Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
4x4-100%
3WD
Viestit: 105
Liittynyt: 09 Tammi 2011 18:00
Mönkijä:: Polaris sportsman 500 EFI L7e
Paikkakunta: Iiden

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja 4x4-100% »

Taitaa mennä ihan yksin höpöttelyksi :?
Mut tietääkö kukaan vastus arvoja tuolle vilkku moduulille?


Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut jukka81, 14 Elo 2011 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: nyt näkyy kuvatkin
joonaspaa
3WD
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Syys 2009 20:51
Mönkijä:: Polaris 500 HO EUT
Paikkakunta: Lohja

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja joonaspaa »

Itseltäni löysin vilkkujen sulakkeen akun takaa.
nyk. Polaris Sportsman 500 HO traktori
ex. Comanche Cross 300 (eka ja vika kiinalainen)
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jaket »

vetelin tossa kaadettuja koivuja polariksella(800). oksineen kaikkineen. joutuu käyttämään voimaa aika lailla. mitä pitempään sitä teki, niin vaihteiden käyttö kävi vaikeammaksi. lämpeneekö se variaattori vai mitä? no taas jäähdyttyään toimi taas jouheemmin(jos polaris nyt ikinä jouhea on). hihnan käryä en havainnut ja pitäs olla ok hihna. no ei uusi, mutta ei huonokaan.

meni vielä risuissa nopeusmittarin sähkökaapelikin poikki oikean eturenkaan luota. jarruletkukin oli saanut hipasun kuoreensa, ja varmaan olis sekin mennyt ilman teräspunostaan. kolvasin piuhan takas ja taas toimii. ovela juttu, että peruutuksen nopeusrajoitin ei ole riippuvainen tuosta nopeusmittarin anturista, se rajoitti, vaikka nopeusmittarin piuha on poikki.

JT
“Unnatural work produces too much stress.”
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja ARant »

jaket kirjoitti:ovela juttu, että peruutuksen nopeusrajoitin ei ole riippuvainen tuosta nopeusmittarin anturista, se rajoitti, vaikka nopeusmittarin piuha on poikki.
JT
Ettei vaan rajoittaisi kierroksia eikä nopeutta (muistelee joskus rankakuormaa ylämäkeen peruutellut .. kuorma ei vielä liikkunut paljon mihinkään, kun jo alkoi katkoa sytytystä :axe: ).
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jaket »

selvis miksi meinaa olla vaihteet vaikeet, katselin ensin variaattoria ja se pyörittää vaihteistoa, menee reunassa. rupesin säätelemään koneen asentoa ja huomasin, että kaksi moottorin kumityynyä on rikki. ja ne on ne takimmaiset. vanhat sain pois, mutta on pirullisessa paikassa vaihteiston ja motin välissä. ja rupes satamaan... nyt sitä ei voi ajaa enää talliin, kun kone leijuu pyhällä hengellä rungossa. pettymysten kautta kohti uusia pettymyksiä. taas sitä käydään sitä harrastuksille tärkeätä tunneskaalaa laidasta laitaan, pettymyksistä hetkellisiin onnistumisiin. :lol:

toinen oli vielä puoliksi kiinni, mutta sain sen revittyä irrottaessa.

kolari peli, joten siitä juontuvaa varmaankin.
“Unnatural work produces too much stress.”
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jaket »

http://i217.photobucket.com/albums/cc14 ... 152116.jpg

http://i217.photobucket.com/albums/cc14 ... 152129.jpg

http://i217.photobucket.com/albums/cc14 ... 152137.jpg

nyt on vaihdettu laatikon ja moottorin väliset kumityynyt, ne on tommosessa levyssä kiinni moottorin ja vaihteiston välissä. yksi vaikemmista remonteista ikinä. siis niitä ei ole tarkoitettu vaihtaa moottori kiinni. rakenne näyttää siltä, että laatikko ja moottori voi olla nostettu pakettia runkoon, tai ainakin jotain on ollut valmiina.

tarkoitan vaikeudella sitä, että esim joku moottoripyörän kampiakseliremontti ja koko moottorin purku ei lukeudu edes vaikeaksi mun skaalalla. se on vain suoraviivaista ruuvausta.

jos huolto sanoisi, että vaihtaa noi 200euroon, niin maksaisin mukisematta. tai no en maksaisi, kun on vähän periaate tehdä kaikki itse. mutta pitäisin kohtuu hintana.

Vaihteet toimii huipusti! huomenna vähän testiajoa, nyt vain ajelin pihatiellä edes takas ja vaihtelin vaihteita.

rakennetta tutkiessa huomasin, että moottori elää uusillakin kumityynyillä aika paljon(silmällä katsellen variaattori auki, kun kone käy), tämä johtunee eniten siitä, että moottorin etupäätä tukee vain yksi kumityyny ja asentoonsa nähden poikittain. tuohon pitäisi saada toinen kumityyny ottamaan vedon suuntaista(poikittain mönkijään nähden) voimaa variaattorista tai jonkinlainen reaktiotanko. reaktiotanko olisi hyvä, koska siinä voisi olla kierresäätö, ja sillä voisi säätää variaattorin linjausta samalla ja se pysyisi varmasti kohdillaan myös kuormitettuna. muistaakseni jossain buell moottoripyörissä on sellainen kiertosäädöllä varustettu reaktiotanko koneen edessä. Pitää tutkia asiaa..

JT
“Unnatural work produces too much stress.”
Avatar
All-Terrain Vehicle
Tracks
Viestit: 2072
Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja All-Terrain Vehicle »

Mikähän tuossa omassa Pollessa, kun nyt parina päivänä meinannut nykiä ja pitänyt kummalista ääntäkin mitä ei ennen ole pitänyt? Kun kiihdyttää esimimerkiksi niin kuuluu muutaman kerran semmonen hirmu matala blum ääni ja mönkkä vähän tökkää niinkun siihen ääneen, mutta sitten ottaa taas kierroksia kunnes käy taas noin. Ja rajoitinta vasten välillä ajaessa kanssa tekee koko ajan tuolleen blum blum ja nykii. Eilen illalla teki pariin kertaan sitäkin, että nosti kierrokset parkissa ollessa 1500 kun normaalisti ne ovat 1100-1200?

Itse päättelin vaan, että siellä on jotain karstaa kun sillä ei nyt pariin viikkoon ole ajettu muutakun kaupungissa lyhyitä pätkiä. Eli varmaan voisi olla kohillaan vähän pitempi ajoreissu maaseudulle :)
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jaket »

joskus jos jättää tahdin väliin, niin karstaisilla tulpilla tulee vähän tommosia ääniä?


tietääkö kukaan 800:sen variaattorin 'center distangea', mietin vaan, että olis sekin hyvä tarkistaa kun oli nuo kaikki kumipuslat irti.

kai se olis huoltokäsikirjassa, mutta kun ei ole semmoista.

JT
“Unnatural work produces too much stress.”
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jaket »

huippu keli mp ratapäivälle. mutta tässä illalla palasin tutkimaan nettiä sportsman 800:sen variaattori linjaus yms center distance mittauksille.

http://www.scribd.com/doc/42466224/Pola ... ceManual08

scribd:distä pystyi lukemaan tuota manuaalia ja siitä 6.13 kohtaa sen verran että center distance on 254mm +/- 2.51mm, tämä siis mitta drive pulleyn ja driven pulleyn keskiöiden välille.
“Unnatural work produces too much stress.”
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jaket »

avasin variaattorin ja mittailin center distancea, oli alle 250, joten venytin sitä siirtämällä moottoria eteenpäin.

ajattelinkin jo ennenkuin tiesin tuon pituuden, että hihna näyttää olevan ulkona etupäässä, joten hihnalinjan pidentäminen siirtäisi sitä sisäänpäin, koska driven pulleyn ulkoreuna on jäykkä. pidempi väli moottorin ja vaihdelaatikon välissä aiheuttaa hihnan putoamisen ja näin siirtymisen sisäänpäin.

aluksi siirsin liikaa, hihna meni sisäreunaan, mutta otin koekäytön jälkeen vähän takaisin ja nyt hihna asettuu hyvin drive pulleylle.

vaihteiston driven pulley kuitenkin pyörii vapaalla. ei välitä voimaa paljoa, mutta pyörii, kengällä painaen pysähtyy ja vaihde päällä ei ryömi eteenpäin.

sitä ihmettelin, että variaattori siirtyy moottorin käynnistyttyä jo muutaman millin sisemmäksi. vaikka kierroksen ovat ok. vasta variaattorin pysähdyttyä se avautuu täysin. pitäisikö sen toimia noin, vai onko jousi liian löysä.? pitänee vielä avata se drive puoli ja mitata jousi.(jousen väri on sininen, joten sen pitäisi olla melko jäykkä?).

haritus näytti olevan ok. 3.5mm takalautasen etureunassa

JT
“Unnatural work produces too much stress.”
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja jaket »

mittailin vielä variaattorin jousta, vapaapituus näytti olevan ok. 65mm, jousi on sininen, jossa vihreä raita. se on löysin mahdollinen jousi. onko kukaan havainnut minkä värinen jousi polaris 800:Sessa on vakiona, onko sininen/vihreä jousi vakio?

mietiskelin vaan, että tämä jousen löysyys saa sen liikahtamaan jo tyhjäkäynnillä. jos olisi seuraava jousi, muistaakseni valkoinen, niin se olisi jo 0.4tuumaa enemmän esijännitystä ja ei kyllä liikahtaisi tyhjäkäynnillä.

onko kukaan kokeillut erilaisten jousien vaikutuksia, tuossa polaris manuaalissahan on semmoinen kaavio, joka kuvaa kytkeytymistä, erilaisilla jousilla.

JT
“Unnatural work produces too much stress.”
Avatar
Otra
6WD
Viestit: 675
Liittynyt: 08 Syys 2008 20:50
Mönkijä:: Polaris RZR 800 Turbo
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Otra »

Voiko missään muualla olla vikaa kuin jännitteensäätimessä kun 500 H.O -08 lataa liikaa, vaihtelee paljon mutta noin 17 volttia. Missähän jännitteensäädin muuten sijaitsee?
Polaris RZR 800 Turbo -08

EX: Polaris Sportsman 800 EFI -05 TL
EX: Can-Am Renegade 800R EFI X xc -10 TL
EX: Polaris Sportsman 500 H.O. -08
Joitain kuvituksia.
Myös joitain videoita.
Puuhis
6WD
Viestit: 485
Liittynyt: 19 Maalis 2006 10:53
Mönkijä:: CFmoto Cforce 850 Grey Edition
Paikkakunta: Kokkola

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Puuhis »

Jännitteensäädin sijaitsee syylärin yläpuolella. Vahvasti kyl vaikuttais et jännitteensäädin on sökö, itsellä aikoinaan kärähti kans säädin ja yli 3000 rpm jännite karkas yli 15 voltin
Avatar
Otra
6WD
Viestit: 675
Liittynyt: 08 Syys 2008 20:50
Mönkijä:: Polaris RZR 800 Turbo
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Otra »

Puuhis kirjoitti:Jännitteensäädin sijaitsee syylärin yläpuolella. Vahvasti kyl vaikuttais et jännitteensäädin on sökö, itsellä aikoinaan kärähti kans säädin ja yli 3000 rpm jännite karkas yli 15 voltin
Juurikin näin se antaa minullakin jännitettä. Muistatko yhtään paljon kustantaa?
Polaris RZR 800 Turbo -08

EX: Polaris Sportsman 800 EFI -05 TL
EX: Can-Am Renegade 800R EFI X xc -10 TL
EX: Polaris Sportsman 500 H.O. -08
Joitain kuvituksia.
Myös joitain videoita.
penaa223345
3WD
Viestit: 84
Liittynyt: 05 Marras 2010 21:48
Mönkijä:: polaris sportman 450ho

Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja penaa223345 »

Moro! mikä mahtais olla vika kun nykii kun lähtee liikkeelle kyseessä siis 400 ho polle. Pelottaa että takamurikassa on joku vika kun rohina kuuluu takaa. Kovemmassa vauhdissa ei kolise yhtään. Missä vika auttakaa tyhmää :!:
Vastaa Viestiin