Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
KpHr
4WD
Viestit: 134
Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
Mönkijä:: Polle 500 HO -11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja KpHr »

Enpäs sitten luovuttanutkaan tuon mittari suhteen; pistin Welllerin tulille ja aloin ajankulukseni paikkailemaan mittarin piirilevyltä kaikkea epäilyttävän näköistä niistä kohdista mihin ylipäätään pääsi käsiksi. Koska levystä ei (ainakaan minulla) ole piirikaaviokuvia oli homma lähinnä toivorikasta puuhastelua eikä systemaattista vianetsintää.

Yllätyin melkoisesti kun kokeilin tekelettä; mokomahan alkoikin toimimaan! Vanha "lasi" kiinni silikonilla mittarikehykseen ja useampi lakkakerros vielä päälle. Pohjaan tein muutaman tuuletusreiän lisää ja paikoilleen. Toimii (vaikka rumalta näyttääkin) siis ainakin toistaiseksi.

Kokemuksesta tiedän että vesivaurioiset on kinkkisiä, saatta olla että kohta tuo mittaristo hajoaa uudestaan. Onneksi ei tarvitse ainakaan ihan heti pöllimetsään lähteä ajelemaan, pihapyörityksessä jos tilttaa niin on ainakin lyhyt matka tuupata talliin. Luultavasti pistän kuitenkin uuden tilaukseen.

-KpHr-
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Muistelen että tuossa(kin) on monikerrospiirilevy. Jos hapettumaa on levyn sisällä voi olla aika mahdoton saada sitä varmasti kuntoon. Toki puhdistus, juottelu ja lakkaus voi toimiakin jos tuuria on.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
lukamyller
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Maalis 2020 16:23

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja lukamyller »

Osaako täällä kukaan auttaa että miten saisi ton polaris rzr 570 eps 2019 mallin kulkemaan kovempaa ilman mitään speeohookedia tai vastaavia keinoja? että onko siellä esim joku piuha joka syöttää tietoja sinne vai
HiaceJanski
4WD
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2007 14:21

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja HiaceJanski »

Ainoo järkevä ratkaisu on tilaa englannista uus ecu siihen... Hintaluokkaa 500e... Tekee juurikin siihen ko. Laitteeseen boksin ja vakio jää hyllyyn..
dakar
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Helmi 2015 14:14
Paikkakunta: Satakunta

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja dakar »

Onnistuuko Pollen käynnistys pelkästään avaimesta niin , että katkaisee solenoidille tulevan sinisen johdon ja kytkee sen runkoon ? ( näin tehty ainakin rzr 570 koneelle haulla starter brake switch by-pass mod how-to )

Jenkeissä tietysti eri mallit ja kytkennät ?

Tarkoitus olisi lisätä toimintavarmuutta niin , että lähtisi avaimesta käyntiin ja myös jarruvalot toimisivat. (Solenoidin napoja ei ole mukava yhdistellä meisselillä jossain tuiskussa tai mudassa.)

Paineanturin johdot ovat aika ahtaassa paikassa punainen/oranssi muistaakseni , ja niiden yhdistämisellä kyllä lähtee pelkästään avaimella käyntiin, mutta jarruvalot palaa kokoajan.. :doubt:

Ongelmia on ollut ilmeisesti muillakin saada jarruvaloja syttymään käynnistäessä kahvasta painamalla, joten olisi mukava saada tähän jokin simppeli modaus.



Kone on siis SPORTSMAN 570 EPS vm.15
viljohannes
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Maalis 2020 09:57
Paikkakunta: kouvola

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja viljohannes »

Eli sportsman 570 vm17, ajettu reilu 50 tuntia. Kesken ajon hävis tehot, ei kuitenkaan sammunut, teki neljä kerta saman? Moottorivalo ja jarrun varoitusvalo jäännyt palamaan, sammuivat kuitenkin hetken päästä. Ihan tarkkaa tietoa tapahtumista ei ole, kun en itse ajanut. Nyt tallissa, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin vikakoodia ei pysty lukemaan mittarista, jos ei vikavalot pala? ainakaan en siinä onnistunut. Akkujännite tippui äkkiä valojen kanssa sinne 11,4V tienoille, kun ei ollut käynnissä. Ostin uuden akun ja sillä käyntiin, latausjännite kävi mittariston mukaan jopa 15Voltissa? Siinä kaasutellessa huomasin, että mittaristohan välkkyy valot ja välillä häviää näyttö kokonaan, en tiedä liittykö tämä tuohon tehon häviämiseen? Purkasin mittariston varmistaakseni, että ei ole kosteutta ja tinaukset näytti ihan kunnollisilla, ainakin noi pistokkeen pinnien osalta! Tänään täytyy käydä vielä liitokset läpi ja kasata värkki, niin pääsee testaamaan, että uusiiko vika? jos uusii, niin käytettävä tuossa merkkihuollossa. Onko muilla kokemuksia vikakoodinluvusta ja tälläisistä ongelmista tämänikäisestä vehkeestä, aika huonosti löytyy tietoa mistään, tai sitten en osaa etsiä...
viljohannes
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Maalis 2020 09:57
Paikkakunta: kouvola

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja viljohannes »

viljohannes kirjoitti:Eli sportsman 570 vm17, ajettu reilu 50 tuntia. Kesken ajon hävis tehot, ei kuitenkaan sammunut, teki neljä kerta saman? Moottorivalo ja jarrun varoitusvalo jäännyt palamaan, sammuivat kuitenkin hetken päästä. Ihan tarkkaa tietoa tapahtumista ei ole, kun en itse ajanut. Nyt tallissa, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin vikakoodia ei pysty lukemaan mittarista, jos ei vikavalot pala? ainakaan en siinä onnistunut. Akkujännite tippui äkkiä valojen kanssa sinne 11,4V tienoille, kun ei ollut käynnissä. Ostin uuden akun ja sillä käyntiin, latausjännite kävi mittariston mukaan jopa 15Voltissa? Siinä kaasutellessa huomasin, että mittaristohan välkkyy valot ja välillä häviää näyttö kokonaan, en tiedä liittykö tämä tuohon tehon häviämiseen? Purkasin mittariston varmistaakseni, että ei ole kosteutta ja tinaukset näytti ihan kunnollisilla, ainakin noi pistokkeen pinnien osalta! Tänään täytyy käydä vielä liitokset läpi ja kasata värkki, niin pääsee testaamaan, että uusiiko vika? jos uusii, niin käytettävä tuossa merkkihuollossa. Onko muilla kokemuksia vikakoodinluvusta ja tälläisistä ongelmista tämänikäisestä vehkeestä, aika huonosti löytyy tietoa mistään, tai sitten en osaa etsiä...
Nonii, koeajo suoritettu, parituntia yhtäjaksoisessa ajossa, hyvin pelasi! Tai no, vaihteet hävis kerran, vaihdekepin ja lootan välinen tanko irtos etupäästä, sellanen muoviklipsu mikä pitää sen tangon paikoillaan. Liekkö joku risu menny väliin, kun maasto ol sellain. Päätelmä mistä hyytyminen johtui, on nyt sellanen, että vanha akku senverran huono, että ei kestänyt enää sitä, kun tuulettajan lehta lähti pyörimään, niin jännite kyykkäs ja kone hyyty. Lehtahan käy aika lyhyitä jaksoja,( yritin kuskia kuulustella, että oisko huomannut, ei ollut kiinnittänyt huomiota) niin heti kun lehta pysähtyi, niin taas pysty ajaa ja kovemmassa vauhdissa ei hyytynyt ollenkaan, kun ajoviima hoiti jäähdytyksen! toivottavasti näin...
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jaket »

Onko joltain hukassa iso polaris mönkijä. tuttu oli koiran kanssa Tampereen eteläpuolella ja löysi metsästä sellaisen.

en taida viitsiä kertoa enempää tuntomerkkejä. Laittakaa vaikka YV:tä.
“Unnatural work produces too much stress.”
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja ktm »

On se kumma kun varkaille kelpaa vain Polarikset.
Varastetuksi ilmoitetut:
https://keskustelu.sammysatv.com/viewto ... &start=420
Jorgenz
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Huhti 2020 11:28

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Jorgenz »

Sportsman 500ho -10 mallin mittaristo saanut vettä, jonka vuoksi neliveto ei kytkeydy. On niin tyyris mittaristo, etten ainakaan tähän hätään raaski uutta laittaa.
Olisiko neuvoa millä saan tuon nelivedon kytkeytymään ilman mittarin vaihtoa? Puunajo pahasti kesken..
Avatar
KpHr
4WD
Viestit: 134
Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
Mönkijä:: Polle 500 HO -11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja KpHr »

Riskaapelia neuvoa koska omaa kokemusta seurauksista ei ole. Siis tyystin kytkijän omalla vastuulla mutta vilpittömällä ajatuksella kuitenkin:

Tutkin Polariksen piirikaaviota (traktori, 2011 HO joka siis itselläni on). Näyttää siltä että etuperän saisi kytkettyä (merkkivalo mittarissa ei tietenkään nyt toimi) maadoittamalla mittarille tulevan nastan 16 nastaan 8 joka on maa.

Mutta itse tekisin sen ehdottomast siten että ensi katkaisisin tuon johdon numero 16 siten että mittarille menee vielä tynkä jonka voi myöhemmin liittää (10 cm??) ja sitten tuon etuperän liittimeltä tulevan johtimen (BN/WH eli ruskea valkoisella viirulla) kytkisin esim rosvolla kiinni nastasta 8 lähtevään maadoitukseen (BN eli ruskea johto).

Ellei nastalle 16 menevää johtoa katkaise saattaa mittari tykätä lopullista huonoa tuosta linjan ennenaikaisesta maattamisesta. Itse en ainakaan ottaisisi sitä riskiä. [EDIT: 2WD/AWD-kytkin tietenkin oltava nelivedolla jotta toimisi, sitä tuo ei ohita]

-KpHr-
Avatar
Rapsa85
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 29 Elo 2009 14:25
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Ruokolahti
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Rapsa85 »

Voi syöttää myös perän magneetille suoraan 12v vaikka akulta..
Hold my beer..
magilainen
2WD
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Maalis 2020 14:34
Mönkijä:: Polaris predator 500

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja magilainen »

viljohannes kirjoitti:
viljohannes kirjoitti:Eli sportsman 570 vm17, ajettu reilu 50 tuntia. Kesken ajon hävis tehot, ei kuitenkaan sammunut, teki neljä kerta saman? Moottorivalo ja jarrun varoitusvalo jäännyt palamaan, sammuivat kuitenkin hetken päästä. Ihan tarkkaa tietoa tapahtumista ei ole, kun en itse ajanut. Nyt tallissa, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin vikakoodia ei pysty lukemaan mittarista, jos ei vikavalot pala? ainakaan en siinä onnistunut. Akkujännite tippui äkkiä valojen kanssa sinne 11,4V tienoille, kun ei ollut käynnissä. Ostin uuden akun ja sillä käyntiin, latausjännite kävi mittariston mukaan jopa 15Voltissa? Siinä kaasutellessa huomasin, että mittaristohan välkkyy valot ja välillä häviää näyttö kokonaan, en tiedä liittykö tämä tuohon tehon häviämiseen? Purkasin mittariston varmistaakseni, että ei ole kosteutta ja tinaukset näytti ihan kunnollisilla, ainakin noi pistokkeen pinnien osalta! Tänään täytyy käydä vielä liitokset läpi ja kasata värkki, niin pääsee testaamaan, että uusiiko vika? jos uusii, niin käytettävä tuossa merkkihuollossa. Onko muilla kokemuksia vikakoodinluvusta ja tälläisistä ongelmista tämänikäisestä vehkeestä, aika huonosti löytyy tietoa mistään, tai sitten en osaa etsiä...
Nonii, koeajo suoritettu, parituntia yhtäjaksoisessa ajossa, hyvin pelasi! Tai no, vaihteet hävis kerran, vaihdekepin ja lootan välinen tanko irtos etupäästä, sellanen muoviklipsu mikä pitää sen tangon paikoillaan. Liekkö joku risu menny väliin, kun maasto ol sellain. Päätelmä mistä hyytyminen johtui, on nyt sellanen, että vanha akku senverran huono, että ei kestänyt enää sitä, kun tuulettajan lehta lähti pyörimään, niin jännite kyykkäs ja kone hyyty. Lehtahan käy aika lyhyitä jaksoja,( yritin kuskia kuulustella, että oisko huomannut, ei ollut kiinnittänyt huomiota) niin heti kun lehta pysähtyi, niin taas pysty ajaa ja kovemmassa vauhdissa ei hyytynyt ollenkaan, kun ajoviima hoiti jäähdytyksen! toivottavasti näin...
Vähän vastaavaan vaivaan on olemassa ihan maahantuojan/tehtaan "korjaus" ohjekkin. Liittyen siis tuon mittariston välkkymiseen.
Tuo ilmiö tapahtui kylläkin yleensä heti paketista purkaessa, uudessa laitteessa.
Mutta ohje meni kutakuin näin: käynnissä ollessa irrottaa staattorin liitin, käyttää x aika (muistaakseni 2min), sammuttaa ja kytkeä johto takaisin. Jos vika poistuin niin hyvä, jos ei niin akku vaihtoon.
Nuihin olen kyllä muistaakseni uutta softaakin lyönyt, vaan en muista oliko juuri tänänkaltainen case. :)
Vanhassa vara parempi
ojaniitty
3WD
Viestit: 62
Liittynyt: 03 Joulu 2012 10:33

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Polaris 500 H.O kaasutin,vaikuttaako tyhjäkäyntiin muu kuin varsinainen tyhjäkäyntiruuvi ??.Nyt saa kaasuvivulla käymään n.1100 asti mutta irrottaessa sammuu vaikka säädön kiertää pohjaan asti.Vaijerin säätö ja turvakytkin katsottu että pelaa,kaasutin puhdistettu mutta "ultrapesuria" ei ole . Mistä tuosta saa sytytysajoituksen helpoiten tarkastettua ?? ,säätöhän varmaankin on oikean sivuposken takana.
MTL1
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Joulu 2015 17:53
Mönkijä:: polaris t3
Paikkakunta: lpr

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja MTL1 »

Tyhjäkäyntipiiri varmasti puhdas?ultrapesuria et tarvitse.Imuvuoto?
Vastaa Viestiin