ATP 330E (liikennemalli) - kokemuksia ?

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
Panu
6WD
Viestit: 450
Liittynyt: 09 Marras 2004 20:37
Paikkakunta: VAASA Mönkijä: Polaris Sportsman 800 efi -06
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Panu »

ARant kirjoitti:
Sportsman 500 kirjoitti:Kyllä niiden renkaiden koon pitäisi olla sama mikä ohjekirjassa on sanottu, mutta jos meinaa muuttaa kokoa niin se pitäisi muuttaa samassa suhteessa etu- ja takapäässä. Ei se ainakaan hyväksi voi olla jos renkaat on erikokoiset, ellei maahantuoja ole tehnyt mitään muutoksia tekniikkaan.
Niin siis nuo mainitsemani rengaskoot oli Polaris-Brandtin WWW-sivulta, eikä mitään omaa keksintöäni.
Pitäisi varmasti olla se mitä ohjekirjasessa sanotaan, mutta periaatteessahan sillä ei ole merkitystä jos ympärysmitta on sama.

Onko se sama, se onkin toinen juttu..
Kannattaa muuten soittaa sinne maahantuojalle ja kysästä asiasta. Voi selvitä paljonkin hyödyllisiä vinkkejä ;)
blue Honda Trx Lähetetty: Tor Tam 27, 2005 9:43 pm Viestin aihe:
brandt:illa on joku hieno tekninen neuvonta palvelunumero joka maksoi ihan sikana,numeroa en muista kyllä enää,vaihteesta saa numeron.
Ja tuommosessa "sikana maksavassa" numerossa saa vielä kaupanpäälle kuunnella 5 minuuttia musiikkia.. :lol:
Harrastus vie joka asiassa mukanaan..
DudeB
3WD
Viestit: 62
Liittynyt: 09 Helmi 2005 14:53
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja DudeB »

poke kirjoitti:Juttelin paikallisen piirimyyjän kanssa,heillä on esittelylaite käytössä.Hän noitui,että ATP 330 E ei kulje kuin kuuttakymppiä,epäili,että variaattorissa olisi rikka mopojen tapaan rajoittamassa menoa....

Minä puolestani kuulin sellaista, että se on katalysaattori, mikä sitä menoa rajoittaa, elikä sillä on hoidettu se tehojen kuristaminen tieliikennekelpoiseksi. Mene ja tiedä, minä nimittäin en tiedä.

Itse koitin ATP 330 E:tä ja meno todellakin tuntui ikäänkuin tahmaiselta, aiempi ajokokemus nykyajan mönkkäreillä on toistaiseksi ainoastaan Kymcon 250 cc, joka puolestaan tuntui yllättävän pirteältä. Elikä vielä ei ole vertailukohteita juurikaan kertynyt.

Sen lisäksi, että Polariksen hinta on suolainen, niin se ei oikein "iskenyt" meikäläiseen, elikä etsintä jatkuu..

Kauppa missä kävin on Järvenpään Pro Wheel.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

Katalysaattorin vaikutus kuulostaa ihan järkeenkäypäseltä,on siellä semmonen hässäkkä pakopuolelle,että ei ihme jos rajoittaa menohaluja.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

poke kirjoitti:Katalysaattorin vaikutus kuulostaa ihan järkeenkäypäseltä,on siellä semmonen hässäkkä pakopuolelle,että ei ihme jos rajoittaa menohaluja.
Kyllä kyllä,katti on.Se putkihässäkkä pakopuolelle on lisäilman syöttö.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
ukirsa
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Helmi 2005 15:20
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja ukirsa »

Olisin ostamassa tämän mallin , mutta huolettaa tuo huono kulkunopeus tieliikenteessä. Auttaisiko bensan syötön lisämineen(rikastaminen) ?
muuta vinkkejä/kokemuksia?
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

ukirsa kirjoitti:Olisin ostamassa tämän mallin , mutta huolettaa tuo huono kulkunopeus tieliikenteessä. Auttaisiko bensan syötön lisämineen(rikastaminen) ?
muuta vinkkejä/kokemuksia?
Kuin myös - sekä ostoaikeiden että huolestumisen suhteen.

Meillä näyttää olevan kaksi pääepäiltyä: välitykset (erityisesti variaattori) ja katalysaattori lisäilmansyöttöineen. Bensan puutteesta tuskin on kyse - jollei värkkiä sitten ole säädetty (päästöjen vähentämiseksi ?) liian laihalle - vaan eikös sellainen käy pitemmän päälle moottorin kunnon päälle ?

1. :!: Te, jotka olette värkkiä kokeilleet, vastatkaa tähän: Kiersikö kone huippunopeudella täysillä kierroksilla (jolloin ongelma on välityksissä), vai loppuiko potku sitä ennen (jolloin jokin kuristaa moottoria) ? :?:

2. ATP 330E (kilpineen kaikkineen) esiintyy venemessuilla (vielä su 20.2. klo 18 saakka), ja juttelin aiheesta paikalla olleen esittelijän kanssa (joka saattoi tietääkin asioista - ei ainakaan päästänyt mitään tosi pahoja sammakoita suustaan keskustelumme aikana). Hän sanoi, että ongelma on tiedossa, ja sitä selvitellään, ja ainakaan suomalaiset säännökset eivät mitään nopeusrajoitusta edellytä - onhan noita muita L7e-mönkkäreitä, jotka kulkee jotain 90 km/h. Katalysaattorin lisäkilkkeineen myönsi jonkin verran vaikuttavan moottoriin "mutta ei sen noin paljon pitäisi ..".

3. Yksi mieleentuleva selitys on se, että värkistä on tehty jonkin muun maan kuin Suomen (= EU ?) määräysten mukaista, ja siellä jossain on jokin 60 km/h rajoitus. Toteutuksesta riippuu, miten helposti korjattavissa.

4. Ja toinen selitys on sitten se, että Polariksen 1. iteraatio katalysaattorista on vähän huono, ja joudumme odottamaan parannettua painosta - ei, eihän kukaan sitä itse mene roplaamaan .. :wink:

PS. Tietynlaisen keskeneräisyyden vaikutelman tuosta sai:

Takalokasuojassa oli tarra, jossa käskettiin laittaa renkaisiin painetta se 5 psi (n. 0,35 kg/cm2), mitä off-road-mallin manuaali maastorenkaisiin suosittaa. Kysyessäni ym. esittelijältä renkaista ja rengaspaineista, hän sanoi renkaiden olevan kompromissi maaston ja asfaltin välillä, ja paineiden n. 1 kg/cm2.

Mukana tulee sama manuaali, mikä on Polariksen sivuilta haettavissa, eikä liikennemallin erikoisuuksista (valot, katalysaattori, ??) ollut minkäänlaista infoläpyskää.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Ne erot off road malliin selviää hetkessä kun silmäilee varaosa listoja ja vertailee osanumeroita.Erinumeroiset osat on sitten muutettu.Tutkii ne osat ja muuttaa/ostaa off roadin osat tilalle.Katsastus ei ole ongelma,konttorilla ei mitata tehoja ja ei niitä tule niiiin paljon lisää että se herättäisi huomiota.Niin ellei tilaa Dynojet;K&N;BigBore,Lazer.Mikuni...
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Kuulin huhuja,liekö perää.Oisko kuristettu elektroonisesti kuten Predatorin 50 junnumalli.Rajoituksen poisto olisi tosi simppeli juttu.Töpseli irti ja toiseen johtoon kiinni.Jostain pitäisi löytyä pieni musta boxi ja sen vierestä irtonainen liitin.Täytyypi tutkia. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

Downloadasin Polarikselta sekä off-roadin (9919516) että liikennemallin (9919786) räjäytyskuvaston (parts manual). Ylimalkainen vertailu paljasti mm. sivulta B-14 'Throttle asm.' osan 'Bracket, Throttle stop', joka on vain liikennemallissa. Niinikään esim. kaasuttimessa pääsuuttimet on erikokoisia .. :twisted:

Variaattori (sivut C-11..13) vaikutti samalta kuin off-roadissa.

Katselen noita tarkemmin viikonloppuna, ja raportoin perusteellisemmin ensi viikon alussa.
PAK
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Helmi 2005 14:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PAK »

Tervehdys, rekisteröidyin juuri ja työn alla on ensimmäisen mönkijän hankinta. Kuten näköjään muutamilla muillakin suosikki ekaksi olisi ATP 330:n, joten kaikki tieto ja erityisesti kokemukset kiinnostavat. Huoletkin ovat samat kuin muilla täällä: kallis peli - ei kai vaan sen lisäksi alitehoinen... Harkinnassa myös "parhaat kiinalaiset": Kymco 250 (hyvän näköinen) ja Linhai (ruma, mutta kaksi nopeusaluetta).
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

Linhai ei ole ruma, ei kovin ruma siis. Tekniikka on erittäin läheistä sukua polarikselle. Sopii heittämällä myös pollen varusteet.
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

ARant kirjoitti:Downloadasin Polarikselta sekä off-roadin (9919516) että liikennemallin (9919786) räjäytyskuvaston (parts manual). Ylimalkainen vertailu paljasti .. :twisted:

Katselen noita tarkemmin viikonloppuna, ja raportoin perusteellisemmin ensi viikon alussa.
Ja tässä tulee se uhkailemani jatko. Joissain kohdin, kuten jarrujärjestelmässä, on eroja vaikka kuinka, joten niitä en jaksanut osanumero osanumerolta kirjata. Moottorin ja voimansiirron yritin ottaa tarkemmin (sivunrot 330E:n manuaalista, 330 off-roadin osanrot suluissa):

Erot Owner's manuaalien mukaan:
- Moottorin id ES320PFE110 (ES320PFE103)
- Pääsuutin 117,5 (122,5) :!:
- Neulasuutin (needle jet) P-0M (P-4M) :!:
- Suutinneula 4HB48-2 (48B48-3) :!:
- Sytytysennakko 24dg/5000rpm (30dg/5000rpm) :?:
- Takarengas 24×10-12 (24×11-12), rengaspaineet samat !
- Ajovalot 60/55W (30W)
- Jarruvalot 2×16,8W (2×37W)
(-Variaattorin painot ja jouset samat)

Parts manuaalien mukaan:
A5: Suuntavilkut ja rek.kilven kiinn.
A7: Peräluukun lukituslevyt (:!: ei saa auki :evil:) lisää
A8: Sekalaista takalokasuojan hilua
A10: Satulan alunen lisää
A11: Etulokasuojan lisähiluja
A12: Suuntavilkut lisää, eri ajovalot
A14: Monta erilaista lappua
B1-2: Moottorilla eri tunniste
B5-6: Pakoputki lisäilmansyöttöineen ihan erilainen kuin off-roadissa :?
B11: Eturengas PN 5412516 (5411709)
B14: "Bracket, Throttle stop" 5249134 ruuveineen lisää :twisted:
C1: 2 peiliä ja äänitorvi lisää
C2: Ohjauslukko lisää
C3-7: Jarrujärjestelmässä paljon eroa
C8: Suuntavilkkuhilut lisää
C10: Control box 4011223 lisää, myös off-roadin 4011084 mukana 330E:ssa :?
C11-13: Variaattorin ainoat erot varoitustarra 7173030 (7172563) ja tuuletusputki 5436007 (5434213) :!:
C14: Eri takarengas
D11: Eri pakoputkensovitin 3089715 (3087050)
D12: 0,25mm ylikoko mäntä 3087242 (3088820), std. ja 0,5mm ylikoko männät samat :?:
D13-14: Suutinneula 3131130 (3131588), pääsuutin 3139557 (3131458) [kaasutin 3131596 (3131590)] :!:
E4: Eri magneetto 3089717 (3089273 ja 3087251) ja CDI 3089718 (3088209) :?
E6: Polttoainepumpun kalvo tiivisteineen 3088170 (3084998)
E7: Sekalaista eroa varusteissakin
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

Häh - ei mitään kommentteja pitkään listaani ?

No, omia kommentteja ja täydennyksiä sitten:

1. Variaattorissa, välityksissä, etc. ei näytä olevan mitään oleellista eroa.

2. Jopa suomenkielinen 330E:n manuaali näyttää eroavan siitä, mitä Polaris-Brandt'in sitelta (ja esittelijöiden suusta) tulee: manuaali sanoo, että rengaspaineet on 5 psi (0,35 bar) ja takarenkaan koko 24x10-12, mutta P-B:n site sanoo takarengasta 25x10-12:ksi, ja sellainen myös löytyi Vene-messuilla P-B:n standilta, ja vieressä esittelijä puhui 1 barin rengaspaineista.

3. Liikennemallin ja off-roadin jarruissa näkyy olevan vekkuli ero: maastomallissa vasemmalla kädellä jarrutetaan kaikkia tassuja, ja oikealla monolla vain takatassuja, mutta liikennemallissa homma menee juuri toisinpäin :?:

4. Moottorissa, tai siis varsinkin kaasuttimessa, sytytyksessä ja pakojärjestelmässä on eroa vaikka kuinka paljon, ja ne liittyvät joko (ensisijaisesti) tehonrajoitukseen tai päästöjen vähentämiseen, tai molempiin :evil:

5. 330E:n manuaalin sivun B14 "Bracket, Throttle stop" (jota siis ei ole off-road'ssa) on mielestäni selvä indikaatio siitä, että 330E:n tehoa on rajoitettu. Mitä ihmettä sitten tarkoittaa Polariksen tämän vuoden esitteen lausahdukset "Kaksi moottorivaihtoehtoa: 500 ja 330 (tieliikenteeseen hyväksytty)" ja heti perään "Rajoittamaton 330-moottori on teholtaan 15 kw" ? Ja paljonko (vähänkö ..) sitten on rajoitetun teho .. :roll: :?:

6. Paljonkohan tehot normalisoituisi ym. stopparin poistolla ja off-roadin pääsuuttimella ? Muita hyviä arvauksia sopivista korjaustoimenpiteistä ?

7. Asiaan (toivottavasti) liittymätön satunnaishavainto verkosta: EU:n pykälistö ei rajoita liikennemönkkärin nopeutta, mutta Norja kuulemma rajoittaa ne 65 km/h - eihän tämä liity asiaan, eihän ? Ei ainakaan näyttänyt olevan Polariksen sitella norjankielistä manuskaa ..

PS. Siis Polariksen manuaaleja voi downloadata täältä http://thewayout.polarisindustries.com/ ... fault.aspx ja organisaatio on sikäli hassu, että valinnan 'Quadricycles' takaa löytyy pelkästään liikennemallien manuaalit, mutta valinnan 'ATV' takaa löytyy off-road-mallien manuaalit ja sekä off-road että liikennemallien räjäytyskuvastot !?
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

PAK kirjoitti:Tervehdys, rekisteröidyin juuri ja työn alla on ensimmäisen mönkijän hankinta. Kuten näköjään muutamilla muillakin suosikki ekaksi olisi ATP 330:n, joten kaikki tieto ja erityisesti kokemukset kiinnostavat. Huoletkin ovat samat kuin muilla täällä: kallis peli - ei kai vaan sen lisäksi alitehoinen... Harkinnassa myös "parhaat kiinalaiset": Kymco 250 (hyvän näköinen) ja Linhai (ruma, mutta kaksi nopeusaluetta).
Joo, noi samat vaihtoehdot minullakin on ollut kiikarissa.

Kymco kyllä putosi hitaan vaihteen puuttumiseen ja suojaamattomaan ketjuvetoon. Tämänhetkinen työhypoteesi kuuluu suurinpiirtein:

"Otetaan hyvä ja kallis (ATP 330E) jos se on hyvä, mutta jos se onkin keskinkertainen ja kallis, niin sitten otetaan keskinkertainen ja halpa (Linhai)."

Mp-messuilla Arctic Catin esittelijä puhui (lämpimikseen ?) tulossa olevista liikennemalleista. Saapas nähdä ..
Sportsman 500
6WD
Viestit: 351
Liittynyt: 02 Kesä 2004 09:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 H.O -12
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Sportsman 500 »

Mutta eikös catilla ole jo tieliikennemönkijöitä.
Vastaa Viestiin