Kokemuksia 550XP?

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Loistokertomus ilman värityksiä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
hanhis
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 21 Tammi 2010 19:47
Mönkijä:: Polaris Sportsman XP 1000 HLE
Paikkakunta: Nurmo

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja hanhis »

Itselle kertynyt kokemuksia 550 xp EPS:stä kohta kahden vuoden ajalta, tunteja taitaa olla takana vajaat parisataa. Itse päädyin polarikseen lähinnä hyvän jousituksen ja toimivan nelivedon takia. Xp:hen päädyin hyvien uudistusten tehostimen vuoksi. Kaiken kaikkiaan polariksen toimintavarmuus on ollut yllättävän hyvää, koskaan ei ole välille jättänyt ja oikeastaan ainoat huoltojen ulkopuoliset jutut ovat olleet yhden vetarinsuojakumin vaihto (ilmeisesti oksa meni läpi) ja astinlautojen runkomuovien vaihto ehjiin (ennenkuin pohjapanssari tuli astinlautojen suojaksi).

Oikein pehmeässä paikassa voisi etu- ja takapyörien pyörimisnopeuksien ero olla pienempi (takapyörille tahtoo sutia). Ja jotenkin tuntuisi tämän olevan XP 550:sen ongelma, XP 850 tuntuisi toimivan paremmin (samoin kuin liikkeelle lähtö on pehmeämpi 850:ssä, taitaa kytkin ottaa niissä kiinni pienemmillä kierroksilla). Samaa märkää suota jos ajaa Can-am xt 650:llä, xp 850:llä ja xp550: llä niin ekana menee Cana, sitten 850 ja vipana 550. Xp:t kyllä etenevät hyvin ja varmasti mutta nopeuden tulee olla riittävän alhainen jotta ei ala turhaan sutia. Toki upottavassa paikassa vaikuttaa paljon kuski, renkaat ja paino (siis myös kuskin paino, etenkin kun polle on jo itsessään painava).

Edes sähkövikoja ei polvessa ole ollut ja on aina käynnistynyt hyvin ulkoa (säilytys autokatoksessa). Talvisin käytetty lumitöihin puskulevyllä varustettuna joten kylmäkäynnistyksiä on kyllä tehty ja aina on sähkö riittänyt vinssinkäytöstä ja kahvanlämppäreistä huolimatta.

Näin jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt ehkä kuitenkin päätyä 850:een, kaksipyttyinen käy nätimmin ja voimaa enempi. Kulutus näyttää olevan kummassakin samalla reitillä samaa tasoa ( ajoporukassa pari 850:stä usein mukana). Vauhdin ylläpitoon tehoa ei juurikaan tarvi kuin joillakin nopeilla metsäautotiepätkillä mutta ojan ylityksistä keulan keventäminen onnistuu paremmin 850:llä, 550 ei juurikaan tasamaalla keuli.
Nykyiset: Sportsman XP 1000 EPS High Lifter Edition ja Sportsman XP 850 EPS Touring EUT
Edellinen: Scrambler XP 1000 EPS
Edellinen: Sportsman XP 850 EPS LE
Ex: Sportsman XP 550 EPS

Team Pohojanmaa (http://www.facebook.com/hanhis )
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Olipa mukava lukea hanhiksen kokemuksia. Samansuuntaisia huomioita tuossa suoajossa kuin minullakin. Mutta eikös 850 ja 550 nelivetotekniikka ole sama ja näinollen tuo pyörimisnopeuskin pitäisi olla myös sama?

Eniten olen yllättynyt tuosta polttoaineen kulutuksesta 850 kohdalla, kun olette sen todenneet olevan samaa luokkaa 550 kanssa. Olisipa näin, niin minäkin harkitseisin 850 vaihtoa! Ainut este sen hankkimiselle on ollut tuo kova kulutus.. nimittäin aivan sama mistä testistä lukee, niin 850 polttoaineen kulutusta moititaan, kun taas vastaavasti can-amissa (pientä) kulutusta kehutaan.

Ja sitten asiaan.. ensimmäinen tekniikkamurhe on omassa xp:ssä nyt todettu. Runkopalkki halki oikealta puolelta ihan penkin alapuolelta (ei näy muualta kuin takarenkaan kohdalta katsottuna). Kuvankin olisin laittanut mutta en osannut laittaa tänne sitä. Vika huomattiin 100h huollon yhteydessä, kun mainitsin heille, että moottorista on alkanut kuulumaan sivuääntä. Se ääni tuli siitä, kun irtonainen palkki osui runkoon. Muistankin, että jossain vaiheessa alkoi kuulua sivuääntä, kun oli sopivasti kierroksia. Huolto oli niin lähellä, että en osannut siitä huolestua. Toivottavasti näitä tekniikkamurheita ei tulisi kovin usein, kun juuri on päässyt tykästymään xp:hen.

On mielenkiintoista nähdä tulevana talvena miten tuo neliveto toimii lumessa. Meinaan lähinnä tuota pyörimisnopeuseroa.. Ja miten polariksella pääsee lumessa. Can-am oli nimittäin aivan sairaan kova menijä AMS Swamp Fox 27 renkailla!
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Sain ne kuvatkin laitettua nähtäville, ne löytyvät täältä: http://kuvablogi.com/blog/36564/
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
tsm
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 21 Touko 2010 01:01
Mönkijä:: Polaris XP550
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja tsm »

hanhis kirjoitti:astinlautojen runkomuovien vaihto ehjiin (ennenkuin pohjapanssari tuli astinlautojen suojaksi).
Heips

Itsellä myös astinlautojen muovit rikkoutuneena (kerran kannonpäälle asettui). Liian kova materiaali alkuperäisessä.
Tein itse "vastaavat uudet" Etrasta ostetuista "PE HD M S 15" levyn kappaleista
(noin 18eur /2kpl alkuperäisen kokoisia kappaleita).
Mallina orginaalit astinlaudat ja sitten poralla alkureiät ja kuviosahalla aukko oikeaksi sekä
jyrsimellä reunap kaareviksi.
Astinlautoihin kun tukeutuu pohjapanssari ja sivupuskurit niin ne joutuu välillä ottamaan iskuja.
Nyt tosin luulen ettei astinlaudat mene enää rikki.
Etelä-Savon Mönkijät ry:n jäsen
www.e-s.monkija.net
tsm
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 21 Touko 2010 01:01
Mönkijä:: Polaris XP550
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja tsm »

JSSM kirjoitti:Runkopalkki halki oikealta puolelta ihan penkin alapuolelta (ei näy muualta kuin takarenkaan kohdalta katsottuna).
Heips
Sehän näyttää kuvien perusteella olevan sellainen palkki joka on pulteilla kiinni rungossa (jotain valumateriaalia).
Ko. palkki on "moottorin ja variaattorin" mittainen ja se pitää poistaa jos konetta haluaa pois paikoiltaan.
Kuvassa palkki näkyvissä kokonaan: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3377797.jpg
Etelä-Savon Mönkijät ry:n jäsen
www.e-s.monkija.net
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Polaris v i e l ä k i n huollossa.. tosin tänään yritin hakea sen jo pois mutta pihalla huomasin että kas, kas pitkät valot eivät toimi! Ja eikun takaisin halliin jossa se on jo viihtynytkin komeasti kuukauden päivät (odotellut runkopalkkia amerikasta). Valokatkaisija oli tällä kertaa rikki, se punainen painonappi josta vaihdetaan pitkille. Pitkät kun pisti päälle niin valot pimeni (ei siis syttynyt pitkät lainkaan). Toivottavasti tätä ei tarvitse odottaa viikkotolkulla, pitäs olla maahantuojalla. Menee valokatkaisijapaketti vaihtoon. Kuulemma tieliikennemallin ongelma (xp:ssä ainakin). Lieko muilla ollut ongelmia valojen kanssa.

Lienenköhän sekaantunut maanantaipäivän kappaleeseen vai käyneekö toteen ne jutut mitä on kuullut polariksen laadusta. Laite ei tosiaan ole ollut minulla kauaa enkä ole hirveitä ehtinyt ajaa sillä vielä. Minun kohdalla tekniikan toimivuus ei kovin vakuuttavaa ole. Honda oli reilun vuoden ja siitä meni ainoastaan akku, can-amissa ei vuoden aikana minkäänlaisia murheita. No, toivottavasti se alkaa nyt pelittämään, muuten tykkään laitteesta kovasti.
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Mulla on sama katkaisin vaihdettu jo kertaalleen ja uusikin jo oireilee... TL-malleissa taitaapi olla ominaisuus ainakin niissä joissa italiaanon tekemät TL-muutokset (egimotors)
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
tsm
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 21 Touko 2010 01:01
Mönkijä:: Polaris XP550
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja tsm »

Nyt kun lunta on tullut maahan asta niin lumitöihinkin on päässyt.
Aura ylhäällä kun peruttelee ylämäkeen niin huomaa tuon 4-vedon "ongelman".
4-vedon toimiessa takarenkaat pyörivät hieman nopeammin kuin eturenkaat.
Peruutettaessa perä kevenee (ja aura keventäävielä lisää) niin takarenkaat vaeltelee
kun ne pyörii nopeammin kuin etuset.
Etelä-Savon Mönkijät ry:n jäsen
www.e-s.monkija.net
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Polaris saatu huollosta viimeinkin.. vaan eipä tullut tuota valokatkaisijaa! Pahus sentään että toimii minun kohdalla todella surkeasti tuo varaosapuoli. Onneksi fiksu korjaamo teki hätäkorjauksen siihen että pitkät toimii - tosin eipä niistä ole hyötyä kun jostain syystä pitkien säädöt on päin p:tä eikä niitä voi käyttää.

Eka reissu polariksella ajettu lumella ja jäällä. Tuo neliveto ei tosiaan ole kaikilta osin niin hyvä kuin sitä mainostetaan. Juuri tuon etu ja taka-akselin eri pyörimisnopeuksien vuoksi. En tiedä onko muilla samaa ongelmaa mutta ajettavuus lumisella/jäisellä tiellä todella surkeaa. Perä luiruaa koko ajan.. liekö minulla kaikki pyörien säädöt kohdillaan sitten. Parempi ajaa 2-veto päällä tai hitaasti nelivedolla. Lumessa ajettaessa myös tuntee sen että takaset suttaa turhankin paljon. Mikähän lie syynä siihen että tuota akseleiden välistä pyörimisnopeutta ei voi tehdä pienemmäksi. Rohkenen väittää että can-am ja muut 100% nelivedot menevät ainakin lumessa paremmin kuin pollen nelivedot ajo-ominaisuuksista puhumattakaan (lumisella/jäisellä alustalla).

Nyt on saanut sitten vertailtua saman luokan can-amia kun kaverin ajopeli muuttui 500 xt:ksi. Itse koen xp:n ajo-ominaisuudet paremmaksi. Ajoasento polariksessa on minulle sopivampi kun jalat eivät ole niin harallaan. Can-amin "markkinoiden paras" ohjaustehostin ei myöskään mielestäni vedä vertoja polariksen tehostimelle (max-asennossa). Syynä se että can-amissa kun ohjausta kääntää, siinä tuntuu alussa jäykkyyttä joka häiritsee. Polariksen ohjaus on kevyt koko kääntöalueella.

Xp:ssä on myös todella hyvä tuo hidas puoli verrattuna can-amiin. Tiukoissa paikoissa sillä on suuri merkitys.

Suorituskyvyssä xp tuntuu laiskalle verrattuna can-amiin vaikka molemmissa on 40 hv. Polariksessa jotku jopa väittävät siinä olevan 42 hv.

550 xp:tä pitäisin lähes täydellisenä jos siinä olisi tuo neliveto "puute" poissa ja suorituskykyä enemmän.

Xp:n kokemuksia on jotenkin helpompi puntaroida kun on hyvä verrokki mukana. Siksi tähän sekaan sekoitan myös toista merkkiä. Toivottavasti ette pahastu kun siinä suhteessa menee ohi aiheen..
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
Kartza
Tracks
Viestit: 1783
Liittynyt: 20 Elo 2004 00:23
Mönkijä:: Can-am 650 xt -11

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja Kartza »

Mitekä ois jos laittais polleen 1" isommat renkaat eteen. Parantuisiko tuolla asia paremmaksi.?
Toni T
4WD
Viestit: 204
Liittynyt: 27 Loka 2007 19:09
Mönkijä:: Polaris XP1000 Highlifter
Viesti:

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja Toni T »

JSSM kirjoitti:Eka reissu polariksella ajettu lumella ja jäällä. Tuo neliveto ei tosiaan ole kaikilta osin niin hyvä kuin sitä mainostetaan. Juuri tuon etu ja taka-akselin eri pyörimisnopeuksien vuoksi. En tiedä onko muilla samaa ongelmaa mutta ajettavuus lumisella/jäisellä tiellä todella surkeaa. Perä luiruaa koko ajan.. liekö minulla kaikki pyörien säädöt kohdillaan sitten. Parempi ajaa 2-veto päällä tai hitaasti nelivedolla. Lumessa ajettaessa myös tuntee sen että takaset suttaa turhankin paljon. Mikähän lie syynä siihen että tuota akseleiden välistä pyörimisnopeutta ei voi tehdä pienemmäksi. Rohkenen väittää että can-am ja muut 100% nelivedot menevät ainakin lumessa paremmin kuin pollen nelivedot ajo-ominaisuuksista puhumattakaan (lumisella/jäisellä alustalla).
Itsellä 550XP pelkästään hupikäytössä, ajo on mukavan urheilullista juuri tuon nelivedon taka painotteisuuden ansiosta. Kääntyy neliveto päällä mukavasti pelkästään kaasua käyttämällä! :)
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Kyllä tuolla 1" suuremmilla eturenkailla kuulemma saa tota vetosuhdetta parannettua. Jotku sanoo, että jopa 2" vois laittaa. Tiiä sitte. Joskus juutuupissa oli video jossa näytetty sitä xp:n pyörimiseroo ja siinä oli muistaakseni niin, että kun takaset kiersi 8 kertaa etufillarit jäi jo kiekan jälkeen.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja JSSM »

[/quote]
Sandman1 kirjoitti:Kyllä tuolla 1" suuremmilla eturenkailla kuulemma saa tota vetosuhdetta parannettua. Jotku sanoo, että jopa 2" vois laittaa.
Tuo muuten saattaisi olla hyvä ja kokeilemisen arvoinen asia.. ja onhan polariksen teloissakin etuset huomattavasti isommat kuin takaset. Ne kun on varta vasten kehitetty polarikseen. Ongelma vaan tahtoo olla tuossa rengasvalikoimassa kun niitä ei ole niin paljon tarjolla kuin 12".

Liekö kukaan kokeillut?
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
Avatar
Sandman1
6WD
Viestit: 411
Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna

Re: Kokemuksia 550XP?

Viesti Kirjoittaja Sandman1 »

Tiedän muutaman. Kyllä se sitä tilannetta parantaa tietääkseni.
Pitänee vaan muistaa brantin takuukäytäntö jossa ylisuuri rengastus mitätöi takuun :!:
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Vastaa Viestiin