Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Pollen etuperässä ei ole mitään algoritmejä eikä muutakaan tietokoneohjattua toimintaa. Eikä mitään rattaita mitkä kytkevät vedon akseleille.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

pallorengas kirjoitti:no niin polaris 97 sportsman. öljyt ei pysy koneessa. tulee siitä kuskin oikean puolen jalan alla olevasta vesipumpun näkösestä möntistä.siitä lähtee kaksi letkua.ei jaksanut sen kummemmin vielä purkaa.varmaan joku tietää mikä vaivaa.möntin taka laidassa avo reikä 5mm josta tulee kaikki ulos kun käynnistää.
Kuvauksesi perusteella on kyseessä "juorureikä" josta tulee vettä ulos jos mekaaninen vesipumpun tiiviste on rikki taikka moottoriöljyä jos akselin öljytiiviste viallinen. Siis akselilla on kaksi tiivistettä peräkkäin, toinen öljypuolella ja toinen vesipuolella. Jos jompikumpi vuotaa tulee nesteet ulos moottorista eikä mene öljyt ja vedet sekaisin.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
creepy
3WD
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Touko 2012 08:06
Mönkijä:: Can-am 650xt t3 -15

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja creepy »

Oliko polaris sportsman kierroslukumittarille joku omapiuha jossain? Se on heittänyt toimimasta, näyttää 0 vaikka kone käynnissä.

Kyseessä 2008 kaasari sportsman 500
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Yhdestä staattorin käämistä eli keltaisesta johdosta haarautuu mittarin nastaan 7. Väri YE/RD
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Syntax Error?
3WD
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Helmi 2007 12:24
Mönkijä:: Polaris XP 850

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Syntax Error? »

Syntax Error? kirjoitti:XP 850 ja nelivedon kanssa jotain häikkää.

Kun otan laitteen tallista ja lähden ajamaan, niin etupää tuntuu jumittavan niin paljon että mönkkärin nokka laskee ainakin 10 cm ja tampattuun soratiehen jää renkaista oikein kunnon jäljet. Jokin tuntuu jumittavan etupäässä oikein reippaasti. Kun pysähdyn ja laitan vaihteen vapaalle ja yritän työntää laitetta eteenpäin, niin ei liiku mihinkään. Taaksepäin kun vetää, niin sinne tulee hyvin ja noin puolen metrin jälkeen tuntuu kuin jokin vapautuisi, sen jälkeen menee työntämällä eteenpäin normaalisti ja laite pelaa sen jälkeen hyvin koko ajelun ajan. Tämä toistuu säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta aina kun olen ottanut laitteen tallista.

No, laite meni 200h huoltoon ja mainitsin asiasta. He tutkivat etuhäkin ja siellä oli pieniä murtumia ja sehän vaihdettiin uuteen. Huollon jälkeen ongelma on toistunut käytännössä heti, eli samat oireet jatkuvat. Olen ajanut huollon jälkeen muutaman kilometrin tasaista tietä hiljaisella nopeudella ilman mitään sudittelua tai muuta rallaamista, joten raskas käyttö ei voi olla syynä, että olisin heti hajoittanut uuden häkin. Soitin asiasta huoltoon ja heiltä ei tietoja tai neuvoja herunut, sanoivat vain, että ajele vaan ja katsotaan mitä tapahtuu.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai neuvoja mitä kannattaa tehdä?
Olisiko sf-atv:lla tähän minun ongelmaani kommenttia? MItään kommenttia tai neuvoja ei tullut. Huoltoon en soita, niitä ei tunnu kiinnostavan vaikka maksoin huollosta lähes tuhat euroa... :twisted:
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Olen joskus törmännyt xp850:ssa samaan oireeseen. Etuveto jää päälle joko molemmat akselit tai vain toinen. Paha ajaa, ei mene suoraan ja raskas kuormitus. Kun ajaa metrin taaksepäin irtoaa ja toimii taas oikein. Syytä häiriöön ei tiedossa. Öljy kuitenkin ollut oikea.
Viimeksi muokannut sf-atv, 17 Marras 2014 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Avatar
Stobe
4WD
Viestit: 239
Liittynyt: 28 Helmi 2007 17:00
Mönkijä:: Dinli 904 560cc
Paikkakunta: Uusimaa/Sawo

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Tarviikos -12 850xp pollessa jotain erikoistyökaluja jos meinaa ykkösvariaattorin irroittaa pois paikoiltaan?
"No jos kokeillaan vielä vauhdin kanssa?"
Wokkipannu
3WD
Viestit: 78
Liittynyt: 02 Touko 2012 12:21

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Wokkipannu »

Kytkimen ulosvetimen tarvii. Ja kannattaa muistaa, että kytkimen kiinnitys pultti on vasen kätinen.
Wagoner73
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 01 Syys 2012 14:51
Mönkijä:: Polle 550 XP ESP -09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Wagoner73 »

sf-atv kirjoitti:Olen joskus törmännyt xp850:ssa samaan oireeseen. Etuveto jää päälle joko molemmat akselit tai vain toinen. Paha ajaa, ei mene suoraan ja raskas kuormitus. Kun ajaa metrin taaksepäin irtoaa ja toimii taas oikein. Syytä häiriöön ei tiedossa. Öljy kuitenkin ollut oikea.
Samaa ongelmaa esiintynyt omassa pollessa 3-4 kertaa. Eka kerta peläytti oikein kunnolla. :shock:

Ongelma esiintyy (onneksi) kuitenkin kohtuu harvoin joten hankala tutkia, mutta olen haarukoinut sen sellaiseen tilanteeseen jossa ensin pakitan neliveto päällä (jättääkseni rankakärryn katokseen) ja ennen kuin lähden eteenpäin niin siirränkin kytkimestä etuvedon pois päältä. Eli 2wd asetuksella tarkoitus jatkaa matkaa eteenpäin. Muistaakseni kaikki jumitukset ovat lähteneet tuosta tilanteesta (vai sattumaa?). Ja siihen tosiaan auttaa se että pakittaa vajaan metrin, joko konevoimalla tai työntämällä.

Edit: Voisiko etupään vastustus johtua ADC:n "aktivoitumisesta"?
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Nuo ongelmat haiskahtavat nimenomaan ADC:n aiheuttamilta. Onko ADC:ta käytetty paljon?
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
majuri
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Tammi 2010 21:14

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja majuri »

Polaris 500 H.O. traktori. Samankaltaisia kokemuksia. Pakkia neliveto päällä -> neliveto pois ja eteenpäin -> etuperä jää "lukkoon".
Eka kerralla luulin, että pyöränkulmat on päin mäntyä (pakittelin kivikossa peräkärryllä). Oli sen verran hassu ajettava.
Vahingosta viisastuneena peruutan aina vähän ilman nelivetoa, niin ongelmaa ei esiinny.
Wagoner73
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 01 Syys 2012 14:51
Mönkijä:: Polle 550 XP ESP -09
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Wagoner73 »

motocoyote kirjoitti:Nuo ongelmat haiskahtavat nimenomaan ADC:n aiheuttamilta. Onko ADC:ta käytetty paljon?
Minun tapauksien yhteydessä ADC:tä ei oltu käytetty.
Käytän sitä muutenkin niin harvoin, ja olen ymmärtänyt että sitä ei jatkuvasti kannata pitää päällä.

Eli ongelmat ilmenneet: perus nelivedolla pakitusta ja ennen eteenpäin ajamista kytkin siirretty 4wd --> 2wd asentoon.

Jatkossa voisi siirtyä käytäntöön, että pakituksen jälkeen lähtee myös eteenpäin nelivedolla ja vasta liikkeessä siirtää kytkimen 4wd --> 2wd. Kierrokset koneessa tietysti alle kytkeytymisen estorajan.
Ja jos tuossa vielä ilmenee etuperän jumitusta, niin raporttia foorumille..
JV
4WD
Viestit: 182
Liittynyt: 15 Tammi 2007 20:28
Paikkakunta: Sipoo, Mönkijä Polaris SP 800 -05

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja JV »

motocoyote kirjoitti:Minäkään en kyllä oikein saa kiinni tuosta roosan suhdeluvusta... :-k

Se takarengashan tosiaan pyörähtää 1/5 kierrosta, eli 72 astetta ennenkuin etuveto nappaa kiinni...
Tohon täytyy nyt täältä takavasemmalta puuttua sen verran, että ei se vaadi kun reilun 20 asteen tyhjän pyörähdyksen kytkeytyäkseen.
Ja se yli 20% perävälitysero koskee vaan näitä vanhemman mallisia vehkeitä. Tuoreemmissa on ero on enää reilu 3%. ( esim. XP:n perävälitykset etu/taka: 3,82/3,7)
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Jumaleissön JV. Elossa !!!
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Jock
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 03 Maalis 2014 11:06

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Jock »

JV kirjoitti:
Tohon täytyy nyt täältä takavasemmalta puuttua sen verran, että ei se vaadi kun reilun 20 asteen tyhjän pyörähdyksen kytkeytyäkseen.
Ja se yli 20% perävälitysero koskee vaan näitä vanhemman mallisia vehkeitä. Tuoreemmissa on ero on enää reilu 3%. ( esim. XP:n perävälitykset etu/taka: 3,82/3,7)
Perävälityksen etu/taka ero ja etuakselin kytkeytyminen ovat kaksi eri asiaa. Kyllä vanhemmissakin on tuo pieni välitysero (missään tapauksessa se ei ole 20% !!!) ja siihen voi vielä vaikuttaa asentamalla etuakselille halkaisijaltaan isommat renkaat. Hilliard kytkin sen sijaan kytkeytyy vasta, kun akselien pyörimisero on luokkaa 20%.
Vastaa Viestiin