Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
golffari
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Helmi 2016 22:08
Mönkijä:: sportsman 500 ho-08
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja golffari »

Tarkastin sen bensan pinnan-> liian ylhäällähän tuo on!!! Ens viikonloppuna taas korjataan mönkijää.
Laitoin limpparipullon sen letkun päähän ja pari tuntia ajelin, ei sieltä hirveästi bensaa ollu valunu, mutta kun tuo pinta on v....llaan, niin pakkohan se on tarkistaa!
naukja2
6WD
Viestit: 455
Liittynyt: 13 Helmi 2012 18:22

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja naukja2 »

Huomasin eilen, että vasen takapyörä napsuu.. tulin pilkiltä kotiin ja tankkasin, jonka jälkeen työnsin laitteen sammuksissa suojaansa. Tuolloin huomasin napsumisen. Napse kuitenkin hävisi työnnettyäni pari kertaa eteen ja taaksepäin noin metrin matkan. Voiko olla murros viallinen ja jos, niin isokin projekti? Jättääkö välille jos rikkoutuu kunnolla?
Pitää tutkia ja kuulostella illalla paremmin.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Normaalitiellä takana napsuminen harvemmin jättää tielle, mutta maastossa eteneminen hidastuu merkittävästi.

Melko varmuudella on menossa murros. Ota riuska ote vetoakselista ja revi kaikkiin suuntii. Liikettä saa olla pitkittäin, mutta muuten suurempaa väljää ei saisi olla.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
naukja2
6WD
Viestit: 455
Liittynyt: 13 Helmi 2012 18:22

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja naukja2 »

Nyt on pikaseltaan käyty tempomassa vetaria, sen minkä pääsi muovisuojan irroittamalla kokeilemaan. Ihan jämyltä tuntui, eli jätetään asia tällä erää seurantaan. Kiitos Roosalle :lol:
naukja2
6WD
Viestit: 455
Liittynyt: 13 Helmi 2012 18:22

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja naukja2 »

Kävin jäällä 10km pilkkireissun ryöjämässä tuon Polariksen, vallitseviin olosuhteisiin, paskan nelivedon kanssa. Kierroksia 5000 ja vauhtia 10.. hitaalla puolella. Ei liene kovin taloudellistakaan. Pitkällä puolella ei jaksa kulkea rehellisesti ja alkaa hetken päästä remmi kärytä..
Eli lunta vajaa 15cm. josta alla sohjoa osa. Ei kulje takapotkuna ja etusten lähtiessä mukaan löytyy veto/pito samantien ja älytön automaatti irrottaa etuvedon pois ja sama sonta alusta taas :evil: Tuokin systeemi toimisi paremmin, jos pyörien vetonopeus olisi sama, muttei ole vaan käytännössä takapää suttaa koko ajan tyhjää, etusten vetäessäkin.

Miksiköhän tuohon ei ole tehty nelivedon lukitusta manuaalisesti, kuten oikeissa nelivetomönkkäreissä on?

Olisikohan miten mahdollista huijata pitämään neliveto päällä koko ajan, vaikkapa tekemällä pieni homemade sähkökytkentä ja katkaisin oikeaan väliin?

Yksi vaihtoehto on tietysti laittaa mopo peräkärriin ja käydä vaihtamassa Koneveturista oikeasti nelivetoinen mönkkäri.
Avatar
jami85
Tracks
Viestit: 1041
Liittynyt: 14 Huhti 2011 17:21
Mönkijä:: polaris sportsman 570 EFI -14
Paikkakunta: Tornio

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jami85 »

Ruuttaa etusiin ilmaa reilusti ja takkaa renkaat melkein tyhjäksi. Vaan kyllä mulla lumisohjossa ku sutittaa nelikolla nii kaikki pyörät vetää vaikka olis samat paineet ja välissä saa kunnolla pitoa ku kivetki lentää pihalla. Toimiikhan sulla oikein se neliveto??
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja seatts »

Voi olla että on jotain eroa pyörimis nopeuksissa 500 ja 570 välillä.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

naukja2 kirjoitti:
Olisikohan miten mahdollista huijata pitämään neliveto päällä koko ajan, vaikkapa tekemällä pieni homemade sähkökytkentä ja katkaisin oikeaan väliin?
Sähkökytkennästä ei apua kun virta on jo normaalistikin päällä koko ajan. Kytkentä ja irrotus on mekaanisia juttuja.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Mara84
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Maalis 2015 15:28
Mönkijä:: Polaris Sportman 570 eutEPS-15

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Mara84 »

Ihme oireita. Omassa 570 toiminut nelikko kyllä moitteetta.
Koukku67
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Koukku67 »

Juu, ei ole kyllä täälläkään ollu ongelmaa nelivedon kanssa, vaikka paineet renkaissa olis miten. Etupää vetää tasan niin kauan, kuin takapää sutii, ja lakkaa vetämästä takapään saadessa riittävän pidon.

Ihan mielenkiinnosta, mikä se on se "oikea neliveto"? Minun ymmärtääkseni liki kaikki on kolmivetoja, erilaisista "nelivedon nappikytkimistä" riippumatta... Ja pollen neliveto on -jopa cana miesten toimesta :roll: " kehuttu parhaaksi monessa eri yhteydessä.
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Avatar
hz81
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 20 Joulu 2014 16:45
Mönkijä:: Luiru Polle 2015

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Luiru mikä luiru. :lol: Se on täällä gurut jopa ajamatta todenneet moneen kertaan. =D>
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Miksi kytkettävällä etulukolla oleva laite olisi 3 vetoinen ?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
golffari
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 17 Helmi 2016 22:08
Mönkijä:: sportsman 500 ho-08
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja golffari »

Tuli säädettyä uimurin pinta kohdalleen, oli kyllä niin pielessä kuin vain voi. Mutta helppo hommahan tuo oli, tarkistin vielä lisätankin avulla pinnan ennen kuin laitoin kaasarin paikoilleen, se oli just kohallaan. Jos joku leikkii saman asian kanssa, niin vinkkinä voin sanoa, että kaikki ruuvit suosiolla kuusiokolokannalla oleviin. Kun neula on vaihdettu, niin pinnan säätö samantien, niin välttyy turhalta työltä. Ja kaasaria ei tarvitse ottaa kokonaan irti, homman pystyy tekemään kun ottaa ilmanputsarin ja kaikki letkut irti. Vaijereissa on sen verran löysää, ettei niitä tarvitse irroittaa.
Koukku67
6WD
Viestit: 251
Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Koukku67 »

En tarkoittanut kytkettävää lukkoa, vaan kytkettävää nelivetoa. Jos on kytkettävä etuperän lukko, niin sehän on silloin varmasti neliveto, kun neliveto ja lukko on kytkettynä.
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Aaaasia selvä. Sitä mieltä meikäläinenkin on.

Mutta automaagisesti toimivat erilaiset 4 wd-toteutukset ja sen taustalla mahdollisesti olevat kovat lukot, Visco-lukot, portaattomasti käsin kontrolloitavat etulukot tai hilliardit ovat sen verran erilaisia toimintatavoiltaan ja ominaisuuksiltaan, ettei niitä voi suoraan verrata toisiinta.

Pääsääntöisesti osaamaton kuljettaja saa kaikki vehkeet kiinni ja osaava pääse vaan vähän pidemmälle, ennen kuin on kiinni. Jopa lukottomiksi kutsutut Hondat menee yllättävän pitkälle...jopa pisimmälle... joojoo...provo. :mrgreen:
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin