Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja ATC »

Oikein olet päätellyt joka suhteessa. Mittatikku on vaihteiston ja ketjun voiteluöljyn määrälle ja peräöljy on samassa.
Määrää ei Wanha jaksa muistaa, mutta eiköhän sen helposti selvitä täältäkin foorumilta löytyvistä manuaali linkeistä.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
teneraattori
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 05 Huhti 2010 19:12
Mönkijä:: polaris
Paikkakunta: häme

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja teneraattori »

ATC kirjoitti:Oikein olet päätellyt joka suhteessa. Mittatikku on vaihteiston ja ketjun voiteluöljyn määrälle ja peräöljy on samassa.
Määrää ei Wanha jaksa muistaa, mutta eiköhän sen helposti selvitä täältäkin foorumilta löytyvistä manuaali linkeistä.
Ja vastaus tuli nopeasti, kiitos tiedoista.
Limppu
4WD
Viestit: 246
Liittynyt: 15 Loka 2009 21:50
Mönkijä:: Polaris Spman 500 & 800
Paikkakunta: Janakkala

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Limppu »

Tässä vähän takuu asiaa. Eli rikoin mönkkärini mettään johon se hajosi jännästi.
vikoja:
- mönkkäri yritti ottaa nelivetoa pois päältä pahasssa paikassa
- sammui aina kun veti nelivetoa pois mutta lähti käyntiin ku räpläs vähä akulta lähteviä johtoja (sammui siis 3 kertaa eikä 3 kerralla enää lähtenyt käyntiin. ei saanut virtaa ilmeisesti :roll: )

kone siis hajosi ihan normaalissa mettä ajossa eikä ollut edes paha paikka mistä voisi johtua tuollainen vika?
ja nytkun kone on huollossa niin pitäiskö sen mennä takuuseen?

ja tässä vielä kiva tarina sen illan kulusta.

Ensin soiteltiin että saadaanko traktoria lainaan ,jotta saadaan vehje pois lumesta sitten. 10 aikaan illalla lähdetään traktorilla paikkaa kohti ja huomataan että traktorissa ei toimi valot. Vähän ajan kuluttua valot alkaa pelata ja päästiin lähtemään. Sitten pääsimme paikanpäälle ja sidoimme mönkkäriin liinan ja lähdimme hinaamaan mönkijää pois metsästä. matka kesti vaivaiset puolituntia kylmässä kelissä ohjaamassa mönkkäriä. Kello olikin sitten jo 12 kun pääsimme takaisin mökille. Sitten menimme saunaan. Loppu
Avatar
oltzi
4WD
Viestit: 136
Liittynyt: 21 Helmi 2005 12:08
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja oltzi »

700efi sportsman bensansuodatin merkit ja mallit. bosch 045 090 5002 ja hengst H82WK01 noin 12€
800efi sportsman bosch 045 090 5273
Sportsman 400ho -11
sportsman 400 -02
ex sportsman 700 efi -04
Avatar
teneraattori
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 05 Huhti 2010 19:12
Mönkijä:: polaris
Paikkakunta: häme

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja teneraattori »

Kävipäs näin:

Sportman 400 -02:sta irtosi takavetari perämöntistä. Ajossa vaan yhtäkkiä ihmettelin, kun alkoi peli vaeltelemaan. No, parkkiin ja tutkimaan, pois se oli pullahtanut.

No, eikun tutkimaan tilannetta ja korjaamaan. Poorit vaikuttivat sekä perässä että akselilla ihan ehjiltä, lukkojousi oli paikallaan.

Sitten kysymyksiä: Mites se vetoakseli pyrkii pois perästä, kun lukkojousikin oli paikallaan, onkohan siellä vaan niin paljon kulumaa kuitenkin(pesän ja akselin) pooreissa, että akseli meinaa liukua pois, vai eikö se lukkojousi vaan pidä(kuoleentunut tai kulunut)? Poorit kyllä vaikuttivat ihan tiiviiltä, kun akselia perämönttiin naputtelin.

Laitoin vetarin siis perään takaisin ja varmistin, että meni varmasti tarpeeksi syvälle.

Ja eikun koeajolle. Sieltä se vetoakseli oli taas tulossa pois, oli jo lähes 10 mm tullut ulos.


Tulihan selitystä, ymmärsiköhän joku? Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja miten on korjattu? Jotenkin vaan tuntuu oudolta, että vetari edes pyrkii pois perästä, luulisi olevan melkein päinvastoin.

Lukkorenkaan päivitys uudeksi lienee kuitenkin ensimmäinen toimenpide.

Saa antaa neuvoja ja kokemuksia.
Avatar
oltzi
4WD
Viestit: 136
Liittynyt: 21 Helmi 2005 12:08
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja oltzi »

sportsman 700efi -04 vaihdelaatikon kettinki venynyt otti tyhjennysroppuun ja laatikon pohjaan kiinni,öljyn vaihdon yhteydessä huomasin, sormella koitin tyhjennys reiästä niin selvä klappi oli ketjussa. uusi 60-70€ osa nro:3233784. Kuvassa ketjun numero 58 http://parts.polarisind.com/Assemblies.asp

huohotin putken liitin oli löystynyt venttiilikopan kannesa, huomasin ku putki oli irti putsarin päästä ja sitä heiluttelin.
Sportsman 400ho -11
sportsman 400 -02
ex sportsman 700 efi -04
Avatar
teneraattori
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 05 Huhti 2010 19:12
Mönkijä:: polaris
Paikkakunta: häme

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja teneraattori »

teneraattori kirjoitti:
Lukkorenkaan päivitys uudeksi lienee kuitenkin ensimmäinen toimenpide.
Uudella lukkorenkaalla vetari pysyy paikallaan. Vanha ja uusi lukkorengas kyllä tuntui aivan samanlaisilta, oli samoissa mitoissa ja jäykkyyskin tuntui samalta, asia kuitenkin korjaantui näin.

Edelleen jään kyllä ihmettelemään, mikä sitä vetaria sieltä pooreilta liikutti pois. Koska lukkorengashan ei mitenkään lukitse vetaria tiukasti ja vetarin asennuksessakin vaan ohitetaan voimalla lukkorenkaan jännitys. :?: Tulee vaan mieleen, onko pyöränripustuksissa tapahtunut jotain muodonmuutosta, mikä liikuttaisi vetaria. No, seurataan tilannetta.
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Tällainen huomio...

Pesin mönkijää niin että penkki oli pois eli vedellä mudat pois akun yms. päältä pois.
800:sen efin ilmanputsarin ja kytkimen imutorvi ovat tankin takana vierekkäin ja
näitä tukee sellainen lähes musta vaahtomuovi joka on muotoiltu torvien mukaan ja
se painetaan siihen kiinni.
Vaahtomuovi kastui pesussa ja välittömästi käynnistyksen jälkeen CHECK ENGINE ja
vikakoodi 45 tuli mittariin,poistin vaahtomouvin ja a vot! vika poistui!!!!!!!!! =D>
Tuo märkä vaahtomuovi aiheutti tuon koodin esiintymisen.

Tämä tiedote siksi että jos muilla sattuu vastaava...........
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
japi
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Joulu 2009 12:11

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja japi »

Olisiko jollain hajua että mitä voisi kokeilla ku 500 ho -09 ei sano mitään kun avaimesta kääntää! suoraan ajosta peli on sammutettu ja kone seisoi pari päivää! nyt ei tapahdu mitään ja akussakin tuntuisi virtaa olevan! mitä vois kokeilla??
-P-
6WD
Viestit: 885
Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja -P- »

Tapponappi päällä :)

Tai sit sulake palanut...

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
japi
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Joulu 2009 12:11

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja japi »

japi kirjoitti:Olisiko jollain hajua että mitä voisi kokeilla ku 500 ho -09 ei sano mitään kun avaimesta kääntää! suoraan ajosta peli on sammutettu ja kone seisoi pari päivää! nyt ei tapahdu mitään ja akussakin tuntuisi virtaa olevan! mitä vois kokeilla??
Vika löytyi ylävalon alta! Osa johtosarjasta hinkkautunut puhki! ilmeisesti valon kehikko hinkannut, ihmettelinkin jo aiemmin kun pitkät ei oo pelannut! mahtaiskohan mennä takuuseen?! toisaalta voi olla pienempi vaiva korjata ite kun raahata laite liikkeeseen!
VellaLinnea
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Tammi 2009 14:44
Mönkijä:: Polaris 800 -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja VellaLinnea »

oltzi kirjoitti:sportsman 700efi -04 vaihdelaatikon kettinki venynyt otti tyhjennysroppuun ja laatikon pohjaan kiinni,öljyn vaihdon yhteydessä huomasin, sormella koitin tyhjennys reiästä niin selvä klappi oli ketjussa. uusi 60-70€ osa nro:3233784. Kuvassa ketjun numero 58 http://parts.polarisind.com/Assemblies.asp

huohotin putken liitin oli löystynyt venttiilikopan kannesa, huomasin ku putki oli irti putsarin päästä ja sitä heiluttelin.
Katsos, jollakin toisellakin täsmälleen samat viat olleet. Oma koneeni 800 EFI -07 Ylempänä olevaan ongelmaan joku oikea mekaanikko sanoo, että olet vaihtanut keskenään tyhjennys ja täyttöaukkojen roput. Näinkin voi olla, mutta itsepä fiksuna mittasin molempien pulttien pituudet ja samanmittaisiapa olivat. Ongelma edelleen olemassa sikäli, että ketjua en ole vaihtanut. Sen sijaan vedin vinkulla tyhjennysropun kertaheitolla niin matalaksi, ettei varmasti ota mikään kiinni. Veikkaisin, että jollakin hispalla, joka niitä työkseen kokoaa Mexicossa 10 centin tuntipalkalla loppui taskusta oikeenmittaset pultit ja se päätti tehdä pohjoisen pojalle jäynän. Laitto sitten siitä täydemmästä taskusta pultin. Nyt sitte noituu pohjoisen pojat ja maksaa lammaslauman korjuusta.

Toinen juttu oli sit se huohotinputken liitin. Siihen kannattaa laittaa ruuvilukite ja vetää se hampaat irvessä kiinni. Jos se liitin tai istukka tms. kävi kokonaan irti, niin voin lähes 100 % varmuudella sanoa, että sisältä on lentänyt kooltaan tuuman kokoinen neliö, jossa läppä ja tiivisteet ympärillä jonnekin kankaalle. Nyt kun sit uitat konetta antaumuksella jossakin putrakossa, niin on mahdollista, että kone imaisee sisäänsä jotakin mukavaa ja loppu onkin sitten noitumista ja lompakon kaivelua, taas. Oma mainitsemani neliskanttinen läppä/venttiili löytyi tieltä ja mietin, että kenenkähän autosta... Otin kuitenkin talteen sen ja puoli vuotta myöhemmin hoksasin että mistä puuttui.

Semmosta. Enemmänkin olis kerrottavaa, mutta en viiti säikytellä kaikkia.
Avatar
teneraattori
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 05 Huhti 2010 19:12
Mönkijä:: polaris
Paikkakunta: häme

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja teneraattori »

Tällasta tällä kertaa sportsman 400 -02:sta: Perämöntti/vaihteisto ei ole tietääkseni ollut auki koskaan. Eli onko siellä mitään huollettavaa? Ketjuvälityshän siellä on eli onko kiristämistarvetta/mahdollisuutta? Hammasrattaat? Onko ollut porukoilla auki vai korjataan vasta sitten, kun oikeasti hajoaa?
päälikkö
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Loka 2010 11:48

Pollen jäähdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja päälikkö »

Moi vaan kaikille
Liityin joku aika sitten polle jengiin ( SP 500 H.O -02. )
Tietäiskö joku guru mistä vois johtua kun vesi tulee paisunta säiliöstä kovalla paineella pihalle ?
Olen vaihtanut kannentiivisteen ja termarin tuloksetta...
vesipumpun siipi näyttää ulospäin olevan ok ja pyörii. Syyläri on putsattu ja flekti toimii, multa alkaa loppua konstit...
kun laitan nestettä täyttö-aukosta niin alkuun vesi näyttäis kiertävän ihan ok mutta kun annan vähän hanaa kunnolla
niin neste pukkaa ulos suihkuna paisarin korkissa olevasta reijästä ja neste ei tunnu kiertävän vaan pulputtaa myös
täyttö-aukosta kun otan korkin pois, vikahan viittais kannentiivisteeseen mutta kun vaihdoin sen :roll:
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Pollen jäähdytys ongelma

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Olisko ilamaa järjestelmässä,se nyt eka tulee mieleen.Keula korkeelle ja käymään ja täyttöä.Mulla oli joskus 02:n,eikai oo mun vanha.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Vastaa Viestiin