapauksien yhteydessä ADC:tä ei oltu käytetty.motocoyote kirjoitti:Nuo ongelmat haiskahtavat nimenomaan ADC:n aiheuttamilta. Onko ADC:ta käytetty paljon?
Käytän sitä muutenkin niin harvoin, ja olen ymmärtänyt että sitä ei jatkuvasti kannata pitää päällä.
Eli ongelmat ilmenneet: perus nelivedolla pakitusta ja ennen eteenpäin ajamista kytkin siirretty 4wd --> 2wd asentoon.
Jatkossa voisi siirtyä käytäntöön, että pakituksen jälkeen lähtee myös eteenpäin nelivedolla ja vasta liikkeessä siirtää kytkimen 4wd --> 2wd. Kierrokset koneessa tietysti alle kytkeytymisen estorajan.
Ja jos tuossa vielä ilmenee etuperän jumitusta, niin raporttia foorumille..
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Tohon täytyy nyt täältä takavasemmalta puuttua sen verran, että ei se vaadi kun reilun 20 asteen tyhjän pyörähdyksen kytkeytyäkseen.motocoyote kirjoitti:Minäkään en kyllä oikein saa kiinni tuosta roosan suhdeluvusta...
Se takarengashan tosiaan pyörähtää 1/5 kierrosta, eli 72 astetta ennenkuin etuveto nappaa kiinni...
Ja se yli 20% perävälitysero koskee vaan näitä vanhemman mallisia vehkeitä. Tuoreemmissa on ero on enää reilu 3%. ( esim. XP:n perävälitykset etu/taka: 3,82/3,7)
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Jumaleissön JV. Elossa !!!
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Perävälityksen etu/taka ero ja etuakselin kytkeytyminen ovat kaksi eri asiaa. Kyllä vanhemmissakin on tuo pieni välitysero (missään tapauksessa se ei ole 20% !!!) ja siihen voi vielä vaikuttaa asentamalla etuakselille halkaisijaltaan isommat renkaat. Hilliard kytkin sen sijaan kytkeytyy vasta, kun akselien pyörimisero on luokkaa 20%.JV kirjoitti:
Tohon täytyy nyt täältä takavasemmalta puuttua sen verran, että ei se vaadi kun reilun 20 asteen tyhjän pyörähdyksen kytkeytyäkseen.
Ja se yli 20% perävälitysero koskee vaan näitä vanhemman mallisia vehkeitä. Tuoreemmissa on ero on enää reilu 3%. ( esim. XP:n perävälitykset etu/taka: 3,82/3,7)