Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Bigred300
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 08 Touko 2015 20:42

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Bigred300 »

Kaasuvaijeri liian tiukalla ja turvakytkin katkoo virran?
Hilikus
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Marras 2017 21:44

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Hilikus »

@S.F. kirjoitti:Kommentit CPS:n liittyen.....
@Sandman1 kirjoitti:Kommentit CPS:n liittyen.....
@S.F. ja @Sandman1: Eli:
CPS Test
The crankshaft position sensor is a sealed, non-serviceable assembly. If fault code diagnosis indicates a problem within this area, test and correct as follows:
1. Disconnect the vehicle harness from the CPS harness.
2. Measure the resistance between the two connector terminals.
A reading of 190 Ω ± 20% at room temperature (20° C, 68° F) should again be obtained.

Käyn kokeilemassa noi kohta.. huh hattu kun hatuttaa tää osaamattomuus.. :D

EDIT: jos nyt ymmärsin miten tuo testataan, niin vastaus on kok ajan OL ohm. Eli ei ymmärtääkseni mitään. Ja vastus mitataan nimenomaan sieltä staattorikopan sisällä olevasta CPS-sensorista ja sen liittimen päästä. Sieltä toisen puolen johtonipusta toki ohmeja liittimen päästä tulee, mutta ei taida liittyä CPS-sensorin resistanssimittaukseen mitenkään.
Ohessa kuva liittimestä mitä mittasin:
https://aijaa.com/FNROoA
@sf-atv, kirjoitti:Kommentit testeriin liittyen..
@sf-atv, taitaa olla tämän testin jälkeen ainoa mahdollisuus tosiaan viedä bikeworldiin laitteella luettavaksi ja pyytää huoltoa tsekkaamaan. Olin optimistisesti ajatellut, että jos mulla on service manuaali ja työkalut niin yksi kipinä saadaan aikaiseksi. Näin sitä mies masentuu.
Bigred300 kirjoitti:Kaasuvaijeri liian tiukalla ja turvakytkin katkoo virran?
@Bigred300, tuota mä olen hinkannut nyt monta kertaa ja olen täysin varma, että kaasuvaijeri on oikein säädetty. Siellä on se 3mm välys ja idlessä palat kiinni. Tosin ne resistanssiarvot oli jotain ihan mutta kuin manuaali antaa ymmärtää, mutta näillä mennään.
Masentaja
4WD
Viestit: 153
Liittynyt: 17 Joulu 2013 09:29
Mönkijä:: Katsotaan...
Paikkakunta: Mikäs se nyt oli

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Masentaja »

Vielä yksi ehdotus, nouseeko kierrosluku startatessa jos ei ,kampiakselin asentotunnistin rikki. :)
Älä osta halpaa se maksaa,älä osta kallista se maksaa,osta vaikka...äh lähde lomalle.
Hilikus
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Marras 2017 21:44

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Hilikus »

Masentaja kirjoitti:Vielä yksi ehdotus, nouseeko kierrosluku startatessa jos ei ,kampiakselin asentotunnistin rikki. :)
No ei nouse ei, kun ei käynnisty :D
Mites toi CPS:n vaihtaminen. Öljyt pitää valuttaa pois, mutta pitääkö tässä nyt sitten hankkia koko staattori CPS:ineen? Jos tuolla ei ole hajonnut staattorista mitään eli ongelma on vain CPS, niin luulis näitä löytyvä jostain ja juottaa sitten kiinni.

EDIT: no tulipa tsekattua varaosanumero ja googletettua asiaa. Taitaa olla koko staattorin osto edessä. Löysin kuitenkin vaihtoehtoja OEM-staattorille:
https://www.rmstator-europe.com/en/550- ... 90219.html
https://www.motoelectrical.co.uk/types/ ... m-3090155/

Eli täytyy varmaan taas ulkomailta tilata osaa Suomeen kohtuuhinnalla. Eivät ole tosiaan Polariksen originaaleja, mutta jos toimivat niin näillä mennään. Täytyy vielä hieman tutkia asiaa ennen kuin sijoitaa uudet 200e.
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Tarkennus edelliseen, jos katsoo RPM näyttöä ja starttaa pitäisi jotain lukemia tulla vaikka ei käynnisty (esim. 100). Jos ei näy mitään voi anturi olla rikki.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Hilikus
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Marras 2017 21:44

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Hilikus »

sf-atv kirjoitti:Tarkennus edelliseen, jos katsoo RPM näyttöä ja starttaa pitäisi jotain lukemia tulla vaikka ei käynnisty (esim. 100). Jos ei näy mitään voi anturi olla rikki.
okei nyt ymmärsin. Ei liiku kierrokset mihinkään kun yrittää käynnistää. :(
Nyt olisi vuorossa sitten staattorin kannen irroittaminen. Olisiko kellään antaa vinkkiä millä tuon saa irti. 11 pulttia irroitettu ja moottoriöljyt valutettu pois. Kansi ei liiku mihinkään. Kiinnitin 15cm vivut kannen kiinnikkeisiin kiinni ja käsivoimin yritin vetää, mutta ei vain liiku eikä edes lupaile. Millä tuota uskaltaa alkaa irroittamaan rikkomatta mitään?

EDIT: staattorin kansi irti. Piti avittaa puukon terällä, jotta tiiviste rikkoutui. Ei olisi lähtenyt pelkällä rekyylittömällä vasaralla nuijimalla, oli niin halvatun tiukassa. Nyt uusi tiiviste tulossa.

Sitten itse ongelmaan. Staattori näyttää ehjältä, suorastaan uudelta. Raaputin csp-sensorin liittimistä suojaa vähän auki resitanssia mitatakseni ja kas kummaa, sensori toimii.
Sitten liittimen päästä mitattaessa ei sano mitään. Paljastuikiin, että valkoinen csp-sensorin johto on staattorin kopan läpiviennin kumiosan kohdalta poikki.
Huomenissa juotan sensorille uuden johdon ja sitten kun saan kopan tiivisteen, voin lisätä öljyt takaisin ja todeta löytyykö kipinä vihdoinkin. Onhan tämä nyt läpimurto, jos se tuon korjauksen jälkeen tokenee. Tosin koko ongelmavyyhti on ollut erikoinen, sillä enhän minä tätä korjaamista puuttuvat kipinän takia aloittanut vaan ihan muista vikailmoituksista johtuen.
Hilikus
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Marras 2017 21:44

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Hilikus »

Ja sehän se syy oli. Eli johto CPS:ssä irti. Ja siis tämän lisäksi ne muut viat. Mönkijä toimii ja kukkuu nyt hienosti.

Sitten jarruihin. Vaihdoin palat eteen ja taakse, eli yhteensä tässä mallissa on kolme levyä paloineen. Takalevy kuumenee tulikuumaksi kun käy ajamassa ja jarruttelee normaaliin tapaan. Palojen vaihdossa huomasin, että paloja oli vaikeampi saada takaa pois kun sylinteriä ei saanu painettua isoa meisseliä apuna käyttäen pohjaan asti. Edessä onnistui ongelmitta.
Näissä on siellä satulan takana sellaiset ruuvit, joilla säädetään palojen etäisyyttä (hienosäätö ilmeisesti). Säädin nämä samalla periaattella kaikissa renkaissa, että kun pyörä ei pyöri, niin kierros kaksi auki päin. Onko mitään vinkkiä mitä tuolla takana voisi kokeilla, että jarru ei kuumenisi. Jos ymmärrän oikein, jarrut ei laahaa kun rengasta pyörittämällä ei kuulu kuin pieni kahina (samanlainen kuin edessäkin). Voiko tuo sylinteri olla jotenkin jumissa ja mitä sille voisi tehdä, jotta herkistyisi?
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Varmistas että ei ole liikaa jarrunestettä jalkajarru säiliössä.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Karppa82
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Elo 2020 13:47

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Karppa82 »

Itsellä löytyy Polaris Sportman 570 eps sp öhlins mönkijä vuosimallia 2020. Vähän yli pari viikkoa sitten mönkijä toimi normaalisti, mutta viime perjantaina ei enää startannut. Mönkijä siis oli käyttämättä pari viikkoa ja nyt ei edes yritä käyntiin, starttikaan ei pyöri avainta käännettäessä. Akusssa on kyllä virtaa. Kun virrat laittaa päälle jarrun vikavalo syttyy palamaan ja diagnostiikka antaa koodin SPN 520285 FMI 2. Kyseistä koodia ei löydy ohjekirjasta, mutta löysin netistä toisen mallin ohjekirjan (https://www.manualslib.com/manual/10690 ... l?page=191), jossa ilmoitetaan tälläsesta ongelmasta: Brake Switch (1 or 2Indeterminable) Brake Switch Correlation Fault. Osaisiko joku sanoa onko myös tuossa mallissa samalla koodilla sama vika mahdollinen, ilmeisesti joku takavalojen kytkin? Soitin liikkeeseen mistä ostettu niin sanoivat, että pitäisi tuoda heille ennen kuin osaavat sanoa mitään. Tottakai vien mönkijän huoltoon, onhan siinä takuu voimassa.
Ongelmana on vaan se, että mönkijä on Posiolla vähän huonomman tien päässä mökillä, jonne tuli viime viikonloppuna sen verran paljon lunta, niin en pääse omalla autollani hakemaan sitä pois. Ilmeisesti mönkijä ei starttaa jos tuossa takavalokytkimessä on vikaa, jonkun suojauksen takia, joka estää käynnistymisen.
Onko mönkijää mitenkään mahdollista saada sen verran käyntiin, että saisi sen ajettua isolle tielle ja saisi peräkärryn kyytiin? Ilmeisesti joku suojaus pitäisi ohittaa.
jokkelar
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 30 Loka 2012 21:15
Mönkijä:: Polaris RZR 900S
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jokkelar »

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta, poitsu ajoi T1b/60kmh rajoitetulla RZR 900S vm2017 ja kone teki seuraavaa:
-lähti liikkeelle risteyksestä ok
-vauhtia ehkä 10-20km/h ja tehot katosi, putosi tyhjäkäynnille
-moottorin merkkivalo syttyi
-kone pysyi käynnissä, virrat päällä, ei varoitusääntä
-ei reagoinut kaasupolkimeen
-ajoi sivuun ja muutaman sekunnin päästä merkkivalo sammui
-tämän jälkeen kaikki toimi normaalisti ja ajoi kotiin ongelmitta 15km

Olisiko joku sensori/liitinjuttu mahdollisesti... kenelläkään kokemusta vastaavasta? Mitään vikakoodia näytöllä hän ei ainakaan huomannu/rekisteröinyt.

Kiitosta vinkeistä jos joku törmännyt vastaavaan.
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja seatts »

Karppa82 kirjoitti:Itsellä löytyy Polaris Sportman 570 eps sp öhlins mönkijä vuosimallia 2020. Vähän yli pari viikkoa sitten mönkijä toimi normaalisti, mutta viime perjantaina ei enää startannut. Mönkijä siis oli käyttämättä pari viikkoa ja nyt ei edes yritä käyntiin, starttikaan ei pyöri avainta käännettäessä. Akusssa on kyllä virtaa. Kun virrat laittaa päälle jarrun vikavalo syttyy palamaan ja diagnostiikka antaa koodin SPN 520285 FMI 2. Kyseistä koodia ei löydy ohjekirjasta, mutta löysin netistä toisen mallin ohjekirjan (https://www.manualslib.com/manual/10690 ... l?page=191), jossa ilmoitetaan tälläsesta ongelmasta: Brake Switch (1 or 2Indeterminable) Brake Switch Correlation Fault. Osaisiko joku sanoa onko myös tuossa mallissa samalla koodilla sama vika mahdollinen, ilmeisesti joku takavalojen kytkin? Soitin liikkeeseen mistä ostettu niin sanoivat, että pitäisi tuoda heille ennen kuin osaavat sanoa mitään. Tottakai vien mönkijän huoltoon, onhan siinä takuu voimassa.
Ongelmana on vaan se, että mönkijä on Posiolla vähän huonomman tien päässä mökillä, jonne tuli viime viikonloppuna sen verran paljon lunta, niin en pääse omalla autollani hakemaan sitä pois. Ilmeisesti mönkijä ei starttaa jos tuossa takavalokytkimessä on vikaa, jonkun suojauksen takia, joka estää käynnistymisen.
Onko mönkijää mitenkään mahdollista saada sen verran käyntiin, että saisi sen ajettua isolle tielle ja saisi peräkärryn kyytiin? Ilmeisesti joku suojaus pitäisi ohittaa.
Pollessa pitää jarrua painaa startatessa, niin joku niistä kytkimistä kiusaa, koita rämpyttää jarrukahvoja ja katso että syttyykö jarruvalot? Joku kosketushäiriö niissä.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Karppa82
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Elo 2020 13:47

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Karppa82 »

seatts kirjoitti:
Karppa82 kirjoitti:Itsellä löytyy Polaris Sportman 570 eps sp öhlins mönkijä vuosimallia 2020. Vähän yli pari viikkoa sitten mönkijä toimi normaalisti, mutta viime perjantaina ei enää startannut. Mönkijä siis oli käyttämättä pari viikkoa ja nyt ei edes yritä käyntiin, starttikaan ei pyöri avainta käännettäessä. Akusssa on kyllä virtaa. Kun virrat laittaa päälle jarrun vikavalo syttyy palamaan ja diagnostiikka antaa koodin SPN 520285 FMI 2. Kyseistä koodia ei löydy ohjekirjasta, mutta löysin netistä toisen mallin ohjekirjan (https://www.manualslib.com/manual/10690 ... l?page=191), jossa ilmoitetaan tälläsesta ongelmasta: Brake Switch (1 or 2Indeterminable) Brake Switch Correlation Fault. Osaisiko joku sanoa onko myös tuossa mallissa samalla koodilla sama vika mahdollinen, ilmeisesti joku takavalojen kytkin? Soitin liikkeeseen mistä ostettu niin sanoivat, että pitäisi tuoda heille ennen kuin osaavat sanoa mitään. Tottakai vien mönkijän huoltoon, onhan siinä takuu voimassa.
Ongelmana on vaan se, että mönkijä on Posiolla vähän huonomman tien päässä mökillä, jonne tuli viime viikonloppuna sen verran paljon lunta, niin en pääse omalla autollani hakemaan sitä pois. Ilmeisesti mönkijä ei starttaa jos tuossa takavalokytkimessä on vikaa, jonkun suojauksen takia, joka estää käynnistymisen.
Onko mönkijää mitenkään mahdollista saada sen verran käyntiin, että saisi sen ajettua isolle tielle ja saisi peräkärryn kyytiin? Ilmeisesti joku suojaus pitäisi ohittaa.
Pollessa pitää jarrua painaa startatessa, niin joku niistä kytkimistä kiusaa, koita rämpyttää jarrukahvoja ja katso että syttyykö jarruvalot? Joku kosketushäiriö niissä.
Asia ratkesi, sulake oli palanut. Oudosti antoi tuon jarruvalokytkimen vikakoodin ja jarrun vikavalo paloi, vaikka palaneella sulakkeella ei ollut mitään tekemistä jarrujen kanssa. Olisi pitänyt tarkistaa kaikki sulakkeet heti alkuun. No onneksi ei mitään ollut hajonnut.
viljohannes
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Maalis 2020 09:57
Paikkakunta: kouvola

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja viljohannes »

jokkelar kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta, poitsu ajoi T1b/60kmh rajoitetulla RZR 900S vm2017 ja kone teki seuraavaa:
-lähti liikkeelle risteyksestä ok
-vauhtia ehkä 10-20km/h ja tehot katosi, putosi tyhjäkäynnille
-moottorin merkkivalo syttyi
-kone pysyi käynnissä, virrat päällä, ei varoitusääntä
-ei reagoinut kaasupolkimeen
-ajoi sivuun ja muutaman sekunnin päästä merkkivalo sammui
-tämän jälkeen kaikki toimi normaalisti ja ajoi kotiin ongelmitta 15km

Olisiko joku sensori/liitinjuttu mahdollisesti... kenelläkään kokemusta vastaavasta? Mitään vikakoodia näytöllä hän ei ainakaan huomannu/rekisteröinyt.

Kiitosta vinkeistä jos joku törmännyt vastaavaan.
Meillä teki 570 sportsmanni 2017 samaa, tutkin ja vaihdoin akun. Testiajoa monta tuntia, eikä mitään. Tytär lähti taas ajotunnille ja hyyty juuri noin! Vein merkkihuoltoon ja kattovat koneella vikoja, ei vikaa, se on ominaisuus, jos on painettu kaasua ja jarrua yhtä aikaa tarpeeksi monta kertaa, niin kuuluukin tehdä noin... Ei muutakun opetteli, että liikennevaloista lähtiessä päästää jarrun ensin ja sitten kaasua, niin eipä ole enää tuota tehnyt!
Rahatmeni
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Marras 2020 23:16

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Rahatmeni »

Oisiko kellään vinkkiä miten saisi tuon polaris rzr 900s 2017 vuosimallin moottorijartun pois on aika halvatun inhottavaa ajaa kaupunkissa kun joutuu ajamaan 40 kymppiä ja sitten kun irottaa jalan kaasulta niin heittää takarenkaat suoraan lukkoon ilman jarrun käyttöä
:P
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jaket »

eikös se moottorijarru muodostu siitä yksisuuntalaakerista etuvariaattorin pohjalla. Jos siellä olisi laakeri joka rullaisi kumpaankin suuntaan, niin moottorijarrua ei olisi.

tuo perän sivulle veto on efi 800 polariksella ongelma ainakin jäisellä tiellä. jos otat kovat vauhdit ja päästät kaasun niin aina tilanne päällä kun mönkijä kääntyy poikittain, parempi painaa käsijarrua, että saa etujarrut ja sitten pitää kaasua vähän peukalolla, ettei moottorijarrua tulisi liikaa.

mutta luulisi että noin uudessa olisi jo se systeemi joka aktivoi etuperän moottorijarrussa ja siten siirtää jarruvoiman kaikkiin pyöriin. veikkaan että se ei sulla toimi.
“Unnatural work produces too much stress.”
Vastaa Viestiin