Ravistus!

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Eikäkö "roger" tarkoittaa "selvä", "kuitti" tai muuten vaan siis ns. "rogerpiip" noissa LAAAA-puhelimissa. Siis Kuittasin ATC:n putsaukset OK
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
nipapn
6WD
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Touko 2005 05:46
Paikkakunta: Tuleva oululainen

Viesti Kirjoittaja nipapn »

Roger!!!

Paitsi on se silti Roger tai Rooker... Se on niin lähellä Rookieta että....... 8)
Melekeen oululainen ihiminen.....
Kuhan kulijailen, käet taskusa, heinäpäässä...
Avatar
nipapn
6WD
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Touko 2005 05:46
Paikkakunta: Tuleva oululainen

Viesti Kirjoittaja nipapn »

Ja noihin putsauksiin kans rooger :wink:
Melekeen oululainen ihiminen.....
Kuhan kulijailen, käet taskusa, heinäpäässä...
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rulez »

Irrottelin tuossa etuvanteet ja mittailin tuon itp c-5 keskireiän ja näytti olevan 105mm halkasialtaan eli kyllä varmaan löytyy useimmilta huoltoasemilta tuonkokoinen kartio huomenissa selvinnee !

Mutta tuo roosan navanirrotus ihmetytti miten sen saa koneeseen ?
tuo keskireikähän on navassa maksimissaankin vain 30mm(silmämääräisesti mittailin minkäkokoinen reikä voi mutterin/rikan alta paljastua) ja jos nyt en ihan väärin muista tuo tasapainotuskoneen akseli oli jotain 40-50mm luokkaa (joskus aikoinani työskentelin huoltoasemalla useamman vuoden ja muistikuva sieltä peräisin) niin mitenkä sen sitten saa siihen akseliin sopimaan vai tarkoititko jonkin muun laista kiinnitystä navan kanssa kun tuota perinteistä kartio kiinnitystä ??
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Juu, tuolla lailla tasapainotettiin mun Polariksen BC:t Oulun Motormannilla. Kyllä se oli paras tapa. Tuo Pollen mutteriväli on hankala muistaakseni 154 mm, kun keskiöreikäkin on sellaiset päälle 130 mm, niin ei mene helpolla normi tasapainotuskoneeseen.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

rulez kirjoitti:Irrottelin tuossa etuvanteet ja mittailin tuon itp c-5 keskireiän ja näytti olevan 105mm halkasialtaan eli kyllä varmaan löytyy useimmilta huoltoasemilta tuonkokoinen kartio huomenissa selvinnee !

Mutta tuo roosan navanirrotus ihmetytti miten sen saa koneeseen ?
tuo keskireikähän on navassa maksimissaankin vain 30mm(silmämääräisesti mittailin minkäkokoinen reikä voi mutterin/rikan alta paljastua) ja jos nyt en ihan väärin muista tuo tasapainotuskoneen akseli oli jotain 40-50mm luokkaa (joskus aikoinani työskentelin huoltoasemalla useamman vuoden ja muistikuva sieltä peräisin) niin mitenkä sen sitten saa siihen akseliin sopimaan vai tarkoititko jonkin muun laista kiinnitystä navan kanssa kun tuota perinteistä kartio kiinnitystä ??

Maailma muuttuu Eskoseni. Idea on siinä, että pollen vanteen keskireikä on niin suuri, ettei siihen löydy kartiota. Kun rengaskoneeseen vaihtaa kartion tilalle, M-pyörän tasapainotuksessa käytettävän akselin ja laittaa siihen pienillä sovite kartioilla pollen etunavan kiinni, siihen napaan meneekin sitten kaikki pollen renkaat omilla pulteilla ja kas, näin voidaan vaivattomasti painottaa Pollen gummit. Myös 800:sen aluvanteen kiinnitys onnistuu näin.En tiedä, miten sen muut tekee, mutta ainakin minä Motormanilla olen tehnyt sen noin.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rulez »

No nyt selveni en tullutkaan ajatelleeksi tuota moottoripyörille tarkoitettua systeemiä !

Mutta epäilen vielä vahvasti tuota ATC väitettä että ei löydy kartiota! kyllä minä ainakin aikoinani tasapainotin maasturin vanteita joissa saattoi olla hyvinkin suuri keskireikä ja kartioita meillä oli siihenaikaan useampiakin kokoja mutta saattaahan se aika tosiaan kullata muistot :roll:

Huomenna sitten huoltamokierrokselle tarkistamaan millaista välineistöä löytyy !

Niin noilla itp c-5 läpimenevä keskireikä on tosiaan tuo 105mm mutta upotus joka menee navan keskityskohdille ylittää 130mm niinkuin roosa999 jo tuossa sanoikin tuo lähes 30mm pienennys saattaa helpottaa kartionlöytymiseen mutta tiedä häntä !
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Enhän minä väitä, ettei semmoista kartiota löydy. Sanoin vain, ettei semmoista kartiota löydy Motormanilta. Lisäksi, vaikka semmoinen kartio löytyisikin, ei siitä olisi apua Pollen orkkis aluja kiinnittäessä, siinähän ei ole keskireikää ollenkaan. Myös nuo Pollen orkkis peltivanteet vaatii kyllä hurjan kartion, ja epäilen semmoisen löytymistä,muualta kuin rengasliikkeistä. ITP:n aluissa tuo reikä on ilmeisesti pienempi, en muista vaikka semmoiset on ollutkin ja silloin tilanne on toinen. :wink: Painotuksessa kannattaa katsoa myös, että painon paikka on sisäpuolella jarrulevyn takana suojassa, ja vain liimapainoja ja painon paikka putsataan rasvanpoistoaineella. Silloin paino pysyy ja on suojassa mudassa vaanivilta kiviltä ym. ym. Nykykoneissa sen painon paikan voi määritellä ennen painotusta ja ulkoreunoille ei näin ollen painoja tarvitse laittaa. Eipä ne siellä kauaa pysyisikään. ITP:t vaativat toisinaan rajuja painomääriä, eikä 350grammaakaan ole harvinaisuus. Siksi kannattaa käyttää ensin pelkkä vanne koneessa ja merkitä tussilla painavin paikka. Kun painotetaan renkaan kanssa niin voi sitten pyöräyttää rengasta vanteella ja kompensoida renkaan ja vanteen heitot ja selviää kohtuu painomäärällä. Minä käytän kaikki mahdolliset keinot, parhaan lopputuloksen saamiseksi, tosin työmäärä, sitten hieman kasvaa, mutta sehän kuuluu tähän harrastukseen tämäkin. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
kumikeisari
4WD
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57

Viesti Kirjoittaja kumikeisari »

johan on erikoisia rengasliikkeitä jossei moisia kartioita löydy!!! :shock: meilläkin on töissä kolmessa koneessa kartiot ja sitten on vielä laippa keskireiättömille vanteille(kun nuo ranskalaiset suosii henkilöautoissa moisia vanteita).pienellä vaivalla sopii myös mönkijän vanteisiin...
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

kumikeisari kirjoitti:johan on erikoisia rengasliikkeitä jossei moisia kartioita löydy!!! :shock: meilläkin on töissä kolmessa koneessa kartiot ja sitten on vielä laippa keskireiättömille vanteille(kun nuo ranskalaiset suosii henkilöautoissa moisia vanteita).pienellä vaivalla sopii myös mönkijän vanteisiin...
Enhän minä väitä, ettei semmoista kartiota löydy. Sanoin vain, ettei semmoista kartiota löydy Motormanilta.Myös nuo Pollen orkkis peltivanteet vaatii kyllä hurjan kartion, ja epäilen semmoisen löytymistä,muualta kuin rengasliikkeistä. Johan on kummallisia rengastyön asiantuntioita, kun eivät osaa lukea selvää tekstiä. :axe: :toimonster:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Ravistus asiaan palatakseni, kerron My friend Poken huomion. Kun renkaassa on kova paine niin runko pettää, esim. auringonpaisteen, tai vaan yksinkertaisesti paineen vaikutuksesta ja renkaaseen tulee pullistuma. Rengas alkaa tietysti ravistamaan ohjausta ja jos pullistuma on sisäpuolella on ongelma vaikea havaita. Tasapainoituksessa kuitenkin pääsee tarkastelemaan renkaan heitot ja vanteelle istumisen. Näin saadaan kyseinen ongelma ratkaistua. Sattui kerran kohdalle semmoinen rengas jossa oli juuri kyseinen pullistuma. Useimmin olen niitä tavannut mönkijän peräkärryn renkaissa ja niihin luulisin olleen syynä juuri kova paine ja auringonpaiste. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

ATC kirjoitti:...Useimmin olen niitä tavannut mönkijän peräkärryn renkaissa ja niihin luulisin olleen syynä juuri kova paine ja auringonpaiste. :wink:
Tai miksei vika voi olla kovan kuorman ja kannokon/kivikon aiheuttama rikkoutuma renkaan runkoon?
Tai sitten kaikkien näiden yhdistelmä.
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rulez »

Nyt on sitten vanteet painossa kyllä ATC olit varmaan hyvinkin oikeassa ettei jokapaikasta löydy senkokoista kartiota joka sopisi yli 130mm reijille isoin joka huoltamolta jossa kävin oli 120mm mutta sehän riitti noihin minun c-5:siin :P
Siitä pienempiä oli kyllä hyllyssä useampia.
Niin tuosta painomäärästä toinen rengas sai painoa n.250g ja toinen n.170g pikaisen parinkilometrin testilenkin jälkeen puistaminen tuntui jääneen muistoksi mutta kyllähän sen jo noilla painomäärillä ymmärtääkin 8)
Vastaa Viestiin