RZR turboa ikäkriisiin.
Re: RZR turboa ikäkriisiin.
Katsotaan paljonko sinne jää tilaa hyrrän jälkeen.
Turbo varmasti kunnossa lähipäivinä... panssari ja etuperä voi mennä seuraavaan viikkoon.
Turbo varmasti kunnossa lähipäivinä... panssari ja etuperä voi mennä seuraavaan viikkoon.
Re: RZR turboa ikäkriisiin.
Homma etenee hitaasti, mutta varmasti.
https://flic.kr/p/F4aoRs
Savut otettu, sitä riittikin kun testasin turbon voitelua ja valui suoraan hyrrän päälle. Kytkin, varin letkuja ja lämpösuojia tarakan alle tuli nysvättyä tänään.
Hieman tuossa on soveltamista kun kaaret ei oo alkuperäiset, alkuperäisiä lämpösuojia puuttui, löytyi muutamia asennusvirhetä tai säätöjä edellisen omistajan jäljiltä, turboon oli ruotsissa hitsattu vahingossa ylimäärinen holkki imupuolelle... ja asentaja on hidas, tykkää funtsia ja ihailla kättensä jälkiä
Mutta plääni olisi päästä keskiviikkona kuopalle säätämään ahtoja kohdilleen.
https://flic.kr/p/F4aoRs
Savut otettu, sitä riittikin kun testasin turbon voitelua ja valui suoraan hyrrän päälle. Kytkin, varin letkuja ja lämpösuojia tarakan alle tuli nysvättyä tänään.
Hieman tuossa on soveltamista kun kaaret ei oo alkuperäiset, alkuperäisiä lämpösuojia puuttui, löytyi muutamia asennusvirhetä tai säätöjä edellisen omistajan jäljiltä, turboon oli ruotsissa hitsattu vahingossa ylimäärinen holkki imupuolelle... ja asentaja on hidas, tykkää funtsia ja ihailla kättensä jälkiä

Mutta plääni olisi päästä keskiviikkona kuopalle säätämään ahtoja kohdilleen.
- DOTSI
- 6WD
- Viestit: 566
- Liittynyt: 22 Joulu 2007 21:18
- Mönkijä:: EX: RZR XP Turbo EPS 2017 Eut
- Paikkakunta: Koria
Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Ei reissua, ettei remonttia...
Re: RZR turboa ikäkriisiin.
Perskeles ja juuri kun sain nippuun... enää jäi renkaat, vaihdekeppi ja muutamia ruuveja uupumaan..
Pakosarjan ja turbon alueelle laitoinkin alumiinia yläpuolelle, mutta täytynee sovittaa vielä huomenna siihen penkin taakse. Turbossa oli muuten hukkaportin akseli erilainen kuin kuvissa ja ohjeissa. Ohjeessa se on suora akseli, joten säädettävissä sivulta, mutta tuossa on mutka eikä sitä saa ruuvattua ilman sokan irroitusta... Ratkasin ongelman tekemällä takaboxiin ja lämpösuojaan kolmion mallisen reijän keskelle
Pitänee tehdä siihen joku nätti suojalevy päälle, tosin pääsee lämpö hyvin ylös..
Pakosarjan ja turbon alueelle laitoinkin alumiinia yläpuolelle, mutta täytynee sovittaa vielä huomenna siihen penkin taakse. Turbossa oli muuten hukkaportin akseli erilainen kuin kuvissa ja ohjeissa. Ohjeessa se on suora akseli, joten säädettävissä sivulta, mutta tuossa on mutka eikä sitä saa ruuvattua ilman sokan irroitusta... Ratkasin ongelman tekemällä takaboxiin ja lämpösuojaan kolmion mallisen reijän keskelle

Re: RZR turboa ikäkriisiin.
Perskeles notta tuli kova peli!
Koeajo meni kuin oppikirjasta ja vehje toimi heti... mitä nyt ahtoputki poksahti irti, oli varmaan jäänyt löysään ja heti ekalla hukkaportin säädöllä sokka sormista ja hukkaan.. no, rautalanka toimii aina. By pass venttiili menee kyllä hankintaan tai pitää opetella ajamaan vakaammalla kaasulla.
Tuolla viteon pätkä.
https://flic.kr/p/FXJjxg
Koeajo meni kuin oppikirjasta ja vehje toimi heti... mitä nyt ahtoputki poksahti irti, oli varmaan jäänyt löysään ja heti ekalla hukkaportin säädöllä sokka sormista ja hukkaan.. no, rautalanka toimii aina. By pass venttiili menee kyllä hankintaan tai pitää opetella ajamaan vakaammalla kaasulla.
Tuolla viteon pätkä.
https://flic.kr/p/FXJjxg
Re: RZR turboa ikäkriisiin.
Rzr koeponnistettu normi mönkkien seassa. Vähän jännitti ollaanko siellä jatkuvasti narun jatkona, mutta hyvinhän siellä pärjää. Leveydessä on eroa tonnisonneihin enää joitain senttejä ja pituudesta näyttäisi olevan hetkittäin hyötyä.
Tuo kun jässähtää turpeeseen.. niin jässähtää kunnolla
Turbo se kiljahteli iloisesti ja kuskilla virne naamalla samaan tahtiin. Päästiin testaamaan laskittelurinnettä ja siitä video tuolla linkin alla, hienosti jaksoi puskea ylös.
https://flic.kr/p/Fe5pYX
Nelipistevöitä kaipaa, kun ei meinaa ahteri pysyä millään penkissä kiinni... Mitäs noihin on laitettu? Kolmipiste, nelipiste, viispiste? Nelipisteitä katselin, mutta olisikohan tuollaiset linkin vyöt hyvät? Kiinnitys olisi simmppelimpi..
http://www.autoracing.fi/sparco-3-piste ... inen-41795
Tuo kun jässähtää turpeeseen.. niin jässähtää kunnolla

Turbo se kiljahteli iloisesti ja kuskilla virne naamalla samaan tahtiin. Päästiin testaamaan laskittelurinnettä ja siitä video tuolla linkin alla, hienosti jaksoi puskea ylös.
https://flic.kr/p/Fe5pYX
Nelipistevöitä kaipaa, kun ei meinaa ahteri pysyä millään penkissä kiinni... Mitäs noihin on laitettu? Kolmipiste, nelipiste, viispiste? Nelipisteitä katselin, mutta olisikohan tuollaiset linkin vyöt hyvät? Kiinnitys olisi simmppelimpi..
http://www.autoracing.fi/sparco-3-piste ... inen-41795
- 3Pyörä
- 6WD
- Viestit: 815
- Liittynyt: 06 Helmi 2007 13:40
- Mönkijä:: RZR XP Turbo EPS
- Paikkakunta: Espoo
Re: RZR turboa ikäkriisiin.
Älä osta tuollaisia vöitä missä auton kiinnitys lukko. Saattaa täyttyä savella
. Tällaisia ja tällaisella lukolla suosittelisin
http://www.utvinc.com/harnesses/utv-inc ... -together/ Ja 3" leveänä. Juuri hankin uuteen peliin tuollaiset.

http://www.utvinc.com/harnesses/utv-inc ... -together/ Ja 3" leveänä. Juuri hankin uuteen peliin tuollaiset.
Espoon moottorikerho, Uudenmaan Mönkijät ry, FJDC, Mad Moose Racing.
Honda ATC 250ES
Honda ATC 250ES
Re: RZR turboa ikäkriisiin.
Päivitellääns tännekkin. Ei tää mikään ikäkriisi ollut, vehkeet vaan on niin hauskoja!
Päivitykset on olleet maltillisia, pohjapanssari, 10mm spacerit, lämpö- sekä öljynpainemittari ja ostin vakiorenkaat, laitoin venttiilit toiselle puolelle vannetta niin sain rellestysrenkaat. Vakiot käännettynä asettuu samaan leveyteen kuin 30" renkaat, laakerit on vähän kovilla.
Toiminut suht hyvin... tai niin no.. riippuu mihin vertaa. Koville tuo joutuu, niin pientä säätöä jatkuvasti.
-pakutti rajusti putkeen, bensapumppu antautui.
-kallistuksenvakaaja takaa poikki, turha se olikin.
-ratinsäätötunkki lakkasi toimimasta, liimasin sähköliimalla
-öljyä tihkuu perästä, uudet stefat tulossa.
-öljykello oli huonolla letkulla liitetty ja kusi öljyt metsään, huomasin vasta kun venttiilinnostajat oli jo hetken piiputtaneet... tietenkään en katsonut uutta hienoa öljynpainemittaria
Mieli tekisi hankkia powercommander ja penkittää säätöihin... Kun polarista penkittää pitääkö kardaani ottaa irti etupäästä ettei lähde etupyörät mukaan kesken vedon?
Ja kun rahapula on aina krooninen, niin jotain edullistakin pitäisi harrastaa... no purkaminen on sitä ja ajattelin josko poistaisin perästä koko takaosan jossa valot kiinni ja laittaisin uudet kaariin kiinni. Samalla sahaisin taka pedin keskiosan kokonaan irti, huolto helpottuisi, saisi sonnat helposti ajon jälkeen pois, vaikka kesken ajonkin, lämpö pakenee paremmin ja voisi näyttää räyheeltä. Joku sokilla kiinni oleva taso voisi olla hyvä, niin saisi tavaralaatikon mukaan ajoihin jos sattuu olemaan appari mukana. Pakoputkea voisi lyhentää 5-10cm, niin ei ota ensimmäisenä puuhun kiinni.
Alla linkissä huikea teknisen piirustuksen taidonnäyte mistä ajattelin leikata.
https://flic.kr/p/WJCyxU
Olisiko kellään ajatusta millä tuota saisi leikattua näppärästi? Siisti jälki olisi plussaa jos tulee katumapäälle ja pitää yrittää hitsata nippuun.
Myös näppärät valot joissa parkki ja jarruvalo samassa kiinnostaa.
Päivitykset on olleet maltillisia, pohjapanssari, 10mm spacerit, lämpö- sekä öljynpainemittari ja ostin vakiorenkaat, laitoin venttiilit toiselle puolelle vannetta niin sain rellestysrenkaat. Vakiot käännettynä asettuu samaan leveyteen kuin 30" renkaat, laakerit on vähän kovilla.
Toiminut suht hyvin... tai niin no.. riippuu mihin vertaa. Koville tuo joutuu, niin pientä säätöä jatkuvasti.
-pakutti rajusti putkeen, bensapumppu antautui.
-kallistuksenvakaaja takaa poikki, turha se olikin.
-ratinsäätötunkki lakkasi toimimasta, liimasin sähköliimalla
-öljyä tihkuu perästä, uudet stefat tulossa.
-öljykello oli huonolla letkulla liitetty ja kusi öljyt metsään, huomasin vasta kun venttiilinnostajat oli jo hetken piiputtaneet... tietenkään en katsonut uutta hienoa öljynpainemittaria

Mieli tekisi hankkia powercommander ja penkittää säätöihin... Kun polarista penkittää pitääkö kardaani ottaa irti etupäästä ettei lähde etupyörät mukaan kesken vedon?
Ja kun rahapula on aina krooninen, niin jotain edullistakin pitäisi harrastaa... no purkaminen on sitä ja ajattelin josko poistaisin perästä koko takaosan jossa valot kiinni ja laittaisin uudet kaariin kiinni. Samalla sahaisin taka pedin keskiosan kokonaan irti, huolto helpottuisi, saisi sonnat helposti ajon jälkeen pois, vaikka kesken ajonkin, lämpö pakenee paremmin ja voisi näyttää räyheeltä. Joku sokilla kiinni oleva taso voisi olla hyvä, niin saisi tavaralaatikon mukaan ajoihin jos sattuu olemaan appari mukana. Pakoputkea voisi lyhentää 5-10cm, niin ei ota ensimmäisenä puuhun kiinni.
Alla linkissä huikea teknisen piirustuksen taidonnäyte mistä ajattelin leikata.
https://flic.kr/p/WJCyxU
Olisiko kellään ajatusta millä tuota saisi leikattua näppärästi? Siisti jälki olisi plussaa jos tulee katumapäälle ja pitää yrittää hitsata nippuun.
Myös näppärät valot joissa parkki ja jarruvalo samassa kiinnostaa.
Re: RZR turboa ikäkriisiin.
Nyt kun Valtra79 neuvoi kuvien liittämisen niin että minäkin luulen ymmärtäneeni voisin koittaa aktivoitua tänne.
Jatkan samaan ketjuun vaikka ikäkriisiteoria onkin jo hylätty, tää on vaan mukavaa hommaa.
Reilu vuosi sitten iski enskakuume ja myin 800 rzr:rän pois, kolme pitkää viikkoa funtsein mikä pyörä pollen tilalle ja päädyinkin tuohon Rzr XP Turboon... ei ihan enska, eikä kasva kunto, mutta onhan tuo hauska kuin mikä.
Ostin käytettynä,-18 malli joten sen sai jo halvalla
Vähän asioita mitä on kokasteltu:
-ensimmäisenä piti (taas) hankkia isompi kärry, aina sama homma kun kömpiä vaihtuu. Nyt tuli jarrullinen respo 1700kg kokonaismassalla.
-kuskille pollen omat 6-pistevyöt, apparille nelipiste (nelipisteet pitäisi vielä päivittää fiksumpiin). Jos oikein kunnianhimon kanssa painaisi menemään, niin kuppipenkki ja oikeat 6-pistevyöt olisi hyvät, vaan sekakäytössä nuo kelalla varustetut on aika kätsyt.
-auton piikkirenkaat jääajoihin. Josko tänä talvena tulisi kunnon jäät, viimeksi en päässyt kuin pariin otteeseen testaamaan.
-piikkipyörille sovitepalat ja samalla levisi muistaakseni 40mm/puoli
-32” ITP cryptidet ja STI bedlock vanteet maastoon. Kamala ajaa, mutta metsässä aika epeli.
-pohjapanssari, etutukivarsien suojat
-cromo takatukivarret
-oven alaosat
-puolikas tuulilasi
-sivuverkot
-pakoputkesta katti pois. Ei se varmaan ahdistanut, mutta sai vähän lämpöä pois turbolta
-sammutin penkkien väliin
-kaksi puhallinta varille, yksikin riittäisi mutta aloitin niin pienellä että piti lisätä toinen ja ensimmäinen on niin kivasti piilossa etten poistanut sitä. Jäällä ja jokkisradalla paukahti remmi ennen puhaltimia.
-tavaralaatikoon kokastelin pari veneen pohjatulppaa jolloin siitä sai lock & ride lootan.
-neuvolassa kävin ennen jousituksen irrottamista katsomassa painot, hyvin on balanssissa ilman kuskia.
==========================
Vielä lähisuunnitelmissa:
-Öljynpainemittari varoitusvalolla on hankittu ja tarvittavat asennusroippeet, vielä kun saisi paikoilleen.
-koko jousitus on irti ja iskarit huollossa, samalla tilattiin jenkeistä shimmi/mäntäsarja. Cc ajossa sekä jokkisradalla on pitänyt ajaa klikkerit kiinni joka ei liene viisainta iskarin toiminnan kannalta.
Pumput oli eilen dynossa ja etupäässä oli toisessa iskarissa poikkeuksellisen kova paluuvaimennus, joka kait kielii jostain oikeasta viasta... jännityksellä odotan mitä löytyy.
-suzuki jimnystä saatu 180cm etulevy odottaa vielä apurungon tekoa





Jatkan samaan ketjuun vaikka ikäkriisiteoria onkin jo hylätty, tää on vaan mukavaa hommaa.
Reilu vuosi sitten iski enskakuume ja myin 800 rzr:rän pois, kolme pitkää viikkoa funtsein mikä pyörä pollen tilalle ja päädyinkin tuohon Rzr XP Turboon... ei ihan enska, eikä kasva kunto, mutta onhan tuo hauska kuin mikä.
Ostin käytettynä,-18 malli joten sen sai jo halvalla

Vähän asioita mitä on kokasteltu:
-ensimmäisenä piti (taas) hankkia isompi kärry, aina sama homma kun kömpiä vaihtuu. Nyt tuli jarrullinen respo 1700kg kokonaismassalla.
-kuskille pollen omat 6-pistevyöt, apparille nelipiste (nelipisteet pitäisi vielä päivittää fiksumpiin). Jos oikein kunnianhimon kanssa painaisi menemään, niin kuppipenkki ja oikeat 6-pistevyöt olisi hyvät, vaan sekakäytössä nuo kelalla varustetut on aika kätsyt.
-auton piikkirenkaat jääajoihin. Josko tänä talvena tulisi kunnon jäät, viimeksi en päässyt kuin pariin otteeseen testaamaan.
-piikkipyörille sovitepalat ja samalla levisi muistaakseni 40mm/puoli
-32” ITP cryptidet ja STI bedlock vanteet maastoon. Kamala ajaa, mutta metsässä aika epeli.
-pohjapanssari, etutukivarsien suojat
-cromo takatukivarret
-oven alaosat
-puolikas tuulilasi
-sivuverkot
-pakoputkesta katti pois. Ei se varmaan ahdistanut, mutta sai vähän lämpöä pois turbolta
-sammutin penkkien väliin
-kaksi puhallinta varille, yksikin riittäisi mutta aloitin niin pienellä että piti lisätä toinen ja ensimmäinen on niin kivasti piilossa etten poistanut sitä. Jäällä ja jokkisradalla paukahti remmi ennen puhaltimia.
-tavaralaatikoon kokastelin pari veneen pohjatulppaa jolloin siitä sai lock & ride lootan.
-neuvolassa kävin ennen jousituksen irrottamista katsomassa painot, hyvin on balanssissa ilman kuskia.
==========================
Vielä lähisuunnitelmissa:
-Öljynpainemittari varoitusvalolla on hankittu ja tarvittavat asennusroippeet, vielä kun saisi paikoilleen.
-koko jousitus on irti ja iskarit huollossa, samalla tilattiin jenkeistä shimmi/mäntäsarja. Cc ajossa sekä jokkisradalla on pitänyt ajaa klikkerit kiinni joka ei liene viisainta iskarin toiminnan kannalta.
Pumput oli eilen dynossa ja etupäässä oli toisessa iskarissa poikkeuksellisen kova paluuvaimennus, joka kait kielii jostain oikeasta viasta... jännityksellä odotan mitä löytyy.
-suzuki jimnystä saatu 180cm etulevy odottaa vielä apurungon tekoa





Re: RZR turboa ikäkriisiin.
Ja ettei totuus unohdu niin vikalista..
-etuperä kusi öljyt alleen, laakeri ja stefa petti. Meni takuuseen.
-takatukivarret on olleet pariin kertaan solmussa, ihan kiviin ja kantoihin tosin tölmein ne.
-remmi poikki kahdesti, toisella kertaa joutui antamaan kotelon reunalle tiggiä.
-ykkösvarista hajosi yksi muovisista liukupaloista ja löi kytkimen ihan jumiin, helppo fiksata kun vain sai osat.
Mutta yllättävän vähällä selvinnyt ottaen huomioon että tuota on käytetty ihan ronskisti ja metsässäkin pyritty ajamaan siitä mistä muutkin.

-etuperä kusi öljyt alleen, laakeri ja stefa petti. Meni takuuseen.
-takatukivarret on olleet pariin kertaan solmussa, ihan kiviin ja kantoihin tosin tölmein ne.
-remmi poikki kahdesti, toisella kertaa joutui antamaan kotelon reunalle tiggiä.
-ykkösvarista hajosi yksi muovisista liukupaloista ja löi kytkimen ihan jumiin, helppo fiksata kun vain sai osat.
Mutta yllättävän vähällä selvinnyt ottaen huomioon että tuota on käytetty ihan ronskisti ja metsässäkin pyritty ajamaan siitä mistä muutkin.

Re: RZR turboa ikäkriisiin.
Iskareista tuli ilmoitus että ovat kunnossa!
Apparin etuiskarista puuttui yksi shimmi tehtaan jäljiltä joka aiheutti julman suuren paluuvaimennuksen.
Öljyt vaihdettu, shimmit ja männät tuli suspensiondirect firmasta, toisen etutolpan varsi oli saanut kiveä tms siihen jouduttiin vaihtamaan tiiviste sekä vähän fiksaamaan vartta ja lopuiksi säädetty dynon kanssa balanssiin.
Saa nähdä käyttäytyykö nöyremmin.
Kuvassa vasta lähdössä huoltoon.

Apparin etuiskarista puuttui yksi shimmi tehtaan jäljiltä joka aiheutti julman suuren paluuvaimennuksen.
Öljyt vaihdettu, shimmit ja männät tuli suspensiondirect firmasta, toisen etutolpan varsi oli saanut kiveä tms siihen jouduttiin vaihtamaan tiiviste sekä vähän fiksaamaan vartta ja lopuiksi säädetty dynon kanssa balanssiin.
Saa nähdä käyttäytyykö nöyremmin.
Kuvassa vasta lähdössä huoltoon.

Re: RZR turboa ikäkriisiin.
Tarttee ottaa munkin katti veke jos vähentää turbon lämpöjä.Mulla meni turbon lohko halki ja sen jälkeen koko kone mäsäksi.Ens viikolla pitäis tulla uusi kone sekä turbo.
Re: RZR turboa ikäkriisiin.
Ei se katin poistaminenkaan mahdottomia auta, kuva tältä päivältä kun hiukan päästelin enskapolulla. Joku viisas voisi kertoa miten tuon saisi jäähtymään.. Itellä tuli mieleen että saisikohan joku ohjelmointi guru tehtyä sellaisen että edes loppuvaiheessa saisi koneen tosi rikkaalle, niin jäähtyisi edes sammutuskuntoon.
Legndsissä kuulemma jäähdytyskierroksella ajetaan ryyppy päällä jotta jäähtyy hyvin.

Legndsissä kuulemma jäähdytyskierroksella ajetaan ryyppy päällä jotta jäähtyy hyvin.

Re: RZR turboa ikäkriisiin.
Taas pientä säätöä.. öljynpainemittarin/valon asennusta, puoli härveliä pitää pistää palasiksi että saa sähköä ja löytää reitin johdoille.

Jos muitakin ko. laitteen omistajia korpeaa summeri joka huutaa kuin hinaaja jos haluaa vaikka siirtää 10m eikä viitsisi laittaa turvavöitä kiinni, niin se löytyy kojelaudan alta ja on ruuvattavissa auki varmaan alapuoleltakin tai voi työntää vaikka sinitarraa niin vähän hiljenee. Ympyröity keltasella. Ite ajattelin nyysiä siitä sähkön uudelle mittarille kun on sopivasti vieressä ja jännitteellinen aina kun virta päällä.

Ite öljykello pitää vetää letkulla hieman sivuun turbon syötöltä, on liian arka paikka kun päällä on kuuma ja sivussa jousi aika lähellä. Öljy lähtee banjolla turbolle ja hain jo tuplabanjopultin, mutta alkuperäistä on kuristettu 2,4mm porauksilla niin pitää teettää tuo pultti. Lisäksi normi banjo ja pollen banjo oli eri paksuiset niin eipä oo jakokaan ihan standardi.
Sorvi olis kiva..


Jos muitakin ko. laitteen omistajia korpeaa summeri joka huutaa kuin hinaaja jos haluaa vaikka siirtää 10m eikä viitsisi laittaa turvavöitä kiinni, niin se löytyy kojelaudan alta ja on ruuvattavissa auki varmaan alapuoleltakin tai voi työntää vaikka sinitarraa niin vähän hiljenee. Ympyröity keltasella. Ite ajattelin nyysiä siitä sähkön uudelle mittarille kun on sopivasti vieressä ja jännitteellinen aina kun virta päällä.

Ite öljykello pitää vetää letkulla hieman sivuun turbon syötöltä, on liian arka paikka kun päällä on kuuma ja sivussa jousi aika lähellä. Öljy lähtee banjolla turbolle ja hain jo tuplabanjopultin, mutta alkuperäistä on kuristettu 2,4mm porauksilla niin pitää teettää tuo pultti. Lisäksi normi banjo ja pollen banjo oli eri paksuiset niin eipä oo jakokaan ihan standardi.
Sorvi olis kiva..
