vinssimestari kirjoitti:miten olette toteuttaneet takavinssin ohjauksen?
omalla katksijalla vai etuvinssin kanssa samalla katkaisijalla eriteltynä tietty ?
itellä on takavinsssiprojekti käynnissä ja mietin asiallisinta ja viisainta ohjausjärjestelmää
Ehottomasti langaton systeemi jos budjetti antaa myöden kuten roosa tuossa mainitsi mutta jos langaton on liian kallis on toinen vaihtoehto kierrättää katkasian johto takapaksin kautta ja jättää katkasia irralleen 1-2m johon perään näin saa mukavasti työnnettyä katkasian johtoneen takapaksiin ja helposti käsillä mönkiän takanakin työskenneltäessä !
Sarveen sitä ei pidä missään tapauksessa laittaa hankala ohjailla vaijeria samalla toinen käsi sarvella ja muutenkin takana työskenneltäessä vinssinkanssa on mukavempi katkasia kädessä kun näkee nottei vaijeri sykerry kelalle
Mä laitoin vinssin vetokoukun paikan yläpuolelle missä pari pultin reikää sitten kempin liimaa L rauta ja pienet vahvikkeet L raudan reunoihin. Paikka on vähän muta altis mutta vinssi on jo valmiiksi paljon käytetty niin menetys ei ole iso vaikka hajoaisi.
Mitenköhän mönkijässä onnistuisi etuvinssin käyttö takavinssinä? Kaveri rakenteli sellaisen ratkaisun autoon. Eli vinssi on normaalisti keulassa. Vinssin alapuolelle on asennettu kiinteä vaijerinohjainpyörä. Vaijeri on vedetty putkea pitkin perään jossa on runkoaisan päässä koukku johon vaijeri kiinnitetään. Eli kun tahdotaan vetää taaksepäin on homma helppoa, otetaan vain vaijerista kiini ja viedään se takana sopivaan kohteeseen ja homma edistyy. Eteen päin vinssatessa vaijeri kiinitetään perässä olevaan koukkuun, mönkijässä sen voisi sijoittaa jonnekki vetokoukun tietämille. Vaijeria vedetään kelalata ulos ja vaijeriin sijoitetaan pylpyrä, etsitään sopiva vetopiste ja kiinnitetään pylpyrä puunsuojaliinalla pisteeseen.
Mönkijässä tuon soveltaminen vaatisi hieman pähkäilyä, lähinnä sopivan rei'än löytämiseksi vaijerille keulasta perään. Mutta positiivisella puolella on toisen vinssin säästynyt paino ja hinta...
Viimeksi muokannut iippo, 10 Kesä 2008 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun käyttää tukevaa muoviputkea ohjaimena keulasta perään ja vaijerin tilalla köyttä, niin johan rokkaa. Aika hyvä ajatus...pitänee kokeilla ja tiirata sopivaa kulku-uraa putkelle.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Etsi Roosa se kulku-ura siihen polarikseesi, hondassahan on kevyt ja halpa takavinssi vakiona. Työntää vaan narun vanteen välistä ulkopuolelta sisäpuolelle ja pakki päälle, kerää hyvin narun taka-akselin ympärille.Toki narun päässä täytyy olla joku murikka, ettei holahda vanteen reiästä. Toimii kyllä tosi hyvin, ei ole kauheen nirso narun lähtökulmastakaan, kunhan ei osu kumiin. Ja voima ei lopu. Edellyttää toki myös suojaamatonta akselia kuten honda 420:ssä on. Tosin se pohjapanssari mitä te kehutte tuulian tekemänä kyllä vähä vaikeuttaa, mutta onnistuu senkin kanssa. En tiedä uskaltaisko sitten pyöritää ihan vetoakseli ympärille, siihen vois olla aika vaikee saada lukitus, ja olishan ne suojakumitkin vaarassa.
Ei onnistu pohjapanssarin kanssa. Tai onnistuu, mutta murjoo panssarin mennessään.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress