E-mallien tuska!

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Barossa
Tracks
Viestit: 1677
Liittynyt: 17 Helmi 2005 19:02

Viesti Kirjoittaja Barossa »

ATC kirjoitti:Onhan tuon jarrun sielunelämä selvillä. Sama ongelma on myös maastomalleissa. Takajarrun nestetilavuus on liian pieni ja kovissa jarrutuksissa, nesteet keittää. Tästä johtuen järjestelmään kertyy ilmaa joka aiheuttaa polkimeen suuren tyhjän liikkeen, eikä jarru toimi. Sama ongelma oli aikanaan ensimmäisissä nestekäyttöisissä moottorikelkan jarruissa. Korjauksena, suurempi pääsylinteri, eikä suurempi , mahdollisesti tehokkaampi työsylinterikään olisi pahitteeksi. Myös säiliöllä, pystytään nesteen tilavuutta kasvattamaan. Ihme, ettei kukaan olo käärinyt asian tiimoilta hihoja. Itse en kauaa katselisi, vaan vaihtaisin osat ja korjaisin, toiminnankin vielä maastomallien mukaiseksi. Asian laillisuudesta on turha kenenkään alkaa naukumaan, kun puhutaan terveestä järestä ja turvallisuudesta. Maahantuojalle sitten tyynesti ilmoittaisin, mitkä osat asensin, että jarruongelmat on hoidettu. Voivat sitten halutessaan hoitaa homman kotiin, niin tai olla hoitamatta. :wink:
Huoltoliikkeen edustaja kysyi maahantuojalta isommasta nestesäiliöstä, on niitä kuulemma vaihdettu joihinkin, ei kuitenkaan mitään vaikutusta jarrujen toimintaan.
Trail bossin tapauksessa ei ole syynä kovat jarrutukset tai -kaarreajot, nesteen keittämisestä puhumattakaan. Siihen on vaihdettu uudet jarrut kokonaisuudessaan, ilmattu niin maan perusteellisesti, ajettu ei yhtään, silti jarrut on samanlaiset.
Täytyypä ruveta kyseleen noiden isompien sylintereiden perään.
Avatar
tompula
4WD
Viestit: 134
Liittynyt: 08 Maalis 2005 20:57
Mönkijä:: Yamaha Kodiak 450 irs
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja tompula »

Ei kai se nyt sentään pääsylinterin tilavuuden kasvattaminen vaikuta pyörän työjarrusylinterin kiehumiseen, ellei sitten samalla saada painetta lisää ?
Sitten hiljennetään, kun hyttyset rupee tuntuun keihäiltä.....
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

tompula kirjoitti:Ei kai se nyt sentään pääsylinterin tilavuuden kasvattaminen vaikuta pyörän työjarrusylinterin kiehumiseen, ellei sitten samalla saada painetta lisää ?
Ei minustakaan, silläpä se isompi tai tehokkaampi työsylinterikään ei olisi pahitteeksi. Saivartelu on helppoa ja yhtä helppoa on ratkaista tuo pulma. Jos ajaisin Pollella, niin sen kertoisin jo, mutta kun en aja, tehköön sen joku muu. Tai sitten tuskailette maahantuojan ja huonojen jarrujen kaa. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Jos teillä on takuu koneita, niin jättäkää se myyjän tai hänen edustajansa vastuulle. Itse jos menette vörkkimään, niin äkkiä käy sillä tavalla, että sanovat kylmästi hymyillen, että sinä oot käynyt tätä räpeltämässä ja purkamassa näitä laitteita. Jotenka takuu on rauennut kaikilta osiltaan. :cry: Jos takuu aika ummessa niin ei muuta kuin järeämpää jarruen osia paikalleen niin on ihme jos ei rupea toimimaan. Tuossakin tapauksessa, en tiedä tarkemmin, saattaa riittää työsylinterin vaihtaminen suurenpi tilaavuuksiseen. ATC on Polleista kokemusta, mutta se on niin ylypiä, ettei se kerro kuin rukoilemalla. :twisted: Tää ol sitten viaton heitto. :D Ei hänkään löytänyt polleen jarruja, jotenka vaihto Bombaan, jossa on jarrut isolla J. :lol: :lol:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jos ongelmana on nesteiden kiehuminen niin silloin on kaksi vaihtoehtoa. Työsylinterin nestetilavuuden/jarrulevyn koon kasvattaminen tai jarrunesteiden vaihto. Jos siellä on DOT-3 tai DOT-4 tasoiset jarrunesteet niin ne voisi vaihtaa laadukkaampiin nesteisiin joissa on kiehumispiste korkeammalla. Kannattaa käydä hakemassa nesteet jostain moottoriurheiluun erikoistuneesta liikkeestä, mielummin sellaisesta jossa rakennellaan ralli tai rata-autoja.
Kylätason mönkijäkuski
Kaura
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Tammi 2006 00:21
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Kaura »

Minullakin OLI ongelmia tuon 330e.n jarrujeen kanssa. Ensimmäisessä huollossa mainitsin asiasta ja jarrut tulivat kuntoon eikä ole sen koommit haitanneet.

Jarruthan olisivat heikot ja "kuminauhamaiset" ei kuitenkaan ollut ilmaa...
Polaris atp 330e
Avatar
nipapn
6WD
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Touko 2005 05:46
Paikkakunta: Tuleva oululainen

Viesti Kirjoittaja nipapn »

Tännään tehty n. 40min jarruremontti...... pienen koeajon jälkeen jarrutehoja huimasti lisää

Kokemuksia enemmän sitte ku on ehditty ajaa vähä enemmän......

periaatteessa nyt on samanlaiset jarrut kuin maastomallissa, paitsi takan on kaks jarrulevyä.....
Melekeen oululainen ihiminen.....
Kuhan kulijailen, käet taskusa, heinäpäässä...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

nipapn kirjoitti:periaatteessa nyt on samanlaiset jarrut kuin maastomallissa, paitsi takan on kaks jarrulevyä.....
Tuuninkia hyvät herrat, tuuninkia :D :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
nipapn
6WD
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Touko 2005 05:46
Paikkakunta: Tuleva oululainen

Viesti Kirjoittaja nipapn »

Noku noissa on kaks levyä takana vakiona toisin kuin maastokamppeissa.

:oops: :oops:
Melekeen oululainen ihiminen.....
Kuhan kulijailen, käet taskusa, heinäpäässä...
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

Synkkä yksin(?)puhelu Pollen E-mallien jarruista jatkuu ..

Tulipa taas viikonloppuna kokeiltua .. kyllä on ainakin ATP330E:ssa taatusti lukkiutumaton 'käyttöjarru' - siis se jalallapainettava, joka vaikuttaa kaikkiin pyöriin .. käsikahvalla hoidettava pelkkiin takapyöriin vaikuttava sitten lukitsee takatassut sitäkin helpommin.

Sekä E-mallin että offi-mallin räjäytyskuvastoja ja lisäksi offi-mallin 'Service Manual'ia aikani katseltuani alkoi näyttää siltä, että 'E-homologoinnissa' on oikaistu liikaa:

Jarruneste kulkee vähän eri reittejä, mutta molemmat pääsylinterit lienee samankokoisia kuin offi-mallissa (jalkajarrun pääsylinterillä on eri osanumero E- ja offi-malleilla, mutta se johtunee vaan jarrunesteen erilaisesta reitityksestä). Käsikahvan pääsylinteri, joka on alunperin mitoitettu syöttämään kaikkia neljää kulmaa, syöttää vain takatassuja, ja saa ne helposti lukkoon, kun taas jalkajarrun pääsylinteri, joka on alunperin mitoitettu vain takatassuille, yrittää jarruttaa joka kulmalla, mutta kun tuotto ei riitä, niin se ei riitä.

Tuottoisampi (= isompihalkaisijainen) jalkajarrun pääsylinteri taitaisi olla paras kohennus, jos sellainen jostain löytyisi.

Mitenkähän saisi E-mallin, jonka jarrujärjestelmä on muutettu samanlaiseksi kuin offi-mallissa, pysymään rekisterissä, ja pääsemään katsastuksesta läpi ? Tietysti se, että se on turvallisempi, on hyvä peruste, mutta onko se riittävä ?

Alkusyy koko sotkuun on kai kuvitelma siitä, että B-kortin haltijat osaa jarruttaa vain jalkajarrulla. Riittäisiköhän vuosikausien työmatkapyöräilyt (pääkaupunkiseudulla) ketjuvaihteisella fillarilla, jossa on pelkästään käsikahvajarruja, todistamaan riittävää tottuneisuutta niihin ? Ottaisi vaikka työkavereilta todistuksen asiasta ?
BastardoGrande

Viesti Kirjoittaja BastardoGrande »

Jarrut löytyy ja on hyvät kun asiantunteva asentaja ilmaa ne oikein. Ilmataan tietysti jokaisen pyörän oma ilmausruuvi mutta lisäksi on huomioitava että yksi jalkajarrun ilmausruuvi on käsijarrun nestesäiliön sisällä (luit oikein) Erään merkkiliikkeen asentajakaan ei ollut koskaan sellaisesta kuullut. Nyt varmasti on jo kuullut kun asiaa on käsitelty pääkonttorissakin Vantaalla.
Kille
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 10 Maalis 2006 21:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kille »

mopo800
4WD
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Helmi 2006 18:51
Mönkijä:: polle traktori -11
Paikkakunta: Kalajoki/Rautio

Viesti Kirjoittaja mopo800 »

Eipä tuossa omassa ollu ainakaan mitään ilmaus ruuvia säiliössä tai missääm muuallakaan kahvan seudulla.
BastardoGrande

Viesti Kirjoittaja BastardoGrande »

Ei kait 500:ssa olekaan mutta nyt puhuttiin 330:stä, ainakin jossain vaiheessa ketjua.
Barossa
Tracks
Viestit: 1677
Liittynyt: 17 Helmi 2005 19:02

Viesti Kirjoittaja Barossa »

Tänään vaihdettiin käsijarru säiliöineen ja ilmaukset päälle. Edelleen poljin painuu pohjaan, vaikka peukalolla painais. Ennen ei etupäätä saanut jarrutuksessa lukkoon edes soratiellä, nyt on toisin päin. Etujarrut ottaa kiinni ja takajarru ei lukitu. Paremmat ne on ny, kuin koskaan. Poljin vaan on lutku...
Koska jarruille ei mitään muuta ole tehtävissä maahantuojan mukaan, kysyin asiaa katsastuskonttorilta, josko sais kirjallista raporttia jarrujen tieliikennekelpoisuudesta.
Ei muuta kuin vehje konttorille ja kahden katsastajan toimesta syyniin.

- Sillä että jarrupoljin painuu pohjaan, ei ole väliä, jos jarruista löytyy muuten tarpeeksi tehoja :shock:
- Etupään jarrut näytti samanlaiset ja riittävät lukemat.
- Takapää ei sopinut laitteisiin koska renkaat leviää myös sisään päin kaventaen raideväliä. Peräpää ylös, minä painaan jarrua ja molempiin renkaisiin k-mies pyörittään... ainakin riittävästi otti takajarrutkin kiinni.

Koeajokin tyydytti katsastajaa. Hyväksytty "leima" tuli papereihin..
http://kuvablogi.com/nayta/116779/

Yksi huomautus tuli kuitenkin, takaa puuttuu kissansilmät. Ne täytyy mönkijässä olla ja E-hyväksytyt. Meniskö maahantuojan piikkiin..
Vastaa Viestiin