Variaattori asiaa

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Dille84
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Tammi 2009 18:48

Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja Dille84 »

450 sportsman
Eli hankimassa isompia renkaita. Mikä "vari" kitti olis hyvä laittaa että teho ja kulku puoli pisaa?
Löytyykö suomesta

Tarvitseeko toisiovariaattori (taaempi) jousi esi jännittää niinkuin kelkassa?
Mönkijässä helix erillainen kuin kelkassa.
Avatar
jussih1977
6WD
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Elo 2006 21:01
Mönkijä:: xmr 650 canam
Paikkakunta: isokyrö

Re: Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja jussih1977 »

koita haulla. mulla oli 400 satkussa epi vaari kitti painot jouset ja uusi helixi noin 200 euroa jenkeistä tilattuna todella laadukas!
ex polaris mangnum 330 ex polaris sportsman 400 ex polaris sportsman 500efi E ex 850xple nyk xmr 650 can-am seuraava ????? videooo http://www.youtube.com/user/TheRatakuski
JP80
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Marras 2007 19:44
Paikkakunta: Eurajoki
Viesti:

Re: Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja JP80 »

Terve. Mulla 450 sportsmanin alla 27" MudLitet ITP:n SS vanteilla, enkä ole huomannut tarvetta muuttaa variaattoria. Pikkupuolella jaksaa mennä pahoistakin lutakoista. Isolla puolella toi kiihtyvyys hieman kärsii, mutta ei oleellisesti. Jaksaa kuiteski vielä mennä rankakärry perässäkin isolla puolella.
POLARIS SPORTSMAN 450 -07
Dille84
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Tammi 2009 18:48

Re: Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja Dille84 »

Kyllä pienellä puolella jaksaa mennä hienosti. mut iso puoli kärsii.

Avasin toisiovarin oli liu ut aika kuluneet uudet tilattu.
Tarvitseeko jousi esi jännittää luin täältä jotain keskustelua ja siellä sanottiin et helppo vaihtaa jousi kun ei tarvi kuin painaa helix vaan kiinni ja lukkorengas paikalleen ja kovaa ajoo. onko näin
Avatar
suurmonni
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 14 Maalis 2006 18:33
Paikkakunta: Jyvsäkylä, Polaris 700 EFI

Re: Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja suurmonni »

Heelclicker on paras varikitti polleen, ei se epi huono ole, mut huonompi.

Tämän joudut tilaan Jenkeistä. Tuolla foorumilla nimimerkki COB välittää niitä. On lähetellyt ympäri maailmaa. Lue lisää sieltä.

http://atvquadsquad.com/eve/forums/a/frm/f/3936017264

Mulla on sellainen 700cc pollessa, perhanan hyvä, ei luista remi kun ajaa isopuoli päällä.
Noh, luistaahan se jos oikeen haluaa, mut niinhän ne kaikki.

Itse ostin tuolta, maksoin paypal:ia käyttäen. Se on halvin paikka ostaa se.

Tuolla kerroin edellisen kerran siitä: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... eelclicker

Jos lisää kysymyksiä niin laita vaikka maili.
- There are only 10 types of people, they who understant binary and they who don't

http://www.ksmonkijat.fi/
Avatar
JaPu
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 02 Tammi 2008 19:52
Mönkijä:: Can-am Renegate 800x
Paikkakunta: Vantaa

Re: Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja JaPu »

Dille84 kirjoitti:Kyllä pienellä puolella jaksaa mennä hienosti. mut iso puoli kärsii.

Avasin toisiovarin oli liu ut aika kuluneet uudet tilattu.
Tarvitseeko jousi esi jännittää luin täältä jotain keskustelua ja siellä sanottiin et helppo vaihtaa jousi kun ei tarvi kuin painaa helix vaan kiinni ja lukkorengas paikalleen ja kovaa ajoo. onko näin
Moi.

Kun laitat helixin takaisin toisiovariaattoriin se tulee esijännittää. Katso purkaessasi missä koloissa (vari+helix) ja laita ne takaisin samoihin kolosiin (ellei ohjeistuksessa muuta sanota). Tämän jälkeen tarvitset esijännitystä sekä kokoamista varten erikoistyökalun, jolla kiristät helixin variaattorin spooreihin. Kun aloitat kiristystyön niin heität sen helixin heti yhden yli ja tämän jälkeen kiristät sen seuraavan "portaan" ylitse, jolloin se on tod. kireällä. Silloin se on oikein.

Liian löysällä toisio variaattorilla hajoitat ne nappulat = liut variaattorista, joka johtaa vääjäämättä helixin ja mahdollisesti varin tuhoon. Kun teet testiajon huomaat heti, jos vari on väärin kasattu. Jos se kilahtaa vedon kytkeydyttyä niin esijännitystä ei ole tehty.

Voit soittaa, jos tarvitset apuja.
0400 285 712

t:janne
Can-am Renegade 800r X tieliikenne
ylilammikko
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 22 Huhti 2008 21:14
Mönkijä:: ATP 330E

Re: Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja ylilammikko »

JaPu kirjoitti: Moi.

Kun laitat helixin takaisin toisiovariaattoriin se tulee esijännittää. Katso purkaessasi missä koloissa (vari+helix) ja laita ne takaisin samoihin kolosiin (ellei ohjeistuksessa muuta sanota). Tämän jälkeen tarvitset esijännitystä sekä kokoamista varten erikoistyökalun, jolla kiristät helixin variaattorin spooreihin. Kun aloitat kiristystyön niin heität sen helixin heti yhden yli ja tämän jälkeen kiristät sen seuraavan "portaan" ylitse, jolloin se on tod. kireällä. Silloin se on oikein.

Liian löysällä toisio variaattorilla hajoitat ne nappulat = liut variaattorista, joka johtaa vääjäämättä helixin ja mahdollisesti varin tuhoon. Kun teet testiajon huomaat heti, jos vari on väärin kasattu. Jos se kilahtaa vedon kytkeydyttyä niin esijännitystä ei ole tehty.

Voit soittaa, jos tarvitset apuja.
0400 285 712

t:janne
Vanha topikki mutta josko joku vastais..
Eli ATP 330 toisiokytkin/variaattori jäi auki koska liukutapit ihan pilalla.. onneks huomasin eikä hajonnut vielä muuta.. mutta en tietenkään älynnyt katsoa tuota esijännitystä.. jouselle on Tämän kuvan osassa 11 kaksi reikää (1,2) en tiedä kummassa jousi oli ja vastaosassa kolme reikää (1,2,3) jossa jousi oli ykkösessä. Pooriaksilalle osa 11 ei sovi kuin yhteen asentoon.

Mitenkähän tuo pitäs kasata? jousi 1 ja 1 ja kaksi "väliä" esijännitystä? onko tuo esijännitys kuinka tarkka kunhan sitä vain on? vaikuttaako johonkin? saako noita liukuja muuta polarikselta?
Avatar
JaPu
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 02 Tammi 2008 19:52
Mönkijä:: Can-am Renegate 800x
Paikkakunta: Vantaa

Re: Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja JaPu »

ylilammikko kirjoitti:
JaPu kirjoitti: Moi.

Kun laitat helixin takaisin toisiovariaattoriin se tulee esijännittää. Katso purkaessasi missä koloissa (vari+helix) ja laita ne takaisin samoihin kolosiin (ellei ohjeistuksessa muuta sanota). Tämän jälkeen tarvitset esijännitystä sekä kokoamista varten erikoistyökalun, jolla kiristät helixin variaattorin spooreihin. Kun aloitat kiristystyön niin heität sen helixin heti yhden yli ja tämän jälkeen kiristät sen seuraavan "portaan" ylitse, jolloin se on tod. kireällä. Silloin se on oikein.

Liian löysällä toisio variaattorilla hajoitat ne nappulat = liut variaattorista, joka johtaa vääjäämättä helixin ja mahdollisesti varin tuhoon. Kun teet testiajon huomaat heti, jos vari on väärin kasattu. Jos se kilahtaa vedon kytkeydyttyä niin esijännitystä ei ole tehty.

Voit soittaa, jos tarvitset apuja.
0400 285 712

t:janne
Vanha topikki mutta josko joku vastais..
Eli ATP 330 toisiokytkin/variaattori jäi auki koska liukutapit ihan pilalla.. onneks huomasin eikä hajonnut vielä muuta.. mutta en tietenkään älynnyt katsoa tuota esijännitystä.. jouselle on Tämän kuvan osassa 11 kaksi reikää (1,2) en tiedä kummassa jousi oli ja vastaosassa kolme reikää (1,2,3) jossa jousi oli ykkösessä. Pooriaksilalle osa 11 ei sovi kuin yhteen asentoon.

Mitenkähän tuo pitäs kasata? jousi 1 ja 1 ja kaksi "väliä" esijännitystä? onko tuo esijännitys kuinka tarkka kunhan sitä vain on? vaikuttaako johonkin? saako noita liukuja muuta polarikselta?
Pahoittelen, että en kyllä nyt muista vakio asetuksia yhtään ja pelinkin olen myynnyt tavaroineen eteenpäin. Johonkin virikitin papereihin noita vakio asetuksia kirjoittelin, mutta ne on uudella omistajalla, kait.

Joudut tekemään parit kokeilut oikeiden asetuksien löytämiseksi, mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, liian pienen esijännityksen huomaat heti, kun varikytkin kytkeytyy. Jos kolahtaa liikkeelle lähdössä, niin lisää esijännitystä. Sitä esijännitystä kasvatetaan siihen suuntaan, että jousi ei painautuisi kasaan niin helposti, eli vastajännitystä jouseen.

Uskon, että 1 ja ykkönen jousen asetuksiksi on heti väärä.

Kokeile heti jäykempiä aseuksia ja sen osan 11 - helixin tulee olla paikoilleen asetettuna jo tiukka jousipaineesta, eli ei missään nimesssä ns. löysä. Tämän huomaat heti, kun kasattuasi yrität pyörittää lautasia irti toisistaan.
Tämän teet ottamalla toisesta lautasesta kiinni toiseela kädellä ja tooisella toisesta lautasesta ja kampeat niitä toisiaan vasten, jos lautaset erkanee toisistaan helposti, on esijännitys melko varmasti liian pieni.

T:janne
Can-am Renegade 800r X tieliikenne
ylilammikko
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 22 Huhti 2008 21:14
Mönkijä:: ATP 330E

Re: Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja ylilammikko »

Joo tuota samaa sanoivat huollossa kun hain uudet nastat että ei ole varsinaista ohjetta vaan koittamalla ja liian löysä ei saa ainakaan olla..
Matze
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Huhti 2011 16:13
Mönkijä:: 450Polle06

Re: Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja Matze »

Onkos 5000rpm normaali kiekat 40-50km/h kun muistelisin että tuo on ennen kulkenu pienemmillä kiekoilla tasasella ja kovalla alustalla... Oisko hihna kulunu? Kiekkamittariki välillä kyllä temppuilu mutta näyttäny pienempiä kiekkoja mitä ne oikeasti on..
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Ilmeisesti jousi on nyt siis tiukemmalla kuin se oli vakiona, jos kerran kierrokset nousivat.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
axl
2WD
Viestit: 59
Liittynyt: 22 Helmi 2011 17:15

Re: Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja axl »

JaPu kirjoitti:
ylilammikko kirjoitti:
JaPu kirjoitti: Moi.

Kun laitat helixin takaisin toisiovariaattoriin se tulee esijännittää. Katso purkaessasi missä koloissa (vari+helix) ja laita ne takaisin samoihin kolosiin (ellei ohjeistuksessa muuta sanota). Tämän jälkeen tarvitset esijännitystä sekä kokoamista varten erikoistyökalun, jolla kiristät helixin variaattorin spooreihin. Kun aloitat kiristystyön niin heität sen helixin heti yhden yli ja tämän jälkeen kiristät sen seuraavan "portaan" ylitse, jolloin se on tod. kireällä. Silloin se on oikein.

Liian löysällä toisio variaattorilla hajoitat ne nappulat = liut variaattorista, joka johtaa vääjäämättä helixin ja mahdollisesti varin tuhoon. Kun teet testiajon huomaat heti, jos vari on väärin kasattu. Jos se kilahtaa vedon kytkeydyttyä niin esijännitystä ei ole tehty.

Voit soittaa, jos tarvitset apuja.
0400 285 712

t:janne
Vanha topikki mutta josko joku vastais..
Eli ATP 330 toisiokytkin/variaattori jäi auki koska liukutapit ihan pilalla.. onneks huomasin eikä hajonnut vielä muuta.. mutta en tietenkään älynnyt katsoa tuota esijännitystä.. jouselle on Tämän kuvan osassa 11 kaksi reikää (1,2) en tiedä kummassa jousi oli ja vastaosassa kolme reikää (1,2,3) jossa jousi oli ykkösessä. Pooriaksilalle osa 11 ei sovi kuin yhteen asentoon.

Mitenkähän tuo pitäs kasata? jousi 1 ja 1 ja kaksi "väliä" esijännitystä? onko tuo esijännitys kuinka tarkka kunhan sitä vain on? vaikuttaako johonkin? saako noita liukuja muuta polarikselta?
Pahoittelen, että en kyllä nyt muista vakio asetuksia yhtään ja pelinkin olen myynnyt tavaroineen eteenpäin. Johonkin virikitin papereihin noita vakio asetuksia kirjoittelin, mutta ne on uudella omistajalla, kait.

Joudut tekemään parit kokeilut oikeiden asetuksien löytämiseksi, mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, liian pienen esijännityksen huomaat heti, kun varikytkin kytkeytyy. Jos kolahtaa liikkeelle lähdössä, niin lisää esijännitystä. Sitä esijännitystä kasvatetaan siihen suuntaan, että jousi ei painautuisi kasaan niin helposti, eli vastajännitystä jouseen.

Uskon, että 1 ja ykkönen jousen asetuksiksi on heti väärä.

Kokeile heti jäykempiä aseuksia ja sen osan 11 - helixin tulee olla paikoilleen asetettuna jo tiukka jousipaineesta, eli ei missään nimesssä ns. löysä. Tämän huomaat heti, kun kasattuasi yrität pyörittää lautasia irti toisistaan.
Tämän teet ottamalla toisesta lautasesta kiinni toiseela kädellä ja tooisella toisesta lautasesta ja kampeat niitä toisiaan vasten, jos lautaset erkanee toisistaan helposti, on esijännitys melko varmasti liian pieni.

T:janne
tarkoitetaanko liukutapeilla osaa nro.7? mulla ne oli aivan palasina atp 330:ssä. mistä kannattaa ostaa uudet?
hanaa, kirkaisi mumma papalle.
ylilammikko
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 22 Huhti 2008 21:14
Mönkijä:: ATP 330E

Re: Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja ylilammikko »

Juu 7 on liukunastat..
Itse hain liukunastat lähimmältä polaris varaosamyyjältä.. varaosamyyjät löytyy polariksen sivuilta.. muistaakseni hinta ei ollut kuin reilu 10e kaikki kolme kpl..
axl
2WD
Viestit: 59
Liittynyt: 22 Helmi 2011 17:15

Re: Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja axl »

ylilammikko kirjoitti:Juu 7 on liukunastat..
Itse hain liukunastat lähimmältä polaris varaosamyyjältä.. varaosamyyjät löytyy polariksen sivuilta.. muistaakseni hinta ei ollut kuin reilu 10e kaikki kolme kpl..
hyvä hyvä, kiitos tiedosta. purin eilen ton taaemman variaattorin ja ne oli kaikki kolme tosiaan ihan muodottomiksi murentunut. voiko siitä johtua että miksi mönkkäri ei jaksa kulkea kuin 40-50km/h? ennen meni kuittenki sen n.70km/h. pienellä puolella jaksoi kulkea normaalisti. paikallaan kone ottaa kierrokset normaalisti ja pienellä puolella myös, mutta isolla puolella ei ota. takavari ei tällä hetkellä aina aukea normaalisti vaan jumii ja myös kun kaasun löysää, niin se palautuu hieman jäljessä vr remmiin
hanaa, kirkaisi mumma papalle.
ylilammikko
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 22 Huhti 2008 21:14
Mönkijä:: ATP 330E

Re: Variaattori asiaa

Viesti Kirjoittaja ylilammikko »

Kyllähän tuo vaikuttaa varmasti kulkuun jos toisiovari ei liiku kunnolla tai oikein..
Vastaa Viestiin