Polaris sportsman 570

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
hannthirv
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2014 22:04

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja hannthirv »

Tuossa aikaisemmin oli kuvia 570 traktorista ja siinä ei ollut ohjaustangon valossa mustaa suojaa. Olen ymmärtänyt, että ainakaan Suomessa (en tiedä koskeeko koko EU:ta) ei sitä saisi käyttää, koska siinä palaa vaan pitkät valot. Pitääköhän tämä väite paikkansa ja onko muita Suomi/EUT spesifisiä säännöksiä.

Luonnollisestikin Traktorissa on rajoittimet joilla tehoa säädellään ettei kulje kuin sen 40 km/h. Tähänkin varmaan on olemassa kiertotiet ja muuttunee sen jälkeen tieliikennemönkijäksi jos sitä viranomaiset tarkemmin tutkii.

Olisko noihin väittämiin kommentteja kellään ?
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

hannthirv kirjoitti:Tuossa aikaisemmin oli kuvia 570 traktorista ja siinä ei ollut ohjaustangon valossa mustaa suojaa. Olen ymmärtänyt, että ainakaan Suomessa (en tiedä koskeeko koko EU:ta) ei sitä saisi käyttää, koska siinä palaa vaan pitkät valot. Pitääköhän tämä väite paikkansa ja onko muita Suomi/EUT spesifisiä säännöksiä.
Siis se tankovalo ei saa palaa samalla kun pitkät valot, mutta jos se on kytketty erillisestä kytkimestä niin silloin se on ihan laillinen. Silloin se on työvalo, joita traktorissa saa tietysti olla vaikka kuinka, ja ainakin aiemmissa Polariksen traktoreissa se tankovalo on kytketty juuri näin ns. työvaloksi erilliselle kytkimelle. Se tietenkin on sitten eri asia, missä liikenteessä saa ajella työvalot päällä.
hannthirv kirjoitti:Luonnollisestikin Traktorissa on rajoittimet joilla tehoa säädellään ettei kulje kuin sen 40 km/h. Tähänkin varmaan on olemassa kiertotiet ja muuttunee sen jälkeen tieliikennemönkijäksi jos sitä viranomaiset tarkemmin tutkii.
Niin tehoahan ei traktoreissa tarvitse rajoittaa, ainostaan huippunopeus 40km/h. Jos menee yli sen niin sillonhan se ei enää kuulu alkuperäiseen ajoneuvoluokkaansa, mutta siitä ei ihan selkeää linjaa taida olla mihin se sitten kuuluu. Joillekkin on tullut kiinnijäämisen myötä verot ja muita sakkoja maksettavaksi, mutta ei se mönkijä toisaalta verojen maksun jälkeenkään liikennemönkijäksi muutu, vaan silloin saa vain traktorin keltaiset kilvet takaisin. Että rajoittimien ohittamisen jälkeen se on varmaan lähinnä laiton traktorimönkijä, jollaisilla taitaa aika moni ajella :lol:
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Avatar
pata10
6WD
Viestit: 281
Liittynyt: 19 Kesä 2011 20:08
Mönkijä:: Polaris 570
Paikkakunta: sipoo

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja pata10 »

Eipä ole vielä ollut tarvetta pahemmin vinssailla. Eiköhän se paras testi olis pihan aurauksessa....puuttuu vaan lumi :shock:
Luotettavin mielin kuitenkin tehojen riittävyyden suhteen,niin että virtaa riittää olennaiseen.

jiiipee kirjoitti:Onkos täällä laitteiden omistajat päässy tositoimiin, eli vinssiä laulattamaan ja muita virtalaitteita yhtäaikaa , onko laturin tehot riittänyt.
mitä isot edellä sitä pienet perässä

Uudenmaan Mönkijät RY
upi
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Huhti 2014 11:58
Mönkijä:: Polaris 570 EFI Forest EUT
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja upi »

Ensimmäistä mönkijää hankkimassa ja tätä mallia kelkkaan vaihattelin mutta heräsi muutama kysymys eli kun käsittääkseni uusi moottorimalli niin se herättää vähän epäilystä kestävyydestä. Ja kun traktorimalli niin rajoitin rajoittaa pelkästään nopeuden?ko eli ei kierroksia muulloin kun maksimivauhdissa. Ja onko huollot miten tyyriitä kun kaikissa käytettävä että takuu pelaa.
hannthirv
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2014 22:04

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja hannthirv »

Itse olen kanssa ekaa mönkijää ostamassa ja päädyin tähän. Noista huoltojen hinnoista minulle on kerrottu, että 25 ja 50 tunnin huollot reilu 200 ja 100 tunnin huolto sitten noin 500.
Antsu60
4WD
Viestit: 228
Liittynyt: 12 Maalis 2011 18:37

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Antsu60 »

Että kun 100h täynnä niin olet maksanut huolloista melkein tonnin. 10h=100€. Huh kallista.
Avatar
samu-
3WD
Viestit: 72
Liittynyt: 07 Joulu 2013 18:08
Mönkijä:: Polaris
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja samu- »

25h huolto alle 150€ 50h alle 200€ 100h noin 300€. Niin ne rovaniemellä uhkaili.
Avatar
Stobe
4WD
Viestit: 239
Liittynyt: 28 Helmi 2007 17:00
Mönkijä:: Dinli 904 560cc
Paikkakunta: Uusimaa/Sawo

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Eipä tuolla 50h huollolla ole ainakaan omasta mielestä mitään merkitystä, muistaakseni ohjekirjan mukaan siihen sisältyy pelkkiä tarkistuksia jotka pystyy itsekin suorittamaan. 100h huollossa sitten taidettiinkin vaihdella öljyt koneeseen ja periin. Näin ainakin XP:n ohjekirjasta muisteltuna olis.
"No jos kokeillaan vielä vauhdin kanssa?"
hannthirv
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2014 22:04

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja hannthirv »

Se onkin sitten varmaan oma tarinansa, kun jokainen itse oman kokemuksensa varassa tekee huollot ja merkitsee varmaankin tussilla huoltokirjaan, että kaikki on tehty asianmukaisesti. Mielestäni tuo muutaman satasen huoltohinta verrattuna hankintahintaan ei ole kauhea. Pitäähän huoltoporukankin elää ja saadaan pysymään ammattilaisia tuppukylilläkin, jossa noita vehkeitä tarvitsee kun ei muulla pelillä pääse (lue: matalaprofiili bemari teinipojat saaneet kaupunkiin ostaa mönkijän isän rahoilla). Voihan olla että huollossa paljastuu jotain muutakin, joka voi olla tyyppivika tms. mitä ei tavan pulliainen lepikossa asuessaan tule edes miettineeksi.
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

Niin no se on niin mihin sitä vertaa, ei ne nyt mitään älyttömän edullisiakaan ole. Mulla tuli ensimmäisenä vuotena Pollen kanssa yli kaksisataa tuntia, eli mitä niitä piti teettää 25h, 50h, 100h ja 200h huollot. Siitä kun laskee että nuo pari ensimmäistä oli 150-200€ ja seuraavat 300-500€, niin tulee siinä huoltokustannuksia vuodelle jonkin verran. Sitten jos vertaa vielä siihen, että autoa jolla koko meidän perhe liikkuu päivittäin ympäri vuoden, pitää huollattaa kerran vuodessa, ja mitä se huolto maksoi nytkin alta 200€ merkkiliikkeessä. Kannattaa nyt ainakin kysellä useammasta paikkaa tarjoukset huollosta, äkkiä säästää useammankin satasen.
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Avatar
Stobe
4WD
Viestit: 239
Liittynyt: 28 Helmi 2007 17:00
Mönkijä:: Dinli 904 560cc
Paikkakunta: Uusimaa/Sawo

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Jokainen tehköön niinkuin tykkää, huoltoliike senverran kaukana ettei ihan pelkän valohoidon takia tee mieli lähteä viemään laitetta huoltoon, vaan silloin kun isommat toimenpiteet kyseessä. Pitäisikin itseasiassa pikkuhiljaa ruveta tuota 100h huoltoa varailemaan 8)
"No jos kokeillaan vielä vauhdin kanssa?"
hannthirv
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2014 22:04

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja hannthirv »

Kyllähän silloin tuntuu jo kukkarossa jos 4 huoltoa joutuu tekemään vuodessa. Toisaalta kyllähän sitä on bensaakin palanut siinä useamman satasen edestä. Itsellä vähän pakko lähintä huoltoliikettä käyttää ja sekin 40 kilometrin päässä. Pari viikkoa menee vielä ennenkuin saan mönkijän ja näkee sitten miten niitä tunteja ja kilometrejä kertyy :)
Kelmer
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Tammi 2014 17:13
Mönkijä:: Polaris 570 EFI EPS EUT -14
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja Kelmer »

Viimeviikolla käytin oman Polariksen 25h huollossa ja 200€ siihen hurahti. Töiden osuus 2h tuosta tekee suurimman osan.

Tämä Tammikuussa ostettu Polaris onkin talouden ensimmäinen mönkijä, ja kyllähän siinä alussa monia kysymyksi heräsi. Onneksi tältä foorumilta onkin vastaus lähes kaikkeen löytynyt :)

Tuo reilu 25h on tullut käytännössä pelkästään työkäytössä eli muutamat kerrat mitä ehti kahta pihaa puskulevyllä aurata ja nyt IKH kärrillä puita ajaessa pihaan. Toistaiseksi ei ole huonoa sanottavaa. Kärryyn saa tehdä aika reilun kuorman esim. metrisistä koivupölkyistä ja hyvin on puut pihaan saanut.

Onkos kuinka moni hommannut tähän tuulilasia / karjapuskuria? Tuulilasi suojaa ilmeisesti myös käsiä pahimmalta viimalta? Onko vinkkejä mistä kannattaa kysellä vai onko vain paikallisesta jälleenmyyjältä kyseltävä? Onko asennus miten helppo itse tehdä?
SSchevy
4WD
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Elo 2012 10:41
Mönkijä:: Polaris Sportsman 1000 XP -17
Paikkakunta: Espoo

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja SSchevy »

Karjapuskurit löytyy edestä sekä takaa, asennus oli helppo.

kun asensin etupuskurin ( kuvalliset ohjeet mukana) niin se etutavaralaatikon kansi piti irroittaa + 2 kpl muovisia tappeja millä kansi on kiinni rungossa.

Kuva


Taka puskurin asennus oli tosi helppoa 4 kpl ruuveja vaan runkoon kierteillä ja äänenvaimentimen lämpösuojaa joutu hieman leikkaamaan peltisaksilla ja viimeistelemään viilalla.



Kuva
Viimeksi muokannut jukka81, 07 Huhti 2014 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Turha kokonainen lainaus poistettu.
Polaris Sportsman XP 1000 T3B -17

Uudenmaan Mönkijät Ry

EX: Polaris sportsman 570 efi eps T3 -14
zwäng
4WD
Viestit: 201
Liittynyt: 16 Helmi 2013 19:20
Mönkijä:: Sportsman 500 efi forest -12

Re: Polaris sportsman 570

Viesti Kirjoittaja zwäng »

Tuulilasista vain positiivista sanottavaa. Suojaa todella hyvin viimalta eikä laseja ole sen koommin tarvinnut ajaessa. Jalkoihin tosin tekee hieman viimaa. Itsellä korkea malli omassa 500 efissä. En tiä onko tuo penkki korkeemmalla/matalemmalla täs 570:ssä mutta suosittelen ottaan sen korkean mallin. Matala ei itselle riittäisi (180cm).
Vastaa Viestiin