Sportsmanin vaihteet kurisee
Sportsmanin vaihteet kurisee
Pollessa kurisee vaihteet tai oikeastaan enemmänkin pakki. Ongelma korostuu lumitöissä, tietenkin suunnanvaihtoja tehdään aika tiheään tahtiin. Pakki ei kytkeydy kunnolla päälle ja loksahtaa vasta kun kierrokset käyvät ihan perustyhjäkäynnillä. Laatikko tuuttaa varattaua tosi usein ja ääni on kuin vanhassa Corollassa.
Mitään säätöjä vivustossa ei taida olla, olisiko vika öljyssä vai onko tämä ihan tyypillinen ongelma ?
Vaihdekeppi on muutenkin melkoinen puurokauha, mutta sellainen se taitaa olla näissä kaikissa.
Asialla on sikäli kohta hoppu, käytettynä liikkeestä hankittu laite menee kohta yli sen 3kk kuluttajasuoja takuun...
Kyseessä on -07 800 Sportsman ja tunteja n.200, kaikki huollot on ainakin huoltokirjan mukaan OK.
Mitään säätöjä vivustossa ei taida olla, olisiko vika öljyssä vai onko tämä ihan tyypillinen ongelma ?
Vaihdekeppi on muutenkin melkoinen puurokauha, mutta sellainen se taitaa olla näissä kaikissa.
Asialla on sikäli kohta hoppu, käytettynä liikkeestä hankittu laite menee kohta yli sen 3kk kuluttajasuoja takuun...
Kyseessä on -07 800 Sportsman ja tunteja n.200, kaikki huollot on ainakin huoltokirjan mukaan OK.
Re: Sportsmanin vaihteet kurisee
Eipä tuon pidäkkään kytkeytyä kuin tyhjäkäynnillä. Vaihteenvalitsimen jousi on varmaan kuollu tai poikki, löytyy sieltä kotelosta lootan kyljestä. Musta anturi pois ja koppa auki.
Silmät kiinni ja sinnepäin...
- Tepy
- 6WD
- Viestit: 940
- Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
- Mönkijä:: Polleheppa
- Paikkakunta: Hullun hauska kylä
Re: Sportsmanin vaihteet kurisee
Kyllä se laatikko loksahtaa jne..
Näin lukee ohjekirjassa:
Vaihtaminen.
Vaihtaaksesi, pysäytä ajoneuvo ja moottorin ollessa tyhjäkäynnillä, siirrä valitsin haluttuun kohtaan.
Ohjekirjoja: http://www.polaris.fi/ohjekirjat.php?l=class&a=102
Näin lukee ohjekirjassa:
Vaihtaminen.
Vaihtaaksesi, pysäytä ajoneuvo ja moottorin ollessa tyhjäkäynnillä, siirrä valitsin haluttuun kohtaan.
Ohjekirjoja: http://www.polaris.fi/ohjekirjat.php?l=class&a=102
Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.
Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Re: Sportsmanin vaihteet kurisee
Kiitoksia tuosta jousi vinkistä, vika on tod. näk. siellä.
En olekkaan 100km/h vauhdista kaasu pohjassa yrittänyt vaihteita vaihtaa...
Pakki ei oikeasti kytkeydy päälle vaikka keppi liikkuukin normaalin oloisesti.
Suuntaa vahtaessa joutuu odottamaan useamman sekunnin(joskus ei odottaminenkaan auta, on käytettävä muu vaihde päällä) tai vaihde jää kurisemaan eli ei mene kunnolla päälle.
Erittäin ärsyttävä lumitöitä tehdessä. Kuriseva vaihde ei tietenkään kytkeydy kunnolla ennenkuin kierrokset tippuvat.
Tämä kurina ja jatkuva pakin temppuilu tuskin jatkaa laatikon käyttöikää, siksi tässä kyselen.
Vika varmaankin on tuossa jousessa, mutta jos jollakin on ollut vastaavaa vaivaa ja löytänyt siihen ratkaisun, olisin vinkistä kiitollinen. Laitteessa on vielä kuluttajasuojalain mukaista takuuta jäljellä, joten jos kyseessä on isompi remontti, voisi kauppias osallistua kuluihin.
En olekkaan 100km/h vauhdista kaasu pohjassa yrittänyt vaihteita vaihtaa...
Pakki ei oikeasti kytkeydy päälle vaikka keppi liikkuukin normaalin oloisesti.
Suuntaa vahtaessa joutuu odottamaan useamman sekunnin(joskus ei odottaminenkaan auta, on käytettävä muu vaihde päällä) tai vaihde jää kurisemaan eli ei mene kunnolla päälle.
Erittäin ärsyttävä lumitöitä tehdessä. Kuriseva vaihde ei tietenkään kytkeydy kunnolla ennenkuin kierrokset tippuvat.
Tämä kurina ja jatkuva pakin temppuilu tuskin jatkaa laatikon käyttöikää, siksi tässä kyselen.
Vika varmaankin on tuossa jousessa, mutta jos jollakin on ollut vastaavaa vaivaa ja löytänyt siihen ratkaisun, olisin vinkistä kiitollinen. Laitteessa on vielä kuluttajasuojalain mukaista takuuta jäljellä, joten jos kyseessä on isompi remontti, voisi kauppias osallistua kuluihin.
Re: Sportsmanin vaihteet kurisee
Kopat availtu ja puhdisteltu. Jousi hyvässä kunnossa ja ei mitään kulumisen merkkejä missään.
Puhdistin kaiken huolella ja laitoin uudet rasvat koteloon.
Sama vaiva edelleen ja vain pakilla. Ei vaan kytkeydy vaivattomasti päälle verrattuna parin kaverin Polleen.
Joko huoltoja on laiminlyöty, laatikossa on väärät öljyt, laatikossa oikeata vikaa tai sitten tämän vaihteet vaan on surkeat.
Harmi, olisi muuten niin mieleinen laite...
Puhdistin kaiken huolella ja laitoin uudet rasvat koteloon.
Sama vaiva edelleen ja vain pakilla. Ei vaan kytkeydy vaivattomasti päälle verrattuna parin kaverin Polleen.
Joko huoltoja on laiminlyöty, laatikossa on väärät öljyt, laatikossa oikeata vikaa tai sitten tämän vaihteet vaan on surkeat.
Harmi, olisi muuten niin mieleinen laite...
-
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
- Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho
Re: Sportsmanin vaihteet kurisee
Miten paljon tyhjäkäynti??? Onko se muovikäikäle, mikä pitää sen pitkän tangon siirtäjässä, ehjä vai lonksuuko? Ja jos se pitkä tanko on yhtään vääntynyt, oireilee juurikin pakkionkelmina.
Eikä mulla oo ainakaan pahasti puurokauha
-P-
Eikä mulla oo ainakaan pahasti puurokauha

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Re: Sportsmanin vaihteet kurisee
Polariksista ei oo paljoo kokemuksia, mutta onha se vaihekeppi kunnolla kiinni? Kaveri kymcossa oli ettei vaihe menny päälle, nii just toi, että keppi oli pikkusen väljä. Kato kans toi tyhjäkäynti.
Re: Sportsmanin vaihteet kurisee
Kepin nivelissä välys aika olematon ja kierrokset lämpimänä tyhjäkäynnillä n. 950 rpm.
Pitänee kokeilla uusia öljyjä laatikkoon, vaikka laite pitikin olla luovutushuollettu ja kaikki öljyt vaihdettu.
Oliko Pollen laatikossa joku erityisvaatimus öljylle eli Polariksen oma öljy vai koskiko se vaan etuperää...?
Pitänee kokeilla uusia öljyjä laatikkoon, vaikka laite pitikin olla luovutushuollettu ja kaikki öljyt vaihdettu.
Oliko Pollen laatikossa joku erityisvaatimus öljylle eli Polariksen oma öljy vai koskiko se vaan etuperää...?
- vevika
- Noppeli
- Viestit: 15
- Liittynyt: 16 Helmi 2010 09:55
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 -08
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Sportsmanin vaihteet kurisee
Mulla on 500:ssa samaa vikaa. Tunteja ei edes sataa. Kaikki vaihteen vaihdot oli aluksi vaikeita/tiukkoja. Syynä oli variaattorin väärä kokoaminen. Olivat laittaneet yhden prikan väärälle puolelle, joten variaattorin linjaus oli pielessä sen verran et hihna otti koko ajan kiinni ja vaikeutti vaihtamista.
Nyt on ruvennu tekemään tota et kierroksia lisätessä pykälä hyppää pois päältä. Seuraavassa huollossa saavat selvittää syyn. Kaikki vivut on hyvin kiinni, ei pahoja väljyyksiä.
Toi tyhjäkäynti tuntuu alhaiselta, mulla 1150-1200 rpm lämpimänä
Kyselin tyhjäkäynnin suuruutta ennen ku variprobleema löyty ja sanoivat kahdesta merkkiliikkeestä et 1150-1200 on oikea tyhjäkäynti. Onko 800:ssa alhaisempi sitä en tiedä

Nyt on ruvennu tekemään tota et kierroksia lisätessä pykälä hyppää pois päältä. Seuraavassa huollossa saavat selvittää syyn. Kaikki vivut on hyvin kiinni, ei pahoja väljyyksiä.
Toi tyhjäkäynti tuntuu alhaiselta, mulla 1150-1200 rpm lämpimänä



LEUKA MAASSA KOHTI UUSIA PETTYMYKSIÄ!
Re: Sportsmanin vaihteet kurisee
Vaihteiden toiminta huonenee entisestään kun keli hieman lämpenee, pakki on tosi kehno menemään päälle.
Etuperästä kuuluu kurinaa ja takaperä alkoi vuotamaan öljyä...
Jos nämä on tällaisia virityksia jo 800km kohdalla, on kai pakko vaihtaa merkkiä vaikka nelivo onkin näissä yliveto.
Onko tosiaan niin että kellään muulla ei ole ollut vaihteisto ongelmaa ?
Alkaa tuo takuu olla lopuillaan...
Etuperästä kuuluu kurinaa ja takaperä alkoi vuotamaan öljyä...
Jos nämä on tällaisia virityksia jo 800km kohdalla, on kai pakko vaihtaa merkkiä vaikka nelivo onkin näissä yliveto.
Onko tosiaan niin että kellään muulla ei ole ollut vaihteisto ongelmaa ?
Alkaa tuo takuu olla lopuillaan...
-
- Noppeli
- Viestit: 21
- Liittynyt: 16 Helmi 2010 21:55
- Mönkijä:: polaris sportsman
- Paikkakunta: hausjärvi,turenki,riihimäki
Re: Sportsmanin vaihteet kurisee
suosittelisin kokeilemaan tyhjäkäynnin pienentämistä josko auttaisi ongelmaan itse säätelin just omaa konettani..
- Tepy
- 6WD
- Viestit: 940
- Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
- Mönkijä:: Polleheppa
- Paikkakunta: Hullun hauska kylä
Re: Sportsmanin vaihteet kurisee
Niinpä, polle pitää olla paikallaan ja tyhjäkäynnillä, muuten helposti tulee "sivuääniä" ja rutinaa..
Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.
Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Re: Sportsmanin vaihteet kurisee
Huollossa epäilivät pehmenneitä moottorin kumityynyjä, lämmetessä kumit pehmenevät entisestään ja variaattorin linjaus alkaa siten myös heittämään.
Loogisen oloinen selitys ja 500:ssa on kuulemma vaihdettu niitä paljonkin takuuseen.
Vaihteensiirtimen hammaskaaressa on ollut myös vikoja, laatikossa itsessään todella harvoin.
Eiköhän tämä tästä selviä ilman merkin vaihtoa
Paljonko muilla on 800:sen tyhjäkäynti ?
Loogisen oloinen selitys ja 500:ssa on kuulemma vaihdettu niitä paljonkin takuuseen.
Vaihteensiirtimen hammaskaaressa on ollut myös vikoja, laatikossa itsessään todella harvoin.
Eiköhän tämä tästä selviä ilman merkin vaihtoa

Paljonko muilla on 800:sen tyhjäkäynti ?
Re: Sportsmanin vaihteet kurisee
itsellänin 800 pelarus jossa oli myös ongelmana vaihteiden "jäykkyys"eli eli ei meinannut saada vaihdetta päällä, TAKUUAIKANA etuperän öljyvuoto remontin yhteydessä(4400km/220h)* TAMPEREEN BIKE WORLD issä huomasivat että etummainen koneen kumityyny oli revennyt,johon totesin että eikös sekin ole takuun alainen johon töiden vastaanottaja sanoi tylysti EI OLE se on kuluva osa, Ja muutenkin tuntui kyseisen henkilön käytös asiakasta kohtaan oleva että " eivät nuo mitään tiedä,otetaan rahat tyhmiltä pois".enpä sit sen enempää kyseisen firman palveluja ole enää käyttänyt vaan hain kumityynyn KORJAKUMIsta ainoa ero oli että alkuperäisessä oli tuumaset kierteet ja Korjakumin tyynyssä milliset.
ps niin se tyhjäkäynti omassani 1000-1100,eli juuri sen mitä ohjekirjakin ilmoittaa.
*nyt 4600km ja sama öljyvuoto uusiutunut etuperässä.
ps niin se tyhjäkäynti omassani 1000-1100,eli juuri sen mitä ohjekirjakin ilmoittaa.
*nyt 4600km ja sama öljyvuoto uusiutunut etuperässä.
KOTKOT outlanteri 800 äks äks see
Re: Sportsmanin vaihteet kurisee
Ongelma korjattu !
Kauppa purettu ja ongelma palautuu kauppiaalle...
Kauppiaalle täydet 10 pistettä palvelusta ja asiallisesta toiminnasta, mönkijälle pisteitä hieman vähemmän.
Pikku vikoja, tunteja hieman yli 200h ja kilometrejä n. 800km:
Variaattori vaihdettu edellisen omistajan aikaan (?)
Osa moottorin kumityynyistä vaihdettu edellisen omistajan aikaan (?)
...ym....jne...
Tällä hetkellä:
Etuperä vuotaa kardaanin juuresta
Takaperän molempien vetoakselien stefat vuotaa
Vaihdevivusto lopussa
Kaikki jarrupalat lopussa (kulutusosia)
Toinen ulomman takamurroksen kumi rikki (kulutusosia)
Kaikki raidetangonpäät vaihdettu (myös sisemmät)
Alapallot valjät
Takapyörän laakeri vaihdettu
Kytkimessä jotain mätää, kantaa vielä 850rpm täyhjäkäynnillä
Kahvanlämmitin rikki
Vinssi vaihdettu 2500 Warniin
Muovit sulaneet pakoputken ympäriltä
Toinen äänenvaimennin rämisee
Toinen takapyörä auraa 4mm (?)
Joko laite on miljoonan ajettu vanha taksi, maanantai kappale tai laatu odotukset liian korkealla.
Ehdin ajaa keksinnöllä n.25h ja samanverran korjata.
Onnea merkin omaaville jatkossa, minun on pakko luovuttaa ja kokeilla jotain muuta laitetta.
Kauppa purettu ja ongelma palautuu kauppiaalle...
Kauppiaalle täydet 10 pistettä palvelusta ja asiallisesta toiminnasta, mönkijälle pisteitä hieman vähemmän.
Pikku vikoja, tunteja hieman yli 200h ja kilometrejä n. 800km:
Variaattori vaihdettu edellisen omistajan aikaan (?)
Osa moottorin kumityynyistä vaihdettu edellisen omistajan aikaan (?)
...ym....jne...
Tällä hetkellä:
Etuperä vuotaa kardaanin juuresta
Takaperän molempien vetoakselien stefat vuotaa
Vaihdevivusto lopussa
Kaikki jarrupalat lopussa (kulutusosia)
Toinen ulomman takamurroksen kumi rikki (kulutusosia)
Kaikki raidetangonpäät vaihdettu (myös sisemmät)
Alapallot valjät
Takapyörän laakeri vaihdettu
Kytkimessä jotain mätää, kantaa vielä 850rpm täyhjäkäynnillä
Kahvanlämmitin rikki
Vinssi vaihdettu 2500 Warniin
Muovit sulaneet pakoputken ympäriltä
Toinen äänenvaimennin rämisee
Toinen takapyörä auraa 4mm (?)
Joko laite on miljoonan ajettu vanha taksi, maanantai kappale tai laatu odotukset liian korkealla.
Ehdin ajaa keksinnöllä n.25h ja samanverran korjata.
Onnea merkin omaaville jatkossa, minun on pakko luovuttaa ja kokeilla jotain muuta laitetta.