tarkasta vielä kertaalleen kaapelien kiinnitykset ja putsaa akunnavasta ja kaapelikengästä kontaktipinnat. Saattavat näyttää olevan kunnossa mutta eivät tarvitse kummoista hapettumaa että virta ei kulje starttitilanteessa. Omassa oli sama tilanne talvella, kaikki sähköt pelitti oikein mutta starttirele vain ratisi. Syynä oli hapetunut maajohdon liitin ja akunnapa.
Mitäs vikaa tähän nyt tuli, kun viileällä koneella kun lähtee ajamaan niin sammuu ja paukauttaa putkeen. Sen jälkeen kyllä lähtee ongelmitta käyntiin ja toimii. Myös semmonen ihmetyttää, että kun painaa kaasun nopeasti tyhjäkäynniltä yli puolenvälin, niin kone pätkäsee ja sitten vasta lähtee.
tämä käyntiin lähtö ongelma on nyt esiintynyt kun on pakkasta jos lauhaa pelaa normaalisti. tänään ajettu pari tuntia ja joka kerta lähteny käyntiin kun on lämmin kone. on tiedossa kolomaskin delux mallin traktori joka ei lähe käyntiin pakkasesta. pieniä mittauksia tehty lisää. silloinkuin startin solenoidi vain nakuttaa ja ei lähe käyntiin akku jännite putoaa alle 11v. akkulaturi kiinni akkuun nyt jännitettä 14v lähtee käyntiin sillon tällöin ja putoaa jännite siltikki alle 11v vaikka laturissa. solenoidilta lähtee kaksi ohutta johtoa jossa liitin. ovatko heräte johtoja vai mitä? noh kumpaakin tulee 12v kun starttaa ja ei lähe käyntiin, pitäiskö toisen olla maajohto jota ecu ohjaa? ohjaako ecu startin solenoidin maapuolta? napojen ja johtojen puhistelu ei auta. onko jollakin -12 tai -13 delux mallin traktori joka lähtee -20 pakkasesta käyntiin kun on ollu yön vaikka pihalla?
eli kone on polaris sportsman 500efi 2012 traktori!! olin tänään lähös töistä ja lähti iha normaalisti käyntiin mutta ku olin 5metriä pakittanu ja meinasin lähtee eteenpäin ni sammu ja sen jälkeen ei starttaa... kuuluu vaan naksutus ääni startates!! mistä johtuu?? ite aika kokematon tän vehkeen kans vielä ku omistanu vasta vajaan viikon!!! luin näitä juttuja tästä niin voisko se olla vaan akun varauksesta kiinni?? en ollu tajunnu koko viikolla painaa hätä/tappokatkasiaa pohjaan sammutuksen jälkeen! ja työ matkakin tollaset 5min vain!! otin akun lämpöseen mutta eihän mulla tietysti laturia oo tässä lähellä!!! mut kohta lähen silti kokeilemaan!! mut vinkkejä kiitos mistä toi ongelma vois johtua!!!??? voiko näitä vehkeitä apukäynnistimellä kokeilla käyntiin?? semmonen löytyy kyllä!!
Ongelma ratkesi!!! akun lautauksen jälkeenkään ei lähteny tulille mutta nyt äsken kävin tulpan vaihtamas ja saman tien hyrähti käyntiin!!!
varmaan väärä osasto kysellä mutta kertokaas joku jolla kokemusta että minkälaiset kumit kannattaa ostaa noitten alkuperästen tilalle!!?? kohtuu hintaset ja hyvällä kuviolla...
Mikro kirjoitti:Mitäs vikaa tähän nyt tuli, kun viileällä koneella kun lähtee ajamaan niin sammuu ja paukauttaa putkeen. Sen jälkeen kyllä lähtee ongelmitta käyntiin ja toimii.
Mikro kirjoitti:Mitäs vikaa tähän nyt tuli, kun viileällä koneella kun lähtee ajamaan niin sammuu ja paukauttaa putkeen. Sen jälkeen kyllä lähtee ongelmitta käyntiin ja toimii.
Myös tutun vm 2012 Efi polle tekee aivan samaa.
Olisikos se kuuluisa kaasun hirttämisen estävä kytkin siellä kaasuvivun kotelossa. Jos kaasuvaijeri liian tiukalla, sammuilee ja ampuu myös sattumanvaraisesti putkessa. Säätö löytyy sieltä vaijerista läheltä kaasuliparetta. Se on sellainen kumiputken sisällä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Roosa999 kirjoitti:
Olisikos se kuuluisa kaasun hirttämisen estävä kytkin siellä kaasuvivun kotelossa. Jos kaasuvaijeri liian tiukalla, sammuilee ja ampuu myös sattumanvaraisesti putkessa. Säätö löytyy sieltä vaijerista läheltä kaasuliparetta. Se on sellainen kumiputken sisällä.
Mikähän mahtaa vaivata Scramblerissä(vm.06) toista etunapaa?
Eli toisella puolella etunapalukko ei toiminut ja uusin sinne sen prikan joka on mangneettia vasten ja uuden mangneetin ja nyt napa kytkee päälle välillä ja välillä' silloinkin kun on vain takaveto päällä Kokeilin vielä vaihtaa syöttövirrat liittimistä ristiin ja toinen puoli toimii kuitenkin tasaisesti kokoajan eli vika ei voi olla oikein kuin navassa... rupiaa keinot loppumaan
laite: sportsman 800 efi forest -12.
Vaihteet menee päälle niinkuin kuuluukin, mutta mittariston näyttö näyttää väärin.
Vaihteet alhaalta > ylös: P>R>N>L>H.. Mittaristo näyttää P>R>N>N>L
Ongelma on se että neliveto kytkeytyy pois päältä jos mittaristossa on N. Eli hitaalla puolella ei neliveto pelitä..
Soitin huoltoon > ei tietoa. Johtimien liitokset tarkistettu, mittaristosta ja vaihteiston mokkulasta. Akunkenkä irroitettu (buuttaus).
Olen kaivellut tietoa täältä keskusteluista ja törmäsinkin samankaltaiseen ongelmaan pari kertaa, mutta kukaan ei ollut kertonut "miten ongelma ratkesi"
Olisi huoltomiehelle kiva sanoa missä vika voisi olla..
Laite kävi huollossa ja vika oli hävinnyt, koska olin irroittanut akun kengän.
Ei vika koodia yms. Huollosta olivat yhteydessä maahantuojaan ja sieltäkään ei apuja tullut.
Viimeksi muokannut commodore64, 01 Maalis 2013 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oliskohan taas se legendaarinen mittarivika??mulla teki kans tuota ja vähän ajan päästä sippas koko mittari..käytä jostain muusta pollesta siinä mittaria niin selviää että onko siinä vika vai jossain muualla...
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
Vaihdevivun vaihteiston puoleisesta päästä lähtevässä johtonipussa on jonkin matkan päässä noin about tulitikkuaskin kokoinen musta muovirasia jonka sisällä on vastukset joiden kautta mittarille menee tieto päällä olevasta vaihteesta, nuo vastukset ovat pienellä piirilevyllä ja pari kertaa olen törmännyt tapaukseen jolloin tuon vastusboxin kontaktien hapettuminen/ruostuminen on aiheuttanut vaihdenäytön sekoilua.
Aina se siis ei välttämättä ole mittarivika.
Tuota pikkurasiaa ei vain taida saada varaosana vaan se sisältyy johtosarjaan vaikka on vaihdettavissa oleva osa.
Ehkäpä jostain huoltoliikkeestä löytyy "varaosajohtosarja" josta sen saa evakuoitua jos sille tulee tarve, näin itsekkin ne sain vaihdettua.
Nuo eri vaihteiden vastusarvot näkyy mittaristostakin. Vaihde vapaalla ja painaa keltaista kun virrat päälle. Näyttää erilaisia asioita mm. tuion vaihdevivun asentoanturin vastukset. Kokeilin 700 twinillä ja antoi vapaalla 160 Ohmia, L-asennolla 297 ja H 630 Ohmia. Arvot lienevät samat useimmissa malleissa.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC http://www.sefotec.fi