Oktaani

Keskustelua Polaris mönkijöistä.

Käyttämäsi oktaani

95 E
64
55%
98 E
52
45%
 
Ääniä yhteensä: 116

Polleri
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 21 Syys 2004 08:24

Oktaani

Viesti Kirjoittaja Polleri »

Mitä oktaania käytätte Polariksissanne? Ohjekirja puhuu 95:esta, mutta olen kuullut väitteitä siitä, että kannattaisi käyttää 98 oktaanista??
polarisman
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 31 Touko 2004 23:11
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja polarisman »

95 menee ja ei ole ollut mitään ongelmia, anna palaa vaan 95:llä
**Huru-ukko**
Wilpo
4WD
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Touko 2004 17:15
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wilpo »

Olen käyttäny molempia 95 ja 98. Ei mitään eroa.
Ohjekirjassa oli muistaaksini maininta 95 käytöstä ja myyjä taas sano että 98. Ett eipä tolla mitään merkitystä sen suuremmin ole.
Jasseri
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Heinä 2004 16:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jasseri »

Kyllähän se yleensä parempi on tuo 98 vehkeessä missä hyvänsä, ainakin talvella huomaa eron... 8)
Kaikki mikä ei tapa, niin se sattuu ihan hemmetisti...
Avatar
Panu
6WD
Viestit: 450
Liittynyt: 09 Marras 2004 20:37
Paikkakunta: VAASA Mönkijä: Polaris Sportsman 800 efi -06
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Panu »

Autoon laitan aina ysikasia kun on turbolla varustettu ja mönkijään samaa tavaraa...
Harrastus vie joka asiassa mukanaan..
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Oktaaniluvulla ei ole mitään merkitystä tehon kanssa, mikäli laite ei nakuta.

Nakutus on polttoaineen itsesyttymistä, joka tapahtuu paineen (puristustahti) ja palotilassa hehkuvien karstajäämien ja korkean lämpötilan johdosta. Mitä korkeampi oktaaniluku, sitä parempi paineen/puristuksen kesto.
Kaikkien, myös krossipelien viritysaste (puristussuhde) on niin alhainen, ettei nakutusta pääse kovin helposti syntymään. Näinollen ei talvella, kosteudella ym. ole kuin teoreettiset mahdollisuudet vaikuttaa polttoaineen/moottorin nakutusherkkyyteen.

Mikäli tehdas suosittelee jotain polttoainetta, sitä on turvallista käyttää. Jos myyjä väittää jotain, pyydä tällaiset tehtaan suosituksista eroavat asiat paperilla. Ohessa faktapage:

http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/a ... siinit.htm
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Mangnum 325
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Kesä 2004 19:29
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Mangnum 325 »

olen aina käyttäny 98 ja hyvin on pelannu :D
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

98 E
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

95

Lisäsin äänestyksen tähän!
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

95E ja vähän jäänestoa, kun tankatessa saattaa lunta hieman ropsahtaa tankkiin.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Eipä ole tullut tuota jäätä edes ajatelleeksi.
Hyvä pointti. Lunta tosissaan yrittää tankkiin aina välillä mennä.
Avatar
quasar
4WD
Viestit: 151
Liittynyt: 29 Loka 2004 13:12
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja quasar »

Kemistin kommentti jäänestoaineen tarpeellisuuteen: Bensiinin yksi komponentti on MTBE (eetteri). Sen vesiliukoisuus on sen verran suurta, että normaalit kondenssivedet bensiinissä liukenevat tähän MTBEhen eikä sen takia ole tarvetta käyttää jäänestoainetta kuten joskus ennen MTBE:tä oli. Eri asia on, jos vettä laittaa tankkiin enemmälti, silloin jäänestoaine auttaa lääkkeeksi.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Hienoa saada asiantuntijalausunto aiheesta. Tuo lumiasia oli sellainen että tankkasin konetta lepikossa ja puusta putosi "kuorma-autollinen" lunta niskaan ja tankkiin mitä nyt 2 tuumaisesta aukosta mahtui. Kauhoin suurimmat pois mutta, kyllä sinne sitä meni aikalailla. Laitoin jäänestoa, kun ohjekirja niin ehdotti. Auttoi tai ei niin ainakin on hyvä mieli ja peli toimii ilman ongelmia.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

itse tankkaan 98E,se on vaan jäänyt tavaksi tankata sitä,olen 95:stakin laittanut enkä ole mitään eroja huomannut.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ruuttakoneissa kannattaa ehdottomasti välttää jääneston käyttöä koska yleensä ruuttakoneiden polttoainesuodatin on rakeenteeltaan sellainen että se erotteleen veden bensasta. Nyt kun sitä jäänestoa laitetaan bensan sekaan niin polttoainesuodattimeen erottunut vesi sitten lähtee sieltä liikkeelle jääneston mukana eikä ruuttajärjestelmä oiken tykkää tästä prosessista.
Vastaa Viestiin