Polaris sportsman 570
Re: Polaris sportsman 570
Eikös 570 sportsmanissa ole jännite näyttö ihan mittaristossa, ainakin mulla on.
- KpHr
- 4WD
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
soikka: "onko keinoa jolla laturin saisi laitettua akkua lataamaan ilman että voimistelee akun suojien ja napojen irroittelun kanssa ?"
On, esimerkiksi tällainen johon itse päädyin taisteltuani aikani saman ongelman parissa.
Osta älylaturi ja siihen peräkärrypistoke joka sopii mönkkärin traileripistorasiaan. Haaroita älylaturin hauenleukojen rinnalle tuo ostamasi pistoke jonka kytket niin että se syöttää jännitteen niihin napoihin joista se normaalisti otetaan ulos (oletan että suora sulakkeella varmistettu jännitesyöttö on näissä nykyään ihan vakiona, ainakin minun 2011 traktoripollessa ollut uudesta saakka)
Sitten vaan tökkäät älylaturin mönkän peräkärrypistokkeeseeen ja sillä siisti.
-KpHr-
On, esimerkiksi tällainen johon itse päädyin taisteltuani aikani saman ongelman parissa.
Osta älylaturi ja siihen peräkärrypistoke joka sopii mönkkärin traileripistorasiaan. Haaroita älylaturin hauenleukojen rinnalle tuo ostamasi pistoke jonka kytket niin että se syöttää jännitteen niihin napoihin joista se normaalisti otetaan ulos (oletan että suora sulakkeella varmistettu jännitesyöttö on näissä nykyään ihan vakiona, ainakin minun 2011 traktoripollessa ollut uudesta saakka)
Sitten vaan tökkäät älylaturin mönkän peräkärrypistokkeeseeen ja sillä siisti.
-KpHr-
Savun hälvennyttyä korjataan rikki menneet osat ? Jos siinä on tupakansytytin liitin se olisi parempi vaihtoehto voi tarvita virran oloa päällä joten sekin on huono vaihtoehto ! Paras olisi tehdä akulta suoraan oma tupakansytytin liitin tai jokin muu siihen käyttöön soveltuva liitin yhdistelmä josta lataus suoritetaan . Peräkärryn pistorasiassa ei ole sisäänpäin syöttöä ollut tietääkseni koskaan !
-
- 4WD
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP -17
Polaris Sportsman XP 1000 T3B -17
Uudenmaan Mönkijät Ry
EX: Polaris sportsman 570 efi eps T3 -14
Uudenmaan Mönkijät Ry
EX: Polaris sportsman 570 efi eps T3 -14
kiitokset neuvoista. laitoksessa oleva virran ulosotto/tupakkisytkäriliitin vaatii virrat päälle eli plaani on että laitan tuon motobatt akun ja samalla vedän johdotuksen/ctek liitin etuluukun alle lataushommia varten, vähän kuin auton lohkolämmitinkuvio. tuosta mittarista muostu mieleen että ropasin /crc voitelin noota kytkimiä syksyllä ml tappokytkin, liekö ollut psuutta välkkymisen häviämiseen. vinssiähän käytellään samasta kahvasta missä noita muita kytkimiä on.
Niin näkee 500 pollessakin. Mutta voltit on hyvä nähdä kokoajan, míttariston kautta näkeminen on hankalampaa koska voltit näkee vain huoltovalikosta.pihar kirjoitti:Eikös 570 sportsmanissa ole jännite näyttö ihan mittaristossa, ainakin mulla on.
Koska jos voltit menee alle 12v kesken ajon liiallisen virran kulutuksen takia, niin se alkaa aiheuttaa vaikka mitä ihmeellisiä vikoja laitteessa.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Ainakin 2017 ja 2018 vuosimallissa keltaista speedo, over ride nappia painelemalla saa näyttöön valittua kierrosluvun, tunnit, kokonais km, tripit tai voltit ihan koko ajan näkymään.
- KpHr
- 4WD
rkku: et joko lukenut viestiäni oikein tai sitten olen kirjoittanut sen huonosti ymmärrettäväksi. Savua en ole itse havainnut vaikka olen neuvomallani tavalla itse lataillut polaristani jo useamman vuoden. Otanpa uusiksi kuvien kera:
a: kehotan siis hankkimaan älylaturin ja peräkärryliittimeen sopivan vastakkeen, kts esimerkkikuva (siinä liitin jo valmiiksi kytketty)
https://drive.google.com/open?id=1Op1G6 ... 89KJGRE354
b: kytke eli tässä tapauksessa haaroita peräkärryliitin (se musta mokkula ylläolevassa kuvassa) älylaturin antaman jännitesyötön rinnalle siten että plus eli punainen osuu samaan liittimeen josta mönkkäri syöttää jännitettä ulospäin, sekä miinus eli musta siihen pinniin joka tuo maan eli akun miinuksen tuohon traileriliittimeen. Seuraavassa kuvassa näkyy oman mönkän takapistoke ja jännitemittari joka on kiinni ko. liittimissä. Mittarissa näkyy suoraan akkujännite, itse mönkijä on paikallaan eikä avainta tarvita virtalukkoon koska tuossa peräliittimessä on aina sähkö noissa pinneissä.
https://drive.google.com/open?id=1UwGND ... Sql8jvKwqv
Kuningasideana kytkennässä on siis se että tuosta ihan samasta pinnistä josta mönkkä antaa virtaa ulos voidaan syöttää myös virtaa sisään. EI siis tarvita mitään erillistä sisäänsyöttöä, kysymys on vain potentiaalieroista: jos liittimeen annetaan enemmän jännitettä kuin siinä on (älylaturin tuottamana) niin hupsista virran suunta onkin akkuun päin.
Jotta tarinalla olisi uskottava loppu niin tuossa kuva liittimestä kytkettynä. Hauenleuat roikkuu "toimettomana" tuossa kuvassa eli niitä ei tietenkään pidä kytkeä mihinkään.
https://drive.google.com/open?id=1wSmff ... KUesYSI3BJ
Ja vielä viimeiseksi kuva laturin naamataulusta lataus käynnissä. Fiksu veikko huomaa että älylaturin latausjännite on suurempi kuin pari kuvaa aiemmin joten on ilmeistä että laturi lataa mukisematta.
https://drive.google.com/open?id=1HmeCO ... _tE7fzIxi6
Lyhyemmin ja koruttomammin sanottuna EN anna tällä palstalla enkä muuallakaan harhaanjohtavia neuvoja. Mikäli olet eri mieltä korjaan mielelläni tekstiäni kun perustellen kerrot mikä aiemmissa ohjeissani on mielestäsi virheellistä tai harhaanjohtavaa.
-KpHr-
EDIT: Joku tietenkin miettii että mitähän kummaa tuossa tapahtuu jos kone käynnistetään ja laturi on edelleen kiinni. Vastaus on ettei mitään sen kummempaa, laturi lopettaa latauksen kun näkee ladattavan akun jännitteen äkillisen nousun. Savua ja rikkinäisiä laitteita tulee mahdollisesti vasta sitten jos lähdetään liikkeelle laturi kiinni; saatta tulla kylässä perässä mukana laturi, jatkojohtoja ja pistorasiaa sekä MMJ:tkin seinältä.
a: kehotan siis hankkimaan älylaturin ja peräkärryliittimeen sopivan vastakkeen, kts esimerkkikuva (siinä liitin jo valmiiksi kytketty)
https://drive.google.com/open?id=1Op1G6 ... 89KJGRE354
b: kytke eli tässä tapauksessa haaroita peräkärryliitin (se musta mokkula ylläolevassa kuvassa) älylaturin antaman jännitesyötön rinnalle siten että plus eli punainen osuu samaan liittimeen josta mönkkäri syöttää jännitettä ulospäin, sekä miinus eli musta siihen pinniin joka tuo maan eli akun miinuksen tuohon traileriliittimeen. Seuraavassa kuvassa näkyy oman mönkän takapistoke ja jännitemittari joka on kiinni ko. liittimissä. Mittarissa näkyy suoraan akkujännite, itse mönkijä on paikallaan eikä avainta tarvita virtalukkoon koska tuossa peräliittimessä on aina sähkö noissa pinneissä.
https://drive.google.com/open?id=1UwGND ... Sql8jvKwqv
Kuningasideana kytkennässä on siis se että tuosta ihan samasta pinnistä josta mönkkä antaa virtaa ulos voidaan syöttää myös virtaa sisään. EI siis tarvita mitään erillistä sisäänsyöttöä, kysymys on vain potentiaalieroista: jos liittimeen annetaan enemmän jännitettä kuin siinä on (älylaturin tuottamana) niin hupsista virran suunta onkin akkuun päin.
Jotta tarinalla olisi uskottava loppu niin tuossa kuva liittimestä kytkettynä. Hauenleuat roikkuu "toimettomana" tuossa kuvassa eli niitä ei tietenkään pidä kytkeä mihinkään.
https://drive.google.com/open?id=1wSmff ... KUesYSI3BJ
Ja vielä viimeiseksi kuva laturin naamataulusta lataus käynnissä. Fiksu veikko huomaa että älylaturin latausjännite on suurempi kuin pari kuvaa aiemmin joten on ilmeistä että laturi lataa mukisematta.
https://drive.google.com/open?id=1HmeCO ... _tE7fzIxi6
Lyhyemmin ja koruttomammin sanottuna EN anna tällä palstalla enkä muuallakaan harhaanjohtavia neuvoja. Mikäli olet eri mieltä korjaan mielelläni tekstiäni kun perustellen kerrot mikä aiemmissa ohjeissani on mielestäsi virheellistä tai harhaanjohtavaa.
-KpHr-
EDIT: Joku tietenkin miettii että mitähän kummaa tuossa tapahtuu jos kone käynnistetään ja laturi on edelleen kiinni. Vastaus on ettei mitään sen kummempaa, laturi lopettaa latauksen kun näkee ladattavan akun jännitteen äkillisen nousun. Savua ja rikkinäisiä laitteita tulee mahdollisesti vasta sitten jos lähdetään liikkeelle laturi kiinni; saatta tulla kylässä perässä mukana laturi, jatkojohtoja ja pistorasiaa sekä MMJ:tkin seinältä.
Eli jos se kytkentä on standardin mukainen niin silloin 1 . Vasenvilkku 2. Takasumuvalo 3. Maadoitus 4. Oikeavilkku 5. Oikea takavalo rekisteri äärivalo oikea
6. Jarruvalo 7. Vasen takavalo rekisteri äärivalo vasen. Joten ei pitäisi olla täyttä sähköä missään nastassa ilman jonkun toimintaa ollessa päällä. Jotkut kytkevät kuitenkin tuohon 2 nastaan jatkuvan sähkön kuten varmaankin on tehty sulla mutta jos kärry on oikeilla valoilla varustettu niin sumuvalo palaa kokoajan. Pääasia on kuitenkin toimiva ratkaisu vaikka olisi virheellinen . Aina näissä saa olla lataamassa jos vain meinaa päästä lähtemään milloin haluaa. Omassani on vinssille menevässä johdossa päävirtakatkaisin ja sen täyssähkö on suoraan akulta ja siitä haaroitettu latausliittimeen ja toinen nasta johonkin viereen runkoon. Hyvää uuttavuotta kaikille ja paljon ajoja ensivuonna .
6. Jarruvalo 7. Vasen takavalo rekisteri äärivalo vasen. Joten ei pitäisi olla täyttä sähköä missään nastassa ilman jonkun toimintaa ollessa päällä. Jotkut kytkevät kuitenkin tuohon 2 nastaan jatkuvan sähkön kuten varmaankin on tehty sulla mutta jos kärry on oikeilla valoilla varustettu niin sumuvalo palaa kokoajan. Pääasia on kuitenkin toimiva ratkaisu vaikka olisi virheellinen . Aina näissä saa olla lataamassa jos vain meinaa päästä lähtemään milloin haluaa. Omassani on vinssille menevässä johdossa päävirtakatkaisin ja sen täyssähkö on suoraan akulta ja siitä haaroitettu latausliittimeen ja toinen nasta johonkin viereen runkoon. Hyvää uuttavuotta kaikille ja paljon ajoja ensivuonna .
- KpHr
- 4WD
Tuo on tietenkin tosiasia että nasta 2 on auton 7-napaisessa takasumuvalo, ja mikäli siihen kytketään kiinteästi akkujännite niin oikeata peräkärryä vedettäesssä siinä palaa takasumuvalo koko ajan ellet estä sitä erillisellä on/off-kytkimellä. Mikäli mönkijän koukussa on tarkoitus vetää tavallista peräkärryä yleisillä teillä olisi syytä laittaa vielä tuo erillinen katkaisja ettei sanomista tule. Sitä en tiedä onko ylipäätään missään mönkijässä tuota varsinaista takasumari-kytkintä (omassani ei ainakaan) epäilen vahvasti ettei monessakaan.
Omassa käytössäni vedän kiinantelikärryä metsässä/metsäteillä. Kärryssä on teillä liikuttaessa erilliset magneettivalot joissa tuota takasumaria ei edes ole (varmaan epästandardi kampe) mutta jos olisi niin varmaan ruuvaisin vain polttimon irti. Jatkuva sähkö on siinä 2-nastassa ollut tosiaankin uudesta saakka ja sen varsinainen käyttötarkoitus on ladata metsäajon aikana kiinankärryn omaa akkua joka käyttää kärryn sähkövinssiä. Kärryn puolelle olen itse väkäillyt vielä latausvirtarajoituksen jottei kärryn n. 60 Ah akku rasita mönkkärin latausjärjestelmää tarpeettomasti. Kytkennän "sivutuote" on esittämäni vaivaton latauskäyttö.
Itse voisin kuvitella että tuon 2-nastan kytkentä kiinteään akkujännitteeseen olisi mönkijöissä melko tavallinen.
-KpHr-
Omassa käytössäni vedän kiinantelikärryä metsässä/metsäteillä. Kärryssä on teillä liikuttaessa erilliset magneettivalot joissa tuota takasumaria ei edes ole (varmaan epästandardi kampe) mutta jos olisi niin varmaan ruuvaisin vain polttimon irti. Jatkuva sähkö on siinä 2-nastassa ollut tosiaankin uudesta saakka ja sen varsinainen käyttötarkoitus on ladata metsäajon aikana kiinankärryn omaa akkua joka käyttää kärryn sähkövinssiä. Kärryn puolelle olen itse väkäillyt vielä latausvirtarajoituksen jottei kärryn n. 60 Ah akku rasita mönkkärin latausjärjestelmää tarpeettomasti. Kytkennän "sivutuote" on esittämäni vaivaton latauskäyttö.
Itse voisin kuvitella että tuon 2-nastan kytkentä kiinteään akkujännitteeseen olisi mönkijöissä melko tavallinen.
-KpHr-
Nyt kun taas lumenauraukset alkoi niin askarruttaa yksi asia. Mulla on polariksen oma lumilevy pikakiinnityksellä ja sitä vaivaa ajoittainen irtoaminen. Levyn ei tarvitse osua kuin hiukan penkkaan niin irtoo ja jos ei ole hereillä aura jää etupyörien alle. Tänään irtosi viimeksi ja tarkastin mekanismia enkä keksinyt mitään vikaa. Mites muilla onko vastaavaa ongelmaa koskaan?
Oletko muistanut lukituksen painaa kiinni? https://www.youtube.com/watch?v=9bq2zosEMl8
Kyllä olen muistanut. Alkuaikoina en tajunut, mutta nyt kyllä on ollut kiinni, mutta silti irtoo joskus.
Kiristä lukituskahvan säätö tiukemmalle.