
Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Turha verrata autoon millään tavalla, liika tehostus paikoillaan särkee paikat mönkkäristä takuuvarmasti. Eikös joku vääntänyt rattilukonkin pollesta pashaks ohjaustehostimen voimalla ???....mutta eiköhän tän asian puiminen ollut tässä 

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
olisi mielenkiitoista tietää että minkälaisella käytöllä on ystävämme Töttörön polle että ajetaanko sillä ollenkaan vai istutaan tallissa lisävalot päällä ja pelätään vetarien puolesta 

Raajärvi express oyab THE DRIVER
Atv Team Pumpulipersepojat
Atv Team Pumpulipersepojat
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Hauska 
Sitä hinkataan & hinkataan.
Pelätään jatkuvasti että joku osa porsii & valvotaan yöt sen vieressä

Sitä hinkataan & hinkataan.
Pelätään jatkuvasti että joku osa porsii & valvotaan yöt sen vieressä

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Selvisi tuokin ongelma eilen.. ei ollut iso vika kuin vain yleismittari joka oli rikki..Roosa999 kirjoitti:Mittasitko tasavirralla vai vaihtovirralla? Tuolta staattorilta tulee vaihtovirtaa, joka sitten tasasuunnataan lataussäätimessä.

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
500efi traktori vm 2010 (200 h ja 2600 km) starttasi tässä parina päivänä huonosti. Rele naksui, mutta startti ei pyörinyt. Startin kupeella olevia johtonippuja heiluttelemalla hörähti käyntiin. Tänä aamuna ei lähtenyt enää ollenkaan käyntiin naksui vain. Hetken kun konttasi ympäri konetta, niin vikakin löytyi. Startille menevä 6 mm2 kaapeli oli poikki startin puoleisen kaapelikengän juuresta.
Vanha vinssin kaapeli tilalle, missä oli kaapelikengät tallella ja taas starttaa kuin palmun alta. Näköjään noin paksu kaapelikin voi täristä poikki.
Kannattaa samanlaisen kapineen omistavien tarkistaa kaapelin kunto. Jos tällaista vaivaa on yleisimminkin.
Vanha vinssin kaapeli tilalle, missä oli kaapelikengät tallella ja taas starttaa kuin palmun alta. Näköjään noin paksu kaapelikin voi täristä poikki.
Kannattaa samanlaisen kapineen omistavien tarkistaa kaapelin kunto. Jos tällaista vaivaa on yleisimminkin.
--- Polaris Sportsman 500 Efi, vm 2010, maataloustraktori ---
- NKH
- 4WD
- Viestit: 121
- Liittynyt: 14 Maalis 2012 13:26
- Mönkijä:: TöpöPolle 500EFI
- Paikkakunta: Pälkäne
- Viesti:
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
^ Kaikessa kun säästetään niin ne kaapelitkaan ei ole mitään järin laadukkaita ja täten kovettuvat melko helposti, pakkanen vielä nopeuttaa prosessia.
Omaani päivitin kaikki isommat virta- ja maajohdot 21/16mm2 notkeakuoriseen kaapeliin, päämaa, päävirta, startin johdot, vinssien johdot jne.
Kyllä virta kulkee eikä kovetu poikki! Pieni vaiva - suosittelen.
Omaani päivitin kaikki isommat virta- ja maajohdot 21/16mm2 notkeakuoriseen kaapeliin, päämaa, päävirta, startin johdot, vinssien johdot jne.
Kyllä virta kulkee eikä kovetu poikki! Pieni vaiva - suosittelen.
ATV Off-Road Racing Team - ATVP Tonnikeijut >>> www.facebook.com/atvptonnikeijut <<< Tykkää, tökkää ja jaa - määkin tykkään!
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
joo, aika ohutta tuo miinuskaapeli ainakin on pollessa. Ja kun ajattelee, että myös vinssin maa on sama kaapeli. Ja kovaa piuhaa.
“Unnatural work produces too much stress.”
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Eikö riitä pelkkien liitoksien uusiminen vai käykö johdot kuumana ?
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Eikös se kyse ollut siitä, että johdot kovettuu -> haprastuu poikki ja sen takia on vaihdettu hivenen parempaa kaapelia. 

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Tuntuu olevan johtojen laatu tosiaankin ala-arvoista
Tänään lämpömittari näytti -10 astetta ja kävin kopeloimassa katoksessa olevan koneen johtoja. Samalta tuntui, kuin olisi rautakankea taivutellut. Ei ihme, jos katkeilevat itsekseen. Pitää vaihtaa nämä tärkeämmät kohdat uusiin ja laadukkaampiin johtoihin. Kiitokset vinkistä!

Tänään lämpömittari näytti -10 astetta ja kävin kopeloimassa katoksessa olevan koneen johtoja. Samalta tuntui, kuin olisi rautakankea taivutellut. Ei ihme, jos katkeilevat itsekseen. Pitää vaihtaa nämä tärkeämmät kohdat uusiin ja laadukkaampiin johtoihin. Kiitokset vinkistä!

--- Polaris Sportsman 500 Efi, vm 2010, maataloustraktori ---
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Ymmärsin et naruista kyse mut luulin jeikoimmaksi lenkiksi liitoksien prässäyksiä sekä hapettumia. Ei ole käyny edes mieles et narut liian jäykkiä.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kait noissa vaan on eri jäykkyisiä/materiaalia kaapelin muovikuori..? Ei kait siellä kuparitkin oo mellompaa tai jäykempää..
Kai se murtuu retvakammassakin kuoressa oleva kuparipiuha jatkuvassa rasituksessa samalla lailla jäykemmän kanssa ja jossain tapauksessa jopa herkemmin, kun antaa helpommin myöten.
Toisaalta, jos kuori on tosi jäykkä, niin sillon liikerasitus tulee just kuoren ja liittimen välille lyhyelle matkalle ja kupari porsii sit siitä.
Ei liene väliä, jos on piuha liikkumattomassa paikassa, kunhan on johdossa tarpeeksi kulkuvaraa liikentelle ja liittimet hyvin kiinni.
Vai ymmärsinkö taas väärin koko jutun?
Kai se murtuu retvakammassakin kuoressa oleva kuparipiuha jatkuvassa rasituksessa samalla lailla jäykemmän kanssa ja jossain tapauksessa jopa herkemmin, kun antaa helpommin myöten.
Toisaalta, jos kuori on tosi jäykkä, niin sillon liikerasitus tulee just kuoren ja liittimen välille lyhyelle matkalle ja kupari porsii sit siitä.
Ei liene väliä, jos on piuha liikkumattomassa paikassa, kunhan on johdossa tarpeeksi kulkuvaraa liikentelle ja liittimet hyvin kiinni.
Vai ymmärsinkö taas väärin koko jutun?
- NKH
- 4WD
- Viestit: 121
- Liittynyt: 14 Maalis 2012 13:26
- Mönkijä:: TöpöPolle 500EFI
- Paikkakunta: Pälkäne
- Viesti:
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kuori on kovaa ja joissain kaapeleissa kuparisäikeet on melkein yhtä paksuja kuin jossain mmj:ssä
Kaapelin kovuus on melkein verrattavissa jarruputkeen, kerran taitetaan muotoonsa ja siinä pysyy, tärinä katkoo säikeitä liittimen juuresta.
Sitten vielä kun esim. vinssille viedään virta jollain 8-10mm2 huonolaatuisella kaapelilla niin kyllähän ne kuumiaakin.
"Poppikone" kaapelit on melko edullisia, pääasiallisesti hyvin pienisäikeisiä ja notkealla kuorella. Niihin riittävän isot liittimet, puristus lyöntipräsillä, pieni tina päähän ja kunnon kutistesukka päälle. Ja kun akun ja rungon välinen maadoitus on kunnossa niin ne vinssin solenoidien maadoituksetkin voi tehdä suoraan runkoon solenoidin viereen niin säästyy kaapeliakin.

Kaapelin kovuus on melkein verrattavissa jarruputkeen, kerran taitetaan muotoonsa ja siinä pysyy, tärinä katkoo säikeitä liittimen juuresta.
Sitten vielä kun esim. vinssille viedään virta jollain 8-10mm2 huonolaatuisella kaapelilla niin kyllähän ne kuumiaakin.
"Poppikone" kaapelit on melko edullisia, pääasiallisesti hyvin pienisäikeisiä ja notkealla kuorella. Niihin riittävän isot liittimet, puristus lyöntipräsillä, pieni tina päähän ja kunnon kutistesukka päälle. Ja kun akun ja rungon välinen maadoitus on kunnossa niin ne vinssin solenoidien maadoituksetkin voi tehdä suoraan runkoon solenoidin viereen niin säästyy kaapeliakin.
ATV Off-Road Racing Team - ATVP Tonnikeijut >>> www.facebook.com/atvptonnikeijut <<< Tykkää, tökkää ja jaa - määkin tykkään!
-
- 6WD
- Viestit: 465
- Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
- Paikkakunta: Kuhmoinen
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Mitä enemmän ja ohuempia säikeitä sitä paremmin kestää taivuttelua ja värinää. Mekaaninen muokkaus kuten vasarointi tai vetäminen langaksi tekee kuparin(kin) kovemmaksi ja hauraammaksi, joten lanka olisi hyvä hehkuttaa pehmeäksi vetämisen jälkeen (ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Annealing_ ... ve_heating). Lisäksi jos valmistuksen yhteydessä kupariin on jäänyt vääriä epäpuhtauksia, voi tulos olla senkin takia hauraampaa kuin priimatavara.naukja2 kirjoitti:Kait noissa vaan on eri jäykkyisiä/materiaalia kaapelin muovikuori..? Ei kait siellä kuparitkin oo mellompaa tai jäykempää..
Tämä lienee toinen oleellinen kohta - mitä lyhyemmälle matkalle rasitus keskittyy sitä nopeammin hajoaa.naukja2 kirjoitti:Toisaalta, jos kuori on tosi jäykkä, niin sillon liikerasitus tulee just kuoren ja liittimen välille lyhyelle matkalle ja kupari porsii sit siitä.
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Onko niin että näissä pikkurunkoisissa sportsmaneissa (300/400) on rasvanipat etunavoille, mutta nelivetoisessa Hawkeyessa ei? Käsikopelolla en nippaa/nippoja omasta löytänyt, vaikka sportsmanin manuskassa niin seisoo?
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!