Sportsman 500 H.o vm-10 Öljysäiliön räjähdys

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Jafe
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Joulu 2019 14:02

Sportsman 500 H.o vm-10 Öljysäiliön räjähdys

Viesti Kirjoittaja Jafe »

Morjens kaikille.
Sattuipa sitten tuommonen tapaturma että öljysäiliö otti ja räjähti. Eli säiliön kyljestä kämmenen kokonen pala pois ja öljyt pihalle.
Mutta mutta mikä tuon aiheutti? Vanhoista viesteistä haeskelin mutta en viisaammaksi tullut...säiliöitä kyllä oli hajonnut muillakin.

Tuossa nuita letkuja tutkiskellu mitkä systeemiin liittyy.. Säiliön ylälaidasta takaa lähtee letku suoraan ilmanputsarin koteloon oikealta puolelta tankkia kiertäen. Se ei ole tukossa.
Toiset kaksi letkuahan (alhaalta ja keskeltä) menee nähtävästi öljypumppuun eli tulo ja meno-letkut.
Ja onko tuossa öljypumppuun menevien letkujen vieressä (öljypumpussa) kans joku ilmaletku joka menee myös ilmanputsarin koteloon vasemmalle puolelle.
Siinä letkun välissä myös joku "suodatin" jossa suunta nuoli putsarin koteloon päin, mutta ilma kyllä virtaa irti käytetyssä suodattimessa molempiin suuntiin. Kuuluisiko tehdä näin?

Tuolta lueskelin että huohotin jäätyy. Missä tuo huohotin on? Tai siis meinaan että mistä kohti systeemiä tuo jäätyy?
Avusta kiittäen jos joku asiasta tietäisi.
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Sportsman 500 H.o vm-10 Öljysäiliön räjähdys

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Jos öljyn joukossa on vettä se voi jäätyä säiliön yläreunassa olevaan noin 5mm reikään. Kun reikä ummessa paine kasvaa ja säiliö räjähtää. Suositellaan öljyn vaihtamista ennen pakkaskautta jos joutuu pakkasesta käynnistelemään. Usein öljyä pois laskettaessa tulee ensin pari ruokalusikallista vettä.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Sportsman 500 H.o vm-10 Öljysäiliön räjähdys

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Tai huohotin jäätynyt kannen yläpuolelta. --> öljytilan paine kasvaa hallitsemattomasti, ja etsii heikoimman kohdan tulla ulos.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Sportsman 500 H.o vm-10 Öljysäiliön räjähdys

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Sandman1 kirjoitti:Tai huohotin jäätynyt kannen yläpuolelta. --> öljytilan paine kasvaa hallitsemattomasti, ja etsii heikoimman kohdan tulla ulos.
Tässä on erillinen säiliö, kuivasumppukone.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Jafe
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Joulu 2019 14:02

Re: Sportsman 500 H.o vm-10 Öljysäiliön räjähdys

Viesti Kirjoittaja Jafe »

Oisko tuossa nyt sitten ollu tuo säiliön yläreunasta lähtevä letku jäätyny tukkoon? Käytin sen irti ilmanputsarin kotelosta ja puhalsin öljysäiliöön päin niin ei ainakaan tuntunut että ois tukossa. Tiiä sitte jos sieltä vaan jää irtosi ja tipahti säiliöön?

On muuten hyvän hintanen uus säiliö... 335€
Käytetty sattu onneksi löytymään vähän edukkaammin :)
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Sportsman 500 H.o vm-10 Öljysäiliön räjähdys

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Se letku tuskin jäätyy mutta säiliössä on vain pieni reikä siinä nipassa johon letku tulee. Eikö se pelkän säiliön hinta ole ennemminkin 240€.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Jafe
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Joulu 2019 14:02

Re: Sportsman 500 H.o vm-10 Öljysäiliön räjähdys

Viesti Kirjoittaja Jafe »

Juu, ”uus” käytetty säiliö paikoillaan ja kone käy. Kyllä se varmaankin on jäätynyt se säiliössä oleva nippa, letkussakin näkyi olevan se ylipaine viilto tehtynä joten ei se letku oo voinutkaan jäätyä.
Tullu tosiaan aina keväisin nuo öljyt vaiheltua. Pitää vissiin siirtää huollon teko syksyyn ettei kerkiäis niin vettä kertyä öljyn sekaan talveksi.

Uuden säiliön hinta maanantaina kysytty Oulussa tarvikekeskukselta. 334,80€ josta muutema prosentti alennusta.
Saattaapi toki jostain saada halvemmallakin?
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Sportsman 500 H.o vm-10 Öljysäiliön räjähdys

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Tuommosen sumpun nyt pellepeloton rakentaa vaikka voipurkista... no ei nyt välttämättä ihan, mutta eipä luulis vaikea olevan etsiskellä jotain alupönttöä sopivilla letkukaroilla tai teetättää sopiva.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Brummbär
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 19 Elo 2008 18:47
Paikkakunta: Espoo. CF-Moto C-Force 800 T3

Re: Sportsman 500 H.o vm-10 Öljysäiliön räjähdys

Viesti Kirjoittaja Brummbär »

En ole aiemmin tiennytkään, että mönkijöissäkin on kuivasumppukoneita. :shock: Ei liene kovin tavallista, kun en ole asiaan törmännyt. Mitä etua, tai miksi kuivasumppukone? Sehän on kalliimpi valmistaakin. Kuulin, että prätkissäkään ei olisi HD:a lukuunottamatta. :-k Omassa CF-Motossani on märkäsumppuvoitelu.
Niin kauan, kun ilmassa on pyöriä, moottori, katteita ym. tavaraa on myös toivoa.
Mepi
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 15 Syys 2011 07:12
Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
Paikkakunta: Satakunta

Re: Sportsman 500 H.o vm-10 Öljysäiliön räjähdys

Viesti Kirjoittaja Mepi »

Sportsman 500 EFI EUT 2012
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Sportsman 500 H.o vm-10 Öljysäiliön räjähdys

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Ennen vanhaan kun prätkissäkin oli erillinen vaihteisto oli kuivasumppu normihomma (ehkä on HD:ssä vieläkin :p ). Moottorin lohkoihin ei tarvittu rakentaa öljytilaa. Japsit aloitti samaan lohkoon vaihteistojen rakentamisen ja silloin pystyttiin käyttämään samaa öljytilaa. Kilpakoneissa vieläkin yleinen. Voitelu varmempaa eri tilanteissa eikä öljyn jäähdytys ole ongelma. Märkäsumppukoneissa joudutaan yleisesti erilaisten loiskelevyjen käyttöön kilpakäytössä ettei imu haukkaa ilmaa.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Vastaa Viestiin