(suurenna kuvat tarkempaa tarkastelua varten)
Vielä tuosta vinssin kaukosäädöstä; kiinnitin sen kapulan tuohon peilin viereen siten, että se on helposti saatavilla niin ajon aikana kuin levyä kiinni vetäessä. Langaton ei nähdäkseni tule kyseeseen auraushommissa.
Tuosta ajoasennosta vielä; tuo korkeussuunnassa säädettävä ratti ja istuimen säätövara, antavat mukavan ajoasennon meikäläisen kokoiselle miehelle.
Tuosta säteilylämmittimestä oli toisessakin avauksessa keskustelua mutta ACE:en laitettiin Defan 250W säteilylämmitin. Aivan sinne sylinterin juureen. Kerkesin testaamaan tuossa kylmän jakson aikana ja kun ajotietokoneesta näkee moottorin lämpötilan käynnistäessä, näytti 2h lämmitys nostavan lämpötilan mukavasti.
(klikkaa kuva isommaksi)
Tässä päivitystä taas ACE:n kohdalta. Yläkuvassa näkyy sulakekotelo (6varasulaketta) aivan istuimen takana. Helposti saatavissa.
Alakuvassa näkyy Defan 250W säteilylämmittimen kiinnitys aivan siinä pakoputken alla. Kiinnityslaippa menee toiseen moottorin kannatuspulttiin.
moilanen kirjoitti:
Tuosta ajoasennosta vielä; tuo korkeussuunnassa säädettävä ratti ja istuimen säätövara, antavat mukavan ajoasennon meikäläisen kokoiselle miehelle.
Minkäs kokoinen ukko olet ? Itse koeistuin vastaavaa, eikä säädöt tuntuneet ainakaan näin 186cm ja 100kg kokoiselle oikein riittäviltä. Varsinainen koeajo jäi sitten tuosta syystä ajamatta.
Minä olen n 176cm pitkä, 90kg, siis varsinainen tavis. Tuotti minullekkin ensin oppia oikea tekniikka istuutua ohjaamoon mutta sitten; pelkkää hymyä. Tykkään istua mukavasti, kone tekee työt(vanhan miehen ajatuskuvio), mitään extreamia en harrasta, eikä ACE oikeastaan siihen sovellukkaan(huolimatta jenkkiläisistä videoista), mielestäni ACE on työkone ja todellakin moneen hommaan.
Minulla olisi paljonkin suitsutusta ACE:stä mutta en viitsi rasittaa teitä "kehuillani", ACE nyt vain sopii minulle ja sillä siisti; ainakin näillä vähillä kokemuksilla; katsotaan kunhan tunteja kertyy.
Kävin tänä aamuna vetämässä naapurin auton; lievästi ojassa. Ajoin mönkijän vastakkaiselle puolelle penkkaan; naapurille ohjeet varoittaa tiellä liikkuvia. Hyvin se Audi vinssillä nousi ja naapuri kiitti ja kumarsi.
Tulipahan tästä mieleeni mönkijänomistajien; sanoisinko hyväksikäyttö. Mönkijän varusteleminen; minulle on aina riittänyt lumilevyvarustus, vinssi, tuulilasi ja etu-/takapuskurit. Muuta en ole tarvinnut.
Suljen pois ns extream-kaverit, kun en siitä mitään tiedä. Heille varusteita pystyy myymään määrättömästi. Toinen kohderyhmä mönkijä+tukkikärry+hydrauliikka; en siihen edes puutu.
Tavallinen mönkijän omistaja; lumitöitä, rankoja helpohkojen urien varresta, venetreilerin kuljetus(T3), kevyiden tavaroiden kuljetus asianmukaisella kärryllä. Mihin tarvitaan pohjapanssareita, varikittejä, ylisuuria renkaita(paukkuvat vetoakselit), jopa ketjut kyseenalaistan kun en vuoden 93-jälkeen ole tarvinnut, nastoitetut renkaat samoin.
Katselin tässä aamulla tuon ACE:n panssarointia; takapää ihan OK mutta etupäässä tukivarret ovat paljonkin haavoittuvammat. Järkevällä ajolinjojen katsomisella ja asenteella "ei mpopolla mahottomia", kyllä pärjää ilman panssareitakin. Kysymys; pitääkö mönkijän olla eräänlainen pienoispanssarivaunu, joka menee minne tahansa?
Moneen käyttöö taipuu se mönkijä. Mihin tarvitaan puskulevyä kun lumiakaan enään missään, kyseenalaistan jopa vetokoukun kun ei sellaistakaan omassa laittessa ole tarvittu vuosiin. Muita turhiksi haukuttuja varusteita onkin kauppiaat päässy huijaamaan roppakaupalla. Laite puhtaasti hupikäytössä ja sen mukaan varusteltu.
No, kyllähän tuo vetokoukku sentään kuuluu mönkijään(työkäyttöön)(, samoin kuin tuo vinssi. Mitähän mönkijällä tekisikään ilman ko varusteita? Kyllä ihan täällä eteläisessä Suomessakin (Tammela) vielä lumia puskea saa. Mitenkäs ilman vetokoukkua rankakuormat puulämmitteiseen taloon? Vetokoukkua tarvitaan myöskin hiekoittimen vetoon, "tämän talven hitti".
Näin äkkiseltään ei mieleen tule yhtään hinattavaa härveliä mitä en kiskoisi mieluimmin autolla. Ettei mene ihan provosoinniksi niin pikkuässä olisi huomenna tulossa taloon skootterinkorvaajaksi ja kokemuksia sellaisesta kyselemässä.
Ekana tulis mieleen lana, jota on itse tullut kiskottua mönkijällä melko paljonkin. Olishan sitä autossa enempi vetokykyä, sais tuon pienen lanan varmasti solmuun asti. Mutta näkyvyys mönkijästä taakse on vähän eri maata, samoin kääntösäde.
Minulle tulee äkkiseltään mieleen kaikki hinattavat laitteet joita on tarve siirtää tietä pitkin, mutta missä ei ole kilpeä persiissä. Kyllähän tukkikärryäkin olisi mukava autolla vetää tietä pitkin, mutta mukavuudesta voi saada muistutuksen, jos koppalakit tulee vastaan .
Noista hinattavista laitteista ym. Kyllähän venetreilerin veto autolla mukavampaa on mutta kun minun käytössäni on vain ns luonnonsatamia; auto ei sovellu pehmeisiin maastoihin. Juuri tämä traktorin vetämät, kuten tukki- ja peräkärryt ovat niitä rekisteröimättömiä, joihin riittää ns valopaneeli(jarru-, perä- ja suuntavalot). Hinattavia laitteita minulla on ainoastaan klapikone ja hiekoitin.
Yhdellä järvellä minulla on melko ahdas kääntöpaikka; turf toi ratkaisun siihenkin. Se on mönkijässä hyvä keksintö.
Tuo pienempi ACE; siitä ei ole kokemusta mutta kaverillani on Linhain cuv-300 ja kertoili siinä olevan aivan tarpeeksi voimaa hänen käyttötavoilleen(suunnilleen samat kuin omani).
Polttoainetaloudesta taas lisää kokemuksia ja täytyy sanoa, että Polariksen kehitys sen(kin) suhteen vaikuttaa hyvältä. Lie sitten rajoitin tekniikka onnistunut aivan nappiin. Testituloksista(?) muuten välittyi sellainen kuva, että pienemmän mallin rajoitin ei toiminutkaan aivan niin hyvin kuin 570:n, toisaalta kehitystä uudempiin on voinut tapahtua.
No, johan löytyi moitittavaakin ACE:ssä. Pestessäni huomasin, että vasemman puolen jalkatilassa vesi poistuisi vain keulan ollessa ylhäällä. "lavan" vedenpoisto oli ainoastaan pikakiinnitysaukkojen varassa.
Porakoneellahan siitä selvittiin; vaan luulisi suunnitteluinsinöörien tämmöiset asiat huomioivan. Niin ja se juomapulloteline(mihinhän sitä käyttäjä tarvinnee), siellä pohjassa ei ollut minkäänlaista poistoaukkoa.
Kaliforniassa sataa harvoin ja jos sataa, niin kuumuudessa haihtuu.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Itselläni on tuo pikku ace. Siinä rajoitin on toteutettu laittamalla taivuteltu lattarauta kaasupolkimen alle kahdella pultilla kiinni. Ei siis mikään kovin hyvä ratkaisu koska voimaa ei saa käyttöön missään tilanteessa. Mutta onneksi tuo on helppo poistaa. Ilman rajoitinta voimaa on riitävästi useimpiin hommiin, (Kokemusta on kolmesta isommassakin pollesta). Ohjaus on erittäin mukava ja kevyt ei lyö käsille metsässä ajettaessa ollenkaan samanlailla kun perinteinen tankoohjattu ilman tehostinta. Vaikka tässäkin renkaina 27" ITP mudlitet. Ja kyllä noista isommista karkemmista renkaista metsätöissä on huomattava apu verrattuna vakio renkaisiin. Itse olen tehnyt tavaratelineisiin kaiteet eteen ja taakse. Ja kuraläpät isompien renkaiden kansa erittäin hyvät. Tämä laite kuluttaa todella maltillisesti verrattuna aijempiin polariksiin.
Hauholta jäi ässä käteen ja olikin kuulemma loppuunmyyty ne hinnatalkaen mallit. 10 metrin siirtoajolla kärrystä talliin ei vielä ihmeellisiä huomioita päässyt tekemään muuta kuin ohjauksen keveys ja variaattorin melko kiukkuinen toiminta. Uusi omistaja alkoi heti vaatimaan kattoa ja tuulilasia kun housut kastui jo koeistumisella, onko muilla kaupallisia vai itseviriteltyjä ratkaisuja käytössä? Kilpeä ei yllättäen saanut tähänhätään mutta eipä ole kuskilla vielä korttiakaan. Yllättävän helppi oli kajuuttaan istua ja peruuttaminenkin onnistui aika luontevasti. Peilit on aika onnettomat ja niihin joku päivitys saatava kiireesti. Kuva vielä todisteeksi että se oli hetken ehjä