Polaris Traktori, käyttökokemuksia
-
- Noppeli
- Viestit: 10
- Liittynyt: 13 Marras 2010 18:01
- Mönkijä:: Polaris SP 500 efi traktori
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Mulla on 2011 vuoden traktori 500 efi ja vasta ajettu alle 20 h. Muuten on mennyt hyvin, mutta akku on temppuillut ja odottelen takuutoimituksena uutta akkua. Myös vuotava takarengas on korjattu takuuna.
Myös tuo peräkärryn valojen pistorasian sijoitus ihmetyttää. Istuimen jäykkyyden säätö on tiellä, pistotulppaa ei saa paikalleen ellei säädä istuinta niin, että säätönuppi ei ole edessä.
Lisäksi voin todeta, että Polle on tosi suuriruokainen kun metsässä kärrää puita. Tuupakantien Polle-miehet kertoivat, että jos rajoitinta ei ota pois päältä niin menolientä kuluu paljon. En ole vielä tulpannut rajoitinletkua.
Ikävä asia on myös se, että Polariksen tehtaalla menee niin huonosti, että monet sähköjohdot on pitänyt säästösyistä lyhentää minimiin. Tuulilasia on vaikea saada paikalleen kun sähköjohdot on niin kireällä (nippusiteiden poisto ei auta asiaan). Myös akun paikalleen laitto on hankalaa kun +-johdot on niin lyhyet.
Myös tuo peräkärryn valojen pistorasian sijoitus ihmetyttää. Istuimen jäykkyyden säätö on tiellä, pistotulppaa ei saa paikalleen ellei säädä istuinta niin, että säätönuppi ei ole edessä.
Lisäksi voin todeta, että Polle on tosi suuriruokainen kun metsässä kärrää puita. Tuupakantien Polle-miehet kertoivat, että jos rajoitinta ei ota pois päältä niin menolientä kuluu paljon. En ole vielä tulpannut rajoitinletkua.
Ikävä asia on myös se, että Polariksen tehtaalla menee niin huonosti, että monet sähköjohdot on pitänyt säästösyistä lyhentää minimiin. Tuulilasia on vaikea saada paikalleen kun sähköjohdot on niin kireällä (nippusiteiden poisto ei auta asiaan). Myös akun paikalleen laitto on hankalaa kun +-johdot on niin lyhyet.
-
- Noppeli
- Viestit: 18
- Liittynyt: 30 Elo 2011 06:39
- Mönkijä:: Polaris Traktori EFI 500 2011
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Itse käytin talvella ensimmäisessä huollossa jossa korjailtiin kaikenlaista(mm. työvalo, akku vaihdettiin). Sen jälkeen on toiminut ihan hyvin.
Tosin edelleen joka kerta kun lähtee ajamaan on tunne että mitähän vikoja nyt. Takarengas näyttää vuotavan jälleen kun eilen kävin ajaan kuukauden tauon jälkeen. On kerran korjattu takuuseen sama rengas. Lähteekös noi renkaat irti noin vain jos vaikka käyttäis pajalla ton renkaan jälleen? Rajoittimeen en ole koskenut, se taitaa olla vm-11 variaattorissa...kai. Saako ohitettua miten jos haluaa kotitiellä hieman vauhtia kokeilla? Muuten vauhti on riittänyt. Talvella tien penkatkin siirtyi hyvin kun levensi tietä, luonnollisesti välillä oltiin poikittain ojassa/tiellä.
Tosin edelleen joka kerta kun lähtee ajamaan on tunne että mitähän vikoja nyt. Takarengas näyttää vuotavan jälleen kun eilen kävin ajaan kuukauden tauon jälkeen. On kerran korjattu takuuseen sama rengas. Lähteekös noi renkaat irti noin vain jos vaikka käyttäis pajalla ton renkaan jälleen? Rajoittimeen en ole koskenut, se taitaa olla vm-11 variaattorissa...kai. Saako ohitettua miten jos haluaa kotitiellä hieman vauhtia kokeilla? Muuten vauhti on riittänyt. Talvella tien penkatkin siirtyi hyvin kun levensi tietä, luonnollisesti välillä oltiin poikittain ojassa/tiellä.
-
- Noppeli
- Viestit: 21
- Liittynyt: 29 Huhti 2012 16:10
- Mönkijä:: Polaris 500 Efi DL Tractor -12
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Jep, kyllä minusta tuo kolaus kuuluu vaihdelaatikosta, en tiiä sitten, saavat huollossa selvittää jos ei kerran ole ominaisuus. Nyt huomasin tuossa kun rengaspaineita tarkastelin, niin pyörien laakereissa? on klappia senverran että pompais katsastuksesta jos olis auton rengas mitä puistelee... Liekö tämäkin normaalia? Joo, ja tämä on minun eka mönkäri... joten voin kysellä tyhmiäkinMepi kirjoitti:Sama väljyys täällä. Jos laksee kivikkoa alas L vaihteella, vuoroin jarrua ja vuoroin kaasua niin joka väkissä pitää kolauksen. Koneena Sportsman 500 Efi tractor 2012 9h. Missä välys mahtaa olla?Northstar kirjoitti:No niin, nyt "sisäänajot" ajettu ja seuraavat huomiot tehty; muuten kyllä pelannut moitteettomasti mutta peräkärryn pistoke on pimeänä ja suuntaa vaihdettaessa tuntuu jossakin olevan välystä (vaihdelaatikko?) kuuluu terävä naksaus melko kuuluvasti. Sama ääni kuuluu myös kun kaasulla ns. humpaa pienillä nopeuksilla, onko vika vai ominaisuus?
Pistoketta en ole edes testannut.
- All-Terrain Vehicle
- Tracks
- Viestit: 2072
- Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
- Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Mistä löytyy Egimotorsin listat tyypitettävistä traktoreista? Ei taivu italiano tarpeeksi, että ymmärtäisi nuita sen sivuja.
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Tulipahan tässä päiviteltyä tilannetta mönkijäni osalta. Käytössä ollut 1v ja 4kk; mittarissa kilometrejä 6250 ja tunteja 250h. Kyseessä siis Polaris Sportsman 500HO T3.
Käytetty venetreilerin vetäjänä, polttopuun kuljetuksissa, kalastushommissa kesät talvet, lumitöitä, omia ja vieraita, siis käyttö on ollut kaikenlaista hyötykäyttöä.
Laite on kestänyt yllättävän hyvin, ainoastaan eturenkaat menivät uusiksi; ajeltu maastossa liian pienillä paineilla, pari kertaa rengas puhjennut ja toisella kerralla meni rengas korjauskelvottomaksi.
Polttoaineenkulutuksen keskiarvo n 9,0l, maksimikulutus on ollut n 10,0l. Rajoitinta vastaan en ajele, niinkuin en ajele kuorma-autollanikaan; maksaa senverran paljon tuo menovesi.
Alkuperäiset Carlislet, niillä on pärjätty joka paikassa, aurahommissakin.
Talvisin käynnistyminen on ollut moitteetonta, tosi säteilylämmittimen asensin koska sääli tuli pienehköä konetta ja esilämmitys kyllä vaikutti polttoaineenkulutukseen.
Huollot tehty määräajoin erittäin pätevässä merkkikorjaamossa Hämeenlinnassa.
Aiemminkin 90-luvulla minulla oli Polaris Sportsman 300, senjälkeen olen ajanut kahdella kiinalaisella ja kyllä senjälkeen arvosti laatua. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Mietiskelin noita mönkijän käyttöasiaoita ja päädyin kolmeen pääosioon:
- lähes puhdas tieliikennekäyttö.
- maastokäyttö ja extreamia lisäksi.
- täysin hyötykäyttö edelläkuvaamallani tavalla.
Laadukkaankin vehkeen saa rikki ajattelemattomalla käytöllä, puhumattakaan näistä ei niin välttämättä laadukkaista kiinalaisista. Mönkijällä on kyllä mielestäni käyttötarkoitus, johon se on suunniteltu; nämä extream-retket sitten kuuluvatkin samaan kategoriaan kuin moottoripyörien crossiajotyyppiset harrasteet, autojen offroad-harrastukset, moottorikelkkojen kilpakäyttö jne. Pura ja kokoa laite, lienee em hommissa sääntö, ei poikkeus. No, jokainen tyylillään.
Lopuksi kun mönkijää tietyt piirit kutsuvat turhakkeeksi, äänessä ovat henkilöt, joilla ei liene minkäänlaista kuvaa, eikä kokemusta mönkijän käytöstä. Kutsun tietysti tätä T3-luokkaakin mönkijäksi, traktorihan se ei ole, ei edes pienoistraktori; kuitenkin oiva työväline, unohtamatta harrastuskäyttöäkään.
Käytetty venetreilerin vetäjänä, polttopuun kuljetuksissa, kalastushommissa kesät talvet, lumitöitä, omia ja vieraita, siis käyttö on ollut kaikenlaista hyötykäyttöä.
Laite on kestänyt yllättävän hyvin, ainoastaan eturenkaat menivät uusiksi; ajeltu maastossa liian pienillä paineilla, pari kertaa rengas puhjennut ja toisella kerralla meni rengas korjauskelvottomaksi.
Polttoaineenkulutuksen keskiarvo n 9,0l, maksimikulutus on ollut n 10,0l. Rajoitinta vastaan en ajele, niinkuin en ajele kuorma-autollanikaan; maksaa senverran paljon tuo menovesi.
Alkuperäiset Carlislet, niillä on pärjätty joka paikassa, aurahommissakin.
Talvisin käynnistyminen on ollut moitteetonta, tosi säteilylämmittimen asensin koska sääli tuli pienehköä konetta ja esilämmitys kyllä vaikutti polttoaineenkulutukseen.
Huollot tehty määräajoin erittäin pätevässä merkkikorjaamossa Hämeenlinnassa.
Aiemminkin 90-luvulla minulla oli Polaris Sportsman 300, senjälkeen olen ajanut kahdella kiinalaisella ja kyllä senjälkeen arvosti laatua. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Mietiskelin noita mönkijän käyttöasiaoita ja päädyin kolmeen pääosioon:
- lähes puhdas tieliikennekäyttö.
- maastokäyttö ja extreamia lisäksi.
- täysin hyötykäyttö edelläkuvaamallani tavalla.
Laadukkaankin vehkeen saa rikki ajattelemattomalla käytöllä, puhumattakaan näistä ei niin välttämättä laadukkaista kiinalaisista. Mönkijällä on kyllä mielestäni käyttötarkoitus, johon se on suunniteltu; nämä extream-retket sitten kuuluvatkin samaan kategoriaan kuin moottoripyörien crossiajotyyppiset harrasteet, autojen offroad-harrastukset, moottorikelkkojen kilpakäyttö jne. Pura ja kokoa laite, lienee em hommissa sääntö, ei poikkeus. No, jokainen tyylillään.
Lopuksi kun mönkijää tietyt piirit kutsuvat turhakkeeksi, äänessä ovat henkilöt, joilla ei liene minkäänlaista kuvaa, eikä kokemusta mönkijän käytöstä. Kutsun tietysti tätä T3-luokkaakin mönkijäksi, traktorihan se ei ole, ei edes pienoistraktori; kuitenkin oiva työväline, unohtamatta harrastuskäyttöäkään.
- All-Terrain Vehicle
- Tracks
- Viestit: 2072
- Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
- Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Kymppi!

Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
- FinnMack
- Tracks
- Viestit: 1397
- Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
- Paikkakunta: Roimalandia
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
ja tankki tyhjänä 

Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
-
- 4WD
- Viestit: 229
- Liittynyt: 20 Helmi 2012 09:40
- Mönkijä:: 08 Polaris Sportsman 500EFI TL
- Paikkakunta: Kempele
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Se on tuo Polaris niin bensapihi, että 10tkm pääsee tankillisella



-
- 2WD
- Viestit: 30
- Liittynyt: 11 Heinä 2012 09:41
- Mönkijä:: Polaris 500 traktori
- Paikkakunta: pohjanmaalla ollaan
Re: Polaris Sportsman 500 EFI base forest 4x4 2012
2011 mallissa oli sähköinen rajoitin. Istuimen alla vasemman kyljen puolella 2 mustaa johtoa. niistä toinen poikki ja katkasija väliin niin voi ajella välillä täysillä ja välillä rajottimen mukaansqudagee kirjoitti:Tällä viikolla pitäis tuommonen traktorimönkijä hakea ni ois kiva saada käyttökokemuksiaJa millainen rajoitin tässä vehkeessä on että onko ruuvi kaasun takana vai?


En se mää ollu ja sitä paitsi se oli vahinko
Re: Polaris Sportsman 500 EFI base forest 4x4 2012
Nopeusmittarikin näyttää oikeaa nopeutta, elikkä rajotinta vastan kun on 40 mittarissa niin GPS näytti 41km/h. Mistä johtunee, että alamäessä voi ajaa kovempaan kun se 40 ennenkun rajotin jarruttelee, loivassakin myötäleessä meni jotai 45-50km/h.nelitahti kirjoitti:2011 mallissa oli sähköinen rajoitin. Istuimen alla vasemman kyljen puolella 2 mustaa johtoa. niistä toinen poikki ja katkasija väliin niin voi ajella välillä täysillä ja välillä rajottimen mukaansqudagee kirjoitti:Tällä viikolla pitäis tuommonen traktorimönkijä hakea ni ois kiva saada käyttökokemuksiaJa millainen rajoitin tässä vehkeessä on että onko ruuvi kaasun takana vai?
en tietenkään yllytä ketään laittomuuksiin
Isot pojat kerto 500 EFI traktorin ottavan tuommoset 80km/h.

Re: Polaris Sportsman 500 EFI base forest 4x4 2012
Ihan normaalia, menee helposti rajoittimen "yli". Mulla päästää joskus kaasupohjaan kiihdytyksessä tasasellakin 45-50kmh tuntumaan. Jyrkkään alamäkeen mulla mennyt rajoitin päällä 65-70 kmh. Siitä mistä johtuu niin en tiiä, mutta mulla alko tekemään tuota sisään ajon jälkeen, eli noin 50 tunnin kohdilla... Ei se ainakaan mua haittaaAmbasador kirjoitti:Mistä johtunee, että alamäessä voi ajaa kovempaan kun se 40 ennenkun rajotin jarruttelee, loivassakin myötäleessä meni jotai 45-50km/h.
Isot pojat kerto 500 EFI traktorin ottavan tuommoset 80km/h.

Tällä hetkellä tunteja mittarissa n.140 ja kilsoja olisko jotain 2300-2500 km
Nytten alkanu tekemään semmosta että kun ajaa mettässä jonku aikaa pikkupuolella ja sitte lähtee tielle niin johan kulkee, tuntuu kuin rajoitin "löysäisi". Kiihtyy normaalikiihtyvyyttä sinne 50-70 tietämille ja sitten tuntuu rajotin nappaavan kiinni eikä kiihdy enempää. Tämäkään ominaisuus ei mua haittaa


-
- 2WD
- Viestit: 30
- Liittynyt: 11 Heinä 2012 09:41
- Mönkijä:: Polaris 500 traktori
- Paikkakunta: pohjanmaalla ollaan
Re: Polaris Sportsman 500 EFI base forest 4x4 2012
Mulla menee kans välillä tasamaalla 45 ja alamäes enempi. Pitääpi kattoa paljo kulkee mettäs mönginnän jälkeenatv mies kirjoitti:Ihan normaalia, menee helposti rajoittimen "yli". Mulla päästää joskus kaasupohjaan kiihdytyksessä tasasellakin 45-50kmh tuntumaan. Jyrkkään alamäkeen mulla mennyt rajoitin päällä 65-70 kmh. Siitä mistä johtuu niin en tiiä, mutta mulla alko tekemään tuota sisään ajon jälkeen, eli noin 50 tunnin kohdilla... Ei se ainakaan mua haittaaAmbasador kirjoitti:Mistä johtunee, että alamäessä voi ajaa kovempaan kun se 40 ennenkun rajotin jarruttelee, loivassakin myötäleessä meni jotai 45-50km/h.
Isot pojat kerto 500 EFI traktorin ottavan tuommoset 80km/h.
Tällä hetkellä tunteja mittarissa n.140 ja kilsoja olisko jotain 2300-2500 km
Nytten alkanu tekemään semmosta että kun ajaa mettässä jonku aikaa pikkupuolella ja sitte lähtee tielle niin johan kulkee, tuntuu kuin rajoitin "löysäisi". Kiihtyy normaalikiihtyvyyttä sinne 50-70 tietämille ja sitten tuntuu rajotin nappaavan kiinni eikä kiihdy enempää. Tämäkään ominaisuus ei mua haittaa![]()

En se mää ollu ja sitä paitsi se oli vahinko
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Onkohan tämän kolauksen syy selvinnyt???Northstar kirjoitti:Jep, kyllä minusta tuo kolaus kuuluu vaihdelaatikosta, en tiiä sitten, saavat huollossa selvittää jos ei kerran ole ominaisuus. Nyt huomasin tuossa kun rengaspaineita tarkastelin, niin pyörien laakereissa? on klappia senverran että pompais katsastuksesta jos olis auton rengas mitä puistelee... Liekö tämäkin normaalia? Joo, ja tämä on minun eka mönkäri... joten voin kysellä tyhmiäkinMepi kirjoitti:Sama väljyys täällä. Jos laksee kivikkoa alas L vaihteella, vuoroin jarrua ja vuoroin kaasua niin joka väkissä pitää kolauksen. Koneena Sportsman 500 Efi tractor 2012 9h. Missä välys mahtaa olla?Northstar kirjoitti:No niin, nyt "sisäänajot" ajettu ja seuraavat huomiot tehty; muuten kyllä pelannut moitteettomasti mutta peräkärryn pistoke on pimeänä ja suuntaa vaihdettaessa tuntuu jossakin olevan välystä (vaihdelaatikko?) kuuluu terävä naksaus melko kuuluvasti. Sama ääni kuuluu myös kun kaasulla ns. humpaa pienillä nopeuksilla, onko vika vai ominaisuus?
Pistoketta en ole edes testannut.
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Nyt tuli sitten se polle ostettua. 14700 km ajettu ja 430 tuntia. Ei naarmun naarmua missään, ollut jollain papparaisella, joka ajellut vain maanteillä. Alkup renkaat kiinni laitteessa ja ovat aivan sileät -> uuvet kummit pitäs ostaa talveksi.
-
- 3WD
- Viestit: 109
- Liittynyt: 22 Syys 2012 11:44
- Mönkijä:: XP 550 Forest -12
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Onnea hankinnasta!Mikro kirjoitti:Nyt tuli sitten se polle ostettua. 14700 km ajettu ja 430 tuntia. Ei naarmun naarmua missään, ollut jollain papparaisella, joka ajellut vain maanteillä. Alkup renkaat kiinni laitteessa ja ovat aivan sileät -> uuvet kummit pitäs ostaa talveksi.