Muovihäkki

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
Rapsa85
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 29 Elo 2009 14:25
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Ruokolahti
Viesti:

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja Rapsa85 »

eIKö vieläkään vastausta tähän??
Hold my beer..
TVR
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 03 Marras 2010 21:56

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja TVR »

Rapsa85 kirjoitti:Heipparallaa taas! Polaris Sportsman 500 H.O. 2009vm. etupää ei pitänyt vetoa ajoitttain vasemmassa renkaassa, vain oikeassa niinkuin kuuluu ja perästä kuului naksutusta aina kun vasen yritti lähteä mukaan. Havaitsin vaihdelaatikolta tulevalta akselin stefalta öljyvuotoa ja päätin vaihtaa öljyt perään. Öljyjen valutuksessa selvisi, että öljyä ei ole ollut enää riittävästi. Uusien öljyjen ja riittävän määrän jälkeen naksutus loppui ja veto palasi, MUTTA syyllinen on vielä paikallaan... Elikkä se stefa (3234406)... Mikä stefa laakerikaupasta tähän käy ja entä laakeri(3234390)? Onko kellään heittää faktoja pöytään, jotta voisi hankkia varaosat ennen purkua. Kiitokset jo etupeltoon jos tietoa jollakin on! 8)

http://parts.polarisind.com/images/ATV% ... 8SP500.gif

tuolta 11 ja 16
Tuolla aiemmin kirjoitin:
"Etuperän pinionin laakereiden ja tiivisteen osto kuitissa lukee että: Urakuulalaakeri 16006, Neulalaakeri HK 2512, Akselitiiviste 25*32*7 BA 70 NBR FR45910839"
Nämä haettu paikallisesta laakeri liikeestä.
Avatar
Rapsa85
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 29 Elo 2009 14:25
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Ruokolahti
Viesti:

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja Rapsa85 »

Kiitos, juurikin tälläistä tietoa kaipasin! :wink: kumpi noista laakereista menee siihen akselille?
Hold my beer..
TVR
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 03 Marras 2010 21:56

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja TVR »

Molemmat on sen pinion akselin laakereita.
Viimeksi muokannut cotcot, 15 Joulu 2014 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus poistettu.
Avatar
Rapsa85
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 29 Elo 2009 14:25
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Ruokolahti
Viesti:

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja Rapsa85 »

Täytyypä lähteä kyselemään laakeriliikkeestä osia.. kiitos avusta!
Hold my beer..
mikko05
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Tammi 2012 18:52

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja mikko05 »

Nonii , jotain hämminkiä nelikon toiminnassa täälläki...

Eli lumihommissa alko oireileen, sutii vain takaa mutta kun käyttää kaasua lähes nollilla nii kytkee etuset mukaan. Tekee sekä eteen että taaksepäin ajaessa.

Kuulostaako häkkivialta? Ja konehan on 850xp -08 mattracksin telasatsilla
Masentaja
4WD
Viestit: 153
Liittynyt: 17 Joulu 2013 09:29
Mönkijä:: Katsotaan...
Paikkakunta: Mikäs se nyt oli

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja Masentaja »

Lähtisin ihan öljyn vaihdolla liikkeelle vai oletko jo vaihtanut ja katso että se on oikeaa öljyä.
Älä osta halpaa se maksaa,älä osta kallista se maksaa,osta vaikka...äh lähde lomalle.
Ahonvi
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Helmi 2013 05:58
Mönkijä:: 1000 xp scramber -15
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja Ahonvi »

Itellä tekee samaa uudesta asti. Kun vaihdat vaihdetta, kato että nelivetomerkkivalo syttyy palamaan sitten vasta kaasua kunnolla. Jos ite vaihdan suuntaa nopeasti ja anna kaasua heti, niin aina ei kerkiä mennä neliveto päälle.
t.Ville
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Ei sen kuulukaan mennä päälle jos kierroksia koneessa. Muuten menisi helposti rikki.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
hape
6WD
Viestit: 621
Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
Mönkijä:: Honda 500FA
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja hape »

Niinhän se menee rikki. Vitsihän tässä onki se että se nelivetokytkin kun on käännetty 4wd asentoon ja suuntaa vaihtaa niin sen nelivedon kytkeytyminen on pahimmoilleen kesken ja särkee paikat jos siinä vaiheessa ennen valon palamista runttaa kaasua. Omassa XPssä tämä kytkeytyminen tapahtuu ehkä 1-2 sekunnin aikana ja kaverin 800 efi ssa kytkeytymistä ei tartte odotella ollenkaan vaan kytkeytyy heti. Eihän tuo oo ku hidastava ominaisuus mutta pitää malttaa mielensä ennen kaasun painallusta.
mikko05
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Tammi 2012 18:52

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja mikko05 »

Öljyt vaihdon jälkeen ajettu muutama tunti.

Purinpa kuitenki tuon perän, häkki ja rullat ok...
Niissä kopassa olevissa liukupinnoissa joihin armature plate vastaa oli parista kohtaa lähteny sellaine hiuskarvan vahvuinen 20-30mm pitkä siivu jotka oli vielä toisesta päästä kii, oisko tuommonen lastu ollu sitte siinä platen ja magneetin välissä nii siksi ei jaksanu tarrata?

Ei oo kyllä tullu suunnanvaihoissa ooteltuakaan mut liekkö siitä sitte kyse, en jaksa uskoa...
Jock
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 03 Maalis 2014 11:06

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja Jock »

Tuo neliveto-merkkivalo on merkki siitä, että solenoidille menee virtaa. Jos se ei pala, niin neliveto ei ole kytketty eikä kytkeytymässä. Virta solenoidille ei mene suoraan nelivetokytkimeltä, vaan ECU:n kautta, joka arpoo, voiko solenoidin pistää päälle vai ei eli kierrosluvun pitää olla riittävän alhainen. Neliveto kytkeytyy vasta, kun solenoidilla on virtaa ja etu- ja takapyörien nopeusero on riittävä.
hape
6WD
Viestit: 621
Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
Mönkijä:: Honda 500FA
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja hape »

Varmaan menee nuin, sopivasti kun ecu kytkee virran solenoidille ja kuski lähtee samalla millisekunnilla liikkeelle rajulla kaasulla niin rikki menemisen mahdollisuus on. Toki se että kumpikin sattuisi samalle millisekunnille on epätodennäköistä, mutta mahdollista kun toistoja tarpeeksi. Jos tällä hetken venttailulla säästää nelivedon niin minä ainakin odotan että valo syttyy. Kerran sain tämmösen neuvon viisaammalta. Mutta täällähän olikin vielä viisaampia. :D
Jock
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 03 Maalis 2014 11:06

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja Jock »

Joo, ei vara venettä kaada, mutta kyllä ne Polariksen insiööritkin ovat varmaan asiaa miettineet ja koska laitteeseen voi ohjelmoida jonkinlaista turvalogiikkaa, niin sitä myös käytetään. Kommenttini oli oikeastaan vain jatkoa tuolle, mitä sf-atv jo tuolla edellä kirjoitti. Muistaakseni neliveto ei kytkeydy, jos kierrosluku on yli 1500 rpm.

Millisenkunti on muuten 0,001 sec. :wink:
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: Muovihäkki

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

Jock kirjoitti:Muistaakseni neliveto ei kytkeydy, jos kierrosluku on yli 1500 rpm.
Alle 3000 rpm niin kytkeytyy, neliveto tai kuusiveto :wink:
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Vastaa Viestiin