Sportsman 500E efi -06 variaattori ja etuperä ongelmaa!
-
- Noppeli
- Viestit: 4
- Liittynyt: 18 Elo 2009 23:38
Sportsman 500E efi -06 variaattori ja etuperä ongelmaa!
Nyt kaipais neuvoa...on alkanut tympiin tässä lumihommissa tuo kun on niin vaikeeta saada vaihteita silmään, polle tuntuu kokoajan pyrkivän liikkeelle!
Avasin tänään variaattorinkopan ja tarkastin että remmi on oikea(jälleenmyyjän mukaan on), ja huomasin siinä sitten ku käyntiin koitin että, molemmat sekä kytkin että variaattori pyörii tyhjäkäynnilläki, eli remmi ei vapaudu kierrosten laskiessa ja variaattori lakkaa pyörimästä. Ei ihme ettei vaihteet meinaa vaihtua! Edellinen omistaja oli remmin vaihtanu ennen myyntiä, ja sen aikaa ku tuo mulla on kerenny olla niin kokoajan on ollu tommonen.
Niin ja kytkin liikkuu kyllä ulos asti, että ei siinä liikeradassa pitäs mitään vajaata olla että ei avautuis kunnolla ja remmi ei vapautuis.
Eli oisko kellään mitään ideoita mistä moinen johtuis, ja mitä asialle kannattais koittaa tehä?
Sitte toinen vika tuli ku vaihdoin vaihteisto- ja peräöljyt, vaihdon jälkeen neliveto nappaa kiinni vaikka katkaisija on takavedolla??????????????????????
Ilmeisesti oireilee näin jos väärät öljyt, mutta pitäs olla ihan oikeet, Polaris Premium LT Demand Drive Fluid.
Ja laite siis sportsman 500 efi -06, ei ADC:tä!
HELP!!!!
Avasin tänään variaattorinkopan ja tarkastin että remmi on oikea(jälleenmyyjän mukaan on), ja huomasin siinä sitten ku käyntiin koitin että, molemmat sekä kytkin että variaattori pyörii tyhjäkäynnilläki, eli remmi ei vapaudu kierrosten laskiessa ja variaattori lakkaa pyörimästä. Ei ihme ettei vaihteet meinaa vaihtua! Edellinen omistaja oli remmin vaihtanu ennen myyntiä, ja sen aikaa ku tuo mulla on kerenny olla niin kokoajan on ollu tommonen.
Niin ja kytkin liikkuu kyllä ulos asti, että ei siinä liikeradassa pitäs mitään vajaata olla että ei avautuis kunnolla ja remmi ei vapautuis.
Eli oisko kellään mitään ideoita mistä moinen johtuis, ja mitä asialle kannattais koittaa tehä?
Sitte toinen vika tuli ku vaihdoin vaihteisto- ja peräöljyt, vaihdon jälkeen neliveto nappaa kiinni vaikka katkaisija on takavedolla??????????????????????
Ilmeisesti oireilee näin jos väärät öljyt, mutta pitäs olla ihan oikeet, Polaris Premium LT Demand Drive Fluid.
Ja laite siis sportsman 500 efi -06, ei ADC:tä!
HELP!!!!
Viimeksi muokannut Foggystyle, 11 Huhti 2010 13:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
- Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho
Re: Sportsman 500E efi -06 variaattori ongelmaa!
Sinne etuperään on kahta mahdollista öljyä, toinen on perän sisällä olevalle nelikon lukolle ja toinen on tavallista öljyä silloin, kun nelikko lukitaan navoissa kii.
Ne varipyörät voi myös koota väärin, nyt vaikuttas siltä, että etulautaspyörä ei avaudu tarpeeksi, tai kone on väärässä kohti. Muistaakseni tuo 600cc on liberty-kone ja ei ole suoraan kiinni vaihdelaatikossa. Jos remmi on oikea, ni sen pitäis olla kohtuu löysällä, kun tyhjäkäynnillä kiekat. Paljon muuten on tyhjäkäyntikierrokset???
Tarkista silmämääräisesti, että linjaus on kohillaan => paikallaan pysyvät lautaset linjassa.
Tuossa hiukkasen tajunnanvirtaa, mikä siellä vois mättää
TSemppiä ja yritä selvitä!
-P-
Ne varipyörät voi myös koota väärin, nyt vaikuttas siltä, että etulautaspyörä ei avaudu tarpeeksi, tai kone on väärässä kohti. Muistaakseni tuo 600cc on liberty-kone ja ei ole suoraan kiinni vaihdelaatikossa. Jos remmi on oikea, ni sen pitäis olla kohtuu löysällä, kun tyhjäkäynnillä kiekat. Paljon muuten on tyhjäkäyntikierrokset???
Tarkista silmämääräisesti, että linjaus on kohillaan => paikallaan pysyvät lautaset linjassa.
Tuossa hiukkasen tajunnanvirtaa, mikä siellä vois mättää

-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
-
- Noppeli
- Viestit: 4
- Liittynyt: 18 Elo 2009 23:38
Re: Sportsman 500E efi -06 variaattori ongelmaa!
Joo öljy on kyllä tota oikeaa, -06 mallissa on tuo lukko systeemi sielä perän sisällä. Varipyöriä tuskin on purettu joten epäilen mitään kasausvirhettä. Konehan on 500cc, ei 600cc liberty. Tyhjäkäynti 1190 paikkeilla(mitenkähän tota ees säädetään ruiskumallissa).-P- kirjoitti:Sinne etuperään on kahta mahdollista öljyä, toinen on perän sisällä olevalle nelikon lukolle ja toinen on tavallista öljyä silloin, kun nelikko lukitaan navoissa kii.
Ne varipyörät voi myös koota väärin, nyt vaikuttas siltä, että etulautaspyörä ei avaudu tarpeeksi, tai kone on väärässä kohti. Muistaakseni tuo 600cc on liberty-kone ja ei ole suoraan kiinni vaihdelaatikossa. Jos remmi on oikea, ni sen pitäis olla kohtuu löysällä, kun tyhjäkäynnillä kiekat. Paljon muuten on tyhjäkäyntikierrokset???
Tarkista silmämääräisesti, että linjaus on kohillaan => paikallaan pysyvät lautaset linjassa.
Tuossa hiukkasen tajunnanvirtaa, mikä siellä vois mättääTSemppiä ja yritä selvitä!
-P-
Huomasin tossa et ku laitan koneen käyntiin nii parin sekunnin kuluttua remmi alkaa ottaan kiinni ja vari alkaa pyöriin mukana. Sitte ku sammutan niin remmi tuntuu tiukalta, mutta ku kerran nykäsee käsin remmistä, nii se löystyy, ja taas pyörii vapaasti käsin ja tuntuu semmoselta sopivan löysältä.
Alkaa tuntuun et oisko se linjaus niin pielessä että se vääntää kokoajan remmiä ja siks ottaa kiinni!!?!?!!?
Ku näytti et joillain muillaki oli ollu samanlaista ongelmaa ja kaikilla oli ollu koneen kumityyny kökkönä ja tästä syystä linjaus pielessä. Täytyyki lähtee tästä tarkastaan ne kumityynyt....
Voisko joku viisas neuvoo miten tuo linjaus tehdään!
-
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
- Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho
Re: Sportsman 500E efi -06 variaattori ongelmaa!
Aah, sorgen, en tiedä, mistä tuo 600cc tulikin yhtäkkiä. 500 EFI:ssä(kin) tais muistaakkeni olla looda ja kone "yhtä puuta", eli linjaus ei voi mennä pieleen senkään suhteen. Jos lautaspyöriä ei ole purettu, niin vika on selvästi siinä hihnassa tai sitten etuvarin painoissa jotain hämminkiä. Tyhjäkäynti on IMO juurikin oikea, enkä muista, onko EFI:ssä säätöäkään sille.
Mikä hihna sulla siinä on?
Onko siitä joskus katkennut remmi kertalinttuulla tms. Oon kuullu tapauksia, joissa on mennyt rikki jotain tällaisessa tapauksessa.
-P-
Mikä hihna sulla siinä on?
Onko siitä joskus katkennut remmi kertalinttuulla tms. Oon kuullu tapauksia, joissa on mennyt rikki jotain tällaisessa tapauksessa.
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
Re: Sportsman 500E efi -06 variaattori ongelmaa!
Toi vähän sivuaa tätäkin: http://www.keskustelu.sammysatv.com/vie ... 12&t=23867
Onko variaattorissa remmin korkeuden säätöä? Jos edellinen omistaja on säätäny varin vanhalle kuluneelle remmille muttei oo säätänyt sitä enää uuden remmin vaihdon jälkeen. Kytkintä ei kyllä saa kasattua väärinpäin eikä kyllä variaattoriakaan.
Onko variaattorissa remmin korkeuden säätöä? Jos edellinen omistaja on säätäny varin vanhalle kuluneelle remmille muttei oo säätänyt sitä enää uuden remmin vaihdon jälkeen. Kytkintä ei kyllä saa kasattua väärinpäin eikä kyllä variaattoriakaan.
Re: Sportsman 500E efi -06 variaattori ongelmaa!
Jos siinä on EBS kytkin niin remmi on tiukka tyhjäkäynillä ja vaikka kone pysäytetäänkin.Eihän siinä vaan remmi ottaa kytkimen jommankumman lautasen kylkeen kiinni tyhjäkäynnillä?Jos ottaa niin sittenhän variaattori pyörii mukana.Prikkoja lisäämällä tai poistamalla varin takana saat säädetty et remmi on kytkimen keskellä tyhjäkäynillä.
- japit
- Tracks
- Viestit: 1168
- Liittynyt: 08 Tammi 2010 23:01
- Mönkijä:: BIG MAMA : Ex: Raakkel Liekki
- Paikkakunta: Vantaa ja Nastolan seutu
Re: Sportsman 500E efi -06 variaattori ongelmaa!
On mää vaan viisaita ihmisiä. Minäkin jolla ei ole polarista ymmärsin. Hienosti opastettu !! 10 +
" Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei tunne myöskään nykyisyyttään! " Kenr. Adolf Ehrnrooth
Uudenmaan Mönkijät Ry
Yhdistys ilman jäsenmaksua.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Yhdistys ilman jäsenmaksua.
-
- Noppeli
- Viestit: 4
- Liittynyt: 18 Elo 2009 23:38
Re: Sportsman 500E efi -06 variaattori ongelmaa!
No niin eipä oo polarikseen tullu paneuduttua vähäänaikaan kun on auto vuorostaan työn alla.
Täytyy tosiaan ottaa variaattori pois ja kattoo niitä prikkoja...tuntuu että se ois semmonen ykkösvaihtoehto tällä hetkellä, että remmi ottaa kytkimen lautaseen kiinni tyhjäkäynnillä. Jos sitä sitte vaikka ois säädetty kuluneelle remmille joskus...tai jotain.
Kun vain sais tuon auton pois tallista...
Täytyy tosiaan ottaa variaattori pois ja kattoo niitä prikkoja...tuntuu että se ois semmonen ykkösvaihtoehto tällä hetkellä, että remmi ottaa kytkimen lautaseen kiinni tyhjäkäynnillä. Jos sitä sitte vaikka ois säädetty kuluneelle remmille joskus...tai jotain.
Kun vain sais tuon auton pois tallista...
-
- Noppeli
- Viestit: 4
- Liittynyt: 18 Elo 2009 23:38
Re: Sportsman 500E efi -06 variaattori ongelmaa!
Noniin, polaris taas pukkien päällä, ja nyt on etuperä purettuna pöydällä ja variaattorin koppa auki.
Variaattori; jos jollaki ois tietoo tosta remmin tuotenumerosta, joka on siis oikea 500 efi -06:een?
Oman remmin tuotenumero on 3211091 ja joku 4608-28 nättää myös lukevan. Ja leveys tällä hetkellä 28,5mm - 29mm. Onkohan pahasti pielessä??????
Etuperä/neliveto; normaali ajossa, ja myös pukeilla, takaveto päällä, kun vähän antaa kaasua niin etuperä nappaa kiinni niin että meinaa olkapää lähtee sijoiltaan???????????????? Etuperästä lähtevät johdot liittimestä irti, sama homma????????????
Etuperä irti ja palasiks pöydälle, ei mitään vikaa, kaikki osat ehjiä.
Ideoita??? Täällä ne alkaa olla lopussa!
Variaattori; jos jollaki ois tietoo tosta remmin tuotenumerosta, joka on siis oikea 500 efi -06:een?
Oman remmin tuotenumero on 3211091 ja joku 4608-28 nättää myös lukevan. Ja leveys tällä hetkellä 28,5mm - 29mm. Onkohan pahasti pielessä??????

Etuperä/neliveto; normaali ajossa, ja myös pukeilla, takaveto päällä, kun vähän antaa kaasua niin etuperä nappaa kiinni niin että meinaa olkapää lähtee sijoiltaan???????????????? Etuperästä lähtevät johdot liittimestä irti, sama homma????????????
Etuperä irti ja palasiks pöydälle, ei mitään vikaa, kaikki osat ehjiä.
Ideoita??? Täällä ne alkaa olla lopussa!

-
- 2WD
- Viestit: 34
- Liittynyt: 18 Marras 2010 18:28
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI TL
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: Sportsman 500E efi -06 variaattori ja etuperä ongelmaa!
Meikäläisellä just samanlainen mönkkäri ja just samat viat, paitsi etten etuperää ole purkanut vaan johtoja käyttänyt irti.
Onko tullu mitään selvyyttä noihin sinun pollessa oleviin vikoihin?
Onko tullu mitään selvyyttä noihin sinun pollessa oleviin vikoihin?
-
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
- Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho
Re: Sportsman 500E efi -06 variaattori ja etuperä ongelmaa!
Mitkä öljyt siellä etuperässä on(olleet) Pitää olla oikea öljy!
Tuohon hihnaan ja kireyteen, miten minusta tuntuu, ettei yhdessäkään pollessa ole kireätä hihnaa, vaatisi keskipakokytkimen. Korjatkoon nyt joku oikeasti asian tietävä
Siis mulla on omassa EBS ja hihna on löysä. Alamäkihidastin on sit eri asia, eli ADC.
Tuo EBS toimii silleen, että kun pitää hiukkasen kierroksia, niin hihna puree ja vauhti hidastuu, mutta jos kone on tyhjäkäynnillä, ni vari ei ota kii...
-P-
Tuohon hihnaan ja kireyteen, miten minusta tuntuu, ettei yhdessäkään pollessa ole kireätä hihnaa, vaatisi keskipakokytkimen. Korjatkoon nyt joku oikeasti asian tietävä

Siis mulla on omassa EBS ja hihna on löysä. Alamäkihidastin on sit eri asia, eli ADC.
Tuo EBS toimii silleen, että kun pitää hiukkasen kierroksia, niin hihna puree ja vauhti hidastuu, mutta jos kone on tyhjäkäynnillä, ni vari ei ota kii...
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
-
- 2WD
- Viestit: 34
- Liittynyt: 18 Marras 2010 18:28
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI TL
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: Sportsman 500E efi -06 variaattori ja etuperä ongelmaa!
EBS on mullakin ja ei se hihna kireä ole mutta se kakkos variaattori pyörii myös tyhjäkäynnillä(1150rpm) ja jos oikein olen ymmärtänyt niin se ei saisi pyöriä.
Hihnassa oli numero 3211113 ja se oli ulkokehältä 29mm ja sisäkehältä24mm leveä.
Vaihteet tuossa kyllä menee ihan hyvin päälle(pieni nykäys tuntuu vaihtaessa) mutta kun on ajanut muutaman kilometrin tasaista nopeutta ja sitten pysähtyy, niin tahtoo yrittää tyhjäkäynnilläkin ryömiä.... Vaan se vaiva on korjautunut kun kaasuttelee vaihteen ollessa vapaalla.
Tällä hetkellä minusta tuntuu että moottori ja vaihteisto ei ole aivan linjassa, mutta en keksinyt että miten sen saisi tarkistettua ja vieläpä mahdollisesti linjattua.
Huomasin myös sellaisen oireen että kun nostaa kierrokset yli 5000rpm(vaihteen ollessa vapaalla) variaattori alkaa pitää ääntä ja tärisyttää koko mönkijää, mutta kun otin hihnan pois niin ei ääntä tai tärinää ilmennyt.
Moottorin kannatin kumit ainakin näyttävät ehjiltä, ainakin etummainen takimmaista en niin tarkkaan edes nähnytkään.
Hihnassa oli numero 3211113 ja se oli ulkokehältä 29mm ja sisäkehältä24mm leveä.
Vaihteet tuossa kyllä menee ihan hyvin päälle(pieni nykäys tuntuu vaihtaessa) mutta kun on ajanut muutaman kilometrin tasaista nopeutta ja sitten pysähtyy, niin tahtoo yrittää tyhjäkäynnilläkin ryömiä.... Vaan se vaiva on korjautunut kun kaasuttelee vaihteen ollessa vapaalla.
Tällä hetkellä minusta tuntuu että moottori ja vaihteisto ei ole aivan linjassa, mutta en keksinyt että miten sen saisi tarkistettua ja vieläpä mahdollisesti linjattua.
Huomasin myös sellaisen oireen että kun nostaa kierrokset yli 5000rpm(vaihteen ollessa vapaalla) variaattori alkaa pitää ääntä ja tärisyttää koko mönkijää, mutta kun otin hihnan pois niin ei ääntä tai tärinää ilmennyt.
Moottorin kannatin kumit ainakin näyttävät ehjiltä, ainakin etummainen takimmaista en niin tarkkaan edes nähnytkään.
-
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
- Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho
Re: Sportsman 500E efi -06 variaattori ja etuperä ongelmaa!
KYllä mullakin vaihteen ollessa vapaalla takakiekko pyörii, mutta parkilla ei, kyllä se sen verran pitoa yrittää repiä. Mulla on uus varahihna Carlisle HYpermax (UA-412) leveimmillään 29,4mm ja hampaan kohdalla kapeimmillaan 24mm. Kyllä se nykäsee vaihtaessa hiukan minullakin, kytkeytymiskiekat on 2300rpm. Tyhjäkäynti mulla on luokkaa 1400rpm. Kone ja loota on 500:ssa samaa puuta, joten se ei kovin helposti linjauksesta poistu 
Sulla voi olla hihnassa sitten joku pykälä...
-P-

Sulla voi olla hihnassa sitten joku pykälä...
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.
-
- 2WD
- Viestit: 34
- Liittynyt: 18 Marras 2010 18:28
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI TL
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: Sportsman 500E efi -06 variaattori ja etuperä ongelmaa!
Kyllä sen mullakin saa ihan kädellä pysäytettyä sen takakiekon, joten se on varmaan ihan normaalia.Kone ja loota on 500:ssa samaa puuta, joten se ei kovin helposti linjauksesta poistu
Mutta minä olin kyllä katsovinaan että moottori ja vaihde aski ovat eri puuta, ja taisi tuolla jossain toisessa topicissakin joku niin todeta.... vai katsoinko sitten väärin???
Miten ne koneen kumityynyt yleensä hajoaa, siis meneekö ne vaan löysäksi vaan tuleeko niihin ihan silmin havaittavia vikoja?
Kun tuossa paikallan (varikoppa irrallaan) kaasuttelin niin kun lisäsi kierroksia ja seurasin ylhäältä päin ykkösvariaattorin akselin päätä niin se liikahti hieman kohti takalautasta(siis tietysti koko variaattori liikahti mutta akselin päästä sen parhaiten huomaa)
Mitään välyksiä ei tunnu mihinkään suuntaan kummassakaan kiekossa ainakaan käsivoimilla.
Elikkä kun olen sitä mieltä että tuossa on moottori ja vaihdeaski eri puuta niin kun kierroksia lisää ja hihna kiristyy niin koneen kumit antaa periksi ja koko kone liikahtaa hieman vinoon ja vetää linjauksen pieleen joka taas aiheuttaa se tärinän. Tämä on vaan ihan spekulointia mutta en muutakaan keksinyt. elikkä onko se nyt sitten ihan varma että nuo moottori ja vaihde aski ovat samaa puuta vai ei, ja jos ei niin miten se linjaus tarkistetaan ja miten linjataa.
-
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 02 Syys 2008 20:05
- Mönkijä:: Polle Sportsman 500 HO
- Paikkakunta: Hyrynsalmi Seura:Kainuun Moottorikerho
Re: Sportsman 500E efi -06 variaattori ja etuperä ongelmaa!
Noissa pienissä Fujin koneissa ne on samaa puuta. Ne kumit voi mennä rikki ihan miten vaan 
Linjaustyökalu on olemassa sitä varten. Silmämääräisesti katottuna kiinteät lautaset on samassa linjassa tai sit jollain vatupassilla tms...
Esim tuolla http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... ji#p253360 keskusteltu asiasta.
-P-

Linjaustyökalu on olemassa sitä varten. Silmämääräisesti katottuna kiinteät lautaset on samassa linjassa tai sit jollain vatupassilla tms...
Esim tuolla http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... ji#p253360 keskusteltu asiasta.
-P-
Mielipiteet on kuin persereikä, jokaisella omansa.