RZR turboa ikäkriisiin.

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Happe
3WD
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Touko 2011 10:30
Mönkijä:: RZR 800
Paikkakunta: Ulvila

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Happe »

Iskarit koettelee hermoja ja lompakkoa.

Juuri marraskuussa huollatin koko kierroksen ja nyt kallioilla kekkuloidessa ihmettelin peräpään keveyttä. Ei ollut perässä vikaa vaan etuiskarit molemmat ihan kuolleet.
Äkkiä romut irti ja takaisin iskarihuoltoon ajatuksella, että takuuhommia tietenkin. Ei ollut sitäkään.

Todettiin molempien olevan kolhuilla ja siksi pissineen allensa, siitä hirveä ressi päälle, että miksi mulla kolhiintuu, mutta muilla ei.

Uusiahan ei tietenkään saa mistään nopeasti, niin kipitin hydauliikkaliikkeeseen polvilleen toimarin jalkoihin (Selvisin pelkällä nöyrällä asenteella).
Heillä olikin asiantuntemusta ja todettiin suurennuslasin kanssa ettei varret ole iskuista menneet huonoksi, vaan oletettavasti varren pohjatyöt ennen kromausta on tehty huonosti ja nyt korroosio puskee läpi. Mulle oli myös uutta, että kromattu pinta on huokoinen eikä ollenkaan tiivis.

Sotasuunnitelmaksi otettiin, että toinenkin iskari paloiksi, hydraulijantterit hoitaa molemmista kromit pois, huolelliset pohjatyöt ja uudet kromit tilalle... oletettavasti saadaan nopeammin, paremmat ja jopa pienemmillä kustannuksilla. Ei huono!
Parhaat toki tulisi jos tekisi uudet puikot rosterista ja siihen kromi päälle, mutta sitten ottaakin jo aikaa ja rahaa enemmän.

Tuollaista korroosiota on kuulemma esiintynyt muidenkin merkkien iskareissa.

Kuva

Kuva
Happe
3WD
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Touko 2011 10:30
Mönkijä:: RZR 800
Paikkakunta: Ulvila

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Happe »

Hola,

Aina ei mee kuin Strömsössä.
Luotettava kromari jäi lomalle, joten tilasin kuitenkin uudet varret iskareihin.. tuli hienosti alle viikkoon.
Tänään ajoin 150km innosta piukeana varsien kanssa iskarihuoltoon, abc:lle tekemään etätöitä kokoonpanon ajaksi, kunnes sain puhelun jossa kerrottiin uusien olevan 25mm lyhemmät kuin vanhat.. Vanhat ei olleet mukana, niin eron huomasi vasta jousia asennettaessa.

Muutama puhelu huoltajan, polariskauppiaan sekä maahantuojan kanssa, niin tultiin johtopäätökseen että polariksen virallisissa räjäytyskuvissa on väärä varaosanumero. Oikea osakin lopulta löytyi jostain opuksesta, mutta pollen varaosanumero puuttui. Nyt ei mitään hajua koska saadaan uudet oikean pituiset, Walkerilta taitaisi saada nopeimmin, pitää googlettaa viikonlopun aikana mistä niitä saa. Kromaus on taas tapetilla kunhan saadaan viikonloppu lusittua.

Pisteet kyllä huoltoon sekä polarikselle, kaikki oli äärettömän avuliaita ja ymmärtäväisiä sekä yhteinen ymmärrys, että kuntoon tuo on saatava reippaasti.. mietitään kuka maksaa ja mitä kun on kunnossa.


Mielipahassani ostin edes isomman vinssin, saa nähdä oksentaako polle kun tuon merkkisen mööpelin siihen asentaa.
Kuva
Oskuhe
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Marras 2019 14:59

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Oskuhe »

Moi,onko kuinka isoja vanteita porukat laitelleet?Meinasin laittaa katurenkaat jaonmuutos adapterilla niin mitäs kannattas ottaa huomioon.
Happe
3WD
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Touko 2011 10:30
Mönkijä:: RZR 800
Paikkakunta: Ulvila

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Happe »

Mulla on tuossa 14” vakio 29” kumeilla, 15” bedlock vanteet 32” cryptide kumeilla, sekä 16 tai 17” auton piikkirenkaat Motec vanteilla. Piikkirenkaille teetin sovitepalat ja samalla sai leveyden pysymään aika vakiona, muistaakseni 40mm adapterilla oli sopiva leveys noilla vanteilla. Voin tsekata ET:een ja tarkan mitan jos kiinnostusta.
Pikitiellä en oo juuri välittänyt ajella, joten katurenkaista ei mitään kokemusta.
Oskuhe
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Marras 2019 14:59

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Oskuhe »

Joo tartteis hommata jaon muutos adapteri niin vanne vaihtoehtoja sais enemmän ja huokeemmin.Meil käyttö aikas paljon tuol kylillä pyörittämistä pojan toimesta niin noi maasto renkaat niin pehmeitä et häviää silmis.Jos sul vinkata missä vois ne palikat teettää vaikka 5x120 jaolle niin ois hieno homma.
Happe
3WD
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Touko 2011 10:30
Mönkijä:: RZR 800
Paikkakunta: Ulvila

Re: RZR turboa ikäkriisiin.

Viesti Kirjoittaja Happe »

Vaihteeksi voisi tänne myös päivitellä.

Yllä mainittu iskariongelma muuten ratkesin kromauttamalla vanhat varret, kromari sanoi niissä olleen paskat pohjatyöt ja siksi ruostui läpi. Nyt kestää kuulemma ikuisesti!
Vinssikin on toiminut ok, vaikka siinä lukee can-am.

Ajettu on suossa, kallioilla, crossiradalla, enskaradalla, metsissä ja helteillä ihan tielläkin… auto ja ilmastointi kyllä edelleen on poppis asfalttiteillä.
Kones on toiminut hyvin, mutta kun tekniikka kiinnostaa, niin selvittelen täällä enemmän ongelmia ja niiden ratkaisuja. Niitähän kyllä riittää jos näitä käyttää kunnolla.
Kuva
Kuva



Rytmihäiriöita hieman aiheutti huollon yhteydessä öljypropusta löytynyt ”nasta”.
Aikani kyselin ja tutkin räjäytyskuvia, niin ongelma löytyi vaihteen siirtäjässä olevasta vivusta joka lukitsee vaihteen paikoilleen, uusi vipu maksoi 20-30€. Käytössä ei huomannut mitään ongelmaa.
Onneksi alakuvassa näkyvä rulla ei päätynyt rattaiden väliin täydestä laulusta.
Kuva
Kuva

Vari on satunnaisesti pitkissä moottorijarrutuksissa heittänyt ikäänkuin vapaalle kilinän saattelemana, luulin sen tulevan yksisuuntalaakerista ja vaihdatin sen liikkeessä. Ykkösessä on niin kovat momentit ja vaati jotain teetettyä työkalua, niin en alkanut ite pulaamaan.
Ei auttanut vaihto, yksi keikka suolle ja oli huonompi. Alkoi myös kiihdytyksien jälkeen jäämään kierrokset päälle.
Avasin kakkosen, se oli paskanen ja kulunut… nyt toistaiseksi vaan putsasin, säädin shimmeillä ja näyttäisi toimivan. Testilenkki oli vähän lyhyt kun tuli vettä niskaan.
Tilaan kulutusosat silti, jossain kohtaa niitä kuitenkin tarvitaan.
Kuva

Turboissa on kakkonen pelkästään seekerin varassa ja pultti prikka yhdistelmä on vaan back up.
Seekeri helposti kuolleentuu jos sitä joutuu avaamaan, eikä pysy enää urassaan… pomppaa urasta, siirtyy pulttia vasten ja vaihteet / varin toiminta alkaa takkuamaan.
Jenkeissä tuntui olevan isosti ongelma ja myivät tuohon Snap Ring Delete Kittiä jossa erilaisia prikkoja valmiiksi mitoitettuna. Näytti normi prikoilta jotka tosi väljiä 22mm akseliin, rujo toteutus joka varmaan kyllä toimii.

vas kuva ok
Kuva

Seekeri ei luonnollisesti ole ihan stanukka, toki saa tilattua polarikselta ja ainakin Porin laakeri pystyy toimittamaan.
Ei toimi normaalilla 22mm / 1.2mm seekerillä, pitää olla 1.75mm leveä.

Porin laakerilta löytyi shimmilevyjä 22m reiällä eri paksuuksia joten jätin koko seekerin pois.
Seekeri pois ja yhteensä 5.5mm shimmejä väliin niin kakkonen juuri ja juuri pyörii vapaalla, sekä vaihteet toimii todella nätisti.
Kuva

servicemanualwarehouse.com tilasin pdf-manuaalin, taisi olla noin 20 dollaria, hyvin käytetty raha! Näkee momentit, huolto-ohjeet yms. näppärästi.
Varmaan saa ilmaiseksikin, mutta oon niin käsi että imutan kuitenkin jotain viruksia jos yritän säästää.

Go Pro testailua
Kuva
Vastaa Viestiin