Polaris sportsman 570
Re: Polaris sportsman 570
seatts: Ainakin Xenforo-softaa käyttävät sivut. Mielestäni tuo on kätevä ominaisuus. Helpottaa kummasti, kun tulee itselle ilmoitus, kun joku on lainannut viestiä tai merkinnyt viestiin. Tuo Xenforo taitaa tosin olla maksullinen. Mutta se offtopicista.
Minusta taas ikävä omituisuus, että aina paukkuu, että joku on taas lainannut sun puheista. Ei kiinnosta hittojakaa, jos joku lainaa mun tekstiä jossai!
- cotcot
- Moderaattori
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Keskustelu otsikon aiheen mukaisesti niinkuin on jo ohjeistettu! Viestin lainaamiskäytännöstä voi kenties keskustella jossain toisessa viestiketjussa mutta ei täällä!
Niin, edelleenkin pitäydyn avauksen tekstiin; 570 ja ACE, kone sama molemmissa, alustassakin yhtäläisyyttä ja uskoisin paljonkin. Molemmat on insinööri suunnitellut tiettyihin töihin ja kun en insinööri ole; uskon kokemusteni mukaan varsin vahvasti kokonaisuuteen.
570 vs ACE, melko samanlainen kombinaatio. Suoriutuu tehtävistään aivan alkuperäisellä varustuksella. Ylivoimaisen hyviä mm 4-veto, rajoitin ja turf-kytkentä. Minulla vastannut täysin odotuksiani ja vaatimuksiani, kaikki toimii kuten on suunniteltu.
Mönkijä nyt vaan on laite, joka on suunniteltu tekemään traktorin tyyppisiä töitä, ei todellakaan kahlaamaan vesistöissä, ei oikeastaan upposoillekkaan vaikka niistäkin osaavan kuskin toimin selviytyy.
Vuosikymmenien kokemuksen myötä, uskon suunnitteluinsinöörien tehneen työnsä kunnes toisin osoitetaan. En vaan ole toisin pystynyt osoittamaan.
570 vs ACE, melko samanlainen kombinaatio. Suoriutuu tehtävistään aivan alkuperäisellä varustuksella. Ylivoimaisen hyviä mm 4-veto, rajoitin ja turf-kytkentä. Minulla vastannut täysin odotuksiani ja vaatimuksiani, kaikki toimii kuten on suunniteltu.
Mönkijä nyt vaan on laite, joka on suunniteltu tekemään traktorin tyyppisiä töitä, ei todellakaan kahlaamaan vesistöissä, ei oikeastaan upposoillekkaan vaikka niistäkin osaavan kuskin toimin selviytyy.
Vuosikymmenien kokemuksen myötä, uskon suunnitteluinsinöörien tehneen työnsä kunnes toisin osoitetaan. En vaan ole toisin pystynyt osoittamaan.
Monessa olen moilasen kanssa samaa mieltä. Vakiomönkkärillä pärjää pitkälle. Nykyään ei voi kuitenkaan sanoa enää, että mönkijä ei olisi suunniteltu vesistöihin. Canalla ja Pollella ainakin on erikoismalleja juuri kyseistä vesistöjumppaa varten.
Pollen insinöörien suunnitelmista en varmaa tiedä, mutta veikkaisin että myyntimäärät ovat olleet mielessä myös. Sportsman on mun mielestä hyvä lähes kaikessa, mutta olisiko se vakiokunnossa selkeästi paras jollain osa-alueella? Tältä pohjalta ymmärrän mönkkärien rakentamisen. Esimerkiksi mettähommissa vakiokone riittää hyvin rakentelematta, mutta silti laittaisin siihen lisää valoja valaisemaan lähiympäristöä. Elämysmetsurit ottaa tietysti viimeisetkin valot pois..
Pollesta on moneksi.
Pollen insinöörien suunnitelmista en varmaa tiedä, mutta veikkaisin että myyntimäärät ovat olleet mielessä myös. Sportsman on mun mielestä hyvä lähes kaikessa, mutta olisiko se vakiokunnossa selkeästi paras jollain osa-alueella? Tältä pohjalta ymmärrän mönkkärien rakentamisen. Esimerkiksi mettähommissa vakiokone riittää hyvin rakentelematta, mutta silti laittaisin siihen lisää valoja valaisemaan lähiympäristöä. Elämysmetsurit ottaa tietysti viimeisetkin valot pois..

Pollesta on moneksi.
Haminan seudun Mönkijät ry
Kuinka tärkeä pohjapanssari on metsätöissä? Ilmeisesti Pollessa on metallinen pohja, mutta suojaako se kaiken tarvittavan, jos/kun ajaa kantojen, kivien, pienten puiden yli? Kantoihin tai kiviinhän sitä ei toki tarkoitukssella aja, mutta vahinko voi aina käydä. Voiko joku pieni yliajettu puu mönkijän alittaessaan rikkoa esimermiksi sähköjohdon/liittimen?
Pohjapanssari on todella hyvä ajettaessa kannon yli, ei jää siihen jumiin vaan liukuu nätisti yli. Ja kyllä oksat pääsee silti moottoritilaan survoutumaan mutta ei läheskään yhtä helposti kuin ilman panssaria.
Siitä tuo 570 Polaris on hyvä että moottori on rungon sisällä.
Hyvin pärjää ilmankin panssaria, jos vallankin metsähommissa vähän etukäteen suunnittelee ajopaikkoja. Tuo 450-500e mitä panssari maksaa on aika suolanen sijoitus, toki jos sillä säästää yhdenkään isomman remontin on se hintansa kai haukkunut.
Mitenkä tuo panssari muuten suojaa/estää tuota loskan lentämistä konetilaan? Ite tuon ongelman kanssa paininut talvisaikaan jäällä, varsinkin silloin oikeen hirvittää kun akusta ei näy kun johdot.
Hyvin pärjää ilmankin panssaria, jos vallankin metsähommissa vähän etukäteen suunnittelee ajopaikkoja. Tuo 450-500e mitä panssari maksaa on aika suolanen sijoitus, toki jos sillä säästää yhdenkään isomman remontin on se hintansa kai haukkunut.
Mitenkä tuo panssari muuten suojaa/estää tuota loskan lentämistä konetilaan? Ite tuon ongelman kanssa paininut talvisaikaan jäällä, varsinkin silloin oikeen hirvittää kun akusta ei näy kun johdot.

Kyllä pohjapanssari nimenomaan vähentää risujen tunkeutumista sinne minne ne eivät kuulu, kun ajetaan esim. perkattujen puunlatvus risujen yli, ja vähentää kiinnijäämistä kantojen, kivien ja puunrunkojen ylityksissä.
Kyllä se varmasti vähentää loska/paskan lentämistä konetilaan mutta olen huomannut että se määrä mitä pohjapanssarin yläpuolelle lentää niin on työlästä putsata. Eli ainut miinuspuoli koko panssarissa.
Kyllä se varmasti vähentää loska/paskan lentämistä konetilaan mutta olen huomannut että se määrä mitä pohjapanssarin yläpuolelle lentää niin on työlästä putsata. Eli ainut miinuspuoli koko panssarissa.
Joo on ainakin tuo Iron Balticin reilu 400 euroa aika paljon muovista. 

No saahan sen tehdä itse halvemmallakin jos vain osaa ja materiaali löytyy.
Materiaalia panssarin itse tekemiseen saa halvalla esim Etrasta.
Se panssarin tekeminen on helppo homma, noihin tukivarsien suojiin nähden.
Itse ostin sen takia Iron Balticin et en jaksanut alkaa itse rakentaa. Sen verran pakko kehua panssaria että sen irroittaa on pulttipyssyn kanssa 5 minuutissa ja kiinnittäminen vie noin 15min.
Se panssarin tekeminen on helppo homma, noihin tukivarsien suojiin nähden.
Itse ostin sen takia Iron Balticin et en jaksanut alkaa itse rakentaa. Sen verran pakko kehua panssaria että sen irroittaa on pulttipyssyn kanssa 5 minuutissa ja kiinnittäminen vie noin 15min.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Minä en raaskinut ostaa -13 sportsman viissataseeni panssaria, vaan olen ajaa rutuuttanut säälimättömästi ilman.
Maalia on lähtenyt ja joku kolhu on pohjassa, mutta eivät haittaa mitään.
Käyttö siis yksinomaan raakaa ajoa erittäin hankallassa maastossa, kiviä, kantoja, suota, risuja, puita, piikkilankaa, jyrkkiä nousuja ja laskuja ja raskaan kärrin kanssa tottakai.
Kokemusta on samanlaisesta mönkkäristä panssarin kanssa, joten esitän omat huomioni:
- Pesu on vähän helpompi kun kaikki sonta ei jää panssarin ja rungon väliin.
- Pohjapanssarin kanssa mönkkäri liukuu paremmin esteiden yli.
- Huolto on aika paljon nopeampaa ilman panssaria, onkohan nykyisissä otettu huomioon?
Noita kiinnityspultteja pitäisi ostaa varastoon, ruostuvat ja sämpäytyvät. Ne olisi hyvä vaihtaa sadan tunnin huollossa kun huoltovälitkin pitenevät ja ovat siihen mennessä auottu jo muutamaan kertaan.
Itse irroitan panssarin huollon ajaksi, koska silloin mönkijä pestään huolellisesti ja läpikäydään sen verran tarkkaan, että se vaan ei voi olla paikallaan.
Maalia on lähtenyt ja joku kolhu on pohjassa, mutta eivät haittaa mitään.
Käyttö siis yksinomaan raakaa ajoa erittäin hankallassa maastossa, kiviä, kantoja, suota, risuja, puita, piikkilankaa, jyrkkiä nousuja ja laskuja ja raskaan kärrin kanssa tottakai.
Kokemusta on samanlaisesta mönkkäristä panssarin kanssa, joten esitän omat huomioni:
- Pesu on vähän helpompi kun kaikki sonta ei jää panssarin ja rungon väliin.
- Pohjapanssarin kanssa mönkkäri liukuu paremmin esteiden yli.
- Huolto on aika paljon nopeampaa ilman panssaria, onkohan nykyisissä otettu huomioon?
Noita kiinnityspultteja pitäisi ostaa varastoon, ruostuvat ja sämpäytyvät. Ne olisi hyvä vaihtaa sadan tunnin huollossa kun huoltovälitkin pitenevät ja ovat siihen mennessä auottu jo muutamaan kertaan.
Itse irroitan panssarin huollon ajaksi, koska silloin mönkijä pestään huolellisesti ja läpikäydään sen verran tarkkaan, että se vaan ei voi olla paikallaan.
Mitkä polttimot näissä uusissa 570 Sportsmaneissa on ajovalossa ja työvalossa?
Vois alkaa suunnittelemaan jotain xenonihommia.
Vois alkaa suunnittelemaan jotain xenonihommia.

-
- 4WD
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP -17
H4 polttimot on ajovaloissa .
Itselle laitoin 55W 6000 K luminalightsin Xenon muutossarjan.
Itselle laitoin 55W 6000 K luminalightsin Xenon muutossarjan.
Polaris Sportsman XP 1000 T3B -17
Uudenmaan Mönkijät Ry
EX: Polaris sportsman 570 efi eps T3 -14
Uudenmaan Mönkijät Ry
EX: Polaris sportsman 570 efi eps T3 -14