Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Turha verrata autoon millään tavalla, liika tehostus paikoillaan särkee paikat mönkkäristä takuuvarmasti. Eikös joku vääntänyt rattilukonkin pollesta pashaks ohjaustehostimen voimalla ???....mutta eiköhän tän asian puiminen ollut tässä :!:
DBRT
4WD
Viestit: 138
Liittynyt: 24 Joulu 2012 13:25
Mönkijä:: 1000 Rämpylä
Paikkakunta: LOBBI

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja DBRT »

olisi mielenkiitoista tietää että minkälaisella käytöllä on ystävämme Töttörön polle että ajetaanko sillä ollenkaan vai istutaan tallissa lisävalot päällä ja pelätään vetarien puolesta :?
Raajärvi express oyab THE DRIVER
Atv Team Pumpulipersepojat
Tötterö
6WD
Viestit: 842
Liittynyt: 04 Syys 2005 09:44

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Tötterö »

Hauska :)

Sitä hinkataan & hinkataan.
Pelätään jatkuvasti että joku osa porsii & valvotaan yöt sen vieressä ;)
hc_929
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Marras 2013 17:29

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja hc_929 »

Roosa999 kirjoitti:Mittasitko tasavirralla vai vaihtovirralla? Tuolta staattorilta tulee vaihtovirtaa, joka sitten tasasuunnataan lataussäätimessä.
Selvisi tuokin ongelma eilen.. ei ollut iso vika kuin vain yleismittari joka oli rikki.. :o Toisella mittarilla näyttikin sitten oikein ja nyt näyttäisi että valoille tulee ihan ok virta. Pääseepi nyt valoja virittelemään. Kyllä siinä sai päätä pyöritellä kovasti että mikä siinä on mutta onneksi vika oli vain tuossa mittarissa.
Avatar
Tikka695
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Huhti 2010 16:54

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Tikka695 »

500efi traktori vm 2010 (200 h ja 2600 km) starttasi tässä parina päivänä huonosti. Rele naksui, mutta startti ei pyörinyt. Startin kupeella olevia johtonippuja heiluttelemalla hörähti käyntiin. Tänä aamuna ei lähtenyt enää ollenkaan käyntiin naksui vain. Hetken kun konttasi ympäri konetta, niin vikakin löytyi. Startille menevä 6 mm2 kaapeli oli poikki startin puoleisen kaapelikengän juuresta.

Vanha vinssin kaapeli tilalle, missä oli kaapelikengät tallella ja taas starttaa kuin palmun alta. Näköjään noin paksu kaapelikin voi täristä poikki.

Kannattaa samanlaisen kapineen omistavien tarkistaa kaapelin kunto. Jos tällaista vaivaa on yleisimminkin.
--- Polaris Sportsman 500 Efi, vm 2010, maataloustraktori ---
Avatar
NKH
4WD
Viestit: 121
Liittynyt: 14 Maalis 2012 13:26
Mönkijä:: TöpöPolle 500EFI
Paikkakunta: Pälkäne
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja NKH »

^ Kaikessa kun säästetään niin ne kaapelitkaan ei ole mitään järin laadukkaita ja täten kovettuvat melko helposti, pakkanen vielä nopeuttaa prosessia.

Omaani päivitin kaikki isommat virta- ja maajohdot 21/16mm2 notkeakuoriseen kaapeliin, päämaa, päävirta, startin johdot, vinssien johdot jne.
Kyllä virta kulkee eikä kovetu poikki! Pieni vaiva - suosittelen.
ATV Off-Road Racing Team - ATVP Tonnikeijut >>> www.facebook.com/atvptonnikeijut <<< Tykkää, tökkää ja jaa - määkin tykkään!
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jaket »

joo, aika ohutta tuo miinuskaapeli ainakin on pollessa. Ja kun ajattelee, että myös vinssin maa on sama kaapeli. Ja kovaa piuhaa.
“Unnatural work produces too much stress.”
Tötterö
6WD
Viestit: 842
Liittynyt: 04 Syys 2005 09:44

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Tötterö »

Eikö riitä pelkkien liitoksien uusiminen vai käykö johdot kuumana ?
atv mies
Tracks
Viestit: 1370
Liittynyt: 03 Marras 2010 17:49

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja atv mies »

Eikös se kyse ollut siitä, että johdot kovettuu -> haprastuu poikki ja sen takia on vaihdettu hivenen parempaa kaapelia. :?:
Avatar
Tikka695
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Huhti 2010 16:54

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Tikka695 »

Tuntuu olevan johtojen laatu tosiaankin ala-arvoista :doubt:

Tänään lämpömittari näytti -10 astetta ja kävin kopeloimassa katoksessa olevan koneen johtoja. Samalta tuntui, kuin olisi rautakankea taivutellut. Ei ihme, jos katkeilevat itsekseen. Pitää vaihtaa nämä tärkeämmät kohdat uusiin ja laadukkaampiin johtoihin. Kiitokset vinkistä! \:D/
--- Polaris Sportsman 500 Efi, vm 2010, maataloustraktori ---
Tötterö
6WD
Viestit: 842
Liittynyt: 04 Syys 2005 09:44

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Tötterö »

Ymmärsin et naruista kyse mut luulin jeikoimmaksi lenkiksi liitoksien prässäyksiä sekä hapettumia. Ei ole käyny edes mieles et narut liian jäykkiä.
naukja2
6WD
Viestit: 455
Liittynyt: 13 Helmi 2012 18:22

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja naukja2 »

Kait noissa vaan on eri jäykkyisiä/materiaalia kaapelin muovikuori..? Ei kait siellä kuparitkin oo mellompaa tai jäykempää..
Kai se murtuu retvakammassakin kuoressa oleva kuparipiuha jatkuvassa rasituksessa samalla lailla jäykemmän kanssa ja jossain tapauksessa jopa herkemmin, kun antaa helpommin myöten.
Toisaalta, jos kuori on tosi jäykkä, niin sillon liikerasitus tulee just kuoren ja liittimen välille lyhyelle matkalle ja kupari porsii sit siitä.
Ei liene väliä, jos on piuha liikkumattomassa paikassa, kunhan on johdossa tarpeeksi kulkuvaraa liikentelle ja liittimet hyvin kiinni.
Vai ymmärsinkö taas väärin koko jutun?
Avatar
NKH
4WD
Viestit: 121
Liittynyt: 14 Maalis 2012 13:26
Mönkijä:: TöpöPolle 500EFI
Paikkakunta: Pälkäne
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja NKH »

Kuori on kovaa ja joissain kaapeleissa kuparisäikeet on melkein yhtä paksuja kuin jossain mmj:ssä :D
Kaapelin kovuus on melkein verrattavissa jarruputkeen, kerran taitetaan muotoonsa ja siinä pysyy, tärinä katkoo säikeitä liittimen juuresta.
Sitten vielä kun esim. vinssille viedään virta jollain 8-10mm2 huonolaatuisella kaapelilla niin kyllähän ne kuumiaakin.

"Poppikone" kaapelit on melko edullisia, pääasiallisesti hyvin pienisäikeisiä ja notkealla kuorella. Niihin riittävän isot liittimet, puristus lyöntipräsillä, pieni tina päähän ja kunnon kutistesukka päälle. Ja kun akun ja rungon välinen maadoitus on kunnossa niin ne vinssin solenoidien maadoituksetkin voi tehdä suoraan runkoon solenoidin viereen niin säästyy kaapeliakin.
ATV Off-Road Racing Team - ATVP Tonnikeijut >>> www.facebook.com/atvptonnikeijut <<< Tykkää, tökkää ja jaa - määkin tykkään!
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja ARant »

naukja2 kirjoitti:Kait noissa vaan on eri jäykkyisiä/materiaalia kaapelin muovikuori..? Ei kait siellä kuparitkin oo mellompaa tai jäykempää..
Mitä enemmän ja ohuempia säikeitä sitä paremmin kestää taivuttelua ja värinää. Mekaaninen muokkaus kuten vasarointi tai vetäminen langaksi tekee kuparin(kin) kovemmaksi ja hauraammaksi, joten lanka olisi hyvä hehkuttaa pehmeäksi vetämisen jälkeen (ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Annealing_ ... ve_heating). Lisäksi jos valmistuksen yhteydessä kupariin on jäänyt vääriä epäpuhtauksia, voi tulos olla senkin takia hauraampaa kuin priimatavara.
naukja2 kirjoitti:Toisaalta, jos kuori on tosi jäykkä, niin sillon liikerasitus tulee just kuoren ja liittimen välille lyhyelle matkalle ja kupari porsii sit siitä.
Tämä lienee toinen oleellinen kohta - mitä lyhyemmälle matkalle rasitus keskittyy sitä nopeammin hajoaa.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Onko niin että näissä pikkurunkoisissa sportsmaneissa (300/400) on rasvanipat etunavoille, mutta nelivetoisessa Hawkeyessa ei? Käsikopelolla en nippaa/nippoja omasta löytänyt, vaikka sportsmanin manuskassa niin seisoo?
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Vastaa Viestiin