RZR turboa ikäkriisiin.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
zinqers
3WD
Viestit: 97
Liittynyt: 13 Helmi 2011 17:01
Mönkijä:: Outi
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa, NURMOO

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja zinqers »

Happe kirjoitti:Ei se katin poistaminenkaan mahdottomia auta, kuva tältä päivältä kun hiukan päästelin enskapolulla. Joku viisas voisi kertoa miten tuon saisi jäähtymään.. Itellä tuli mieleen että saisikohan joku ohjelmointi guru tehtyä sellaisen että edes loppuvaiheessa saisi koneen tosi rikkaalle, niin jäähtyisi edes sammutuskuntoon.
Legndsissä kuulemma jäähdytyskierroksella ajetaan ryyppy päällä jotta jäähtyy hyvin.

Kuva
Ohhoh, kylläpäs se hönkii lämpööstä.. Vaatii kyllä erittäin reilua jäläkikäyttöä ja ekana tuloo mieleen jotta kuinkahan nasahtaa kun veteen ajaa :?
Onko moottorinohjaukselle tehty mitään? Olisiko hyvä lisätä sopan saantia? Onko näissä samaa ominaisuutta, kuin esim Canoissa jotta tahtovat tehtaan jäljiltä käyrä laihalla?

Hieno ja mielenkiintoonen projekti! =D>
WestCoastATV
Can-Am Outlander 1000XXC
@kannasto
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCvGPjz ... subscriber
Happe
3WD
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Touko 2011 10:30
Mönkijä:: RZR 800
Paikkakunta: Ulvila

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Happe »

Joo vaatii todella pitkään käydä että punahehku laskee, ei tahdo 10min riittää, olenkin tehnyt niin että sammutan pieneksi hetkeksi ja käynnistän uudelleen. Todella rasittava jos haluaisi käydä vaikka mönkällä kaupassa, se kun vetää punaseksi vaikka ajelisi ihan nätisti. Voi olla että tuo turbo on tehty pieneksi että toimisi jo matalilla kierroksilla ja siksi vetää itsenä noin kuumaksi.
Ohjelma on kyllä tuunattu, mutta ei minun toimesta joten ihan tarkkaan en tiedä mitä on tehty. Jenkki foorumeita kun lukee niin näyttäisi olevan sama juttu sielläkin kaikissa vehkeissä.
Onneksi tuo on suht ylhäällä ja itseä ilettää jos perse kastuu niin ei ole ainakaan vielä päätynyt veden alle, Oskuhe tuossa edellä kirjoittikin että oli mennyt turbon lohko halki, olisiko saanut pika jäähdytyksen.
Jos ihan mesässä möyrytään niin ei juuri hehku, siellä on kuitenkin aina joku rähmällään ojassa niin puolet ajasta menee tyhjäkäynnillä :)
Avatar
zinqers
3WD
Viestit: 97
Liittynyt: 13 Helmi 2011 17:01
Mönkijä:: Outi
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa, NURMOO

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja zinqers »

Niin justiin, jotta lämpiää jo ihan maantieajelussa punahehkuun asti.. :-k
Lähtisin kyllä lisäämään sopan saantia. Voi toki olla jotta kyseessä on mainitsemasi "liian pieni" turbo, jotta pakopaineet ja lämpö nousee koviksi.
Sekä jos hyrrän sijaanti on sellaases paikkaa jottei pääse oikiastaan jäähtymään.

Sama tuli myös mieleen erellämainitussa halkeamis tapauksessa jotta oliskahan vähä jähtyny liika hätäseen..

Omassa canamissa oli perinteisesti lämpöongelmia tai ei varsinaisesti muuta, mutta sai peljätä maastopaloja esim. Raajärvellä kun on ajeltu.
Laitoin K&N -ilmansuodattimen, RJWC : n läpivirtaavan vaimentimen ja Dynojetin PowerCommanderin. Ajettiin sinne ns. "putkisto/ilmansuodattimen vaihto" -kartta ja polttoaineen saantia lisättiin vielä hieman sekä muokattiin karttoja.
Penkissä ei ole käyty, eikä ole mitään tehoja haettu vaan ainoastaan koneen käymistä viileämpänä.
Tavoitteisiin päästiin. Flekti käy huomattavasti harvemmin sekä ei ole kertaakaan ollut kytöjä missään tämän jälkeen vaikka on upotettu monesti erilaisiin nevaojiin. :lol:
Mukavana lisänä tuli herkempi kaasuun vastaavuus. :-p
WestCoastATV
Can-Am Outlander 1000XXC
@kannasto
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCvGPjz ... subscriber
Avatar
zinqers
3WD
Viestit: 97
Liittynyt: 13 Helmi 2011 17:01
Mönkijä:: Outi
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa, NURMOO

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja zinqers »

Tuli vielä mieleen, jotta olikos RZR :ssä öljynlauhrutinta moottoriöljylle + flekti? Jos ei niin olisi näemmä hyvä olla. :-k
Onko ilmansaantipuoli muuten täysin vakio, jottei pääse sieltä puolelta ahristelemaan? Entäs ahtoilman cooleria + flekti?
En minä mistää mitää tierä, kunhan lämpimiksen höpäjän.. :biggrin:
WestCoastATV
Can-Am Outlander 1000XXC
@kannasto
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCvGPjz ... subscriber
Happe
3WD
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Touko 2011 10:30
Mönkijä:: RZR 800
Paikkakunta: Ulvila

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Happe »

Hyrrän sijainti on huono, ilmavirta siinä kohtaa on olematon ja olen miettinyt pitäisikö remmin puhaltimen putki ohjata melkein siihen kiinni kun on muutenkin lähellä.
Öljynlauhdutin tuosta löytyy keulalta.
Ahtoilmaa jäähdytetään läppärungosta moottorin jäähdytysnesteellä mikä on sinänsä hanurista että on sitten koneen lämpöinen vähintään... joskus kun on intoa niin siitä voisi tehdä erillisen jäähdytyskierron ja sijoittaa jäädytin penkkien väliin niinkuin se oli 800 turbossakin. Sillä voisi jopa saada hieman puhtia :)

Näihin Dynojetin tuotteisiin pitää tutustua, jos saisi oman kartan paloherkille maastoille, kauppareissuihin ja toisen sitten jääradalle ja muille nopeille poluille.
Jos niistä jo tiedätte niin valistakaa tietämätöntä, näistä ei ole mitään kokemusta.

Lähinnä josko sen voi vaan törkkästä myllyyn ja helposti muutella ees taas soppaa, kierrostenrajotinta ja ajotusta?
Ja jos on jo ecua ruuvailtu niin korjaako tuo asioita vaan sen päälle ja kun ottaa pois ollaan alkutilanteessa?

https://www.dynojet.com/power-vision-3- ... pv3-19-07/
Happe
3WD
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Touko 2011 10:30
Mönkijä:: RZR 800
Paikkakunta: Ulvila

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Happe »

Unohdin sitten puolikkaan tuulilasin peräkärryyn kömpiän päälle irtonaisena... nyt se on ilmeisesti jossain Ulvila —> Mänttä-Vilppula välillä :oops: Toivottavasti ei aihettanut kelleen vaaratilannetta.
Enskaradalla on mukavampi ajella ilman lasia ja siksi joskus sitä irrotellut.

En malttanut uutta tilata, niin hain puuilosta ”pleksiä” ja ajattelin kokastella siitä uuden tein sen itse ja säästin periaatteella. Ebay tuollaisen myisi kyllä sopuhintaan, mutta saa nopeammin ja sellaisen mitä sattuu tulemaan sekä joku kymppiä säästöä :)

Jos olen oikein ymmärtänyt tuon huulloksen voisi vääntää ihan kylmänäkin. Olisiko ideaa miten vääntää kotioloissa ilman särmäriä??

Kuva

Mallin tekoa.
Kuva
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Jos lankun kulmaan ajais sirkkelillä uran. Eikö se sen avulla sais taitettua?
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Avatar
DOTSI
6WD
Viestit: 566
Liittynyt: 22 Joulu 2007 21:18
Mönkijä:: EX: RZR XP Turbo EPS 2017 Eut
Paikkakunta: Koria

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja DOTSI »

kanttikoneella
Ei reissua, ettei remonttia...
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Kanttikoneellahan se on helpoin mut ei taida jokaisesta tallista löytyä sellaista varustusta? Aika huono on hierojan vehkeillä alkaa kääntämään noinkin pitkää kappaletta
Happe
3WD
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Touko 2011 10:30
Mönkijä:: RZR 800
Paikkakunta: Ulvila

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Happe »

Kanttarillahan tuo tottakai onnistuu, ainoa tuttu kellä on sulattelee vielä kinkkua.
No, tässä on ajettu offia eikä siinä lasista ole kuin haittaa.

Kivien päällä keikkuessa tuli mieleen, että pitää ainakin koittaa miten käyttäytyy ilman etummaista kallistuksenvakaajaa.
Paras tuolla kallioilla olisi tietenkin molemmat irti, mutta taitaa muuttua kiikkustuoliksi.

Kuva
Happe
3WD
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Touko 2011 10:30
Mönkijä:: RZR 800
Paikkakunta: Ulvila

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Happe »

Turbon jäähtymisen hitaus on ärsyttänyt jo aiemissa viesteissä... niin siihen sain vinkkiä muilta turbollisilta.
Nyt remmin puhallus on ohjattu kulkemaan läpi pakosarjan / turbon lämpösuojien, vieläkin toki menee punaseksi, mutta jäähtyy pysähdyttäessä todella nopeasti.
Paras muutos mitä turboon voi tehdä!

On niin ahdas paikka ettei sieltä saa mitään tolkun kuvaa, mutta alumiinisella haitariputkella ilma johdettu varin ulostulosta pakosarjan lämpösuojien väliin.
Oskuhe
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Marras 2019 14:59

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Oskuhe »

Onkos muilla paukkunu vetoakseleita.Mulla meni takaanta renkaan puolelta mistä kierre loppuu ja spoori alkaa eli heti sen mutterin takaanta.Ihmettelen sitä kohtaa mistä poikki kun eihän siihen vissiinkään pitäis kohdistuu ihmeemmin rasitusta.
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja ktm »

Liika kiristys !
Ei niitä tartte naamapunaisena vääntää.
Sama koskee pallonivelen kartion jälkeistä mutteria.
Huolto ohjeissa on varmaan kiristysmomentti annettu.
Oskuhe
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Marras 2019 14:59

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Oskuhe »

En osta tota liika kiristystä! Tehtaan jäljiltä niin ei tietoo naaman väristä kun läjään laittaneet mut momentti 200nm.
Happe
3WD
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Touko 2011 10:30
Mönkijä:: RZR 800
Paikkakunta: Ulvila

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Happe »

Voisiko olla vaikka valmistusvirhe, jos oli kertaluontoinen juttu?
Mulla ei oo akseleita mennyt vaikka metsä- ja kallioajot ajellut 32” renkailla.
Vastaa Viestiin