Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Otra kirjoitti:Ledeiksi kannattaa ehdottomasti valita jäähdytysnauhalliset, ei puhallinmallia.
Itse laitoin kiinteällä alumiinijäähdyttimellä ilman puhallinta olevat ledit. Kyllä näitä vaihtoehtoja alkaa löytyä. Yleistäen passiivijäähdytys on pakollinen, ja kannattaa pitää ne kohtuu puhtaana.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Sporttimies_500
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Kesä 2018 18:17

Re: Outoa käyntiohjelmaa Sportsman 500 -08

Viesti Kirjoittaja Sporttimies_500 »

Sporttimies_500 kirjoitti:Voihan voihan...näyttäisi olevan piilevä, silloin tällöin ilmenevä vika Pollessa. Eli laite on Sportsman 500 X2 H.O. EFI 2008, TL-malli, ajettu vajaa 200h ja kaikki huollot tehty aina Polariksen huollossa.

Toimii nätisti muuten mutta nyt on alkanut tulemaan useammin aina startatessa check engine valoa ja saattaa hieman huonosti pyörähtää käyntiin. Kaasua ja homma tasaantuu. Ajaminen sujuu normaalisti...mutta kun tulet vaikka liikennevaloihin...saattaa sammahtaa. Lähtee kyllä heti taas käyntiin - tai jos pidät kierroksia päällä, ei toki sammu. Tämä oikuttelu tuntuu kuin ilmenisi aina kun Polle "herää väärällä jalalla" eli antaa tuon check enginen startissa. Välissä saattaa olla useita ihan normaaleja käynnistyksiä ja pelaa hienosti myös pysähdyksissä. Tähän ongelmaan tuli aikoinaan ostettua 30Ah Motobatt (vuoden vanha) ja olen sitä älylaturilla lataillut kokeeksi täyteen, ei tuntunut vaikuttavan ongelmaan, täynnä on akku. Äsken teki taas, lähdin kotoa ja starttasi kylmänä ihan ok. Ajelin tuohon kahvipaikalle muutaman kilometrin, hyvin pelasi. Siinä reilu puoli tuntia pysähdys...lähdin taas liikkeelle, ja vilauttaa check engineä startissa, kierrokset kummasti ryntäyttää ja huomaa heti että jahas, sitä lähdettiin taas tälle linjalle - heti ekoissa valoissa meinaa sammua. Pidän kierroksilla koneen käynnissä, ajan kylällä lenkin, joka valoissa sama homma, yksissä jo sammuukin. Ajossa jotenkin tuntuu että kun kaasun vapauttaa....kestää normaalia kauemmin ennenkuin moottorijarrutus iskee? Ihan kuin jotenkin kantaisi tuo kaasuvipu...mitenkäs tämä kuolleen miehen kytkin toimii? Sitä kai kerran ainakin säätivät huollossa kun yritettiin vikamuistia lukea. Nämä oikuttelut ei ole vielä vikamuistiin jäänyt, kokeilin tuossa katsoa nekin äsken läpi. Juhannuksena teki samaa, ajoin silloin pidemmän lenkin ja pelasi matka-ajossa ok ja myös sen jälkeen....taas jälleen kerran kerkesi olla normaaleja startteja vaikka kuinka ja eikun vaan sitten vielä iskee nurkan takaa tämä kummittelu :)

Antaapa nyt olla tuossa ja pitää alkaa soittelemaan varmaan huoltoon...vai oisko ideoita mitä tsekkailla?
Sain nyt huollosta tietoa että latausjännite on liian korkea....ja säädin ois sitten nätit vajaa 600eur + asennus....huh. Jotenkin tuntuu...että oiskohan tuo siinä vika. Ja eikö tuollaista kikkaretta löytyisi vanhukseen jo halvemmalla....:(

Lisäys: Jotenkin arvelutti tuo jännitehomma. Kunnon Flukella kattelin akun, 13.2V on napajännite. Tyhjäkäynnillä tulee kakkua laturilta 14.2...14.3V. Sitten kun kierroksia kunnolla, n. 14.6---14.7V. Eikä siitä mene kyllä yli vaikka kuinka huudatin. Käytelin sammuksissa ja mittailin uudestaan...Annoin seista aikansa ja napajännite sama. Otin mittaukset suoraan akun navoista. Ei kyllä taida olla jännitteensäädin...ja luulisi että silloin tuo vika olisi kokoajan päällä muutenkin. Eikai se auta kuin ns. kovaa ajua ja ootella mistä se kilahtaa kokonaan :) Tänäänkin ajelin huollosta pois ja kylillä ihan normaalisti...

Ja jännitteensäätimiä saa sitten muualtakin, tarvikkeena vaikka väittivät ettei saa, hintaluokka 40...140eur.
MTL1
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Joulu 2015 17:53
Mönkijä:: polaris t3
Paikkakunta: lpr

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja MTL1 »

Polle 500 efi 2010 rupes sammuilee ja paheni vaan,syyksi paljastui tukkeutunut ruiskusuodin.
eli bensapaine oli huono.
marmorilla ois ollu 59,90e
motonetissa 11.90e
150 h ajettu
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Ei ole kerenny tutkiskella, mutta tyhjäkäynnillä alkaa kierrokset vaellella ja vikakoodia pukkaa. Throttle stuck errorria... ei vaan kuitenkaan jumita vaijerit. Epäilyksessä TPS säätö...
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Vesku U
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Loka 2008 22:57

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Vesku U »

Näyttö pimenee 15 sekunnissa. Moottori lähtee kyllä käyntiin mutta sammuu 15 sekunnin päästä. Uusi akku ja solenoidi tarkistettu sen jälkeen ongelma alkoi. Näyttöön ei tule virheilmoitusta. Edit. Vika löytyi. Kaksi itselaittamaa sulaketta oli hapettunut ja mustunut . Uudet sulakkeet ja pintojen puhdistus, niin kone toimii moitteettomasti.
Polaris Sportman 500 HO 2004
Pelai65
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Elo 2019 21:06

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Pelai65 »

Polaris on ruvennut temppuilemaan

Kun laittaa normaalisti virrat päälle avaimesta, kuuluu ensin sirinää ja sitten voi startata. nyt kun kääntää avaimesta,ei kuulu mitään eikä starttaa... mutta kun liikuttelee mönkkäriharrastajille edes takaisin alkaa polle taas sinistä ja käynnistyy.

Laitoin Crc:tä liittimeen joka on vaihteistossa... ei muutosta. Mitä etsiä?
Avatar
Otra
6WD
Viestit: 675
Liittynyt: 08 Syys 2008 20:50
Mönkijä:: Polaris RZR 800 Turbo
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Otra »

Starttaako mut ei käynnisty vai ei edes starttaa?
Polaris RZR 800 Turbo -08

EX: Polaris Sportsman 800 EFI -05 TL
EX: Can-Am Renegade 800R EFI X xc -10 TL
EX: Polaris Sportsman 500 H.O. -08
Joitain kuvituksia.
Myös joitain videoita.
Pelai65
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Elo 2019 21:06

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Pelai65 »

Virrat tulee päälle... ei sirise... ei starttaa. Siis ei pyöritä strarttia...

Luulin että kuvittelee että on vaihde päällä. Mutta tarkastin liitoksen vaihteiston luota.. ei auttanut.
jallu63
4WD
Viestit: 196
Liittynyt: 17 Marras 2009 17:49
Mönkijä:: Cf Moto 450 T3
Paikkakunta: Nastola

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jallu63 »

Arvailua. Sirinän pitää bensapumppu. Jos efi paineeton, ei starttaa. Tarkista bensapumpun sulake ja johdinliitokset. Virtalukkokin voi temppuilla
Avatar
Otra
6WD
Viestit: 675
Liittynyt: 08 Syys 2008 20:50
Mönkijä:: Polaris RZR 800 Turbo
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Otra »

Voihan se olla että bensapumppu on rikki jos ei efi kerta anna startata ilman painetta. RZR:ään just pumpun vaihdoin.
Polaris RZR 800 Turbo -08

EX: Polaris Sportsman 800 EFI -05 TL
EX: Can-Am Renegade 800R EFI X xc -10 TL
EX: Polaris Sportsman 500 H.O. -08
Joitain kuvituksia.
Myös joitain videoita.
Pelai65
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Elo 2019 21:06

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Pelai65 »

Mutta jos vaihteistoa liikuttelee tai heiluttaa koko mönkijää ja laittaa virrat uudelleen päälle niin alkaa taas toimimaan..

Eli minusta viittaa tunnistin (vaihde) tä sähkö ongelmaan... mutta mitä testata ja miten.

Vaihteiston kyljessä on sähköjohto ja liitin. Saako vaihteiston Tunnistimen irti ja tarkastettua?.
jallu63
4WD
Viestit: 196
Liittynyt: 17 Marras 2009 17:49
Mönkijä:: Cf Moto 450 T3
Paikkakunta: Nastola

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jallu63 »

Voisitko hieman täsmentää mikä polariksen malli ja minkä ikäinen vehje on kyseessä? Helpottaisi miettimistä kun tietäisi mistä laitteesta on kyse.
MTL1
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Joulu 2015 17:53
Mönkijä:: polaris t3
Paikkakunta: lpr

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja MTL1 »

tyhjäkäyntisäädin(iac) pitää sirisevän äänen,bensabumppu lähinnä surisevan (EFI) :D
Pelai65
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Elo 2019 21:06

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Pelai65 »

Eli kyseessä on polaris Sportsman 500 forest Efi noin 9 v vanha!

Juu sieltä kuuluu vähän kahdenlaista ääntä... varmaan bensapumppu ja Ruisku aina kun virta laitetaan päälle. Mutta ongelma on että samoin kuin jos on vaihde päällä ei ala surista vaikka virran laittaa päälle.

Siellä vaihteistossa vaihdevivun yl'puolellaon musta muovinen osa johon menee virtajohto... onko siellä joku anturi joka lukee vaihteen asentoa... saako sen avattua ja tarkistettua??? Mitä muuta voisi tehdä?
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Vaihdelaatikon kyljessä oleva on todennäköisesti nopeusanturi. Laatikon päällä oleva musta murkula on vaihteiston asentotunnistin. Ei puretavissa kotikonstein. Helppo vaihtaa.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Vastaa Viestiin