sf-atv kirjoitti:Jos se räpättää eli tekee jatkuvaa ääntä on se yleensä ehjä. Räpätyksen syy on se että kun virta kytkeytyy sakkaa jännite ja rele päästää ja kuorman poistuttua se vetää uudelleen kun jännite nousi. Oskillaattori on valmis.
Kun ostin oman pollen, jäi se yöksi peräkärriin ja pakkasta se -25. Kun seuraavana päivänä koitettiin startata, niin teki juuri niinkuin edellä kuvailit. Uusi akku korjasi hetkeksi vian (staattori sökö), mutta en kyllä tiennyt mistä naputus johtui, nyt tiedän, kiitos tästä!
Nää 12V:n tasajännite vehkeet on kyl ikäviä vian haun kannalta, 240V tai enemmän vaihtosähköä, niin vikakohteen yleensä näkee ja haistaa!
Noista sähköistä vielä sen verran...aikoinaan vanhan opelin kanssa leikkiessä oli mielenkiintoinen latausvika. Tuntui ettei lataa kunnolla, pyöritti starttia välillä tosi nihkeesti. Kun akulta mittasi latausjännitteen, niin kaikki vaikutti olevan ok. Kunnes sitten eräänä aamuna töihin ajaessa hävisi valot, sitten hyytyi radio (muita varusteita siinä ei ollutkaan!), mutta auto kesti käynnissä. Parkkipaikalla mittailin latausjännitteen, vaikutti olevan ok. Töistä lähtiessä auto hyytyi risteykseen, ei lähtenyt käyntiin kuin kaverin akusta. Matkalla piti pari kertaa ladata kaverin akusta, että sai auton tallille. Tallilla kun mittailin latausjännitteen se seilasi 6-9V:n välillä. Vikaa etsiessä mittasin laturin liittimen ja rungon väliltä ihan ok jännitteen. Ajattelin että johto poikki laturin ja akun välillä, ohmit ihan ok. Kun en muuta keksinyt, niin rupesin nykimään johtoja ja laturin päästä jäi johto käteen, ei ollu kuin muutamalla säikeellä enää kiinni. Eli vastusta mitaten ei voinu vikaa selvittää, mutta poikkipinta-alaa niin vähän ettei virta kulje! Onko sinulla seppo tuollaisten vikojen etsimiseen jotain hyviä vinkkejä?