Polaris XP1000 "vetelee"
Polaris XP1000 "vetelee"
Hei,
koitetaan hakea täältäkin apua kun alkaa keinot loppumaan. Eli, kyseessä Polaris Sportsman XP1000, 2015-mallinen traktorimönkijä. Ongelma on että noin 60km/h jälkeen alkaa laite tekemään omiaan, eli poukkoilee ja vetelee holtittomasti. Tunne on saman kaltainen kuin Rinconilla kurviin ajettaessa, kun ulompi etupyörä lähtee "kaatumaan" alle.
Etupäässä on välykset korjattu, eli on uudet laakerit, raidetangot + päät, sekä kaikki tarkastettu. Pientä välystä näissä on aina, mutta se ei vaikuttane asiaan. Edellinen mönkijä oli 2009 mallin XP850, joka oli aivan perkeleen vakaa ajettava yli 100km/h nopeuksissakin. Runkohan näissä on käytännössä sama, tukivarsissa ulkonäöllisiä eroja, mutta geometrian luulisi täsmäävän.
Kulmia olen kokeillut aina parin millin aurauksesta 2 cm haritukseen, tällä hetkellä 10mm haritusta (tehdasarvo 6-12mm). Välysten korjauksien myötä vetely on helpottunut, mutta vielä ollaan kaukana hyvästä.
Alla on uudet renkaat ja vanteet, eli niistäkään en lähtisi syytä hakemaan.
Luin että Canoissa olisi ohjaustehostimen "nollauksesta" apua, onko muilla kokemuksia tästä? Vai mistä pitäisi lähteä syytä hakemaan, auttakaa!
-Harri
koitetaan hakea täältäkin apua kun alkaa keinot loppumaan. Eli, kyseessä Polaris Sportsman XP1000, 2015-mallinen traktorimönkijä. Ongelma on että noin 60km/h jälkeen alkaa laite tekemään omiaan, eli poukkoilee ja vetelee holtittomasti. Tunne on saman kaltainen kuin Rinconilla kurviin ajettaessa, kun ulompi etupyörä lähtee "kaatumaan" alle.
Etupäässä on välykset korjattu, eli on uudet laakerit, raidetangot + päät, sekä kaikki tarkastettu. Pientä välystä näissä on aina, mutta se ei vaikuttane asiaan. Edellinen mönkijä oli 2009 mallin XP850, joka oli aivan perkeleen vakaa ajettava yli 100km/h nopeuksissakin. Runkohan näissä on käytännössä sama, tukivarsissa ulkonäöllisiä eroja, mutta geometrian luulisi täsmäävän.
Kulmia olen kokeillut aina parin millin aurauksesta 2 cm haritukseen, tällä hetkellä 10mm haritusta (tehdasarvo 6-12mm). Välysten korjauksien myötä vetely on helpottunut, mutta vielä ollaan kaukana hyvästä.
Alla on uudet renkaat ja vanteet, eli niistäkään en lähtisi syytä hakemaan.
Luin että Canoissa olisi ohjaustehostimen "nollauksesta" apua, onko muilla kokemuksia tästä? Vai mistä pitäisi lähteä syytä hakemaan, auttakaa!
-Harri
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 20:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: Polaris XP1000 "vetelee"
Minkälaiset rengaspaineet on käytössä? Jos kovin matalat niin voi sieltäkin antaa periksi
Re: Polaris XP1000 "vetelee"
0,8 - 1,0 bar
Re: Polaris XP1000 "vetelee"
Olen huomannut saman , ei ole välyksiä puslissa tai laakereissa ja ihan sama onko vakio pyörät alla tai 28 setti. Aurauskulmat on mulla aavistuksen harituksen puolella.Asfaltilla ajettaessa ongelma tulee eniten esiin.Ois kiva tietää mistä etsiä vikaa tuohon "vetelyyn"?
Re: Polaris XP1000 "vetelee"
Aloitetaan sillä, että en ole asiantuntija. Camber kulma (eli pystykallistus) on kuitenkin usein merkityksellinen kun puhutaan stabiiliudesta. Ymmärtääkseni ainakin automaailmassa vakioasetukset ovat tyypillisesti positiivisen puolella (yläreuna renkaasta ulompana). Tuo asetus on keventää ohjausta yhdessä ohjausakselin pystykallistuman kanssa (akselin yläosa on keskemmällä mönkijää, kuin alaosa). Veikkaisin, että keveyttä maastoon on haettu liikaakin. Epäilen, että ohjausakselin kallistusta ei pysty säätämään, joten koittaisin laittaa Camberin negatiiviselle ja selvittää auttaako se. Minulla on sellainen hytinä, että ohjausakselin kallistus on isompi merkitykseltään, eli vaikka ongelma olisi tuossa, pelkkä renkaan Camberin muutos ei välttämättä korjaa asiaa.
Tässä pari Youtubea asiasta:
https://www.youtube.com/watch?v=jSFmUmVWBp0&t=13s
https://www.youtube.com/watch?v=IUcZ63u ... 397E1AF108
Tässä pari Youtubea asiasta:
https://www.youtube.com/watch?v=jSFmUmVWBp0&t=13s
https://www.youtube.com/watch?v=IUcZ63u ... 397E1AF108
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Polaris XP1000 "vetelee"
Kysyjän laitteessa ei taida olla muuta kuin aurauksen säätö.
Tarkasta kaikkien pyörien välykset sekä ohjauksen välykset. Jos takapyörän navan puslat on väljät pääsee takapyörä ohjaamaan konetta holtittomasti. Nämä on usein välykselliset. Edessä pallonivelet on usein välykselliset.
Tarkasta kaikkien pyörien välykset sekä ohjauksen välykset. Jos takapyörän navan puslat on väljät pääsee takapyörä ohjaamaan konetta holtittomasti. Nämä on usein välykselliset. Edessä pallonivelet on usein välykselliset.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
- vinssi
- 6WD
- Viestit: 454
- Liittynyt: 11 Joulu 2009 10:17
- Mönkijä:: Sportsman XP1000 S 2023
- Paikkakunta: Rajamäki
Re: Polaris XP1000 "vetelee"
Haritusta vaan 5mm niin ei vetele
exät:SP800-08, XP850EPS BigGun-10,XP850EPS Forest-11, 1000 Xxc Renegade-12, Scrambler 850 HO EPS-13.RZR 800S EUT-13,Polaris Scrambler xp 1000 2014, Polaris Sporsman Super Atv MONSTER 2015, Polaris XP 1000 Scrambler -16, Polaris RZR Turbo -17
Re: Polaris XP1000 "vetelee"
On kokeiltu 5mm haritustakin, ei vaikutusta.
Tänään hain kangen polyamidia, eli"nylonia". Viikonloppuna sorvaan uudet puslat tukivarsiin niin saa kaikki välykset pois, toivottavasti vetely loppuu.
Tänään hain kangen polyamidia, eli"nylonia". Viikonloppuna sorvaan uudet puslat tukivarsiin niin saa kaikki välykset pois, toivottavasti vetely loppuu.
Re: Polaris XP1000 "vetelee"
Minulla rekussa heittelehtiminen loppu kun laitoin lyhemmät iskarit taakse. 25mm lyhempi auttoi eturenkaitten "etujätön" lisääntymiseen kun jarrutuksessa oli kait jo "takajättönä"
Sama asia kun polkupyärällä ajaa tanko taaksepäin käännettynä.
Mahtaisko toimia polariksessa?

Mahtaisko toimia polariksessa?
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
- vinssi
- 6WD
- Viestit: 454
- Liittynyt: 11 Joulu 2009 10:17
- Mönkijä:: Sportsman XP1000 S 2023
- Paikkakunta: Rajamäki
Re: Polaris XP1000 "vetelee"
harvakseltaan täällä viestiketjuja kurkkailen, toivottavasti ei tule liian myöhään mutta nyt jos ei haritus auta niin päivittäisin ohjaustehostimen softan. Kokemuksesta voin sanoa että takapäässä saa olla aika isot välykset ennekuin vaikuttaa ohjaustuntumaan.
exät:SP800-08, XP850EPS BigGun-10,XP850EPS Forest-11, 1000 Xxc Renegade-12, Scrambler 850 HO EPS-13.RZR 800S EUT-13,Polaris Scrambler xp 1000 2014, Polaris Sporsman Super Atv MONSTER 2015, Polaris XP 1000 Scrambler -16, Polaris RZR Turbo -17
Re: Polaris XP1000 "vetelee"
laita jäykisteet etujousiin, polarikset on vähän löysiä keulasta.
“Unnatural work produces too much stress.”
Re: Polaris XP1000 "vetelee"
Ongelma ratkaistu.
Syitä oli useampia:
1. Takana tukivarsien ulommat puslat väljiä, uudet sorvattu nylonista.
2. Etujousia kiristetty pari napsua.
3. Ebaysta tilaamat pyörän laakerit väärän mittaisia. Ulkokehä kuuluu olla 72,08mm, näissä oli 72,00mm. Muutoin mitat vastasi alkuperäistä. Nämä meni syksyllä asennettaessa kevyesti painamalla, laitoin liimalla kiinni, joka ei kuitenkaan pitänyt. Nyt laakeri pääsi elämään. Onneksi navat olivat mitoissaan, eli suurempaa vahinkoa kuin 90€ kustannukset + ylimääräistä työtä ei tullut. Kannattaa varoa noita Ebayn myyjiä, joku jenkkipoika keksiny että noitahan voi myydä Polleen kun mitat ovat lähes oikein.
Äsken testasin, 120km/h nopeudessa kulki luotisuoraan, ei vedellyt mihinkään. Huonommalla kylätiellä jossa asfaltissa 10cm uria ym, niin tottakai vähän vetelee, mutta se johtuu ajoradasta.
Kiitokset vinkeistä!
- Harri
Syitä oli useampia:
1. Takana tukivarsien ulommat puslat väljiä, uudet sorvattu nylonista.
2. Etujousia kiristetty pari napsua.
3. Ebaysta tilaamat pyörän laakerit väärän mittaisia. Ulkokehä kuuluu olla 72,08mm, näissä oli 72,00mm. Muutoin mitat vastasi alkuperäistä. Nämä meni syksyllä asennettaessa kevyesti painamalla, laitoin liimalla kiinni, joka ei kuitenkaan pitänyt. Nyt laakeri pääsi elämään. Onneksi navat olivat mitoissaan, eli suurempaa vahinkoa kuin 90€ kustannukset + ylimääräistä työtä ei tullut. Kannattaa varoa noita Ebayn myyjiä, joku jenkkipoika keksiny että noitahan voi myydä Polleen kun mitat ovat lähes oikein.
Äsken testasin, 120km/h nopeudessa kulki luotisuoraan, ei vedellyt mihinkään. Huonommalla kylätiellä jossa asfaltissa 10cm uria ym, niin tottakai vähän vetelee, mutta se johtuu ajoradasta.
Kiitokset vinkeistä!
- Harri