Kokemuksia 550XP?

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
peccis
6WD
Viestit: 732
Liittynyt: 05 Syys 2006 19:43
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja peccis »

mckc kirjoitti:
Suzuman kirjoitti:Ei oo pitempään aikaan tullut enää kommentteja? Eikö ole kommentoitavaa? Lukisin mielelläni lisääkin, sillä olen aikeissa hankkia xp 550? Onkohan viisas aikomus?
Onko viisas aikomus ostaa XP?? Riippuu täysin sun käyttötarkoituksesta... mä itsekin mietin kumpi on parempi sp500 vai 550xp, tuli hankittua XP ehkä turhaan... jos työkäyttöön tarttet konetta niin mun mielestä ota 500, se on työkalu ja antaa varmasti ihan tarpeeksi vastinetta tarvittaessa myös "leikkimiseen" ja muuhun harrasteluun.
Aika mielenkiintoinen vastaus, sanot että valinta riippuu käyttötarkoituksesta ja olet itsekkin miettinyt kumman ottaisit ja sitten vielä valinnut "turhaan" XP:n. Etkö tiennyt käyttötarkoitustasi? Niin, ja mikä tekee Sportsman 500:sta paremman työkäyttöön kuin 550xp ?
Yamaha Kodiak 700 eps -19
Yamaha Grizzly 700 -08
ex.Honda 500FPA DCT -15
ex.Honda Foreman 450es -01
ex.Polaris Sportsman 500 -13
ex.Polaris ATP 330 -03
ex.Honda Rancher 350ES -02
ex. ATC 200ES -84
ex. RZR 800 -09
ex. 420fa -09
ex. Sportsman 400 -04
mckc
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 18 Loka 2006 23:19
Mönkijä:: Polaris xp 550
Paikkakunta: iitti

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja mckc »

KYLLÄ, en itse ehkä osannut omaa käyttöäni oikein arvioida, mainokset ja lehtien arviot saivat minut innostumaan että mää harrastan "mönkimistä" ja paskat, eihän toi XP ees keuli vaikka lehdessä oli niin hieno kuva kun vedetään keula pysyssä, ei nouse vaikka kuinka repii...
Niin ja tarkoitin että ei tuo XP anna mitään enempää kuin 500 jos kyseessä työkäyttö, saman työn tekee sp500 mutta €uroja tarvitaan vähemmän... minulla käyttö on nykyään melkein pelkästään työkäyttöä.
Mtl
2WD
Viestit: 49
Liittynyt: 31 Touko 2011 19:45
Mönkijä:: Polaris Sportsman 550
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja Mtl »

Moro,

Oon ollu tyytyväinen XP550:seen. Joskus vaihteet Park-asennosta siirrettäessä eteenpäin on vähä jäykät ja taas välillä ei ollenkaan, muuten toiminut moitteettomasti. Soittelin tos viikko sitten 50-tunnin huollosta tarjouksia merkkiliikkeistä niin sanottiin että ei tarvi tuoda ku sadan tunnin huoltoon seuraavaksi ja takuu on silti voimassa :doubt: Onko muille samanlaisia kokemuksia?

Mtl
Viimeksi muokannut Mtl, 03 Elo 2011 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
______________________________________
XP550 EPS 2010
mckc
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 18 Loka 2006 23:19
Mönkijä:: Polaris xp 550
Paikkakunta: iitti

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja mckc »

Mä käytin just 50h huollossa omani, kyselin huoltotarjousta kolmelta korjaamolta, kukaan ei maininnut että huolto ei olisi tarpeen, nää huoltovälit on mielestäni kyllä ihan kohtuuttoman tiuhat, jos joku oikeesti käyttää työssään mönkijää esim. poronhoidossa tai muussa duunissa jossa tunteja tulee runsaasti niin vehe täytyy toimittaa huoltoon melkein viikottain jotta takuu säilyy.
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Vaihdoin can-amin (400 outlander EFI) Polariksen 550XP EPS. Kynnys oli todella suuri vaihtaa polarikseen koska sitä on niin paljon moitittu. Nyt on lievä morkkis päällä.. mutta toivottavasti tuli hyvä yksilö ja nämä uudemmat ovat parempia (muuten siirrytään takaisin can-amiin tai yamahaan).

En ole ehtinyt vielä kunnon reissua tekemään mutta pikainen "koeajo" oli todella hämmästyttävä. Aivan mahtavat ajo-ominaisuudet. Erittäin kevyt ohjaus joka oli yksi syy siihen että ostin ko. laitteen. 3. mönkijä on ja jos ajo-ominaisuuksien perusteella arvioin ostoa niin joka kerta on mönkijä parantunut. Miinuksena on todettava että laiskalta tuntuu can-amin jälkeen ja sellainen tuntuma on että jos lähdetään viivalle velipojan can-am 400 EFI:n kanssa niin hopealle jää.. kaipaamaan jäi can-amin suorituskykyistä konetta. No, täytyy opetella ajamaan vähän leppoisammin tai vaihtaa taas myöhemmin takaisin can-amiin..

Syyt miksi vaihdoin canan pois on 2: Ohjaustehostin ja nelivetotekniikka (etuvedon lukko). Monesti oltiin kiipelissä kun pitävä rengas ei vetänyt. Ja kun antoi aikansa jauhaa (jäinen tai kova alusta) että visko kytkeytyi niin lähti välittömästi irti! Pehmeällä alustalla tai syvässä lumessa ei paljon auta kun odottaa lukon kytkeytymistä. Siinä vaiheessa kun lukko on "tarttunut" kiinni ollaankin jo syvällä... Polariksessa aivan loistava neliveto.. En tosin tiedä kuinka paljon parempi on can-amin paljon mainostama "nopea visko".

Laitan kommentteja polariksesta myöhemmin lisää kun ehdin käydä kunnon maastokeikalla.
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
rmake
4WD
Viestit: 206
Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
Mönkijä:: Polaris 1000xp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja rmake »

JSSM Onnittelut hyvästä valinnasta! Et taatusti tule pettymään jos vanha koneesi on ollut can am.
Alusta on kerrassaan mukava ja hieno ajaa maastossa, verrattiin mihin tahansa, puhumattakaan sahapukki canasesta. Neliveto on erinomainen, ei ole hyvä se nopeakaan visco, vaikka on selkeä parannus vanhaan.
Erikoista jos 400 can am tuntuu tehokkaamalta, voihan se olla, mutta molemmilla ajaneena ei minun mielestä kyllä siltä tuntunut. Joskaan ei tuo pollekaan ole mikään raketti.
Ja kunnon maastolenkin jälkeen kyllä silmät avautuu, eikä varmasti tule ikävä vanhaa!
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Kiitos.

Mukava kuulla että olen laittanut hyvän laitteen. Kävin nyt ajamassa hieman enemmän ja nyt pystyy jo hieman enemmän kommentoimaan.. Ensimmäiseksi täytyy pikkasen vetää takaisin tuota tehottomuutta. Johtui varmaan se ensimmäisen koeajon tehonpuutteen tunne osittain siitä että ajoin pehmeähköllä hiekkatiellä ja aika hissukseen. Nyt kun ajelin enemmän ja käytin vähän reilummin kaasua niin löytyihän sieltä voimaa ja kiihtyvyyttäkin (jopa hieman can-amin malliin)! Ja uskon että esim. metsähommissa tai muussa voimaa vaativissa hommissa/ajamisessa ei voima kesken lopu. 400 can-amin suorituskykyvertailussa voi tuntua myös polariksen suurempi paino sillä se on n. 50 kg painavampi kuin can-am 400. Täytyy silti käydä kokeilemassa miten käy kiihdytyksessä 400 can-amin kanssa. Rohkenen epäillä että can-am ei ainakaan häviä.. Tuntui muuten että huippunopeudessa ei taida pärjätä ainakaan can-amille. En sitten tiedä valehteleeko mittarit keskenään miten paljon. Huippunopeudella tosin ei ole minulle merkitystä. Riittää kun kulkee 80 km/h vaivattomasti.

Alusta ja ajettavuus on tosiaan niin hyvä että lieneekö parempaa? Minun tarpeisiin ei ainakaan kaipaa edes parempaa on se niin hyvä. Ohjaustehostin aivan loistava ja kovassa vauhdissa tehostus vaimenee selvästi. Joten ihmetyttää hieman tuo aikasempi kommentti jossa mainittiin että ajettavuus muuttuu johonkin saa..nan ja pe..leen välimaastoon... En kyllä ole samaa mieltä. Se on kyllä selvää että jos vielä mönkijä vaihtuu niin seuraavassakin on oltava tehostin!

Ja tulipahan testattua se mainio nelivetokin.. oli yksi paha oja ja ihme että nousi vakiorengastuksella ylös niinkin jyrkästä ja pitkästä luiskasta. Neljällä renkaalla suttasi ja ajattelin että mitenkähän olisi käynyt entisen can-amin kanssa, olisiko pysähtynyt jauhamaan kolmella rattaalla. Veikkaisin että olisi. Sekin kyllä vielä testataan.. nyt onkin hyvä tehdä vertailuja can-amin ja polariksen välillä hyvässä hengessä. Tosin vertailu ei ole ihan tasapuolista koska ei ole can-am 500 mallia.

Onko muuten kenelläkään käyttäjällä ollut ongelmia käynnistyvyydessä? Lieneekö vanhaa bensaa tankissa vai mitenkähän on käynnistys vaivalloista kesäkelilläkin.. pitää jauhaa ja tuntuu ettei käynnisty. Itse epäilen (ja toivon) että vika on bensiinissä. Laitteella ajettu n. 1500 km.
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
Toni T
4WD
Viestit: 204
Liittynyt: 27 Loka 2007 19:09
Mönkijä:: Polaris XP1000 Highlifter
Viesti:

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja Toni T »

JSSM kirjoitti:Onko muuten kenelläkään käyttäjällä ollut ongelmia käynnistyvyydessä? Lieneekö vanhaa bensaa tankissa vai mitenkähän on käynnistys vaivalloista kesäkelilläkin.. pitää jauhaa ja tuntuu ettei käynnisty. Itse epäilen (ja toivon) että vika on bensiinissä. Laitteella ajettu n. 1500 km.
Onko akku hiipunut ? Mittaileppas yleismittarilla...

Mulla ainakin akku oli menettänyt selvästi varaustaaan talven aikana ja latasin sen keväällä täyteen. Vaikutti selvästi käynnistyvyyteen. Kauankohan orkkis akku ylipäänsä pitäisi kestää ?
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Kiitos vinkistä. Startti pyörittää kyllä hyvin ettei äkkiseltään uskoisi akun olevan loppu. Tiedän kyllä että kampe on seissyt ennen minun ostoa ja sitä on käytetty usein mutta ajettu silloin vähän (siirretty liikkeessä ulos ja sisälle). Voisihan tuon akun varulta silti ladata täyteen..
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
pöllipolle
4WD
Viestit: 197
Liittynyt: 02 Loka 2007 08:46
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja pöllipolle »

JSSM kirjoitti:Kiitos vinkistä. Startti pyörittää kyllä hyvin ettei äkkiseltään uskoisi akun olevan loppu. Tiedän kyllä että kampe on seissyt ennen minun ostoa ja sitä on käytetty usein mutta ajettu silloin vähän (siirretty liikkeessä ulos ja sisälle). Voisihan tuon akun varulta silti ladata täyteen..
850XP ei tahtonut talvella käynnistyä millään. Huolto väitti että tulpat olivat menneet piloille, koska härveli kävi liian rikkaalla softabugin takia. Toivottavasti softa pelaa nykyään kunnolla, ettei kohta ole taas sama ongelma.. Nyt sitten 500 EFI ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä. :-(
Polaris Sportsman 570 Touring & Polaris Sportsman 570 X2 Touring
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

Itsellä 500 efi, käynnistetään 2-30 kertaa joka päivä vuoden ympäri, ja aina lähtenyt ekalla eikä ole sammunut ennenkun itse avainta vääntää :wink:
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Lupasin tuossa aikaisemmin kertoa lisää kokemuksia joten tässäpä niitä.

Yksi kunnon rypemisreissu tuli suolla tehtyä ja mukana oli can-am 400. Alkupätkä ajeltiin soratietä ja takaisin tultiin märkää suota jossa oikein hakemalla haettiin rajoja ja vertailuja. On kyllä todettava että tuo can-amkin on silti uskomaton menijä. Kahdestaan kun on liikkeellä niin uskaltaa ajaa pahastakin paikasta kun voi auttaa toisella. Tuolla reissulla erot olivat aika marginaalisia mutta kyllä tuli silti polariksen lukon etu esille. Tulipahan myös yksi minun mielestä negatiivinen asia esille polariksen "täydellisessä" nelivedossa.. nimittäin akseleiden välinen nopeusero. Eturenkaat pyörivät silminnähtävästi hitaampaa kuin takarenkaat. Asian huomasin ensin kun hiekkamontulla lähdin kiipeämään ylöspäin ja jauhatin sen vähän syvemmälle. Ihmettelin että miksi eturenkaat eivät ole jauhaneet niin syvälle kuin takaset. Tällä reissulla huomasin sen paremmin kun kaveri ajoi sen kiinni ja sivusta seurasin. Tästähän olikin jo juttua täällä:
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... oe#p245090
En silti olisi uskonut että se on niin selvästi nähtävissä. Pehmeällä suolla tällä saattaa olla negatiivinen vaikutus kun joskus tilanne voi olla sellainen että täytyy yrittää ajaa niin hitaasti että sutimista ei esiinny. Jos polariksessa haluaa etusten juuri ja juuri suttaavan niin tällöin jo takaset ruopii selvästi. Tulipahan tuokin muuten huomattua eräässä tosi märässä ojanylityksessä. Jalan ei olisi uskaltanut mennä eikä kyllä mönkijälläkään ellei ollut kaveria mukana. Kyllähän se nousi siitä mutta kun etuset olivat pitävällä alustalla ja takaset tosi pehmeällä niin huomasin että takapää ehti vaipua aika syvään ennenkuin nousi. Can-amilla mentiin vierestä ja liekö ollut laitteen paremmuutta vai oliko tosiaan siinä kohtaa matalampi kohta mutta paremmin meni siitä kohdasta! Onko muuten kenelläkään kokemuksia polariksen nelivedosta mutahommissa siitä onko tuolla suurta ja ratkaisevaa merkitystä kun etuset pyörii hitaampaa? Olisi mukava kuulla kokemuksia.

Pitihän se kiihtyvyyskin kokeilla kuten lupasin.. aika oikeansuuntaisesti arvailin. Oli mielenkiintoista kun laskettiin kolmeen ja lähdettiin rinta rinnan. Minä ehkä sain paremman alun ja cana jäi lähdössä vähän jälkeen mutta 80 km/h asti mentiin samaan tahtiin eron säilyessä samana. Epäilen kyllä että huipussa olisi can-am mennyt edelle. Yllättävää oli kun arvelin polariksen jäävän jälkeen, kuten myös kaverikin joka teki samansuuntaisen arvion kun vaihdettiin ajokkeja. Vertailuhan ei ole tasaveroista sillä can-am 400 luokkaa pienempi. Täytyy can-amin eduksi sanoa että on se suorituskykyinen laite ja ei ole epäilystä kumpi häviää jos otetaan samanluokan cana eli 500 efi. En tiedä sitten onko minun polariksessa kaikki hepat tallella.. Molemmat oltiin kyllä sitä mieltä että "perstuntumalla" can-am 400 on suorituskykyisempi. Rengastus oli molemmissa peleissä vakio.

Tehtiinpä myös polttoainevertailu. Polariksestahan on moni sanonut että se on "juoppo" mutta tällä reissulla tuo ei ainakaan pitänyt paikkaansa. Samat ajot ajettiin molemmilla laitteilla ja tankattiin perään. Polaris vei vain reilun litran enemmän löpöä. Ei minusta paha kun ottaa huomioon että polaris on reilusti painavampi ja tehokkaampi laite. Positiivinen yllätys siis.

Ajo-ominaisuuksistahan ei voi sanoa kuin pelkkää positiivista. Mielenkiintoista olisi verrata vastaavanlaiseen can-amiin (500 xt).

Renkaiden pyörimisnopeus kun olisi molemmilla akseleilla sama ja koneessa enemmän tehoa niin olisi minun makuun täydellinen laite. Tuo luotettavuus jää sitten nähtäväksi. Pieni kutina on että saattaa vielä laite vaihtua seuraavaksi can-am 650 efiin.. mielenkiintoista on nähdä talvella miten lumessa päästään polariksella. 400 outti oli siinä aivan käsittämättömän hyvä etenijä AMS Swamp Fox rengastuksella..

Kommentteja polarismiehet (ja miksei muutkin) noista akseleiden välisistä pyörimisnopeuksista, onko hyvä vai huono asia mielestänne?
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

Hyvää vertailua olette tehneet.

Tuohon kiihdytykseen sen verran, että ainakin itsellä on parantunut koko ajan kun on tunteja tullut lisää. Tosin vielä nykyäänkin jostain syystä hirveästi vaihtelee, välillä ampasee kunnolla paikoiltaan mutta välillä tuntuu että eri sitten millään.
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Pitääpä taas tarttua "kynään" ja kirjoitella lisää kokemuksia xp:stä. Oli nimittäin sellainen reissu viikonloppuna että se vakuutti lopullisesti polariksen suhteen. On tässä ollut vähän sellainen olo että onkohan tuo polariksen nelivetojärjestelmä (etuset ja takaset pyörii eri nopeudella) sittenkään niin hyvä kuin sitä kehutaan. Eihän se auttanut kuin mennä hakemaan niitä ääriolosuhteita ja testata! Mukana oli tuttu peli can-am 400 joka itselläkin oli aikaisemmin. Ajamaan lähdettiin kuten ennekin mukavalla meiningillä eikä kilpailumielellä toisten laitteita negatiivisesti arvostellen. Ja tietysti makkaranpaistoon samalla.. Mahtava ja antoisa reissu oli.

Reitti tuli katseltua siten että mentiin osan matkaa hyllyvää suota ja osassa oli pahoja suo-ojan ylityksiä. Vähän arvelutti lähteä märälle ja tietyt ennakkoluulot oli kieltämättä.. tuon nelivedon suhteen. Mutta eipä tarvinnut pettyä. Mentiin niin märästä paikasta että eipä olisi jalan uskaltanut lähteä mönkijän päältä pois. Ja hyvin mentiin. Hitaasti piti toki ajella eikä renkaat saaneet sutia pintaa rikki. Uskomaton se on menemään vaikka on vakiorengastus. Parissa kohtaa toinen takanen mulahti pinnan läpi mutta painoa siirtäen etupuolelle ja varovasti liikkeelle niin no problem. Can-amillakin mentiin aivan samat paikat ja ei muuta eroa voinut sanoa kuin sen että can-amilla pystyi ajamaan pikkuisen nopeammin renkaiden sutimatta. Tokihan sitä vaihdettiin välillä ajopelejä. Sen huomasin myös että can-amissa meinasi eteneminen välillä pysähtyä kun alkoi renkaat tarpeeksi lipsumaan. Lukko kun ei kytkeydy siinä heti päälle. Can-amin nopeamman etenemisen arvelen johtuvan juuri tuosta renkaiden pyörimisnopeuserosta. Kun yritin lisätä vauhtia niin heti alkoi sutimaan ja vauhti pysähtyi. Mutta hitaasti ajaen ei mitään ongemia. Ajettiin niin märästä paikasta että märempään ei uskalla mennä oli sitten mikä peli alla tahansa. Vaarassa olisi muuten tippua suohon..

"Suotesti" meni siis kunnialla läpi. Sitten pehmeiden suo-ojien ylityksiin. Kuten ennalta arvelinkin niissä tuli erot esille varsinkin tuon nelivedon suhteen. Kun oli välillä oikein syviäkin ojia niin eihän niihin voinut ajaa kohtisuoraan. Ne oli ajettava vinottain yli. Sitten kun ne vielä olivat pehmeitä reunoilta niin ne antoivat oman lisäextran. Polariksen lyhyt keulanylitys tuli ensimmäistä kertaa todettua käytännössä. Jyrkissä ojissa can-amin keula tökkäsi vastapenkkaan. Sitten kun lukkokaan ei heti mene päälle kun renkaat alkavat luistaa niin monta ojaa piti vetää polariksella yli. Polaris meni sen sijaan vaivatta ne yli. Sellaisistakin paikoista joista katsottiin että tuosta ei ole menemistä.

Nelivedon lukkotesti tuli tehtyä alkumatkasta puolivahingossa. Can-amin vasen puoli putosi talvitien pohjalla pehmeällä rämeosuudella syvään uraan. Siihen istui. Yhdessä harmiteltiin kun tuo urassa oleva rengas ei pyöri yhtään ja sen apua juuri tarvittaisiin. Tahallaan jauhatettiin sitä niin kauan että lukko kytkeytyi päälle. Eihän sillä tietysti enää siinä vaiheessa ollut merkitystä kun kolme muuta rengasta upotti laitteen vielä syvemmälle. Lopulta pukattiin käsin se pois siitä ja can-amin kuski halusi nähdä miten polaris selviytyy samasta paikasta. Sanoin kyllä että ei taida mennä kun se jauhettiin niin pahaksi jo.. mutta tuleepahan ainakin nähtyä se nelivedon toiminta. Siispä samaan rommakkoon polaris. Ja kyllä oli ihmetyksen paikka kun siitä mentiin ilman sanottavia vaikeuksia. Hitaasti ajoin siten että en päästänyt rengasta suttamaan. En olisi itsekään uskonut sen siitä menevän.

Ja päivän päätteeksi tietysti vielä kiihdytystesti kun se viime kerralla jäi vähän epäselväksi. Kuskit olivat vaihtuneet joten ajettiin toisten kamppeilla. Tällä kertaa otettiin kiihdytys asfaltilla joten pitoa riitti. Rinta rinnan siis ja lasku kolmeen.. can-am jäi kuin paikalleen ja otettiin uusi lähtö. Sama juttu, can-am jäi heti lähdössä kun polaris ampaisi samantien kun kaasua painoi. Can-am otti 90 mittarin mukaan sillä pätkällä ja polaris jätätti sitä pikkuisen koko ajan. Edelleen hämmästelimme asiaa kun molemmista tuntuu että perstuntumalta arvioituna kyllä can-am on pirteämpi. Ehkä se olisikin jos kiihtyvyyttä mitattaisiin esim. 40-80 välillä. Can-amin variaattori ei ota selvästikään niin tiukasti kuin polariksen. Mutta käytännössä ero on minimaalinen. Ja tämä testi on epäreilua can-amia kohtaan koska se on eri luokassa. Polaris kyllä jäisi varmasti jos otettaisiin can-am 500. Mutta mielenkiinnosta tehtiin tämäkin testi.

Jatkotestit painottuvatkin sitten tekniikan toimivuuteen/kestävyyteen. Varsinkin talviolosuhteissa on mielenkiintoista nähdä miten polaris pelittää. Nyt kuitenkin tuntuu siltä että mikäli tekniikka toimii ja kestää niin nyt taisi kolmas mönkijämerkki olla se "oikea" minulle. Ajettavuus ja maasto-ominaisuudet kun tuskin voivat parantua enää.

Käytän aikaa ja kirjoittelen siksinkin jos joku miettii ja puntaroi eri mönkijävaihtoehtojen välillä. Jos näistä omista kokemuksista olisi jollekulle hyötyä niin hyvä olisi. Omista kokemuksista voin kyllä suositella polaris xp:tä.
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Hyvä tarina. =D> =D>
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Vastaa Viestiin