Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Gore-tex teipinpala vois ehkä olla hyvä.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Nyt on melkoisen perkeleellinen ongelma käynnissä. Kyseessä 2009 vuoden 550XP. Ei tehostinta laitteessa.
En saa kipinää tulpasta millään ilveellä.
- Akku on vaihdettu ja virtaa riittää.
- Sulakkeet kunnossa
- Releet kunnossa
- EFI-sulakkeelle ja EFI-releelle tulee virta ja lähtee virta eteenpäin
- bensapumpulle kulkee virta
- sytytyspuolalle kulkee virta
- sytytyspuola on vaihdettu uuteen
- tulpanjohto on vanha, mutta ohmeja tulee läpi kun mittaa
- tulppa vaihdettu, tulppa lepää moottorin metallia vasten ja kipinää ei tule.
- starttimoottori pyörii niin kauan kuin akussa riittää virtaa.. eli pitkään.. mutta ei lähde käyntiin.
- tulpan aukosta tulee paineet ulos, eli siellä painetta on ja kuvio toimii.
- tankissa bensaa
- killswitch "run" tilassa, jos laitan off-tilaan, niin sähköt menevät pois päältä kuten kuuluukin
- vaihde p-asennossa kuten kuuluukin
Ainoa mikä on ketjussa vielä testaamatta, on tuo tulpanjohto. Onko jollakin foorumilaisella ylimääräistä polaris 4012050 -johtoa? Olisin halukas ostamaan.
Onko mitään hyviä ideoita mitä seuraavaksi testata. Tämä kaikki alkoi siitä, kun sain virheilmoituksen että IAC on rikki. Sain uuden IACin ja kun laitoin osan kiinni, huomasin että sonta ei käynnisty, vilkuttaa vain mittarivaloja. Sitten yritin latailla akkua ja huomasin, että sepä ei sitten yhtäkkiä enää toimikaan. Akku oli siis mystisesti hajonnut kesken toisen ongelman. Uutta akkua vaan sisään ja kaikki näyttää kivalta, mutta eipä enää lähde käyntiin. Virhekoodi IACiin liittyen katosi heti kun osan vaihtoi. Vaihdoin vittuillakseni vanhan IACin kiinni, eikä herjaa enää siitäkään tullut. Eli kummallinen ketju mystisiä tapahtumia, mutta tämä kipinän puuttuminen menee nyt yli hilseen..ellei se tuo johto sitten ole..
En saa kipinää tulpasta millään ilveellä.
- Akku on vaihdettu ja virtaa riittää.
- Sulakkeet kunnossa
- Releet kunnossa
- EFI-sulakkeelle ja EFI-releelle tulee virta ja lähtee virta eteenpäin
- bensapumpulle kulkee virta
- sytytyspuolalle kulkee virta
- sytytyspuola on vaihdettu uuteen
- tulpanjohto on vanha, mutta ohmeja tulee läpi kun mittaa
- tulppa vaihdettu, tulppa lepää moottorin metallia vasten ja kipinää ei tule.
- starttimoottori pyörii niin kauan kuin akussa riittää virtaa.. eli pitkään.. mutta ei lähde käyntiin.
- tulpan aukosta tulee paineet ulos, eli siellä painetta on ja kuvio toimii.
- tankissa bensaa
- killswitch "run" tilassa, jos laitan off-tilaan, niin sähköt menevät pois päältä kuten kuuluukin
- vaihde p-asennossa kuten kuuluukin
Ainoa mikä on ketjussa vielä testaamatta, on tuo tulpanjohto. Onko jollakin foorumilaisella ylimääräistä polaris 4012050 -johtoa? Olisin halukas ostamaan.
Onko mitään hyviä ideoita mitä seuraavaksi testata. Tämä kaikki alkoi siitä, kun sain virheilmoituksen että IAC on rikki. Sain uuden IACin ja kun laitoin osan kiinni, huomasin että sonta ei käynnisty, vilkuttaa vain mittarivaloja. Sitten yritin latailla akkua ja huomasin, että sepä ei sitten yhtäkkiä enää toimikaan. Akku oli siis mystisesti hajonnut kesken toisen ongelman. Uutta akkua vaan sisään ja kaikki näyttää kivalta, mutta eipä enää lähde käyntiin. Virhekoodi IACiin liittyen katosi heti kun osan vaihtoi. Vaihdoin vittuillakseni vanhan IACin kiinni, eikä herjaa enää siitäkään tullut. Eli kummallinen ketju mystisiä tapahtumia, mutta tämä kipinän puuttuminen menee nyt yli hilseen..ellei se tuo johto sitten ole..
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
ECU? (tai katkos/oikari puolalta ECUlle menevässä ohjauslinjassa?)
-KpHr-
-KpHr-
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Joo vaikea sanoa, että onko ongelmana nyt sitten itse ECU. Jos on niin hyvä isä sentään..KpHr kirjoitti:ECU? (tai katkos/oikari puolalta ECUlle menevässä ohjauslinjassa?)
-KpHr-
Mainitset ohjauslinjan joka menee puolalta ECU:lle. Eli tarkoitatko siis sitä liitintä johon puola kiinnitetään ja liittimessä on valkoinen ja musta johto?
Valkoinen johto tulee releeltä ja sillä on yleismittarin mukaan 12V. Milläs tuon mustan pystyy testaamaan?
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Katselin 2012 mallisen EFIn kytkentäkuvaa (vanhemmista minulla ei ole mutta oletan että suurinpiirtein samoin tuossakin toimii)
Toiseen puolan liittimeen siis tulee releeltä 12V. 2012-kaavion mukaan puolan toinen puoli menee ECUn nastaan joka ilmeisesti maadoittaa linjaa pulssimaisesti. Näin puolan pienjännitepuolelle muodostuva jännite nousee käämien kierrossuhteen mukaisesti suurjännitepuolelle (jota ei nyt siis jostakin syystä varmaankaan tapahdu)
Minä mittaisin ensin volttimittarilla tuon toisenkin (mustan) johdon: jos siellä näkyy samainen 12V vakaana voisi olettaa ettei ECU pätki ensiövirtaa ollenkaan -->puolalta puuttuu kokonaan ensiövirta ja se ei voi toimia.
Sitten mittaisin sähköttömänä puolalta ECUle menevän linjan, nimenomaan ohmit. Jos näyttää nollaa tai lähelle niin jostakin vuotaa maihin. Käsittääkseni ehjä näyttää ääretöntä vastusta (oletan ECUn sisällä olevan ensiöjännitteen katkojaksi tavallisen tehotransistorin (bipolaarinen tai FET))
-KpHr-
EDIT: Oskilloskooppi olisi tuossa volttimittauksessa kyllä hyvä kapine. Näkisi pulssimuotoisen jännitteen sellaisena kun se on.
Toiseen puolan liittimeen siis tulee releeltä 12V. 2012-kaavion mukaan puolan toinen puoli menee ECUn nastaan joka ilmeisesti maadoittaa linjaa pulssimaisesti. Näin puolan pienjännitepuolelle muodostuva jännite nousee käämien kierrossuhteen mukaisesti suurjännitepuolelle (jota ei nyt siis jostakin syystä varmaankaan tapahdu)
Minä mittaisin ensin volttimittarilla tuon toisenkin (mustan) johdon: jos siellä näkyy samainen 12V vakaana voisi olettaa ettei ECU pätki ensiövirtaa ollenkaan -->puolalta puuttuu kokonaan ensiövirta ja se ei voi toimia.
Sitten mittaisin sähköttömänä puolalta ECUle menevän linjan, nimenomaan ohmit. Jos näyttää nollaa tai lähelle niin jostakin vuotaa maihin. Käsittääkseni ehjä näyttää ääretöntä vastusta (oletan ECUn sisällä olevan ensiöjännitteen katkojaksi tavallisen tehotransistorin (bipolaarinen tai FET))
-KpHr-
EDIT: Oskilloskooppi olisi tuossa volttimittauksessa kyllä hyvä kapine. Näkisi pulssimuotoisen jännitteen sellaisena kun se on.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Okei. Se musta menee puolalta ecun pinniin nr 13. Eli virrat päälle, punainen yleismittarista mustaan johtoon ja musta akun negatiiviseen. Ja siellä pitäisi siis näkyä 12V. Ja ohmien mittaaminen tarkoittaa sitä, että yleismittarilla toinen plugi mustan johdon toiseen päähän ja toinen toiseen päähän. Pitää ihmetellä millä tuon ecun ison liittimen saa auki, että saa pinnien kannat esille.KpHr kirjoitti:Katselin 2012 mallisen EFIn kytkentäkuvaa (vanhemmista minulla ei ole mutta oletan että suurinpiirtein samoin tuossakin toimii)
Toiseen puolan liittimeen siis tulee releeltä 12V. 2012-kaavion mukaan puolan toinen puoli menee ECUn nastaan joka ilmeisesti maadoittaa linjaa pulssimaisesti. Näin puolan pienjännitepuolelle muodostuva jännite nousee käämien kierrossuhteen mukaisesti suurjännitepuolelle (jota ei nyt siis jostakin syystä varmaankaan tapahdu)
Minä mittaisin ensin volttimittarilla tuon toisenkin (mustan) johdon: jos siellä näkyy samainen 12V vakaana voisi olettaa ettei ECU pätki ensiövirtaa ollenkaan -->puolalta puuttuu kokonaan ensiövirta ja se ei voi toimia.
Sitten mittaisin sähköttömänä puolalta ECUle menevän linjan, nimenomaan ohmit. Jos näyttää nollaa tai lähelle niin jostakin vuotaa maihin. Käsittääkseni ehjä näyttää ääretöntä vastusta (oletan ECUn sisällä olevan ensiöjännitteen katkojaksi tavallisen tehotransistorin (bipolaarinen tai FET))
-KpHr-
EDIT: Oskilloskooppi olisi tuossa volttimittauksessa kyllä hyvä kapine. Näkisi pulssimuotoisen jännitteen sellaisena kun se on.
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Muutama täsmennys:
*Ohmeja mitattaessa sähköt oltava ehdottomasti kohteesta pois; muuten menee mittari rikki.
*ECUn pinniin pääset todnäk vaivattomimmin kiinni jos painat esim. nuppineulan johtimesta läpi ja mittaat siitä: ei tarvitse availla liittimiä/purkkia.
*Jos siinä mustassa voltteja mitattaessa näkyy sama 12V kuin valkoisessakin (näyttö ei "vaeltele") niin virtaa ei mene puolan läpi. Jos siis näin niin vika. Jos sen sijaan näyttö "vaeltelee" (vaikea selittää) mutta silloin jännite todnäk. hakkaa 12V ja 0V välillä ja puolan ensiön läpi menee virtaa. Eli toiminta tällöin OK.
*Paras väline olisi todellakin oskilloskooppi koska tuossa mustassa näkyvä jännite ei kuulu olla tasaista (yleismittari ei osaa pulssimaista jännitettä oikein näyttää).
Jos homma alkaa näyttämään huonolta kannattaa kysyä ammattilaisen apua. Itse en sellainen ole mutta tiedän että tältä palstalta muutama löytyy. Esim. sf-atv tai Masentaja.
-KpHr-
EDIT: Niin ja koska kommentoin katselemalla 2012-mallin kytkentäkuvaa niin olisi ihan hyvä jos joku voisi täsmentää tai korjata mikäli puolan ohjaus on toteutettukin toisin tuossa 2009 mallissa. Eli hieman hataralla olen, myönnän.
*Ohmeja mitattaessa sähköt oltava ehdottomasti kohteesta pois; muuten menee mittari rikki.
*ECUn pinniin pääset todnäk vaivattomimmin kiinni jos painat esim. nuppineulan johtimesta läpi ja mittaat siitä: ei tarvitse availla liittimiä/purkkia.
*Jos siinä mustassa voltteja mitattaessa näkyy sama 12V kuin valkoisessakin (näyttö ei "vaeltele") niin virtaa ei mene puolan läpi. Jos siis näin niin vika. Jos sen sijaan näyttö "vaeltelee" (vaikea selittää) mutta silloin jännite todnäk. hakkaa 12V ja 0V välillä ja puolan ensiön läpi menee virtaa. Eli toiminta tällöin OK.
*Paras väline olisi todellakin oskilloskooppi koska tuossa mustassa näkyvä jännite ei kuulu olla tasaista (yleismittari ei osaa pulssimaista jännitettä oikein näyttää).
Jos homma alkaa näyttämään huonolta kannattaa kysyä ammattilaisen apua. Itse en sellainen ole mutta tiedän että tältä palstalta muutama löytyy. Esim. sf-atv tai Masentaja.
-KpHr-
EDIT: Niin ja koska kommentoin katselemalla 2012-mallin kytkentäkuvaa niin olisi ihan hyvä jos joku voisi täsmentää tai korjata mikäli puolan ohjaus on toteutettukin toisin tuossa 2009 mallissa. Eli hieman hataralla olen, myönnän.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Juu en oikein pidemmälle päässyt. Testasin kuitenkin sen mustan johdon. Ja siis mustan johdon testaaminen pitäisi onnistua sieltä samasta liittimen päästä sytytyspuolalla kuin sen valkoisenkin testaus, vai käsitinkö jotain väärin. Joka tapauksessa puolalle menevässä liittimessä mustassa ei näy mitään eloa. Valkoisessa se 12V hetken aikaa kuten kuuluukin. Voi olla, että en nyt vaan ymmärrä, mutta..KpHr kirjoitti:Muutama täsmennys:
*Ohmeja mitattaessa sähköt oltava ehdottomasti kohteesta pois; muuten menee mittari rikki.
*ECUn pinniin pääset todnäk vaivattomimmin kiinni jos painat esim. nuppineulan johtimesta läpi ja mittaat siitä: ei tarvitse availla liittimiä/purkkia.
*Jos siinä mustassa voltteja mitattaessa näkyy sama 12V kuin valkoisessakin (näyttö ei "vaeltele") niin virtaa ei mene puolan läpi. Jos siis näin niin vika. Jos sen sijaan näyttö "vaeltelee" (vaikea selittää) mutta silloin jännite todnäk. hakkaa 12V ja 0V välillä ja puolan ensiön läpi menee virtaa. Eli toiminta tällöin OK.
*Paras väline olisi todellakin oskilloskooppi koska tuossa mustassa näkyvä jännite ei kuulu olla tasaista (yleismittari ei osaa pulssimaista jännitettä oikein näyttää).
Jos homma alkaa näyttämään huonolta kannattaa kysyä ammattilaisen apua. Itse en sellainen ole mutta tiedän että tältä palstalta muutama löytyy. Esim. sf-atv tai Masentaja.
-KpHr-
EDIT: Niin ja koska kommentoin katselemalla 2012-mallin kytkentäkuvaa niin olisi ihan hyvä jos joku voisi täsmentää tai korjata mikäli puolan ohjaus on toteutettukin toisin tuossa 2009 mallissa. Eli hieman hataralla olen, myönnän.
On kyllä ihme homma, että kipinä noin vain katoaa.Ohmeja tulee tulpan aina tulpan päähän asti kun testaa, joten alan epäilemään ettei vika korjaannu uudella tulpanjohdollakaan.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Tällä huolehditaan ettei sähköongelmat tule loppumaan. Eristeitä ei saa missään tapauksessa rikkoa.KpHr kirjoitti: *ECUn pinniin pääset todnäk vaivattomimmin kiinni jos painat esim. nuppineulan johtimesta läpi ja mittaat siitä: ei tarvitse availla liittimiä/purkkia.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kerrotko Pumppis tarkemmin minkälaisen sähköongelman tuolla mittaustavalla saa aikaan?
-KpHr-
-KpHr-
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Rikotaan vesitiiviiksi tarkoitettu eriste. Vesi(jonka mönkijät yleensä kohtaavat) ja sähkö eivät ole hyvä yhdistelmä. Yleensäkään johdinten eristystä ei tule rikkoa. Rosvoliitin olisi pitänyt jättää keksimättä.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Piti vielä palata tähän. Mittasin yleismittarilla tuon mustan johdon, ja siellä ei tosiaakaan näy 12V milloinkaan. Eli tämä lienee nyt se haluttu tilanne, eikä pidäkään näkyä.KpHr kirjoitti:Katselin 2012 mallisen EFIn kytkentäkuvaa (vanhemmista minulla ei ole mutta oletan että suurinpiirtein samoin tuossakin toimii)
Toiseen puolan liittimeen siis tulee releeltä 12V. 2012-kaavion mukaan puolan toinen puoli menee ECUn nastaan joka ilmeisesti maadoittaa linjaa pulssimaisesti. Näin puolan pienjännitepuolelle muodostuva jännite nousee käämien kierrossuhteen mukaisesti suurjännitepuolelle (jota ei nyt siis jostakin syystä varmaankaan tapahdu)
Minä mittaisin ensin volttimittarilla tuon toisenkin (mustan) johdon: jos siellä näkyy samainen 12V vakaana voisi olettaa ettei ECU pätki ensiövirtaa ollenkaan -->puolalta puuttuu kokonaan ensiövirta ja se ei voi toimia.
Sitten mittaisin sähköttömänä puolalta ECUle menevän linjan, nimenomaan ohmit. Jos näyttää nollaa tai lähelle niin jostakin vuotaa maihin. Käsittääkseni ehjä näyttää ääretöntä vastusta (oletan ECUn sisällä olevan ensiöjännitteen katkojaksi tavallisen tehotransistorin (bipolaarinen tai FET))
-KpHr-
EDIT: Oskilloskooppi olisi tuossa volttimittauksessa kyllä hyvä kapine. Näkisi pulssimuotoisen jännitteen sellaisena kun se on.
Ja tuo ohmien mittaaminen, eli siis miten tuo mittaus nyt pitäisi aidosti tehdä. Ymmärränkö oikein, että mustaa johtoa pitkin nimenomaan puola pistää infoa ecun suuntaan, eikä toisin päin? Eli tässä yleismittari resistanssitilaan, toinen mittausjohdin sytytyspuolaan kiinnitettävän liittimen mustan johdon päähän, ja toinen siihen isoon ecuun menevään liittimeen, ja siellä mustan johdon pinniin(kö)?
- Sandman1
- 6WD
- Viestit: 411
- Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
- Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
- Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Olisiko jopa niin yksinkertainen vika, kun kampiakselin asentotunnistin? Ei voi tietää, että koska kipinä pitää antaa, jos ei tiedä missä asennossa kone kiertää.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Ei taida mitään auttaa mutta itse laittaisin testeriin kiinni ja sen avulla voi laittaa päälle osa-alueita kuten pa-pumpun tai sytkäpuolen.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
-
- 6WD
- Viestit: 437
- Liittynyt: 02 Joulu 2012 21:46
- Mönkijä:: SP 400-04+850XP-12
- Paikkakunta: Espoo & Joutsa
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Komppaan tätä, itsellä mennyt 2 kertaa ja silloin ei anna kipinää.Sandman1 kirjoitti:Olisiko jopa niin yksinkertainen vika, kun kampiakselin asentotunnistin? Ei voi tietää, että koska kipinä pitää antaa, jos ei tiedä missä asennossa kone kiertää.
850xp -11 mallissa. Ollut aivan ruosteessa se anturin pää. ( tarkoitus avata ja ihmetellä miksi kosteutta sinne päässyt)
Helppo mitata ihan ohmisesti,3napainen liitin vasemmalla puolella ecun vieressä.
Nyt en muista paljonko pitää olla ja minkä nastojen välissä (nyt lomalla ja muistiinpanot autotallissa)
Uudenmaan Mönkijät Ry