Akku kiinni vai ei mönkijässä talven yli?
Akku kiinni vai ei mönkijässä talven yli?
Vaihdoin Polaris Sportsman 570 EFI EPS T3a (vm. 2014) -mönkijään Motobatt 16 Ah:n AGM-akun.
Mönkijä on mökkikäytössä. Jos otan akun pois mönkijästä enintään 10 kuukauden ajaksi (talveksi) niin vaikuttaako se mitenkään mönkijän asetuksiin tai käynnistymiseen talven jälkeen?
Esim. häviääkö tunti-/km-lukemat, ruiskun ohjelma-asetukset tms.?
Sen huomasin että kello nollautuu kun käyttää akkua irti pari tuntia, mutta tuo ei haittaa jos se ei vaikuta pidemmän päälle mihinkään muuhun.
Entä uskaltaako/voiko akkua pitää ylläpitolatauksessa mönkijään kytkettynä koko talven ajan?
Tosin nykyinen käytössä oleva Benton BX-1 -älylaturi ei jatka latausta, jos tulee sähkökatko.
Benton BX-1 -älylaturin ohjekirjan suositukset eri akuille:
1. moottoripyörän kuva; 14,4V/0,8A; alle 14 Ah akut
2. auton kuva; 14,4V/3,6A; avoimet akut, MF- ja useimmat GEL-akut
3. lumihiutaleen kuva; 14,7V/3,6A; useimmat AGM-akut, mm. Optima, Maxxima jne.; lisäksi soveltuu lataamiseen pakkasella
Eli vissiin kesäisinkin pitää käyttää lumihiutale-tilaa jos latailee AGM-akkua?
Mönkijä on mökkikäytössä. Jos otan akun pois mönkijästä enintään 10 kuukauden ajaksi (talveksi) niin vaikuttaako se mitenkään mönkijän asetuksiin tai käynnistymiseen talven jälkeen?
Esim. häviääkö tunti-/km-lukemat, ruiskun ohjelma-asetukset tms.?
Sen huomasin että kello nollautuu kun käyttää akkua irti pari tuntia, mutta tuo ei haittaa jos se ei vaikuta pidemmän päälle mihinkään muuhun.
Entä uskaltaako/voiko akkua pitää ylläpitolatauksessa mönkijään kytkettynä koko talven ajan?
Tosin nykyinen käytössä oleva Benton BX-1 -älylaturi ei jatka latausta, jos tulee sähkökatko.
Benton BX-1 -älylaturin ohjekirjan suositukset eri akuille:
1. moottoripyörän kuva; 14,4V/0,8A; alle 14 Ah akut
2. auton kuva; 14,4V/3,6A; avoimet akut, MF- ja useimmat GEL-akut
3. lumihiutaleen kuva; 14,7V/3,6A; useimmat AGM-akut, mm. Optima, Maxxima jne.; lisäksi soveltuu lataamiseen pakkasella
Eli vissiin kesäisinkin pitää käyttää lumihiutale-tilaa jos latailee AGM-akkua?
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Akku kiinni vai ei mönkijässä talven yli?
Akku irti häviää kellonaika, ei muuta haittaa.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
- Sandman1
- 6WD
- Viestit: 411
- Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
- Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
- Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna
Re: Akku kiinni vai ei mönkijässä talven yli?
Joo lumihiutaletoiminto nostaa latausjännitettä ja AGM vaatii huikan korkeempaa latautuakseen kunnolla.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Re: Akku kiinni vai ei mönkijässä talven yli?
En pitäisi laturissa koko talvea. Kerran tai kaksi täyteenlatausta talvessa on riittänyt. Akkukengän voi ottaa irti jos epäilee purkavan.
Re: Akku kiinni vai ei mönkijässä talven yli?
Minä olen kyllä pitänyt akun kiinni mönkkärissä koko talven. Mönkkäri on kylmässä ja kuivassa tallissa. Lataan akkua muutaman kerran talvessa CTEK MXS 5.0 älylaturilla. En pidä laturia jatkuvasti kiinni kuitenkaan. Ajelen myös mönkälläni talvella, joten akku pysyy latingissa. Minulla on myös pieni akkutesteri, joka liitetään akun napoihin hauenleuoilla ja testeri näyttää akun varaustilan. Jos testeri on kiinni myös moottorin käydessä, niin se testaa lisäksi, että lataus toimii ok. 

Niin kauan, kun ilmassa on pyöriä, moottori, katteita ym. tavaraa on myös toivoa.
-
- 3WD
- Viestit: 98
- Liittynyt: 08 Tammi 2018 12:09
Re: Akku kiinni vai ei mönkijässä talven yli?
Akku kytketään irti sähköjärjestelmästä. Aina löytyy joku virtasyöppö, esim kello. Mönkijän akku varaa kovin vähän virtaa, joten kaikki virrankulutus on tärkeää saada pois. Älylaturilla lataus vähintään 1-2kk välein täyteen. Jos haluaa hifistellä, akun varastointi mielelään tasaisessa lämpötilassa muutaman miinusasteen lämpötilassa.
Itse otan moottoripyörästä akun kylmään varastoon ja lataan kerran kuussa yön yli älylaturilla.
Tyossa yksi polle oli kesän vaihtorivissä liikkeen pihassa. Paikallaan oli motobatt akku. Olipa mennyt akku tyhjäksi, eikä ottanut varausta ollenkaan vastaan. Oli mönkijä seissyt kesän yli n. 5kk akku kytkettynä mönkijän sähköjärjestelmään.
Itse otan moottoripyörästä akun kylmään varastoon ja lataan kerran kuussa yön yli älylaturilla.
Tyossa yksi polle oli kesän vaihtorivissä liikkeen pihassa. Paikallaan oli motobatt akku. Olipa mennyt akku tyhjäksi, eikä ottanut varausta ollenkaan vastaan. Oli mönkijä seissyt kesän yli n. 5kk akku kytkettynä mönkijän sähköjärjestelmään.
Polaris Sportsman 570 T3B vm-17
Ex. Polaris Sportsman 570 eps traktori vm-15
Ex. Polaris Sportsman 570 eps traktori vm-15
Re: Akku kiinni vai ei mönkijässä talven yli?
Niin, varmasti akun irrottaminen on kannatettava juttu, jos mönkässä todella on jokin, joka syö virtaa. Kello se tuskin on, koska kellot yleensä kuluttavat vain muutamia mikroamppeereja. Pahimmat kuluttajat ovat huonot ja hapettuneet kaapeliliitokset ja itse kaapelit, sekä kytkimet ja niissä voi olla isojakin vuotovirtoja. Lisäksi akun ikäkin vaikuttaa paljon ja vanhahko akku purkautuu nopeammin itsestään, kuin uusi. Silloin akun irrotus on välttämätöntä. Minun mönkässäni on peräti 30 Ah akku, joten ihan hetkessä ei tyhjene. Minulla on riittänyt lataus älylaturilla muutaman kerran talvessa ja varaustilan tarkistus testerillä, mutta kukin tehköön tietenkin, kuten parhaaksi näkee. 

Niin kauan, kun ilmassa on pyöriä, moottori, katteita ym. tavaraa on myös toivoa.
Re: Akku kiinni vai ei mönkijässä talven yli?
Ja kun nämä on työkoneita niin eipä siitä haittaa ole jos laittaa päävirtakatkaisijan, jammuun sellaisen asentelin kun ei uusikaan akku pitäny virtoja edes kesällä kahta viikkoa.
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Akku kiinni vai ei mönkijässä talven yli?
Jos itselläni olisi tuollainen tilanne että kone pitää jättää talvehtimaan mökille jättäisin koneen ylläpitolaturiin joka toipuu itsekseen sähkökatkosta. Omani on mallia "tokmanni" (en muista merkkiä) ja käyttäytyy juurikin noin itsetoipuvasti.
Pistorasiaan laittaisin lisäksi esim. tuollaisen viikkokellon
https://kauppa.pkst.fi/Theben-Timer-7d-viikko
josta esim. 1 napsu alas jolloin viikkoa kohti tulisi jotakuinkin 2h latausta. Eiköhän se tuon varassa elelisi.
-KpHr-
Pistorasiaan laittaisin lisäksi esim. tuollaisen viikkokellon
https://kauppa.pkst.fi/Theben-Timer-7d-viikko
josta esim. 1 napsu alas jolloin viikkoa kohti tulisi jotakuinkin 2h latausta. Eiköhän se tuon varassa elelisi.
-KpHr-