Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
Otra
6WD
Viestit: 675
Liittynyt: 08 Syys 2008 20:50
Mönkijä:: Polaris RZR 800 Turbo
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Otra »

Se vetari on väljä perään mutta vetarin päässä on lukkorenkula joten vetarin pois saanti on tiukkaa ilman oikeita menetelmiä :)
Polaris RZR 800 Turbo -08

EX: Polaris Sportsman 800 EFI -05 TL
EX: Can-Am Renegade 800R EFI X xc -10 TL
EX: Polaris Sportsman 500 H.O. -08
Joitain kuvituksia.
Myös joitain videoita.
Sami_t
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Heinä 2018 18:37

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Sami_t »

Moi! Olen 15v kundi ja mulla on Polaris sportman 570 2017,ajan sillä liikenteessä ja yksi päivä kun lähdin ajamaan näytölle tuli lukemaan "to park" tietääkö kukaan mistä voisi olla kyse??? Toivoisin pikaista vastausta!
Sporttimies_500
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Kesä 2018 18:17

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Sporttimies_500 »

Sporttimies_500 kirjoitti:Pientä huolta alkoi tuottamaan Sportsman 500 HO EFI X2 vm. 2008.

Pari kertaa on tehnyt niin että startatessa check engine palaa mutta heti kun käynnistyy, poistuu. Eli käy näkyvissä vain. Sitten pelaa normaalisti, mutta sammuili tyhjäkäynnillä pari kertaa kun hölläili kaasua valoissa, risteyksessä tms. Lähti kyllä nätisti käyntiin, taisipa siinä aikaisemmalla kerralla vilahtaa tuo check engine valo just samalla kun sammui.

Latasin akkua kokeeksi ja älylaturilla, virta tuntui kyllä kelpaavan eikä meinaa edes lopettaa ylläpitotilaa, eli ei taida ihan täydessä tikissä olla akku. Tulppaa en ole vielä vaihtanut. Pelasi pitkään oireilematta kunnes eilen tosiaan teki tuon saman uudestaan. Yksi mitä mietin on myös se että teki viimeksikin just kun olin tankannut bensaa täyteen, tuntuu nimittäin jatkuvaan alipainetta kehittävän tankkiin, pitää suhaukset kun korkin aukaisee, jos se nyt tähän mitenkään voisi liittyä.

Ajettu on 110h, ja kaikki huollot tehty Polariksen huollossa ja tuo 100h just jokin aika sitten...ei oo varma vaihtoivatko tulppaa. Täytyy se käydä tänään ostamassa ja kokeeksi vaihtaa...

Onko kellään tälläistä tehnyt....niin ja ei jätä jälkiä vikamuistiin.
Vielä jatkuu sama oireilu. Imusarjan kiinnitys tsekattu, testerissä käytetty, kaasuvipu säädetty. Mm. latausjännite ok. Huomenna jos sen tulpan vaihtais vihdoin ja mittais vaikka akun jännitteen. Outoa vikaa. Joskus voi tuossa ajella ajut ja ei mitään ongelmaa...kuten taas viikon-parin ajan. Nyt sitten taas teki startatessa check engine...käynnistyy ja häviää. Toimii....mutta sammahtaa sitten tullessa risteykseen. Lähti nätisti uudestaan käytiin. Ajelin tuossa aikansa, parkkiin. Käynnistelin normaalisti, kohta sammuikin taas valoissa ollessa. Nyt ei check engine vilahdellut. Alkaa mietityttää tuo akku...täytyy tsekata jännite huomenna.
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Onko kaasuvivun kuolleenmiehen kytkin tarkastettu, siis kaasuvaijerin säätö, onko kohdillaan? Ja tietenkin, ettei se takertele yhtään.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Sporttimies_500
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Kesä 2018 18:17

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Sporttimies_500 »

Sandman1 kirjoitti:Onko kaasuvivun kuolleenmiehen kytkin tarkastettu, siis kaasuvaijerin säätö, onko kohdillaan? Ja tietenkin, ettei se takertele yhtään.
Juu, säädettiin samalla kun huoltomies nopeesti vilkas testerillä. Ei tainnut sillä lähteä vika kuitenkaan.
Sporttimies_500
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Kesä 2018 18:17

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Sporttimies_500 »

Jahas...akun lepojännite 12.15V...ei lähelläkään mitä pitäisi olla (12.8V). Taitaapa akku lähteä vaihtoon. Eikä älylaturikaan edes lopeta lataamista eli siinäköhän nyt oli vika. Huomenna etsimään uutta akkua ja seurataanpa tilannetta...
Kq700
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Loka 2016 23:53

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Kq700 »

https://youtu.be/Qyj0WPB7Dmw Moro kaikille. Videon kaltainen ongelma esiintyy satunnaisesti omassa 800rzr s mallissa. Olisiko kenelläkään mitään tietoa mistä lähteä vikaa etsimään. Noin 15minuuttia yksi päivä houkuttelin omaa polarista käyntiin. Sitten kun lähti niin meni 5-10minuuttia että pystyi koskemaan kaasupolkimeen muuten sammui jos yritti antaa kierroksia.
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Polttoainepaineen mittaus ja testerillä muut asiat tarkastukseen.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
joker racing
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Heinä 2018 19:52

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja joker racing »

polaris sportsman 500 efi, 2006.
Akulta lähtee miinus kaapeli runkoon, minne sen pitäisi siitä jatkua? (siis sen yhtä paksun kaapelin, kuin akulta tuleva)
Omassa tuo roikkui vapaana toisesta päästä, kun edellinen omistaja oli suorittanut "korjauksia" =D> =D>
Laiska starttaus korjaantui sillä, kun tuon miinuspiuhan laittoin startin kiinnitys pultin alle, mutta onko se sen oikea paikka?
AaNie
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Huhti 2018 22:33

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja AaNie »

Rangerissa on akun kanssa ollu ongelmia. Kesällä käynnistynyt hyvin, mutta talvella yön jälkeen ei lähtenyt käyntiin ilman apuvirtaa. En tiedä, että purkaako jonnekkin vai mitä? Rupesin myös miettimään, että kun siinä on 12ah akku, niin onko se liian pieni tuohon, kun tulee ajettua lyhyttä matkaa? :?
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

joker racing kirjoitti:polaris sportsman 500 efi, 2006.
Akulta lähtee miinus kaapeli runkoon, minne sen pitäisi siitä jatkua? (siis sen yhtä paksun kaapelin, kuin akulta tuleva)
Omassa tuo roikkui vapaana toisesta päästä, kun edellinen omistaja oli suorittanut "korjauksia" =D> =D>
Laiska starttaus korjaantui sillä, kun tuon miinuspiuhan laittoin startin kiinnitys pultin alle, mutta onko se sen oikea paikka?
Yleensä se on kiinnitetty moottoriin startin pulttiin tai sen lähelle. Tärinästä menee usein poikki. Jos kaapeli ollut irti ja on käynnistetty on mahdollista että laturille menevä maajohdin on palanut poikki koska startin virta mennyt sen kautta. Staattori ei siitä rikkoonnu mutta johto palaa poikki.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Sporttimies_500
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Kesä 2018 18:17

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Sporttimies_500 »

Jahas, akkuongelmat osa 2. Nytpä tuo tuttu check engine startatessa tuli takaisin...eikai akku taas tyhjä...huoltomielessä vielä latailin uuden akun kuukauden ajujen jälkeen...siitä viikko ja alkoi tämä. Katsoin akun napajännitteen, 11.8V. Ei hyvä. Pieni pätkä ajelua, nousi yli 12V ja siitä silmissä laski 11.4V ja vitutuskäyrä nousuun. Pressu päälle ja sisälle muihin hommiin. Katellaan huomenna...Akku on kyllä laadukas 30Ah kapistus ja laturikin älymallia. Eli jonnekin nyt purkaa akkua ilmeisesti...en tiedä onko sitten nyt alkaneet vesisateet vaikuttaneet, niitähän tässä ei vielä oikeastaan olekkaan ollut...mistähän tuota mahdollista purkaantumista osaisi etsiä? DC-pihtimittari käteen ja etsimään? Olisko jotain tyyppivika-kohtia? Kampe siis Sportsman 500 H.O. EFI 2008 X2. Vian paikallistamiseen johtanut vihje palkitaan viskipullolla toimitettuna lähimpään Alkoon :)
Avatar
KpHr
4WD
Viestit: 134
Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
Mönkijä:: Polle 500 HO -11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja KpHr »

Sporttimies_500:

No nyt kannattaa yrittää vaikkei tärppäiskään :-). Pahoittelen rautalankaselitystä jos osaat jo sujuvasti käyttää yleismittaria.

Oletan siis että sinulla on yleismittari. Puhuit myös DC-pihdistä joten enemmän kuin tarvittavat tarvittavat kamat taitaa löytyä. Sitten vaan hommiin:

*Mittaa akun navoista lepojännite laite sammuksissa. Oletan että on pahasti vajaa eli luokkaa esim. 11.0 VDC

*Päräytä laite käyntiin tavalla tai toisella (apukäynnistyskaapeleilla vaikka jos ei muuten)

*Mittaa akun napajännite laite käynnissä. Pitää olla huomattavasti yli 12 V , esimerkiksi 13,8 VDC.

**Ellei ole vaan pyörii siinä 12V tietämissä akku ei jostakin syystä lataudu ja vika todenäköisesti lataussäätimessa tai magneetossa. Tässä tapauksessa

***etulampun alta lataussäädin näkyviin, irroita siihen tuleva syöttö (mulla uudemmassa 3-napainen liitin jossa 3 keltaista johtoa), ja mitta lataussäätimelle tuleva AC-jännite jokaisesta johdosta aina kahteen muuhun (järjelliseti ajatellen tuosta taitaa tulla 3 eri mittausta). Kaikkien pitää näyttää tyhjäkäynnillä likimain samaa arvoa joka on noin 17VAC-kantturoissa. Nousee kun antaa hanaa. Jos näin niin staattori ehjä, muussa tapauksessa kaputt. Huomattava ettei mitata runkoa/akun miinusta vasten vaan tulevien 3 johdon väliltä, kätisyydellä ei ole väliä kun on AC.

***Jos lataussäätimelle tuleva AC oli kunnossa mittaa lataussäätimen lähtöjännite joka siis on tasajännitettä. (Itse liitin kannattaa pitää kiinni jolloin akku samalla kuormittaa säädintä ja mittari siis pitää vaihtaa DC-alueelle). Sieltä mustan ja punaisen välistä pitäisi löytyä mittariin reippaasti latausta aiheuttava tasajännitelukema, esim. 14 VDC. Jos taas näkyy joku 12V lukema joka tulee sieltä akulta päin niin lataussäädin rikki.

Mikäli lataus toimii eli napajännite huitsii 14V tuntumassa akku todellakin purkautuu itsekseen johonkin. Tarkempi syyni menee esim. seuraavasti: sammuta laite, ota virta-avainkin pois niin ja irrota jompikumpi akun navoista. (yleensä miinus-puolella on vähemmän irroiteltavaa). Kytke yleismittarisi mittaamaan DC-virtaa siihen navan ja liittimen väliin. (huomattava että monissa mittareissa pitää mittajohdot vaihtaa A- ja COM-liittimiin jotta virta tulee oikeasti mitatuksi.)
Esim. 20A alue on aluksi hyvä, näkee ainakin reipaat vuodot. Mikäli edellinen näytti liki nollaa voit vaihtaa pienemmälle alueelle, esim. 200 mA. (vaatii mahd. taas mittajohdot uusiin reikiin). Näppituntumalta sanoisin että pieni virta sieltä pitäisi löytyä, esim. joku 10 mA minkä ohjausboxi vie. Tässä lepovirran määrässä voisi joku asian täsmälleen tietävä vaikka vinkata, tuo arvioni on siis mutu.

Vuodon etsintä vie aikaa mutta järjestelmällisesti edeten se kyllä löytyy. Logiikka on se että irroitetaan esim. sulakekohtaisia piirejä yksi kerrallaan ja katsotaan milloin vuoto poistuu; tätä kautta edeten päästään yhä lähemmäksi vika-aluetta. Kytkentäkaavio helpottaa paljon joten se on syytä hommata.

Itse aloittaisin vuototutkimukset virtalukosta. Ensin kannattaa kuitenkin olla ehdottoman varma siitä että lataus oikeasti toimii, siksi selitin sitä tuossa varsin perusteellisesti (jonkun mielestä varmaan ihan turhaan). Ja niitä virtamittarin sulakkeita kannattaa olla muutama varalla koska tekevälle joskus sattuu...

-KpHr-
Sporttimies_500
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Kesä 2018 18:17

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Sporttimies_500 »

KpHr kirjoitti:Sporttimies_500:

No nyt kannattaa yrittää vaikkei tärppäiskään :-). Pahoittelen rautalankaselitystä jos osaat jo sujuvasti käyttää yleismittaria.

Oletan siis että sinulla on yleismittari. Puhuit myös DC-pihdistä joten enemmän kuin tarvittavat tarvittavat kamat taitaa löytyä. Sitten vaan hommiin:

*Mittaa akun navoista lepojännite laite sammuksissa. Oletan että on pahasti vajaa eli luokkaa esim. 11.0 VDC

*Päräytä laite käyntiin tavalla tai toisella (apukäynnistyskaapeleilla vaikka jos ei muuten)

*Mittaa akun napajännite laite käynnissä. Pitää olla huomattavasti yli 12 V , esimerkiksi 13,8 VDC.

**Ellei ole vaan pyörii siinä 12V tietämissä akku ei jostakin syystä lataudu ja vika todenäköisesti lataussäätimessa tai magneetossa. Tässä tapauksessa

***etulampun alta lataussäädin näkyviin, irroita siihen tuleva syöttö (mulla uudemmassa 3-napainen liitin jossa 3 keltaista johtoa), ja mitta lataussäätimelle tuleva AC-jännite jokaisesta johdosta aina kahteen muuhun (järjelliseti ajatellen tuosta taitaa tulla 3 eri mittausta). Kaikkien pitää näyttää tyhjäkäynnillä likimain samaa arvoa joka on noin 17VAC-kantturoissa. Nousee kun antaa hanaa. Jos näin niin staattori ehjä, muussa tapauksessa kaputt. Huomattava ettei mitata runkoa/akun miinusta vasten vaan tulevien 3 johdon väliltä, kätisyydellä ei ole väliä kun on AC.

***Jos lataussäätimelle tuleva AC oli kunnossa mittaa lataussäätimen lähtöjännite joka siis on tasajännitettä. (Itse liitin kannattaa pitää kiinni jolloin akku samalla kuormittaa säädintä ja mittari siis pitää vaihtaa DC-alueelle). Sieltä mustan ja punaisen välistä pitäisi löytyä mittariin reippaasti latausta aiheuttava tasajännitelukema, esim. 14 VDC. Jos taas näkyy joku 12V lukema joka tulee sieltä akulta päin niin lataussäädin rikki.

Mikäli lataus toimii eli napajännite huitsii 14V tuntumassa akku todellakin purkautuu itsekseen johonkin. Tarkempi syyni menee esim. seuraavasti: sammuta laite, ota virta-avainkin pois niin ja irrota jompikumpi akun navoista. (yleensä miinus-puolella on vähemmän irroiteltavaa). Kytke yleismittarisi mittaamaan DC-virtaa siihen navan ja liittimen väliin. (huomattava että monissa mittareissa pitää mittajohdot vaihtaa A- ja COM-liittimiin jotta virta tulee oikeasti mitatuksi.)
Esim. 20A alue on aluksi hyvä, näkee ainakin reipaat vuodot. Mikäli edellinen näytti liki nollaa voit vaihtaa pienemmälle alueelle, esim. 200 mA. (vaatii mahd. taas mittajohdot uusiin reikiin). Näppituntumalta sanoisin että pieni virta sieltä pitäisi löytyä, esim. joku 10 mA minkä ohjausboxi vie. Tässä lepovirran määrässä voisi joku asian täsmälleen tietävä vaikka vinkata, tuo arvioni on siis mutu.

Vuodon etsintä vie aikaa mutta järjestelmällisesti edeten se kyllä löytyy. Logiikka on se että irroitetaan esim. sulakekohtaisia piirejä yksi kerrallaan ja katsotaan milloin vuoto poistuu; tätä kautta edeten päästään yhä lähemmäksi vika-aluetta. Kytkentäkaavio helpottaa paljon joten se on syytä hommata.

Itse aloittaisin vuototutkimukset virtalukosta. Ensin kannattaa kuitenkin olla ehdottoman varma siitä että lataus oikeasti toimii, siksi selitin sitä tuossa varsin perusteellisesti (jonkun mielestä varmaan ihan turhaan). Ja niitä virtamittarin sulakkeita kannattaa olla muutama varalla koska tekevälle joskus sattuu...

-KpHr-
Hyvä! Jep, elektroniikasta on oppia ja jonkinverran kokemustakin, vaikka ne taidot onkin jäänyt vähän ruostumaan jo. Perushommat menee toki. Tökkäsin nyt laturiin kamppeen, ja otan huomenna nuo kehumani mittarit mukaan hommaan. Latausta en ole mitannut ja se pitääkin tehdä tosiaan ekana. Kytkiksiä ois mutta ennenkuin niin syvälle mennään, kokeillaan kalastella tosiaan jos ois joku nopea juttu. Teen vähän mittauksia ja palataan asiaan :) Pintapuolisesti tsekkailin johdot mitä ilman isompia avauksia näin, kaikki näyttää hyvältä mutta tosiaan hommaa labrataan vielä.
Sporttimies_500
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Kesä 2018 18:17

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Sporttimies_500 »

Jokohan tännekin kerkeisi päivittämään tilannetta. Ei se ollutkaan akun jännitteestä kiinni, eikä latauksesta. Polariksen diagnostiikan jännitemittari höpöttää ihan omiaan, näyttää luokkaa 1,5V liian vähän ja laskee jostain syystä silmissä. Kunnon Flukella mitattuna kaikki ok akussa ja latausta tulee. Eikä tuo Check Engine nyt ole enää tullut taas pitkään aikaan uudestaan....oisko se jo 10V. vanhan kamppeen pientä kiukuttelua, vaikka vähän ajettu onkin....pidetään hommaa silmällä....vaikka kohta taitaa talviuni kutsua. Kiitos kovasti tässä vaiheessa -KpHr-, ei ihan vielä päästy pullon ostoon mutta lähellä :)
Sporttimies_500 kirjoitti:
KpHr kirjoitti:Sporttimies_500:

No nyt kannattaa yrittää vaikkei tärppäiskään :-). Pahoittelen rautalankaselitystä jos osaat jo sujuvasti käyttää yleismittaria.

Oletan siis että sinulla on yleismittari. Puhuit myös DC-pihdistä joten enemmän kuin tarvittavat tarvittavat kamat taitaa löytyä. Sitten vaan hommiin:

*Mittaa akun navoista lepojännite laite sammuksissa. Oletan että on pahasti vajaa eli luokkaa esim. 11.0 VDC

*Päräytä laite käyntiin tavalla tai toisella (apukäynnistyskaapeleilla vaikka jos ei muuten)

*Mittaa akun napajännite laite käynnissä. Pitää olla huomattavasti yli 12 V , esimerkiksi 13,8 VDC.

**Ellei ole vaan pyörii siinä 12V tietämissä akku ei jostakin syystä lataudu ja vika todenäköisesti lataussäätimessa tai magneetossa. Tässä tapauksessa

***etulampun alta lataussäädin näkyviin, irroita siihen tuleva syöttö (mulla uudemmassa 3-napainen liitin jossa 3 keltaista johtoa), ja mitta lataussäätimelle tuleva AC-jännite jokaisesta johdosta aina kahteen muuhun (järjelliseti ajatellen tuosta taitaa tulla 3 eri mittausta). Kaikkien pitää näyttää tyhjäkäynnillä likimain samaa arvoa joka on noin 17VAC-kantturoissa. Nousee kun antaa hanaa. Jos näin niin staattori ehjä, muussa tapauksessa kaputt. Huomattava ettei mitata runkoa/akun miinusta vasten vaan tulevien 3 johdon väliltä, kätisyydellä ei ole väliä kun on AC.

***Jos lataussäätimelle tuleva AC oli kunnossa mittaa lataussäätimen lähtöjännite joka siis on tasajännitettä. (Itse liitin kannattaa pitää kiinni jolloin akku samalla kuormittaa säädintä ja mittari siis pitää vaihtaa DC-alueelle). Sieltä mustan ja punaisen välistä pitäisi löytyä mittariin reippaasti latausta aiheuttava tasajännitelukema, esim. 14 VDC. Jos taas näkyy joku 12V lukema joka tulee sieltä akulta päin niin lataussäädin rikki.

Mikäli lataus toimii eli napajännite huitsii 14V tuntumassa akku todellakin purkautuu itsekseen johonkin. Tarkempi syyni menee esim. seuraavasti: sammuta laite, ota virta-avainkin pois niin ja irrota jompikumpi akun navoista. (yleensä miinus-puolella on vähemmän irroiteltavaa). Kytke yleismittarisi mittaamaan DC-virtaa siihen navan ja liittimen väliin. (huomattava että monissa mittareissa pitää mittajohdot vaihtaa A- ja COM-liittimiin jotta virta tulee oikeasti mitatuksi.)
Esim. 20A alue on aluksi hyvä, näkee ainakin reipaat vuodot. Mikäli edellinen näytti liki nollaa voit vaihtaa pienemmälle alueelle, esim. 200 mA. (vaatii mahd. taas mittajohdot uusiin reikiin). Näppituntumalta sanoisin että pieni virta sieltä pitäisi löytyä, esim. joku 10 mA minkä ohjausboxi vie. Tässä lepovirran määrässä voisi joku asian täsmälleen tietävä vaikka vinkata, tuo arvioni on siis mutu.

Vuodon etsintä vie aikaa mutta järjestelmällisesti edeten se kyllä löytyy. Logiikka on se että irroitetaan esim. sulakekohtaisia piirejä yksi kerrallaan ja katsotaan milloin vuoto poistuu; tätä kautta edeten päästään yhä lähemmäksi vika-aluetta. Kytkentäkaavio helpottaa paljon joten se on syytä hommata.

Itse aloittaisin vuototutkimukset virtalukosta. Ensin kannattaa kuitenkin olla ehdottoman varma siitä että lataus oikeasti toimii, siksi selitin sitä tuossa varsin perusteellisesti (jonkun mielestä varmaan ihan turhaan). Ja niitä virtamittarin sulakkeita kannattaa olla muutama varalla koska tekevälle joskus sattuu...

-KpHr-
Hyvä! Jep, elektroniikasta on oppia ja jonkinverran kokemustakin, vaikka ne taidot onkin jäänyt vähän ruostumaan jo. Perushommat menee toki. Tökkäsin nyt laturiin kamppeen, ja otan huomenna nuo kehumani mittarit mukaan hommaan. Latausta en ole mitannut ja se pitääkin tehdä tosiaan ekana. Kytkiksiä ois mutta ennenkuin niin syvälle mennään, kokeillaan kalastella tosiaan jos ois joku nopea juttu. Teen vähän mittauksia ja palataan asiaan :) Pintapuolisesti tsekkailin johdot mitä ilman isompia avauksia näin, kaikki näyttää hyvältä mutta tosiaan hommaa labrataan vielä.
Vastaa Viestiin