Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
nyyssonen: Minulla on nyt vajaat kaksi vuotta ollut käytössä Polaris Sportsman 500 HO T3 -11; aurailtu, ajeltu polttopuita ja päätyö kalastuksessa, kesäisin venetreilerin siirtely ja talvisin verkkojatojen väliä ajelu. Ei mielestäni laite mitenkään helpolla ole päässyt, mitään extreamia en harrasta, ajokilometrejä 8400+ ja ajotunteja 325+. Ei mitään ongelmia ole ollut, polttoainekulut normaali sekakäytössä n 8,5-9l/100km, talvella litra, puolitoista enemmän, tai 2-3l/h. Ei mielestäni kohtuuton kun ajattelee suhteessa työtunnit/siirtyminen, eli tielläajo. Renkaat ovat alkuperäiset, Carlislet ja vielä uskoisin, että niillä vuosi päästään. Koskaan, enkä missään vaiheessa ole kokenut, etteikö voimaa ja vääntöä olisi ollut riittävästi.
Jokainen tietenkin kehuu omiaan ja kukaan ei tunnusta tehneensä huonoa kauppaa; minä kyllä olen tunnustanut kahden kiinalaisen kohdalta.
Vaihtoehtoja Polariksenkin kohdalla on, paljonkin ja esitän vain oman kokemukseni ko mallista.
Jokainen tietenkin kehuu omiaan ja kukaan ei tunnusta tehneensä huonoa kauppaa; minä kyllä olen tunnustanut kahden kiinalaisen kohdalta.
Vaihtoehtoja Polariksenkin kohdalla on, paljonkin ja esitän vain oman kokemukseni ko mallista.
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 05 Loka 2011 19:23
- Mönkijä:: -11 sporttimanne 400 h.o
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Kait liikutaan melko turvallisilla vesillä kun pistää ne isommat eteen, kun etupää vetää hitaammin kun takapää. [/mutu]naukja2 kirjoitti:Entäs, kuis tarkkoja näitten härveleitten nelivetotsydeemit on sille, että etu- ja takagummit on ees suunnilleen sammaa kokkoo ulkokehältään? Meinaan vaan sitä, että jos sattuu alle eri merkin pyörät ja todellinen koko ei ihan täsmää, vaikka ilmoitetaan samaksi. Noissahan kuitenkin kuvion korkeus vaihtelee aika paljonkin.
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Testasin viikko sitten samanlaista 500ho maastomallia ja vaikutti hyvältä kamppeelta. Maastossa hyvä ajaa ja neliveto pelaa kuin ajatus, vaihteetkin menee päälle ilman nytkyttelyjä.moilanen kirjoitti:nyyssonen: Minulla on nyt vajaat kaksi vuotta ollut käytössä Polaris Sportsman 500 HO T3 -11; aurailtu, ajeltu polttopuita ja päätyö kalastuksessa, kesäisin venetreilerin siirtely ja talvisin verkkojatojen väliä ajelu. Ei mielestäni laite mitenkään helpolla ole päässyt, mitään extreamia en harrasta, ajokilometrejä 8400+ ja ajotunteja 325+. Ei mitään ongelmia ole ollut, polttoainekulut normaali sekakäytössä n 8,5-9l/100km, talvella litra, puolitoista enemmän, tai 2-3l/h. Ei mielestäni kohtuuton kun ajattelee suhteessa työtunnit/siirtyminen, eli tielläajo. Renkaat ovat alkuperäiset, Carlislet ja vielä uskoisin, että niillä vuosi päästään. Koskaan, enkä missään vaiheessa ole kokenut, etteikö voimaa ja vääntöä olisi ollut riittävästi.
Jokainen tietenkin kehuu omiaan ja kukaan ei tunnusta tehneensä huonoa kauppaa; minä kyllä olen tunnustanut kahden kiinalaisen kohdalta.
Vaihtoehtoja Polariksenkin kohdalla on, paljonkin ja esitän vain oman kokemukseni ko mallista.
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Se maastomalli ei eroa mitenkään muuten T3-mallista kuin se rajoitin siellä variaattorissa. Siihen rajoittimeen en ota kantaa; itse aikanaan tein siihen ratkaisun ja tiellä liikkuessa en aja yli 50kmh.
Ylipäätänsäkin mönkijä ei mielestäni ole tarkoitettu auton korvikkeeksi, työkone se on, vaikka pienikin.
Tämä T3-ratkaisu lainlaatijan osalta sopii minulle enemmänkuin hyvin.
Ylipäätänsäkin mönkijä ei mielestäni ole tarkoitettu auton korvikkeeksi, työkone se on, vaikka pienikin.
Tämä T3-ratkaisu lainlaatijan osalta sopii minulle enemmänkuin hyvin.
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Siinäpä se tuli rehellisesti se mönkijän syvin olemus.moilanen kirjoitti:Se maastomalli ei eroa mitenkään muuten T3-mallista kuin se rajoitin siellä variaattorissa. Siihen rajoittimeen en ota kantaa; itse aikanaan tein siihen ratkaisun ja tiellä liikkuessa en aja yli 50kmh.
Ylipäätänsäkin mönkijä ei mielestäni ole tarkoitettu auton korvikkeeksi, työkone se on, vaikka pienikin.
Tämä T3-ratkaisu lainlaatijan osalta sopii minulle enemmänkuin hyvin.

Pollesta ei voima lopu, hidas puoli on oikeasti hidas ja laite kyllä sietää tarvittaessa pienen rengaskoon kasvunkin jos jollakin käyttö sen vaatii. Wanha itse, kuten Moilanenkin tyytyy alkuperäiseen kokoon, vain kuvio on nyt hieman karkeampi, painavan huoltotöissä käytettävän kuormaajatukkikärryn takia.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Jatkan vielä tätä rengasasiaa siten, että käykö pollen rakkorin takavanteet eteen(pelti)?
Jos käy, niin olisiko jollakulla tietoo tai hyvää arvausta, että kuin paljon vaatii spaceria, tai jotain väliin, että voisi laittaa eteen samanlaiset lewweet läskit kuin takana?
Linkissä kuvia kyseisenlaisesta ratkorista ja niissä näkyy hyvin alkuperäisten etusten ja takasten ero. Kiinnostais laittaa vähän messevämpi etupyörä..
http://www.nettimoto.com/polaris/sportsman/1435356
Jos käy, niin olisiko jollakulla tietoo tai hyvää arvausta, että kuin paljon vaatii spaceria, tai jotain väliin, että voisi laittaa eteen samanlaiset lewweet läskit kuin takana?
Linkissä kuvia kyseisenlaisesta ratkorista ja niissä näkyy hyvin alkuperäisten etusten ja takasten ero. Kiinnostais laittaa vähän messevämpi etupyörä..

http://www.nettimoto.com/polaris/sportsman/1435356
- All-Terrain Vehicle
- Tracks
- Viestit: 2072
- Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
- Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Miksei ole tarkoitettu auton korvikkeeksi? Kohta kolme vuotta olen kulkenut päivittäin koulussa 5km suuntaansa, kaikissa harrastuksissa, töissä, sekä kavereiden luona yms. kaupunkireissut mitä nuorisolla nyt onkaan. Eikä ole mitään ongelmia ollut. Isä ja jopa äitikin ovat käyneet töissä sillä muutaman kerran, kun auto ei ole ollut käytettävissä. Myös sisko on käynyt harrastuksissa ja puolen vuoden päästä kun saan autokortin alkaa hän kulkea Pollella koulussa ja harrastuksissa joka päivä. Aivan täysin menee minun mielestä auton korvikkeena, kun suurin piirtein ajot pysyvät kunnan rajojen sisällä. Kertaakaan ei ole tullut minulla vastaan tilannetta, että ei olisi voinut jotain tehdä mitä autolla olisi voinut. Päinvastoin, talvisinkin tienhuolto sitä luokkaa että usein mönkijällä lumipyryn jälkeen pääsee paljon paremmin mitä autolla. Asennoitumiskysymys, kunnon ajovarusteet on niin ei vesisateet ja pakkaset tunnu missään. Jos ei olisi tieliikennemönkijää meillä pitäisi varmaan laittaa toinen auto, että ei se aivan turha ole.moilanen kirjoitti:Ylipäätänsäkin mönkijä ei mielestäni ole tarkoitettu auton korvikkeeksi, työkone se on, vaikka pienikin.
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Siksi ei ole kun suunnittelun lähtökohta on kokonaan toisaalla, vai oletko sitä mieltä että se on suunniteltu auton korvikkeeksi niinku oikeestiAll-Terrain Vehicle kirjoitti:Miksei ole tarkoitettu auton korvikkeeksi? Kohta kolme vuotta olen kulkenut päivittäin koulussa 5km suuntaansa, kaikissa harrastuksissa, töissä, sekä kavereiden luona yms. kaupunkireissut mitä nuorisolla nyt onkaan. Eikä ole mitään ongelmia ollut. Isä ja jopa äitikin ovat käyneet töissä sillä muutaman kerran, kun auto ei ole ollut käytettävissä. Myös sisko on käynyt harrastuksissa ja puolen vuoden päästä kun saan autokortin alkaa hän kulkea Pollella koulussa ja harrastuksissa joka päivä. Aivan täysin menee minun mielestä auton korvikkeena, kun suurin piirtein ajot pysyvät kunnan rajojen sisällä. Kertaakaan ei ole tullut minulla vastaan tilannetta, että ei olisi voinut jotain tehdä mitä autolla olisi voinut. Päinvastoin, talvisinkin tienhuolto sitä luokkaa että usein mönkijällä lumipyryn jälkeen pääsee paljon paremmin mitä autolla. Asennoitumiskysymys, kunnon ajovarusteet on niin ei vesisateet ja pakkaset tunnu missään. Jos ei olisi tieliikennemönkijää meillä pitäisi varmaan laittaa toinen auto, että ei se aivan turha ole.moilanen kirjoitti:Ylipäätänsäkin mönkijä ei mielestäni ole tarkoitettu auton korvikkeeksi, työkone se on, vaikka pienikin.

Tokihan sillä voi ajella työajojen lisäksi hupi ja tarveajoja, Wanhakin ajaa kesät talvet, mutta autonkorvike se ei todellakaan ole.
Onneksi, sillä jos olisi konstruktio taitaisi olla ainakin omaan käyttööni sitten väärä laite

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- All-Terrain Vehicle
- Tracks
- Viestit: 2072
- Liittynyt: 12 Helmi 2008 19:35
- Paikkakunta: Useimmiten Iisalmi/Oulu
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
En tarkoittanut, että mönkijä olisi suunniteltu korvaamaan auton, vaan halusin ottaa kantaa väitteeseen jonka mukaan mönkijä ei voisi toimia auton korvikkeena tuomalla esille omia kokemuksiani. Ja edelleen olen sitä mieltä, että toimii aivan hyvin auton korvikkeenakin. Eikähän se tarkoita, että jos sitä voi käyttää auton korvikkeena, se ei toimisi työkoneenakin. No tämä on minun mielipide, 15000km on erilaisilla mönkijöillä takana kilometrejä ja niistä korkeintaan muutama kymmenen kilometriä hyötykäyttöä. Kaikki ajo siis kenties täysin alkuperäisen suunnittelun vastaista käyttöä, mutta oikeilla varusteilla toimii mun mielestä hyvin tässäkin käytössä ja tykkään ajella tällä kokoonpanolla. Olisihan se lähtenyt jo kauan aikaa sitten vaihtoon, jos ei miellyttäsi tälläisessä käytössä, mutta minun mielestä toimii omassa käytössä täydellisesti ja sehän se riittääkin.ATC kirjoitti:Siksi ei ole kun suunnittelun lähtökohta on kokonaan toisaalla, vai oletko sitä mieltä että se on suunniteltu auton korvikkeeksi niinku oikeestiAll-Terrain Vehicle kirjoitti:Miksei ole tarkoitettu auton korvikkeeksi? Kohta kolme vuotta olen kulkenut päivittäin koulussa 5km suuntaansa, kaikissa harrastuksissa, töissä, sekä kavereiden luona yms. kaupunkireissut mitä nuorisolla nyt onkaan. Eikä ole mitään ongelmia ollut. Isä ja jopa äitikin ovat käyneet töissä sillä muutaman kerran, kun auto ei ole ollut käytettävissä. Myös sisko on käynyt harrastuksissa ja puolen vuoden päästä kun saan autokortin alkaa hän kulkea Pollella koulussa ja harrastuksissa joka päivä. Aivan täysin menee minun mielestä auton korvikkeena, kun suurin piirtein ajot pysyvät kunnan rajojen sisällä. Kertaakaan ei ole tullut minulla vastaan tilannetta, että ei olisi voinut jotain tehdä mitä autolla olisi voinut. Päinvastoin, talvisinkin tienhuolto sitä luokkaa että usein mönkijällä lumipyryn jälkeen pääsee paljon paremmin mitä autolla. Asennoitumiskysymys, kunnon ajovarusteet on niin ei vesisateet ja pakkaset tunnu missään. Jos ei olisi tieliikennemönkijää meillä pitäisi varmaan laittaa toinen auto, että ei se aivan turha ole.moilanen kirjoitti:Ylipäätänsäkin mönkijä ei mielestäni ole tarkoitettu auton korvikkeeksi, työkone se on, vaikka pienikin.![]()
Tokihan sillä voi ajella työajojen lisäksi hupi ja tarveajoja, Wanhakin ajaa kesät talvet, mutta autonkorvike se ei todellakaan ole.
Onneksi, sillä jos olisi konstruktio taitaisi olla ainakin omaan käyttööni sitten väärä laite
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
Mönkijätaistelulähetti
EU T3 badass bombers! 2/3
Kymco mxu 50 -> Polaris Sportsman 500 T3 -> Polaris Bigboss 800 6x6
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Wanha nuo kilometrit ja pikkaisen enemmänkin ajaa vuodessa "auton korvikkeella" mutta silti pitäydyn kannassani ja otan pihalta auton kun sitä tarvitsen, onneksi harvoin... Onneksi muut ei ottaneet kantaa, muuten otsikkoa pitäis muuttaa...



¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Tulee tässä vielä vähän tekstiä tuosta autonkorvikkeestakin. T3-ajoneuvon eräs minua tosin hyvin palveleva asia on tämä vedettävän kuorman vapaus. Venetreilerin kun ei tarvitse olla rekisteröity, kuten ei rankakärrynkään; riittää, että on se valopaneeli perässä. Autolla nämä työt jäisivät tekemättä näillä laitteilla.
Edelleen olen tuohon Polariksen lyhyeen puoleen tyytyväinen kun ajellaan jäillä; runsaan puolen tonnin massalla ei ole syytä ajaa kovinkaan paljon yli 20kmh; nimittäin se jään aaltoliike ja sitä myöten ehkä rikkoutuva jääpeite. Pollella saa ajella hidasta nopeutta huoletta, polanteen röykkyisyyskin tuntuu mukavammalta maltillisella nopeudella.
Moottorikelkkaa en näillä leveysasteilla ole edes ajatellut tarvitsevani näissä kalastushommissa, kiitos Polariksen nelivetosysteemin, lumisohjossa sen huomaa. Kelkkani myin pois jo muistaakseni -95 ja en ole kyllä tarvinnut senjälkeen kelkkaa. Polttoainetaloudellisempikin tämä traktori on, eikä tarvitse "haista" kotiintullessa.
Kohtuullisesti kilometrejä 20kk:n aikana, niinkuin tuolla aiemmin kirjoittelin. Mönkijäkilometrejä lienee omalta osaltani tuommoiset 40 000km, parinkymmenen vuoden ajanjaksolla. Näillä kilometreillä luulisin osaavani arvosta T3 Pollea.
Edelleen olen tuohon Polariksen lyhyeen puoleen tyytyväinen kun ajellaan jäillä; runsaan puolen tonnin massalla ei ole syytä ajaa kovinkaan paljon yli 20kmh; nimittäin se jään aaltoliike ja sitä myöten ehkä rikkoutuva jääpeite. Pollella saa ajella hidasta nopeutta huoletta, polanteen röykkyisyyskin tuntuu mukavammalta maltillisella nopeudella.
Moottorikelkkaa en näillä leveysasteilla ole edes ajatellut tarvitsevani näissä kalastushommissa, kiitos Polariksen nelivetosysteemin, lumisohjossa sen huomaa. Kelkkani myin pois jo muistaakseni -95 ja en ole kyllä tarvinnut senjälkeen kelkkaa. Polttoainetaloudellisempikin tämä traktori on, eikä tarvitse "haista" kotiintullessa.
Kohtuullisesti kilometrejä 20kk:n aikana, niinkuin tuolla aiemmin kirjoittelin. Mönkijäkilometrejä lienee omalta osaltani tuommoiset 40 000km, parinkymmenen vuoden ajanjaksolla. Näillä kilometreillä luulisin osaavani arvosta T3 Pollea.
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Nyt on sitten uutella rakkorilla kurviteltu pari kilumetriä ja haisee kovasti maalin- yms palamalle.
Muita havaintoja jo joitakin:
- jalkajarru jäykkä, ei yhtään tyhjää ja jää päälle, käsijarru ok
- kaasua löysätessä vauhdissa, tulee takaset sujonaan, varsinkin nelikko päällä
- eteenajon jälkeen pakki päälle ja vähän kaasua, niin kuulu kova kolaus jostain
- tyhjäkäynti vaeltelee kovasti lämpimällä koneella ja kaikki valot päällä.. luultavasti puhaltimen vuoksi
- koneessa tyhjäkäynnillä yllättävän "metallinen" ääni, kierroksilla pehmenee
Varmaan uutuudenjäykkyyksiä ja säätöhommia enin osa vaan. Kovaa ajoa ja huolimatonta huoltoa heti, kunhan vapaat koittaa
Pyrkii väliin nuo nälän aiheuttamat pakkoliikkeet, eli työt, jarruttamaan huvitteluita
Muita havaintoja jo joitakin:
- jalkajarru jäykkä, ei yhtään tyhjää ja jää päälle, käsijarru ok
- kaasua löysätessä vauhdissa, tulee takaset sujonaan, varsinkin nelikko päällä
- eteenajon jälkeen pakki päälle ja vähän kaasua, niin kuulu kova kolaus jostain
- tyhjäkäynti vaeltelee kovasti lämpimällä koneella ja kaikki valot päällä.. luultavasti puhaltimen vuoksi
- koneessa tyhjäkäynnillä yllättävän "metallinen" ääni, kierroksilla pehmenee
Varmaan uutuudenjäykkyyksiä ja säätöhommia enin osa vaan. Kovaa ajoa ja huolimatonta huoltoa heti, kunhan vapaat koittaa

Pyrkii väliin nuo nälän aiheuttamat pakkoliikkeet, eli työt, jarruttamaan huvitteluita

-
- 6WD
- Viestit: 736
- Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
- Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
- Paikkakunta: Jokela
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Tuo haiseminen uutena normia, suoja aineet yms muut pasat palaa pois. Ennen omassa maasto pollessa tuo jalkajarru oli tuommoinen, ei kyllä jäänyt päälle mutta täysin onneton, (on joku hätäjarrunaukja2 kirjoitti:Nyt on sitten uutella rakkorilla kurviteltu pari kilumetriä ja haisee kovasti maalin- yms palamalle.
Muita havaintoja jo joitakin:
- jalkajarru jäykkä, ei yhtään tyhjää ja jää päälle, käsijarru ok
- kaasua löysätessä vauhdissa, tulee takaset sujonaan, varsinkin nelikko päällä
- eteenajon jälkeen pakki päälle ja vähän kaasua, niin kuulu kova kolaus jostain
- tyhjäkäynti vaeltelee kovasti lämpimällä koneella ja kaikki valot päällä.. luultavasti puhaltimen vuoksi
- koneessa tyhjäkäynnillä yllättävän "metallinen" ääni, kierroksilla pehmenee
Varmaan uutuudenjäykkyyksiä ja säätöhommia enin osa vaan. Kovaa ajoa ja huolimatonta huoltoa heti, kunhan vapaat koittaa![]()
Pyrkii väliin nuo nälän aiheuttamat pakkoliikkeet, eli työt, jarruttamaan huvitteluita


Ulkona.
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Tyhjäkäynti vaeltelee noin 20 rpm, tietenkin jos flekti lähtee päälle tai valoja vilkuttelee niin kyllä se silloin kierrokset heittelee.
-
- 3WD
- Viestit: 114
- Liittynyt: 23 Elo 2012 18:55
- Mönkijä:: Sportsman 500 EFI T3 2013
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Polaris Traktori, käyttökokemuksia
Mulla olisi haaveena tollanen 2008-2010 500cc traktori polle.
Millon voidaan sanoa että alkaa olla jo paljon ajettu? Nettimotossa 2 halvinta on n. 600h ajettuja 2009 malleja. Nää maksaa 5900e molemmat. Toiset sitten pyytää 11 000km ajetusta 2010 mallista 8000e. Yli kolme tonnia enemmän! Kolmella tonnilla tekee jo vähän remppaakin..
Ota nyt sitten selvää paljon pitäisi rahaa löytyä jos haluaisi ehjän ja ei vielä loppuun ajetun pollen löytää??
Millon voidaan sanoa että alkaa olla jo paljon ajettu? Nettimotossa 2 halvinta on n. 600h ajettuja 2009 malleja. Nää maksaa 5900e molemmat. Toiset sitten pyytää 11 000km ajetusta 2010 mallista 8000e. Yli kolme tonnia enemmän! Kolmella tonnilla tekee jo vähän remppaakin..
Ota nyt sitten selvää paljon pitäisi rahaa löytyä jos haluaisi ehjän ja ei vielä loppuun ajetun pollen löytää??