Itsellä sama vaiva aikanaan 500 HO:ossa ja kaasarin neulaventtiili vuoti lävitse...sen uusin ja het alkoi toimia ja toiminut siitä lähtien kun unelma. Neulaventtiilin testaus tarvii pienen painemittarin ja vaikka perämoottorin kumilurtssake käsibensapumpun sekä pätkän bensaletkua.... näillä on helppo testata et neulaventtiili jaksaa pitää tietyn paineen...Venkura kirjoitti:Tervehdys arvon foorumilaiset. Apuanne kaivataan!
Kyseessä 07, 450 sportsman joka ei suostu käynnistymään. Parin päivän autokatoksessa seisomisen jälkeen startatessa paukahti kerran ja tämän jälkeen ei edes lupaa. Startti kyllä jauhaa mallikkaasti.
Aiemmin toiminut aivan normaalisti. Tunteja takana 130h.
Uusi tulppa vaihdettu. Kipinä todettu hyväksi ja kirkkaaksi. (myös vanhallakin tulpalla.) Kaasuvaijeria säädetty.
Tankki on lähes täynnä ja bensana uudehkoa 98:a. Bensapumpusta pulppuaa bensaa startatessa. Bensansuodatin on kirkas. Käynnistyssprayllä lähtee käymään ja käy pari sekuntia.
Havaintona, että ilmanpuhdistimen kotelon ja kaasuttimen välinen kumiputki on hieman murtioimilla, joten vaihtoon. Mutta tämä yksi tuskin on käymättömyyden syy. Kurkku näyttää virheettömältä.
Mitäs seuraavaksi? Kaasutin purkuun ja ultrapesuun?
Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Huomasin että oikeanpuoleinen eturengas kulunut reilusti enemmän kuin vasen etunen. Ja paljon enemmän kuin takarenkaat.
Paineet ollut noin 0.5bar kaikissa renkaissa.
Pariviikkoa ajelin asvaltilla työmatkaa 7km-sivu ja tämän jälkeen lauantaina hokasin että mitä ihmettä tuolle renkaalle on tapahtunu.
Onko muilla ilmaantunut tällaista. Onko vika jossakin vaiko ominaisuus.? Kuvat renkasita löytyy jahka jaksaisi hakea kameran autosta...
Kyseessähän on tällaiset renkaat Sunf-A40:
https://www.google.fi/search?q=sunf+a-4 ... jRdj7iM%3A
Paineet ollut noin 0.5bar kaikissa renkaissa.
Pariviikkoa ajelin asvaltilla työmatkaa 7km-sivu ja tämän jälkeen lauantaina hokasin että mitä ihmettä tuolle renkaalle on tapahtunu.
Onko muilla ilmaantunut tällaista. Onko vika jossakin vaiko ominaisuus.? Kuvat renkasita löytyy jahka jaksaisi hakea kameran autosta...
Kyseessähän on tällaiset renkaat Sunf-A40:
https://www.google.fi/search?q=sunf+a-4 ... jRdj7iM%3A
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Onko ajossa tuntunut kampeemista kuluneen renkaan puolella...? (Jarru häikkää tai jotain laakeri vaivaa jne.) Muuten aika outo juttu...
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Aurauskulmissa voi olla häikkää. Etuiskari voi olla rikki. Jos olet kuumilla keleillä ajanut asfaltilla niin rengas voi kulua yllättävän paljon. Oma ajotyyli voi olla myös toispuoleinen. Itellä ainakin on.
Haminan seudun Mönkijät ry
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
100h huollosta on vasta 8h, eli juuri käytetty huollossa. Ihme kun eivä ole vikoja löytäneet jos olisi vikaa jossakin, en ole tutkinut.
Nyt kun rupean miettimään(viikko sitten viimeksi ajanut) niin tuntuu se välillä semmoiselta levottomalta ajaa (herkkä/kevyt ohjaustehostin)- velipoika moittiin ohjausta herkäksi kun sillä on tehostamaton- ja ihan niinkuin välillä olisi oikealleppäin kammennut joissakin kohti.
Nyt kun rupean miettimään(viikko sitten viimeksi ajanut) niin tuntuu se välillä semmoiselta levottomalta ajaa (herkkä/kevyt ohjaustehostin)- velipoika moittiin ohjausta herkäksi kun sillä on tehostamaton- ja ihan niinkuin välillä olisi oikealleppäin kammennut joissakin kohti.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Moi!
Polaris Sportsman 700 vm. 2002 on temppuillut jo viime syksynä ja tänä kesänä taas enemmän. Ei lähde enää käyntiin muuta kuin laittamalla ruuvimeisselillä solenoidin navat yhteen. Muuten vaan naksuu. Akku on juuri uusittu ja siinä ei vikaa. Eikös tuo tulisi kuntoon uusimalla solenoidi? Mistähän saisi uusia? Ainakin tuo Wandamotor näkyy myyvän 28,30 e jotain mallia.
Polaris Sportsman 700 vm. 2002 on temppuillut jo viime syksynä ja tänä kesänä taas enemmän. Ei lähde enää käyntiin muuta kuin laittamalla ruuvimeisselillä solenoidin navat yhteen. Muuten vaan naksuu. Akku on juuri uusittu ja siinä ei vikaa. Eikös tuo tulisi kuntoon uusimalla solenoidi? Mistähän saisi uusia? Ainakin tuo Wandamotor näkyy myyvän 28,30 e jotain mallia.
-
- 4WD
- Viestit: 187
- Liittynyt: 13 Huhti 2012 23:16
- Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Saako solenoidi maita?
Piuhat ehjät?
Ettei melkein irtipoikki liittimen juuresta?
Virtalukko toimii startatessa hyvin, ettei ole liikaa häviöitä?
Mahdollinen starttirele kunnossa?
Piuhat ehjät?
Ettei melkein irtipoikki liittimen juuresta?
Virtalukko toimii startatessa hyvin, ettei ole liikaa häviöitä?
Mahdollinen starttirele kunnossa?
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Jos kerran meisselillä solenoidin navoista lähtee käyntiin, niin eikös tästä voi aika varmaksi päätellä kaksi asiaa: solenoidi on kunnossa (jollei olisi, niin ei toimisi meisselilläkään) ja virtajohdot on kunnossa (ei se meisseli sinne virtaa tee). Eli noilla tiedoilla minä lähtisin etsimään vikaa solenoidin ohjausjärjestelmästä, aloittaen virtalukosta ja jatkaen kohti starttia.
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Siis toi meisselin lykkääminen solenoidin isojen +napojen väliin ohittaa solenoidin ja virtalukko, starttaa vaikka virtaavan olisi taskussa .
Vanha solenoidin käämi vatää mutta ei kytke startti virtaa.
Uusi solenoidi tilalle.
Vanha solenoidin käämi vatää mutta ei kytke startti virtaa.
Uusi solenoidi tilalle.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
^Juuri noin, kyseessä on oikestaan ihan tavallinen rele eikä solenoidi. Se kytkee herätysvirralla "vahvan" virran starttimoottorille. Starttimoottori vetää itsensä hammaskehälle pyrähdyksen saattelemana eikä siellä ole mitään "solenoidia", joka tökkäisi sitä kehälle.
Sen releen voi kokeilla syöttämällä virtaa tuohon pienempään virtaliittimeen. Jos vain naksuu, niin vika on tuossa releessä. Todennäköisesti näin on, sillä tuo releen kytkeminen ei paljon virtaa vaadi. Yamahan perämoottorihuollossa tuollaisesta releestä muuten pyydetään 236 EUR, eikä ollut pilkkuvirhe.
Jos vain virta-arvot riittävät, niin tuohon käy mielestäni mikä tahansa vastaava rele. Joissakin halvoissa tarvikereleissä voivat kärjet hitsautua startatessa yhteen, joka ei ole kovin mukava asia.

Sen releen voi kokeilla syöttämällä virtaa tuohon pienempään virtaliittimeen. Jos vain naksuu, niin vika on tuossa releessä. Todennäköisesti näin on, sillä tuo releen kytkeminen ei paljon virtaa vaadi. Yamahan perämoottorihuollossa tuollaisesta releestä muuten pyydetään 236 EUR, eikä ollut pilkkuvirhe.

Jos vain virta-arvot riittävät, niin tuohon käy mielestäni mikä tahansa vastaava rele. Joissakin halvoissa tarvikereleissä voivat kärjet hitsautua startatessa yhteen, joka ei ole kovin mukava asia.

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kiitoksia vastauksista.
Pistin tilaukseen tuon US-tuonnin 27,30 e solenoidin. Kohta näkee alkaako toimimaan.
Pistin tilaukseen tuon US-tuonnin 27,30 e solenoidin. Kohta näkee alkaako toimimaan.
-
- Noppeli
- Viestit: 1
- Liittynyt: 14 Kesä 2016 12:35
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Tänään olin menossa ajelemaan polaris sportsman 500 traktorilla ja tyhjäkäynnillä oli kierroksia reilu 1200 hetken ajan kunnes laski alle 1200 jonka jälkeen nopeasti nosti kierrokset yli 1200. No siitä lähdin ajelemaan ja stop merkin jälkeen meinannut edes päästä liikkelle kunnes yhtäkkiä ampaisi normaalisti liikkelle. Eli kun kaasua painan niin alhaisilla kierroksilla jotenkin ''tökkii'' ja sitten suuremmilla kierroksilla menee aivan normaalisti. Kävin kaupassa siinä viivyin noin tunnin ja lähdin siitä suoraan tankille ja tankkasin tankin täyteen, lähdin samaa reittiä kotiin ja tällä kertaa ei ollut mitään ongelmaa. Kotona koitin vielä vapaalla, että tökkiikö alhaisilla kieroksilla, eikä mitään ongelmaa. Polle on ennenkin tehnyt tätä ja viime kerralla sama juttu alhaisilla kierroksilla eli esim lähdössä polle kulki erittäin hitaasti ja kun olin käynyt kalassa ja lähdin kotiin toimi aivan moitteettomasti. Joten kysyn sitten täällä että onko tietoo missä vika?
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 25 Huhti 2014 20:32
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
- Paikkakunta: Kuhmo
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
No juu, jos kyseessä rele eikä solenoidi, niin kommenttini ei päde. Mutta jos puhutaan solenoidista, niin ei voi tietää kirjoittajan ajatuksia, ja että puhutaankin tavallisesta releestä. 
Ja tarkoitin siis, että jos meisselillä toimii, niin starttivirtajohdot on kunnossa mutta ohjaus/herätejohdot ei.

Ja tarkoitin siis, että jos meisselillä toimii, niin starttivirtajohdot on kunnossa mutta ohjaus/herätejohdot ei.
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Millä saisi vähennettyä/estettyä pakoputkiston ja äänenvaimentajan läheisyyteen kertyvän suomudan yms aineksen kytöpalot?
Omassa pollessa tuntuu putkisto hehkuvan todella kuumana, Olisiko mitään järkeä kokeilla hillitä putkiston ulkoista lämpenemistä motonetistä löytyvällä pakosarjan lämpöeristenauhalla ?
Omassa pollessa tuntuu putkisto hehkuvan todella kuumana, Olisiko mitään järkeä kokeilla hillitä putkiston ulkoista lämpenemistä motonetistä löytyvällä pakosarjan lämpöeristenauhalla ?